Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 12-07-2020  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
"Jika seseorang itu berjalan beriringan dengan kita,ini bermakna, dia merupakan sahabat yang sebenar.Jika seseorang itu berjalan di hadapan kita, ini bermakna dia mementingkan diri sendiri, manakala di belakang kita, ini bermakna orang itu lebih pentingkan kita daripadanya".

-- Mutiara Kata

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: wyd1014
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43135

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 44
Ahli: 0
Jumlah: 44




  Yang Masuk Ke Sini
kasih_kekasih: 10 hari yang lalu
wyd1014: 18 hari yang lalu
haykal77: 27 hari yang lalu
Kakngah: 27 hari yang lalu
lidah-penghunus: 28 hari yang lalu


Bincang Agama
Topik: Cinta Kerana AGAMA??


Carian Forum

Moderator: ibnu_musa, Administrator, ABg_IMaM
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Bincang Agama
    »» Cinta Kerana AGAMA??

Please Mendaftar To Post


Oleh Cinta Kerana AGAMA??

Al-Maralim
Warga 1 Bintang
Menyertai: 22.05.2006
Ahli No: 24489
Posting: 36
Dari: Bumi Allah (Maadrasah politekik)

saudiarabia   avatar


posticon Posting pada: 28-05-06 14:06


Soalan ni khas ditujukan buat Kaum Adam…
Namun kaum Hawa boleh jugak memberi respons….
Seorang muslimin hendak diijabkabulkan…..
Muslimin tersebut sudah mempunyai pilihan di hati….
Gadis pilihan adalah bertudung labuh,akhlaknya terjaga,berstokin kaki dan tangan….
Pendek kata,pilihan muslimin tersebut adalah berdasarkan agama gadis tersebut..

Mata si gadis pilihan sering tunduk dari pandangan dunia,
Telinganya sering tuli dari mendengar khabar tercela,
Mulutnya sering bisu dari berkata nista,
Kakinya tidak pernah melangkah ke lembah dosa…
Amat memenuhi ciri2 wanita solehah…..

Pada satu hari,ibu muslimin berkenaan mencadangkan si muslimin tersebut untuk berkahwin dengan seorang gadis yang tidak pernah dikenalinya….
Gadis tersebut tidak mempunyai latar belakang agama yang kuat…
Si gadis baru saja memeluk agama Islam,maka gadis tersebut memerlukan seorang teman hidup untuk membimbing dirinya kea rah cara hidup Islam….

Muslimin tersebut menjadi serba salah….
Mahu dipilih antara cinta atau agama….
Memimpin seorang yang buta pada cahaya agama atau menghumban diri ke lembah percintaan manusia…
Cinta kepada gadis pilihan bukan kerana harta,bukan kerana rupa,apatah lagi pada asal bakanya…
Walhal cinta kerana agamanya…

Namun demikian,muslimin tersebut juga risau pada keselamatan agama Islam gadis yang baru memeluk Islam tersebut..

hanya nak tanya pendapat kaum2 ku sekalian jika anda menghadapi situasi macam ni…
Mana satu pilihan di hati?


-----------------
“Kita tidak boleh mencintai orang lain,
sebelum mencintai diri sendiri.
Dan kita tidak boleh mencintai diri sendiri..
sebelum mencintai Allah!

Bookmark and Share

    


  Member Information For Al-MaralimProfil   Hantar PM kepada Al-Maralim   Quote dan BalasQuote

Vitamin_Hati
WARGA SETIA
Menyertai: 28.02.2006
Ahli No: 23062
Posting: 656
Dari: UK

uk  


posticon Posting pada: 28-05-06 14:55


eem...kejap nak fikir

Bookmark and Share

    


  Member Information For Vitamin_HatiProfil   Hantar PM kepada Vitamin_Hati   Quote dan BalasQuote

Al-Maralim
Warga 1 Bintang
Menyertai: 22.05.2006
Ahli No: 24489
Posting: 36
Dari: Bumi Allah (Maadrasah politekik)

saudiarabia   avatar


posticon Posting pada: 28-05-06 14:59


Erm......
Kalau nak tolak sesorang yang memang cintaNya kerana Allah...rugilah lelaki tu...
Tapi dalam masa yang sama ,untuk menyelamatkan agama dan akidah seorang muslimat lagi,its more important....
memanglah kalau nak senang,terus ambik kedua-duanya..
But yang ana nak nyatakan kat sini,mana satu yang antum semua pilih....
Cinta kerana kerana akidah?
Huh,berat nak jawab ni....


