Array
Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 26-06-2022  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Orang bodoh hanya berdiam diri, tetapi orang yang paling bodoh adalah yang bercakap perkara yang dia sebenarnya bodoh
-- -- Meow (Warga Ukhwah.com)

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: navratan
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43152

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 54
Ahli: 0
Jumlah: 54




  Yang Masuk Ke Sini
muslimin23: 13 hari yang lalu
Daeng_Jati: 34 hari yang lalu
Kang: 38 hari yang lalu


Cerpen
Topik: Menyintaimu dari Jauh


Carian Forum

Moderator: Administrator, NaZa_FirmaN
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Cerpen
    »» Menyintaimu dari Jauh

Please Mendaftar To Post


Oleh Menyintaimu dari Jauh

kojez_sensei83
Warga 4 Bintang
Menyertai: 31.12.2005
Ahli No: 21570
Posting: 163
Dari: Kolej MARA Banting

malaysia  


posticon Posting pada: 03-07-06 15:11


"Zakuan,berdiri diluar kelas dan siapkan kerja sekolah kamu!"
Suara cikgu Hasnah melengking panjang memecahkan kesunyian aras 3 Sekolah Menengah Agama Kuala Lumpur itu.
Setiap pasang mata dalam kelas 5 Abu Bakar dan 5 Umar yang berseselahan dengan 5 Abu Bakar itu terarah kepadanya.Tetapi Zakuan dengan wajah bagai tiada apa-apa berlaku terus melangkah keluar kelas menjinjing buku latihan Matematik Tambahan ke koridor di hadapan 5 Abu Bakar.Pelajar-pelajar perempuan tingkatan satu Uthman yang sedang menaiki tangga untuk ke kelas mereka yang terletak setentang dengan 5 Abu Bakar terkekeh-kekeh menahan ketawa.Itu bukan kali pertama mereka melihat Zakuan,seorang bekas pengawas sekolah dihukum berdiri di hadapan kelas kerana tidak menyiapkan kerja sekolah.

Tapi Zakuan tetap Zakuan yang biasa.Walau apa pun yang terjadi,tidak akan pernah mahu menarik minat Zakuan.Dan selaku guru kelasnya,cikgu Hasnah tahu itu.Satu sekolah tahu akan perangai Zakuan itu.Sedari pembantu am rendah,penyelia asrama,pekerja dewan makan,pengusaha kantin,sehingga kepada pengetua.Mereka tahu,Zakuan tidak akan menunjukkan reaksi yang mereka harapkan andai kekerasan digunakan ke atasnya.Zakuan kepala batu,keras hati.Tetapi cikgu Hasnah sudah hilang sabar.Dia tahu Zakuan tidak akan terusik sedikit pun dengan hukuman berdiri di luar kelas tersebut.Dan cikgu Hasnah tahu,satu sekolah tahu,teman-teman Zakuan juga tahu,dalam kepala Zakuan yang keras bagai batu itu,terdapat kecerdikan dan kepintaran yang terbukti.

Ketika keputusan sijil Penilaian Menengah Rendah diumumkan dahulu,Zakuan menjulang piala pelajar terbaik antara pelajar yang menggondol 9A.Dan itu melayakkan Zakuan menempatkan diri di Kolej Islam Sultan Azlan Shah,serta Maktab Rendah Sains MARA.Namun Zakuan memilih untuk meneruskan pelajaran di sekolah ini,sekolah yang hanya ternama di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur,jaguh kampung.Kerna itulah Zakuan di sini,di koridor kelas 5 Abu Bakar,sedang berdiri sambil menyiapkan kerja rumah Matematik Tambahan.Minggu lepas buku latihannya tertinggal di asrama.Maka dia meminta izin guru kelasnya itu untuk pulang mengambil buku latihannya di dormitori Quality.

Dormitori Quality ini pula satu-satunya dormitori yang baru diwujudkan sejak tahun ini.Dan Zakuan terpilih menjadi ketuanya yang pertama.Pernah terjadi semasa perhimpunan asrama pada hari Ahad,setiap nama yang pulang tanpa kebenaran telah diumumkan oleh Penolong Kanan HEM mengikut setiap dormitori.Setiap dormitori memiliki satu atau dua orang yang pulang tanpa kebenaran.
Apabila sampai giliran dormitori Quality,pengumumannya berbunyi begini,"Dorm Quality..Empat orang...Sahaja yang tinggal!Yang lain semua balik tanpa kebenaran termasuk ketua dorm sekali!"

