http://al-ahkam.net/home/index.php?name=MDForum&file=viewtopic&t=19523&highlight=oral&sid=5fdc995f9548f8eae12fe712bcebc4e5 1. Melihat kemaluan isteri atau suami
Hadis2 yang tidak sahih:
a. Dari Aisyah ra,â saya tidak pernah sama sekali melihat kemaluan RasuluLLah saw.
Takhreej Hadis oleh alMuhaddith alAlbani (w. 2 Okt 1999)
Jalur satu: Imam Tabrani (w. 360H, asSogheer/27), Abu Nuâaim (w.416H, Hilyah:8/247), alKhatib (w. 458H, alJamiâ:1/225). Tahqeeq Ibn Hajar Asqalani: Hadis Batil (w. 852H, Lisan alMizan), terdapat perawi bernama Birkah, pemalsu Hadith.
Jalur dua: Imam Ibn Majah (w. 273H, asSunan:1/226), Ibn Saâad (w. 240H, Tabaqat: 8/136) Tahqeeq oleh alBusyiri (alZawaid), Hadis Dhaâef kerana terdapat dalam sanadnya maula Aisyah yang majhul (tidak dikenali)
Jalur tiga: Imam Abu Syaikh (w. 369H, Akhlaq anNabi: 251) Hadis dhaâef kerana mata sanadnya terdapat Abu Salih yang dhaâef.
b. Dari Utbah bin Abd Salami,â apabila seseorang mendatangi isterinya, maka hendaklah ia menutupi kemaluannya dan jangan keduanya telanjang bulat.â
Jalur 1: hari Ibn Majah (Sunan: 1/592). Dhaâef menurut alBusyiri.
Jalur 2: hari anNasaâiy (w. 303H, Isyrat anNisaaâ: 1/79) Ibn Adi (w. 365H, alKamil: 2/149) dari Abdullah bin Sarjis. Dhaâef menurut alIraqi (w. 806H, Takhreej alIhya')
c. Hadis yang berbunyi, "apabila salah seorang kamu mendatangi isterinya atau hambanya, janganlah melihat kemaluannya kerana akan menyebabkan kebutaan.â Hadis Maudhuâ (Albani, alAhaadith adDhaâefah wal Maudhuâah,# 195) Juga oleh Ibn Jauzi dan Ibn Daqeeq al'Id.
Hadis2 yang sahih, yang membolehkan melihat kemaluan keduanya:
a. Dari Aisyah ra, â saya pernah mandi berdua dengan RasuluLlah saw dari satu wadah (takungan air)..â (muttafaq âalaih) Ibn Hajar Asqalani (Fat-hul Bari: 1/290) dari AdDaudi. Hadis ini menjadi dalil bolehnya melihat kemaluan (baik suami atau isteri)
b. Dari Muâawiyah bin Haidah ra,â peliharalah auratmu kecuali terhadap isteri dan hamba wanitamu.â hari seluruh ahli Sunan kecuali anNasaâiy. Sanadnya hasan, disahihkan oleh alHakim, azZahabi dan dikuatkan oleh Ibn Daqeeq alIid.
Hukum yang rajih: Rumusan Ibn Hajar (Fat-hul Bari: 1/307), HARUS melihat kemaluan isteri atau suami.
2. Hukum menjilat kemaluan isteri. Dalam istilah seksologi Barat ia dinamakan âcunnilingusâ yakni teknik yang baru, bizzare dan dianggap luar biasa bagi orang Timur.
Bagi masyarakat yang sudah biasa dengan teknik2 yang tradisional (kemasukan zakar ke dalam faraj), ingin pula mencuba sesuatu yang luarbiasa, maka seks oral (cunnilingus), suami menjilat faraj ini dianggap luarbiasa, kerana ia tidak pernah dibincangkan dan tidak dilakukan oleh orang kebanyakan. Oleh kerana ia isu baru dan luarbiasa, maka tidaklah dibincangkan dalam kitab2 Fiqh klasik kerana tingginya akhlak dan budaya zaman salaf (sahabat dan tabiâin), maka keputusannya (harus atau tidak, kita serahkan pada ANDA.
Anda adalah sebaik-baik hakim. Yang paling penting anda tahu cara2 melakukannya dengan saintifik, hygenic dan tiada unsur paksaan dan kedua-dua pasangan suami isteri itu menyukainya dan ianya memberi kenikmatan kepada mereka berdua. Terdapat cecair pembersih faraj yang secara terbuka dijual di Farmacy kerana di zaman kita saya rasakan berlaku perubahan drastik pada uruf dan penyibaran informasi terutama internet tentang seks. WA