-----------------
“Kita tidak boleh mencintai orang lain,
sebelum mencintai diri sendiri.
Dan kita tidak boleh mencintai diri sendiri..
sebelum mencintai Allah!

Bookmark and Share

    


  Member Information For Al-MaralimProfil   Hantar PM kepada Al-Maralim   Quote dan BalasQuote

cipoi
Warga 4 Bintang
Menyertai: 23.05.2006
Ahli No: 24504
Posting: 242
Dari: seremban

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 28-05-06 15:14


ambil saja dua-dua kalau mampu

Bookmark and Share

    


  Member Information For cipoiProfil   Hantar PM kepada cipoi   Pergi ke cipoi's Website   Quote dan BalasQuote

muslimah83
WARGA SETIA
Menyertai: 05.02.2004
Ahli No: 7015
Posting: 1001
Dari: Tawau

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 28-05-06 15:21


al-maralim...saya nak jawab..hehheeh pandangan saja...
yang baru memeluk islam itu kenalkanlah kat sesiapa...yang baik agamanya tak lah susah...and akhir sekali pilihlah wanita solehah itu...itu yang lebih baik...hehhehe

Bookmark and Share

    


  Member Information For muslimah83Profil   Hantar PM kepada muslimah83   Quote dan BalasQuote

nurulezzah88
Warga 1 Bintang
Menyertai: 23.04.2006
Ahli No: 24373
Posting: 31
Dari: tanah merah

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 30-05-06 09:50


jika saya wanita yang dicintai tu.....insyaAllah saya akan merelakakan muslimin tu kahwin dengan muaalaf tu,kerana saya mencintainya kerana Allah.jadi biarlah dia menjalankan tanggungjawabnya sebagai muslim,insyaAllah saya pun akan cuba bantu dia.....itu pendapat saya la

Bookmark and Share

    


  Member Information For nurulezzah88Profil   Hantar PM kepada nurulezzah88   Quote dan BalasQuote

shinobi
WARGA SETIA
Menyertai: 13.07.2005
Ahli No: 17265
Posting: 425
Dari: bangi,gombak...

blank  


posticon Posting pada: 30-05-06 10:04


ambil dua-dua kalau mampu ek..eheh...cadangan yang baik..

tapi kalau ana, insyaAllah ana akan pilih pilihan ana tu sendiri lah... ramai lagi lelaki lain yang baik kat dunia ni, takkan la tak boleh nak cari seorang pun untuk jadi suami muallaf tu..

wallahualam

Bookmark and Share

    


  Member Information For shinobiProfil   Hantar PM kepada shinobi   Pergi ke shinobi's Website   Quote dan BalasQuote

nmz
Warga 4 Bintang
Menyertai: 22.11.2003
Ahli No: 5323
Posting: 226
Dari: shah alam

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 31-05-06 01:02


pada ana, pilihlah wanita mualaf tu dari cinta kita sendiri...
kalau mampu, ambillah kedua-duanya :-)

wallahu'alam

Bookmark and Share

    


  Member Information For nmzProfil   Hantar PM kepada nmz   Quote dan BalasQuote

hafeezzul

Menyertai: 07.03.2004
Ahli No: 7815
Posting: 2189
Dari: PERAK DARUL RIDZUAN

Perak  


posticon Posting pada: 31-05-06 01:12


susah soalan ini...tapi secara peribadi pilih yang mualaf agaknya dengan syarat
tahu tahap keimana diri sendiri bagaimana..yang penting nak ikut cakap mak sebernarnyer..ehehhe..tapi rugi juga kalau xpilih yang solehah...tengoklah..
istikharah la untuk solve problem ini