Dan pengumuman ini telah membuatkan suasana perhimpunan gamat dengan hilai tawa dan suara-suara yang membenci,mengutuk,merasakan perkara itu suatu bahan ketawa,malahan juga ada yang kagum dengan peristiwa tersebut.Maka semua ahli dormitori Qualiti digantung kebenaran balik bermalam pada minggu berikutnya.Istimewanya dormitori Qualiti ini memiliki sebelas orang penghuni tingkatan satu berbanding dormitori lain yang hanya mempunyai paling ramai empat orang sahaja pelajar tingkatan satu bagi setiap dormitori.
Jadi tentunya suasana di dormitori ini agak seperti taman kanak-kanak sedikit.Suasana ini lebih nyata apabila Zakuan yang jenis tidak peduli itu menjadi ketua dormitorinya yang pertama.

Asri,Shahril,Azan,dan Nazir merupakan teman-teman rapat Zakuan.Namun teman-temannya ini belajar di kelas berasingan.Asri di kelas 5 Uthman,Shahril,Azan dan Nazir pula di kelas 5 Umar.Tetapi mereka akan berkumpul bersama di bilik bersebelahan dormitori Quality pada setiap petang.Sebenarnya mereka semua gemar bermain bola tampar atau futsal setiap petang sama ada di gelanggang bola tampar atau di belakang bengkel kemahiran hidup.Namun desakan Sijil Pelajaran Malaysia yang semakin hampir tidak sampai dua bulan lagi agak memperlahankan aktiviti mereka tersebut.Walaupun demikian,kenakalan mereka tetap berjalan seperti biasa.Dan kenakalan ini agak banyak kalau mahu dikira yang kecil-kecil sekali.Mencuri ikan di kolam sekolah,dan di goreng menggunakan peralatan milik pengakap (ini tidak menjadi masalah kerana Asri merupakan AJK tertinggi pengakap),menyorokkan motorsikal drebar bas sekolah di dalam setor tukang kebun.Ini kerana sikap drebar bas yang hampir-hampir mahu meragut nyawa seluruh penumpang bas apabila mengambil selekoh dengan laju (perlu diketahui bas milik sekolah bagaikan pusaka dari perang dunia kedua).Mencuri makanan di dewan makan sekolah (bagi menggantikan makanan yang mereka terlepas peluang makan,atau sengaja tidak mahu makan),dan memanjat puncak keagungan di sekolah-sekolah berasrama,iaitu menara tangki air sekolah yang tertinggi.Dan di atas dada tangki itu ternukil hasil-hasil kerjatangan mereka yang berupa lukisan daripada Zakuan,Shahril,dan Azan,serta tulisan daripada Nazir dan Asri yang tidak pandai melukis sama sekali.

Akan tetapi,Zakuan tertarik pada hal-hal yang berkaitan ketenteraan.Semasa hari kokurikulum sekolah,gerai pameran milik Angkatan Tentera Malaysia menjadi gerai yang paling lama dan banyak kali disinggahi Zakuan.Zakuan asyik membelek-belek setiap senjata yang dipamerkan,dan bertanya pelbagai soalan kepada anggota tentera yang bertugas.

Nur Nadia,teman sekelas Zakuan yang gerai jualannya bersebelahan dengan gerai pameran Tentera Darat tersebut menyedari akan sikap Zakuan yang berminat dengan gerai pameran Angkatan Tentera itu.BAgi Ndia,ini suatu perkara yang pelik kerana Zakuan yang dikenali sejak di tingkatan satu lagi tidak akan pernah menumpukan perhatian pada sesuatu perkara.Dan Nadia tidak pernah melihat riak berminat pada wajah Zakuan.Hari itu,Nadia melihat Zakuan leka,asyik,dan tenggelam dalam riak wajah berminat.Selepas itu,cerita tentang Zakuan berminat tentang hal-hal ketenteraan pun pecah di kalangan pelajar puteri dan seterusnya kepada para guru yang prihatin akan pelajaran pelajar bijak itu.

Nadia sendiri adalah teman rapat Zakuan sedari tingkatan satu lagi.Sama-sama sekelas,tetapi terpisah ketika di tingkatan dua dan tiga lalu bertemu kembali di kelas yang sama semasa di tingkatan lima.Mereka juga sama-sama dilantik sebagai pengawas sekolah semasa di tingkatan dua.Keramahan Zakuan ketika melayan Nadia ini menjadikan Zakuan dan Nadia sebagai pasangan gosip baik di kalangan guru mahupun pelajar.Satu sekolah juga tahu,Zakuan dan Nadia selalu bertukar-tukar surat,kad raya,dan pemberian seperti coklat,kuih,dan sebagainya.Sebenarnya surat-surat mereka berdua tidaklah terisi dengan kata-kata cinta atau rindu.tetapi selalunya surat daripada Nadia yang lebih panjang akan terisi dengan ucapan-ucapan pembakar semangat belajar dan berkongsi masalah masing-masing.