Bookmark and Share

    


  Member Information For hafeezzulProfil   Hantar PM kepada hafeezzul   Quote dan BalasQuote

lehgeo
Warga 1 Bintang
Menyertai: 21.05.2006
Ahli No: 24473
Posting: 27
Dari: Kelate

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 01-06-06 00:51


Assalamualaikum,
hapus kan IFC..........Banteras IFG ( Suruhanjaya Antara Agama)
Semoga Allah terus berikan kita kekuatan untuk menegakkan agama-Nya di muka bumi Malaysia yang tercinta ini.

Sekadar ingin berkongsi pengalaman tentang kejadian yang berlaku di Hotel Cititel pada hari tersebut.
Saya sampai di perkarangan Hotel Cititel kira-kira jam 8.20 pagi. Sebelumnya dari seberang, saya menaiki feri dan dari terminal feri di sebelah Tanjung/Pulau ke hotel, jarak perjalanannya hanya lebih kurang 3 km, tetapi tidak kurang dari 4 roadbloacks yang terpaksa dilintasi.
Sewaktu saya sampai, pada waktu itu pasukan Polis sudah siap berkawal di hadapan hotel dan di setiap jalan yang menuju ke hotel tersebut. Pada waktu itu juga, pasukan pendemonstrasi sudah bersiap sedia berkampung di parking lot bertentangan dengan hotel tersebut. Saya anggarkan
lingkungan 100 orang bersama sepanduk, poster melaung-laungkan supaya IFC di batalkan.

Dalam perjalanan saya untuk menuju ke khalayak yang berdemonstrasi itu, saya melintasi 2,3 orang anggota polis dan saya
menegur dan bertanya kepada salah seorang dari anggota polis (1 calit) tentang perihal yang berlaku di hadapan hotel tersebut dan apa
yang menyebabkannya. Secara agak tersorok-sorok, anggota polis 1 calit itu menyeluk poket seluarnya dan mengeluarkan risalah tentang
IFC yang saya kira beliau dapat dari salah seorang khalayak yang menyertai demo tersebut. Sambil beliau memegang dan menunjukkan 15 tuntutan
oleh IFC kepada saya, beliau berkata” Depa ni (merujuk kepada puak IFC) memang kita kena ajaq sikit..Ini bukan pasal politik, tetapi ini pasal
akidah kita..Depa ni memang kurang ajaq”…Saya agak tergamam apabila mendengar ayat yang keluar dari mulut anggota polis 1 calit tersebut…Ini
sudah bagus…Saya pun meminta kebenaran daripada beliau untuk masuk ke dalam hotel untuk melihat-lihat apa yang terjadi di dalam. Sementara itu,
khalayak yang berdemonstrasi semakin ramai dan suara mereka semakin kuat menguasai perkarangan hotel tersebut. Anggota polis 1 calit itu agak
keberatan untuk melepaskan saya kerana dia khuatir keadaan semakin tidak terkawal. Saya bilang padanya, takpelah encik, Insyallah tak ada apa-apa…
Saya terus melintasi khalayak yang berdemonstrasi dan terus masuk ke dalam hotel setelah menyusup di celah-celah puluhan anggota polis (beruniform dan tidak beruniform).Tiba di dalam lobi, ada kira-kira 4,5 orang anggota polis yang beruniform sedang berkawal dan puluhan tetamu dan pekerja hotel yang kelihatan terpinga-pinga mendengar laungan takbir dari khalayak di hadapan hotel tersebut.

Saya terus duduk di salah sebuah sofa yang disediakan sambil memerhatikan keadaan sekeliling dan tidak lama selepas itu, secara tiba-tiba saya dengar laungan takbir yang semakin kuat dilaungkan oleh khalayak di luar sana...Rupa-rupanya, pekikan yang kuat dari khalayak secara tiba-tiba itu adalah untuk menyambut kehadiran Zaid Ibrahim dan beberapa pengiringnya yang masuk ke lobi hotel.
Beliau bersama beberapa pengiringnya lantas duduk bersebelahan sofa yang sedang saya duduki itu sambil terus mengeluarkan pemetik api, kotak rokok dan handphone jenama Samsung di-500 dari sakunya..Seingat saya dalam masa 5 minit beliau dan rakan-rakan duduk disitu, sudah cukup untuk memenuhkan ashray yang disediakan oleh pihak hotel. Entah berapa puntung rokok yang dihisapnya...tak tahulah sama ada beliau memang kuat merokok ataupun beliau gugup dengan sambutan luar biasa yang diberikan kepadanya...

Sebaik sahaja beliau duduk, datang seorang wanita cina (yang kemudiannya saya ketahui dia adalah pengerusi badan NGO AWAM yang memperjuangkan hak asasi wanita di Malaysia) menyapa beliau “Hi, welcome to Penang..what can I say...” mungkin dia merujuk kepada
khalayak yang berdemo di hadapan hotel...
Selepas itu mereka terus berbual dan antara butir perbualan (yang dibualkan dalam loghat kelantan) bersama 3,4 orang pengiringnya
yang dapat saya dengar keluar dari mulut Zaid Ibrahim ialah “Kalau Malaysia lagu ni juga, hancur kito..Kawe/ambo ingak oghe penang ni
Isle Liberal...ambo ingak di kelate saja lagu ni”... Mungkin dia berasa terkejut dengan sambutan yang tak di sangka-sangka dari orang Islam di Penang
kerana menurut beliau, biasanya kawasan MALAY BELT (kltn, trnganu,kedah,perlis) sahaja yang mungkin ada demonstrasi seperti diluar sana dan tentulah Penang tidak termasuk dalam senarai beliau...Sambil itu, di luar sana, laungan dan pekikan dari khalayak semakin kuat kedengaran menyambut ahli-ahli panel yang datang memasuki lobi hotel.. Antaranya Prof Shad Faruqi, Malik Imtiaz dan yang lain-lain...

Zaid Ibrahim dan rakan-rakan terus berbual yang tidak dapat saya tangkap butirannya dan kemudian datang seorang yang tidak saya kenali (saya rasa beliau adalah negotiator antara IFC dan pihak Polis) memaklumkan kepada Zaid Ibrahim dan rakan-rakan yang mereka tidak mendapat kebenaran dari
Pihak polis untuk meneruskan forum sekiranya demonstrasi masih ada di luar hotel. Beliau agak resah dan sambil menghisap rokok beliau berkata “takpo, kito tunggu sekejap lagi, nanti panas, balik la puak-puak tu”, merujuk kepada pendemonstrasi di luar. Terus saya menghantar SMS kepada sahabat yang sedang berdemonstrasi supaya mereka meneruskan demo supaya majlis forum IFC tidak dapat di teruskan..Zaid Ibrahim terus menyatakan kebimbangannya bahawa orang ramai (merujuk kepada mereka yang datang untuk mengikuti majlis forum) tidak akan datang kerana takut dengan suasana tegang di hadapan pintu utama ke lobi hotel..

Saya terus duduk dengan harapan dapat mendengar butir perbualan mereka sambil menunggu-nunggu kalau-kalau ada muka yang saya kenali di dalam lobi tersebut. Dalam pada saya memerhati mereka yang berada di dalam lobi, saya ternampak sekumpulan 7,8 orang yang memakai kopiah diketuai
oleh seorang yang memakai baju melayu putih, berkain pelikat, memakai sandal dan bersongkok. Emm, mungkin ini agaknya mereka yang boleh dibuat rakan memandangkan di dalam lobi itu hanya di penuhi oleh pekerja hotel yang tidak tahu apa-apa dan ramai manusia dari bangsa Cina, India, Singh dan orang putih...Terus saya menuju ke lelaki bersongkok yang kelihatan sedang sibuk mengarahkan anak-anak buahnya untuk berbuat sesuatu..Rupa-rupanya beliau adalah Cikgu Azmi, Pengerusi TERAS..saya tidak dapat macam kerana tidak pernah melihat beliau dari dekat...