Namun cerita hubungan rapat antara Zakuan dan Nadia adalah cerita lama.Sejak hari itu,sejak Zakuan menolak untuk meneruskan khidmat sebagai pengawas sekolah dan memilih untuk menjadi pustakawan,hubungan akrab mereka renggang.Zakuan mempunyai alasan tersendiri untuk menolak jawatan tersebut.namun Nadia yang jiwanya mula dipenuhi emosi seorang wanita,tidak dapat menerima alasan zakuan.

"Saya cuma mahu bertukar angin.Mahu bergelumang dengan buku pula.Sudah puas bermain dengan masalah disiplin sekolah,"jelas Zakuan ketika menelefon ke rumah Nadia sewaktu cuti sekolah selepas PMR.
"Saya tak sangka awak begini.Awak pengecut!Baik,ini last saya bercakap dengan awak.Assalamualaikum!"
Gagang telefon dihempaskan.
Dan itulah kali terakhir mereka berbual.Selepas itu hanya sekali sahaja Nadia menyapanya.
"Tolong ambilkan penyapu tu."Penyapu yang tersandar pada dinding di tepi tempat duduk Zakuan itu dicapai oleh Zakuan.Zakuan menghulurkannya kepada Nadia tanpa sebarang riak wajah walau disedarinya anak mata Nadia sedang memandangnya dengan harapan mendapat sebarang balasan kata daripadanya.Itulah penutup segalanya yang telah mereka pupuk sedari tingkatan satu lagi.Penutup yang tergantung.Tanpa noktah.

Kenakalan zaman persekolahan mereka ini diabadikan dalam gambar (Azan yang ketika menjadi jurugambar di atas tangki air terketar-ketar tangannya menyebabkan kualiti gambar agak buruk) dan diabadikan dalam hati dan kenangan zaman remaja masing-masing.

Selepas menamatkan persekolahan dengan keputusan Sijil Pelajaran Malaysia yang cemerlang,Zakuan ditawarkan untuk melanjutkan pengajian di Universiti Teknologi Malaysia Kuala Lumpur dalam jurusan Diploma Kejuruteraan Elektrik.Namun Zakuan memilih untuk mendapatkan diploma menerusi pengajian di Kolej Tentera Darat,Ulu Tiram,Johor.

Ada sekali itu dia bertembung dengan Nadia semasa pameran di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC).Berselisih ketika dia menuruni laluan LRT manakala Nadia mahu menuju ke kaunter tiket.Nadia perasan akan kehadiran Zakuan,tapi sengaja ditundukkan sedikit kepalanya.Mungkin untuk tidak dikenali oleh Zakuan,atau supaya Zakuan menyapanya terlebih dulu.Akhirnya kedua dua insan tersebut berlalu tanpa sebarang kata atau sapa.Bagai mereka tidak pernah kenal atau mempunyai apa-apa kaitan.Itu,kali terakhir mereka bertemu.Selepas itu Zakuan mendapat tahu Nadia yang baru setahun melanjutkan pengajian di UiTM telah mengikat perkahwinan dengan seorang jejaka.

Ini diketahui Zakuan daripada teman-teman lamanya.tentunya jemputan perkahwinan itu diabaikan oleh Zakuan.Selepas itu menyusul pula cerita-cerita liar yang mengatakan Zakuan kecewa kerana Nadia berkahwin dengan lelaki lain.Zakuan tidak memperdulikan itu,kerana Zakuan tetap Zakuan yang dulu.Zakuan yang tidak kisah didenda berdiri luar kelas kerana tidak siap kerja rumahnya.Zakuan yang hanya tertarik pada soal atau hal-hal ketenteraan.Dan Zakuan yang hanya tertarik untuk berkawan dengan hanya seorang perempuan.

*******************************************************

"Tuan,musuh makin hampir.Koperal Yaakub dan Hasyim terperangkap dihadapan!"Laungan Sarjan Saari menyedarkan Leftenan Zakuan daripada lamunannya.
"Saya faham sarjan.Tapi keadaan terlalu bahaya untuk kita merempuh ke depan.Peluru musuh bersimpang siur atas kepala kita!"Leftenan Zakuan membetulkan kedudukannya sambil membalas tembakan-tembakan rambang musuh ke arah kedudukan platunnya itu.

"Tuan,Khalid kena!"Koperal Zainal yang bertahan di penjuru sebelah kanan kubu Tentera Darat Malaysia di Somalia itu bertempik setelah seorang anggota seksyennya terkena peluru musuh pada lengannya.
"Bertahan dulu koperal!Saya dah mohon bantuan dari markas!"Leftenan Zakuan cuba menenangkan perasaan anak buahnya yang agak cemas dengan keadaan yang nampaknya kurang berpihak kepada mereka itu.

Pasukan yang diketuai Leftenan Zakuan tersebut sebenarnya sedang menjalankan rondaan rutin harian bagi memastikan tiada sebarang aktiviti musuh dalam kawasan jagaan mereka.Segalanga berjalan seperti biasa sebelum tiba-tiba pasukan itu diserang ketika melalui sebuah kawasan perumahan di bandar Somalia itu.Arah kedudukan penyerang sukar dipastikan kerana kedudukan bangunan yang tidak teratur dan kebanyakannya sudah rosak.Alat perhubungan sudah tidak dapat digunakan lagi.Ketika Leftenan Zakuan menghubungi markas Tentera Darat Malaysia tadi,tiba-tiba sebutir peluru melayang tepat mengenai alat perhubungan tersebut,Serpihannya melayang mencederakan pipi Leftenan Zakuan sedikit.

"Saari,awak bertahan di sini.Cover saya!Saya mahu menyelamatkan Koperal Yaakub dan Hasyim di hadapan!"Leftenan Zakuan memberikan arahan terus kepada Sarjan Saari.
"Tuan,biar saya yang pergi,"balas Sarjan Saari yang risaukan keselamatan ketuanya itu.
"Ini arahan,sarjan!Cover saya dalam kiraan tiga!"Leftenan Zakuan mengeraskan suara tanda arahannya wajib dipatuhi.
Selepas tamat kiraan tiga,Sarjan Saari melepaskan tembakan memanjang ke arah kedudukan yang dijangka musuh berada dengan menggunakan senjata bantuan GPMG-sejenis machine gun.

Serentak itu Leftenan Zakuan berlari secara zig-zag menuju ke arah tempat kedua-dua anggotanya terperangkap itu.
"Cepat undur!Undur!"Leftenan Zakuan mencampakkan sebutir bom tangan ke arah cahaya-cahaya api yang terbit dari muncung senjata musuh.Keadaan ketika itu sudah remang-remang senja.Terdengar laungan dan pekikan dari arah pihak musuh.Koperal Yaakub dan Prebet Hasyim pantas berundur dengan melepaskan beberapa tembakan rawak daripada raifal automatik mereka.Mereka terus berlari zig-zag ke arah kedudukan platun mereka.

"Mana Leftenan Zakuan?"Sarjan Saari yang sedari tadi sibuk melepaskan tembakan ke arah musuh bertanya kepada Koperal Yaakub dan Prebet Hasyim sebaik sahaja mereka berdua sampai ke situ.
"Dia berseorangankah di hadapan?"Prebet Hasyim membalas pertanyaan Sarjan Saari dengan soalan.
"Iya.Dia tak benarkan sesiapa pun mengikutnya,"balas Sarjan Saari.
Setiap anggota platun Rejimen Askar Melayu Diraja itu memandang sesama sendiri.Mereka mati akal.

Beberapa minit selepas insiden Leftenan Zakuan menyerbu kedudukan musuh seorang diri itu,bantuan dari markas pun tiba.Ketika itu tembakan dari musuh sudah tidak kedengaran lagi.Satu pasukan yang diketuai Leftenan Hazmin,rakan setugas Leftenan Zakuan diarahkan memeriksa keadaan temannya itu di hadapan.Leftenan Hazmin mengetuai pasukannya berhati-hati,dan berwaspada.Tembakan musuh sudah berhenti tetapi musuh mungkin sedang menunggu kehadiran mereka di situ.

Tiba-tiba Leftenan Hazmin mengangkat tangan menandakan isyarat berhenti kepada anggota pasukannya.Mereka semua tunduk menghalakan muncung raifal ke arah yang sepatutnya.

Leftenan Zakuan kaku.Ada lubng hitam kecil yang menembusi lehernya dari sebelah kiri.Dan lubang itu membesar ketika peluru itu mahu keluar dari sebelah kanan lehernya.Lehernya terkulai hampir patah.Matanya tertutup rapat.Ada air bening yang mengalir dari matanya,berpencar dan berbaur dengan darah apabila melewati pipinya yang bertompok darah-darah kering itu.Dadanya sudah tidak bergelombang lagi.Dia sudah tidak menarik atau menghembuskan nafas lagi.Leftenan Zakuan sudah meninggalkan mereka.Menghembuskan nafas di bumi Somalia yang beratus-ratus ribu kilometernya dari Malaysia.