Cikgu Azmi dan rombongannya terus menuju ke lif untuk ke tingkat 3, dewan di mana forum tersebut akan diadakan. Saya terus mengikuti kumpulan yang di ketuai oleh Cikgu Azmi dan keluar sahaja dari lif, ada 2,3 orang polis beruniform sudah berkawal di hadapan lif, jalan menuju ke dewan dan di pintu masuk ke dalam dewan.. Sebelum masuk, kami di kehendaki mendaftar di 2 kaunter yang di jaga oleh AJK forum tersebut yang di antaranya ada 2,3 muka melayu...Setiap dari kami di berikan 1 majalah terbitan ALIRAN (muka depannya di siarkan gambar Allahyarham Moorthy dan Isterinya dengan tajuk
“NO JUSTICE & NO COMPASSION”), sekeping surat untuk ditandatangani yang bakal diserahkan kepada PM, sejarah dan motif penubuhan IFC serta
sekeping aturcara majlis beserta nama speaker yang akan berucap. Baju kami juga di tampal dengan sekeping sticker berwarna hijau florescent..

Kami melangkah masuk ke dewan itu dan tidak banyak kerusi yang masih kosong. Rata-ratanya sudah dipenuhi oleh audien dari bangsa lain; ada cina, india, singh, orang putih...hanya ada 2,3 baris sahaja di bahagian belakang dewan yang masih kosong untuk di isi..Di pentas hadapan, segala persiapan sudah di atur...background pentas, 5 kerusi untuk speaker, screen besar dan sebagainya..Saya memerhati sekeliling dan ada beberapa orang yang saya kenali turut bersama-sama di dalam dewan tersebut. Kami menunggu-nunggu dan tidak lama kemudian Zaid Ibrahim pun masuk. Laungan Takbir berkumandang menyambut kedatangan beliau dan disusuli secara serentak tolehan oleh para hadirin yang duduk di hadapan terhadap kami. Mungkin
laungan takbir tersebut asing bagi mereka (kaum cina, hindu dsb) tapi tidak bagi Zaid Ibrahim kerana beliau dengan selamba mengangkat tangan sambil tersenyum melambai ke arah kami yang bertakbir...ciss!

Zaid Ibrahim kemudiannya disusuli oleh speaker-speaker yang lain mengambil tempat..Ada 5 orang semuanya...Perempuan cina pengerusi AWAM,
Prof Shad, Malik Imtiaz, Zaid, Pengerusi ALIRAN (Ramakrishnan kalau tak silap) dan seorang pengerusi majlis...Pengerusi majlis terus mengumumkan
yang majlis akan berlansung juga tetapi hanya untuk 30 minit dan MC hanya berikan 5 minit sahaja untuk setiap speaker berucap...Laungan takbir bergema dari pihak yang ingin forum itu di batalkan dan keluhan dari pihak penganjur dan audien yang ingin mendengar taklimat tersebut secara serentak memenuhi dewan tersebut...Suasan hingar seketika sebelum di redakan oleh MC yang terus menyerahkan microphone kepada Perempuan Cina pengerusi AWAM...

Berikut merupakan ucapan dari setiap speaker yang sempit berucap; 3 orang sempit berucap selama lebih kurang 5 minit, Zaid Ibrahim hanya sempat memegang microphone sebelum di minta untuk tidak berucap oleh SB dan Pengerusi ALIRAN lansung tidak sempat memegang microphone...