Kelihatan raifal milik Leftenan Zakuan telah hilang.Peralatannya juga hilang.Dirampas oleh musuh.Butnya juga diambil.Leftenan Hazmin menahan geram melihat mayat temannya itu diselongkar dan diperlakukan sedemikian.Sekeping kertas berlipat yang kusam separuh terbuka terkapar di atas dada mayat Leftenan Zakuan.Memikirkan mungkin surat tersebut mungkin daripada musuh,Leftenan Hazmin pantas membukanya.



Assalamualaikum Zakuan,

Moga awak sihat hari ini.Sebenarnya semasa saya mahu menahan Amirul kerana tidak memakai songkok selepas habis perhimpunan tadi,dia cuba melawan.Tapi bila awak lalu,dia terus diam.Tentu hebat sungguh pengaruh awak sampai budak senakal Amirul itu pun takut pada awak.Terima kasih Zakuan.Nanti kalau nak cari suami,saya nak cari yang macam awak.Disegani,dihormati,dan cute.Hehe..Kalau awak saja pun tak apa.Tak perlu cari jauh-jauh.Hehe..Belajar rajin-rajin.jumpa kat mesyuarat petang nanti.

Wassalam.

Nur Nadia,
3 Abu Bakar


Leftenan Hazmin melipat kembali surat tersebut dan meletakkan kembali ke atas dada mayat temannya itu.Apa pun,dia pasti perempuan yang tertulis namanya dalam surat yang bertahun lamanya itu,amat penting bagi arwah temannya itu,Leftenan Zakuan bin Azali.

Bookmark and Share

    


  Member Information For kojez_sensei83Profil   Hantar PM kepada kojez_sensei83   Quote dan BalasQuote

comel21
Warga 3 Bintang
Menyertai: 17.02.2006
Ahli No: 22777
Posting: 90

Perak   avatar


posticon Posting pada: 03-07-06 16:11


awat sedih ?
cuba buat ending happy sekali skala
but totally ok

Bookmark and Share

    


  Member Information For comel21Profil   Hantar PM kepada comel21   Quote dan BalasQuote

imthiyaz
WARGA SETIA
Menyertai: 12.10.2004
Ahli No: 11772
Posting: 461
Dari: Selangor @ Shah Alam

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 03-07-06 16:24


tahniah... karya yang baik.

Bookmark and Share

    


  Member Information For imthiyazProfil   Hantar PM kepada imthiyaz   Pergi ke imthiyaz's Website   Quote dan BalasQuote

ana_anua
Warga 4 Bintang
Menyertai: 12.05.2005
Ahli No: 16461
Posting: 151
Dari: SARAWAK

Perak  


posticon Posting pada: 03-07-06 17:53


!!! QUOTE !!!

Zakuan,

Moga awak sihat hari ini.Sebenarnya semasa saya mahu menahan Amirul kerana tidak memakai songkok selepas habis perhimpunan tadi,dia cuba melawan.Tapi bila awak lalu,dia terus diam.Tentu hebat sungguh pengaruh awak sampai budak senakal Amirul itu pun takut pada awak.Terima kasih Zakuan.Nanti kalau nak cari suami,saya nak cari yang macam awak.Disegani,dihormati,dan cute.Hehe..Kalau awak saja pun tak apa.Tak perlu cari jauh-jauh.Hehe..Belajar rajin-rajin.jumpa kat mesyuarat petang nanti.

Wassalam.

Nur Nadia,
3 Abu Bakar


sadisnya... :-(

Bookmark and Share

    


  Member Information For ana_anuaProfil   Hantar PM kepada ana_anua   Quote dan BalasQuote

syahidatul
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 07.11.2004
Ahli No: 12341
Posting: 3781
Dari: Petaling Jaya

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 03-07-06 18:18


eh habis dah ke? begitu ending dia?

Bookmark and Share

    


  Member Information For syahidatulProfil   Hantar PM kepada syahidatul   Pergi ke syahidatul's Website   Quote dan BalasQuote

miss_farhana
Warga 4 Bintang
Menyertai: 29.06.2006
Ahli No: 25002
Posting: 325
Dari: berpijak pada bumi Tuhan,berbumbungkan langit Tuhan

Terengganu  


posticon Posting pada: 03-07-06 19:07


nice story...

dah agak dah zakuan tu suka kat nadia...tapi tak sangka pula cerita ni sad ending...apa-apa pun....bestttt.. :-di :-di :-di

Bookmark and Share

    


  Member Information For miss_farhanaProfil   Hantar PM kepada miss_farhana   Quote dan BalasQuote

eNira
Warga 3 Bintang
Menyertai: 03.07.2005
Ahli No: 17047
Posting: 102
Dari: somewhere in Selangor

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 03-07-06 22:31


sedihnye cerita...zakuan rupanya pendam perasaan....kenapa dia tak cakap saja dengan nadia tu....huhhuhuhu...memang sedih lah..

Bookmark and Share

    


  Member Information For eNiraProfil   Hantar PM kepada eNira   Quote dan BalasQuote

wan_andmawaddah
Warga 5 Bintang
Menyertai: 16.02.2006
Ahli No: 22771
Posting: 361
Dari: tanah permaisuri

Kelantan  


posticon Posting pada: 03-07-06 22:54


huhuu sedih...
erm betul juga kata comel itu..watla happy ending pula huhuhu

Bookmark and Share

    


  Member Information For wan_andmawaddahProfil   Hantar PM kepada wan_andmawaddah   Quote dan BalasQuote

Putri_Cahaya
Warga 4 Bintang
Menyertai: 15.06.2006
Ahli No: 24825
Posting: 335

malaysia  


posticon Posting pada: 03-07-06 23:26


sedih jugak...
kat sekolah ana dulu,ada jugak budak yang perangai dia macam si zakuan ni...
selalu buat tak tahu saja kat orang... tapi otak dia geliga.. :)

Bookmark and Share

    


  Member Information For Putri_CahayaProfil   Hantar PM kepada Putri_Cahaya   Quote dan BalasQuote

islamicboy
WARGA SETIA
Menyertai: 23.11.2003
Ahli No: 5350
Posting: 717
Dari: Hijau Kuning

Kedah  


posticon Posting pada: 03-07-06 23:38


ni yang sedih ni...

Bookmark and Share

    


  Member Information For islamicboyProfil   Hantar PM kepada islamicboy   Quote dan BalasQuote

marsyalaila
Warga 4 Bintang
Menyertai: 26.10.2004
Ahli No: 12102
Posting: 278
Dari: terengganu

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 04-07-06 00:08


tak lah sedeh sangat pun..Kenapa nak ego...kalau dah suka cakap saja..tapi dah sampai ajal dia...redha saja.. hehe

Bookmark and Share

    


  Member Information For marsyalailaProfil   Hantar PM kepada marsyalaila   Quote dan BalasQuote

muslim_boy
Warga 3 Bintang
Menyertai: 26.03.2006
Ahli No: 23728
Posting: 142
Dari: Kota Bharu Bandaraya Islam

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 10-07-06 20:32


tulah..
lain kali janganlah pendam perasaan..
cakap terus terang kan senang..
nak malu buat apa..
memang manusia diberi perasaan..
it's natural..
lagikan Adam a.s. meminta peneman daripada Allah s.w.t. iaitu Hawa..
wallahualam..

Bookmark and Share

    


  Member Information For muslim_boyProfil   Hantar PM kepada muslim_boy   Quote dan BalasQuote

nabilpoyo
WARGA SETIA
Menyertai: 13.12.2005
Ahli No: 21141
Posting: 730
Dari: Kuantan + penang + KL + jakarta

blank   avatar


posticon Posting pada: 10-07-06 21:58


Allah bagi mulut katakan lah yang benar-benar...jangan pendam perasaan

Bookmark and Share

    


  Member Information For nabilpoyoProfil   Hantar PM kepada nabilpoyo   Quote dan BalasQuote

aina_2410
Warga 2 Bintang
Menyertai: 06.09.2003
Ahli No: 3350
Posting: 45
Dari: j-town

malaysia  


posticon Posting pada: 10-07-06 22:10


Pada 03-07-06 23:38 , islamicboy posting:

!!! QUOTE !!!

ni yang sedih ni...


hehe.. :lol:


-----------------
Mendidik manusia tanpa nilai agama
akan menjadikan seseorang itu
iblis yang bijak


Bookmark and Share

    


  Member Information For aina_2410Profil   Hantar PM kepada aina_2410   Quote dan BalasQuote

muslimah_87
Warga 4 Bintang
Menyertai: 17.01.2004
Ahli No: 6527
Posting: 221
Dari: UM

Johor  


posticon Posting pada: 21-07-06 11:15


sedihnya

Bookmark and Share

    


  Member Information For muslimah_87Profil   Hantar PM kepada muslimah_87   Quote dan BalasQuote

aemanpsycho
WARGA SETIA
Menyertai: 07.06.2003
Ahli No: 1143
Posting: 434
Dari: dari Bangi ke OKC

Pahang  


posticon Posting pada: 23-07-06 18:07


wuuu....saving private zakuan...

Bookmark and Share

    


  Member Information For aemanpsychoProfil   Hantar PM kepada aemanpsycho   Quote dan BalasQuote

Lubnaa
Warga 3 Bintang
Menyertai: 15.07.2006
Ahli No: 25241
Posting: 133
Dari: Kajang

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 24-07-06 00:03


lah...sedihnya pengakhiran.....janganlah terlalu memendam sangat.......beranikan diri untuk kebaikan....kalau suka katakan saja.....jangan layan sangat ego tuu.......