Perempuan Cina pengerusi AWAM -àorang pertama yang berucap

# sebab mereka menamakan kumpulan mereka as “ARTIKEL 11” à dalam perlembagaan, artikel 11 mengatakan setiap individu berhak menganut agama pilihannya..
# bercerita tentang kes-kes yang pada pandangan beliau telah melanggar hak asasi kaum wanita seperti
a.     kes kaliammal dan suaminya Allahyarham Moorthy
b.     kes nyonya tahir yang disifatkannya unik disebabkan kaum keluarga nyonya tahir yang bukan islam meminta mahkamah syariah membuat
keputusan sama ada nyonya tahir islam atau bukan..
c.     kes lina teoh
di.     kes (tak ingat nama) seorang wanita hindu dan juga berkhwin dengan lelaki hindu.mereka mempunyai 2 anak dan kemudian, si suami memeluk islam, dan bertindak mengislamkan kedua-dua anak mereka...
# ini adalah 4 kes besar yang di bawa...

Prof Zaad Saleem Faruqi

# menyatakan islam agama yang baik, toleran dan tiada unsur kekerasan dan islam memberi kebebasan atas tiap individu..hujahnya menurut beliau di dalam alquran ada 2 ayat dalam surah albaqarah dan yunus; tiada paksaan didalam agama (la iqra ha fiddin...surah baqarah) dan Allah ciptakan
semua manusia sama dan kita tidak boleh mengubahnya (surah yunus,tak tau betul ke tak?)...
# bercakap tentang konsep undang2 dalam dual system..system syariah dan common law/civil...
# secara terang-terangan mengatakan tiada nas/atau nas yang lemah dari quran dan hadis nabi yang membincangkan tentang apostate (murtad) dan hukuman bagi mereka yang murtad (potong kepala..setelah semua process gagal untuk mengislamkan semula)..
# tidak tahu menahu tentang dakwaan 250,000 orang telah murtad menurut dato’ harussani..dan dengan selambanya berkata “ saya dan isteri saya telah ke london, tetapi ternyata kami tidak pun murtad”..sungguh kurang ajar sekali jawapan beliau..

Malik imtias
# mengatakan malaysia mengikut perlembagaan adalah negara sekular tetapi hakikatnya adalah negara islam kerana masih amalkan undang-undng syariah
#mengatakn setiap kita mempunyai aspiration/cita-cita dan ianya hanya akan tinggal sebagai cita-cita sahaja. Hanya ada satu sahaja cara untuk kita jadikan cita-cita itu menjadi realiti iaitu POLITIK..
# kita mesti MENGUNDI mereka yang mempunyai cita-cita yang sama dengan kita untuk mencapai aspirasi tersebut....
# dari cara dia berucap, saya rasa, selepas ini gerakan IFC akan menggunakan figure-figure di kalangan politician untuk memastikan cita-cita mereka menjadi kenyataan...nauzubillah..


Zaid ibrahim
# tak sempit berucap kerana di arahkan berhenti oleh SB dan disambut dengan laungan takbir di dalam dewan tersebut...

Hariz Ibrahim
#dengan bangganya menyatakan jumlah tandatangan yang terkumpul adalah melebihi 18,000 dan beliau berkomitmen untuk menggandakan jumlah tersebut dan disambut dengan tepukan dari penyokong IFC dan boo dari kami...

Majlis telah ditamatkan...hanya brjln dalam keadaan yang tidak teratur..selama lebih kurang 30 minit sahaja...ALHAMDULILLAH...SYUKUR TERHADAP PERTOLONGAN ALLAH..SEMOGA CITA-CITA JAHAT MEREKA TERUS BERKUBUR...

Saya terus turun ke bawah dan lihat, Masyallah ramainya yang turun demo..mungkin sekitar 1000 orang...
Terima kasih pada yang turun berdemo pada hari itu..
Kepada Pemuda PAS, TERAS, mamu-mamu tanjung, mamak-mamak nasi kandar, mat-mat rempit dan seluruh umat Islam yang cintakan agamanya...moga Allah pelihara Islam, diri, keluarga, negara kita....
TAKBIR!

Wassalam
akhwan


-----------------
Wahai manusia berada naungan Islam..sesungguhnya dunia ini sementara...harta dan pangkat jadi senjata, sekiranya manusia lalai dan alpa....