Bookmark and Share

    


  Member Information For LubnaaProfil   Hantar PM kepada Lubnaa   Quote dan BalasQuote

niza_ati
WARGA SETIA
Menyertai: 17.12.2004
Ahli No: 13107
Posting: 1488
Dari: KL-Sarawak-Selangor

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 24-07-06 09:33


Sedeynyer....huhuhuhu.... :-|


-----------------

cita-citaku islam gamilang,cita-citaku daulahnya berulang,cita-citaku islam cemerlang,cita-citaku


Bookmark and Share

    


  Member Information For niza_atiProfil   Hantar PM kepada niza_ati   Pergi ke niza_ati's Website   Quote dan BalasQuote

aqli
Warga 3 Bintang
Menyertai: 06.10.2005
Ahli No: 19625
Posting: 83

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 24-07-06 12:02


errr....
sedihnya ending..

Bookmark and Share

    


  Member Information For aqliProfil   Hantar PM kepada aqli   Quote dan BalasQuote

kojez_sensei83
Warga 4 Bintang
Menyertai: 31.12.2005
Ahli No: 21570
Posting: 163
Dari: Kolej MARA Banting

malaysia  


posticon Posting pada: 12-05-07 02:40


genre yang senada?

Bookmark and Share

    


  Member Information For kojez_sensei83Profil   Hantar PM kepada kojez_sensei83   Quote dan BalasQuote

alliaazam
Warga 4 Bintang
Menyertai: 26.02.2007
Ahli No: 28915
Posting: 159
Dari: Damansara

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 12-05-07 02:54


sad ending:-( huhuhu..tapi best lah jalan citernya:D

Bookmark and Share

    


  Member Information For alliaazamProfil   Hantar PM kepada alliaazam   Pergi ke alliaazam's Website   Quote dan BalasQuote

Eriyza_Qistina
Warga Rasmi
Menyertai: 22.04.2006
Ahli No: 24356
Posting: 16
Dari: Berbumbungkan Langit Berlantaikan Bumi

malaysia  


posticon Posting pada: 13-09-07 13:52


Anda mempunyai skill penulisan yang bagus sekiranya karya ini milik anda. Tetapi pastikan anda mengasingkan bahagian dialog dan penceritaan biasa kerana ia bisa membezakan antara keduanya. Teruskan berkarya. :-D


-----------------
Salam Ramadan Al-Mubarak


Bookmark and Share

    


  Member Information For Eriyza_QistinaProfil   Hantar PM kepada Eriyza_Qistina   Pergi ke Eriyza_Qistina's Website   Quote dan BalasQuote

NurArisha
Warga 4 Bintang
Menyertai: 09.03.2005
Ahli No: 15005
Posting: 278
Dari: Wangsa Maju, KL

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 25-09-07 10:27


nice

Bookmark and Share

    


  Member Information For NurArishaProfil   Hantar PM kepada NurArisha   Pergi ke NurArisha's Website   Quote dan BalasQuote

atie82
WARGA SETIA
Menyertai: 15.12.2004
Ahli No: 13074
Posting: 1080
Dari: Papar,[email protected]

Sabah  


posticon Posting pada: 25-09-07 10:35


Assalamualaikum wwt...

Best cerita ini...hilang rasa mengantuk ana... :-D


-----------------
The Light of ALLAH surround Me, The Love of ALLAH Enfolds Me, The presence of ALLAH watches over Me, Whatever I am...ALLAH iS..


Bookmark and Share

    


  Member Information For atie82Profil   Hantar PM kepada atie82   Pergi ke atie82's Website   Quote dan BalasQuote

Saudagar_Senja
Warga 2 Bintang
Menyertai: 14.04.2007
Ahli No: 29585
Posting: 58
Dari: Malaysia

Pahang  


posticon Posting pada: 25-09-07 10:45


Tahniah pada LT Zakuan...Pengajaran pada anak muda2, jangan cepat frust bila bercinta!! .....
BAgi yang muslimah...mulakan hari anda dengan "perigi cari timba"....
Kang ramai pula muslimin kat luar sana jadi macam LT Zakuan...

Bookmark and Share

    


  Member Information For Saudagar_SenjaProfil   Hantar PM kepada Saudagar_Senja   Quote dan BalasQuote

farahzulaikha
Warga Rasmi
Menyertai: 15.08.2007
Ahli No: 30673
Posting: 14
Dari: Bandar Baru Bangi

malaysia  


posticon Posting pada: 25-09-07 10:52


Salam, best tapi sedihnya cerita ni. Buatlah cerpen yang happy ending pula.

Bookmark and Share

    


  Member Information For farahzulaikhaProfil   Hantar PM kepada farahzulaikha   Quote dan BalasQuote

ummaira87
Warga 1 Bintang
Menyertai: 15.08.2007
Ahli No: 30674
Posting: 22
Dari: terengganu

malaysia  


posticon Posting pada: 25-09-07 11:23


itu lah lambat sangat bagi hint..
sedih jugak...cinta yang tidak kesampaian......

Bookmark and Share

    


  Member Information For ummaira87Profil   Hantar PM kepada ummaira87   Quote dan BalasQuote

abah-we-ma
Warga 3 Bintang
Menyertai: 21.09.2006
Ahli No: 26484
Posting: 108
Dari: kelantan

Kelantan  


posticon Posting pada: 25-09-07 12:00


huhu...sdhnya...
tapi best...teruskan berkarya......

Bookmark and Share

    


  Member Information For abah-we-maProfil   Hantar PM kepada abah-we-ma   Quote dan BalasQuote

sayatetapsaya
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 12.05.2004
Ahli No: 8934
Posting: 5682

italy  


posticon Posting pada: 25-09-07 12:14


Pada 23-07-06 18:07 , aemanpsycho posting:

!!! QUOTE !!!

wuuu....saving private zakuan...


:lol: :lol: :lol:

huhu...we are going to save that private liutenant....
that's what we call sacrifice....

Bookmark and Share

    


  Member Information For sayatetapsayaProfil   Hantar PM kepada sayatetapsaya   Quote dan BalasQuote

syemarly

Menyertai: 06.08.2004
Ahli No: 10520
Posting: 3181
Dari: PINGGIRAN WILAYAH

usa   avatar


posticon Posting pada: 27-09-07 11:48


I BACA LAST PARAGRAF saja..tak ada masa nak BACA FULL..tapi SEDIH juga lah..kenapa TAK HAPPY ENDING EK..

Bookmark and Share

    


  Member Information For syemarlyProfil   Hantar PM kepada syemarly   Quote dan BalasQuote

addinulhuda
WARGA SETIA
Menyertai: 25.09.2007
Ahli No: 31217
Posting: 664
Dari: ~bumi bertuah~

Johor   avatar


posticon Posting pada: 27-09-07 12:40


sedihnya.....huhuhu

Bookmark and Share

    


  Member Information For addinulhudaProfil   Hantar PM kepada addinulhuda   Pergi ke addinulhuda's Website   Quote dan BalasQuote

eyla05
WARGA SETIA
Menyertai: 17.10.2005
Ahli No: 19884
Posting: 546
Dari: perak

Perak   avatar


posticon Posting pada: 27-09-07 13:14


:-( :-( :-(



Bookmark and Share

    


  Member Information For eyla05Profil   Hantar PM kepada eyla05   Quote dan BalasQuote

mie05
Warga 4 Bintang
Menyertai: 14.11.2005
Ahli No: 20348
Posting: 318
Dari: melaka

Johor   avatar


posticon Posting pada: 27-09-07 14:24


:-( :-?

Bookmark and Share

    


  Member Information For mie05Profil   Hantar PM kepada mie05   Quote dan BalasQuote

sitihawa
Warga 1 Bintang
Menyertai: 15.11.2006
Ahli No: 27334
Posting: 21
Dari: kedah

Kedah  


posticon Posting pada: 08-10-07 12:05


sedih...em.. maklumlah jiwa perempuan lembut.. Betullah bila kita mencintai seseorang tak semestinya kita memilikinya... tahniah kapada yang menulis..

Bookmark and Share

    


  Member Information For sitihawaProfil   Hantar PM kepada sitihawa   Quote dan BalasQuote

islamic_gil
WARGA SETIA
Menyertai: 24.02.2005
Ahli No: 14692
Posting: 427
Dari: SATU KAWASAN DI SATU MASA

Selangor  


posticon Posting pada: 27-10-07 20:29


sedihh..buat lagi karya yang best..boleh saya layannnnnnnnn

Bookmark and Share

    


  Member Information For islamic_gilProfil   Hantar PM kepada islamic_gil   Quote dan BalasQuote

Daeng_Jati
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 17.02.2004
Ahli No: 7336
Posting: 9704
Dari: UKM, Bangi

brunei   avatar


posticon Posting pada: 27-10-07 20:34


erm, senjate bantuan GPMG saja ke? bantuan mortar tak ada ke?


-----------------
Photobucket
[ Telah diedit oleh: Daeng_Jati pada 27-10-07 20:34 ]


Bookmark and Share

    


  Member Information For Daeng_JatiProfil   Hantar PM kepada Daeng_Jati   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.117928 saat. Lajunya....