Bookmark and Share

    


  Member Information For lehgeoProfil   Hantar PM kepada lehgeo   Quote dan BalasQuote

ridwan_daie
WARGA SETIA
Menyertai: 26.06.2004
Ahli No: 9665
Posting: 1409
Dari: Kuantan

Pahang   avatar


posticon Posting pada: 01-06-06 07:48


kahwih saja kedua-duanya....kalau pilihan hati betul-betul solehah takkan tak boleh terima untuk bermadu sedangkan bermadu itu sunnah para ummul mukminin....betul tak?

just pendapat

Bookmark and Share

    


  Member Information For ridwan_daieProfil   Hantar PM kepada ridwan_daie   Pergi ke ridwan_daie's Website   Quote dan BalasQuote

imthiyaz
WARGA SETIA
Menyertai: 12.10.2004
Ahli No: 11772
Posting: 461
Dari: Selangor @ Shah Alam

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 01-06-06 22:09


salam...

kalau ana... ana akan buat solat istikharah. walau pun muslimah itu solehah... tapi tuhan lebih tau apa yang akan jadi masa akan datang. manusia kan berubah... sama ada kepada yang lebih baik atau lebih buruk. ada kemungkinan juga muallaf tu tuhan pegang hatinya tetapi pada tauhid.. secara ringkasnya, kita tak tahu apa kesudahan atau kelangsungan hidup dengan mana-mana gadis itu... maka elokla bertanya dengan Tuhan dahulu. Bukankah DIA lebih tau.... ingat setiap kali mbuat pilihan , biarla pilihan itu tepat. tiada sapa yang tepat kalau bukan Tuhan sendiri... betul tak ?

Bookmark and Share

    


  Member Information For imthiyazProfil   Hantar PM kepada imthiyaz   Pergi ke imthiyaz's Website   Quote dan BalasQuote

SITIHAMIZAH
Warga 4 Bintang
Menyertai: 16.12.2004
Ahli No: 13091
Posting: 192
Dari: the garden of knowledge and virtue

Johor  


posticon Posting pada: 01-06-06 22:15


macam cerpen kat majalah I saja...

Bookmark and Share

    


  Member Information For SITIHAMIZAHProfil   Hantar PM kepada SITIHAMIZAH   Quote dan BalasQuote

AsFaRiNa
Warga 4 Bintang
Menyertai: 01.02.2005
Ahli No: 14050
Posting: 208
Dari: Jelapang Padi

Kedah  


posticon Posting pada: 01-06-06 23:35


buat istikharah,dan minta jalan yang terbaik dariNya...

insyaAllah pilihan tak silap....

waallahua'alam.

Bookmark and Share

    


  Member Information For AsFaRiNaProfil   Hantar PM kepada AsFaRiNa   Pergi ke AsFaRiNa's Website   Quote dan BalasQuote

kpiah_hitam
Warga 2 Bintang
Menyertai: 12.04.2005
Ahli No: 15764
Posting: 54
Dari: Padang Pasir

saudiarabia   avatar


posticon Posting pada: 02-06-06 00:30


pilih dua-dua laaa.....

Bookmark and Share

    


  Member Information For kpiah_hitamProfil   Hantar PM kepada kpiah_hitam   Pergi ke kpiah_hitam's Website   Quote dan BalasQuote

mardhoti
Warga 4 Bintang
Menyertai: 19.07.2005
Ahli No: 17396
Posting: 201
Dari: kelantan

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 02-06-06 00:35


istikhoroh la jalan terbaik!

Bookmark and Share

    


  Member Information For mardhotiProfil   Hantar PM kepada mardhoti   Pergi ke mardhoti's Website   Quote dan BalasQuote

mardhoti
Warga 4 Bintang
Menyertai: 19.07.2005
Ahli No: 17396
Posting: 201
Dari: kelantan

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 02-06-06 00:35


istikhoroh la jalan terbaik!

Bookmark and Share

    


  Member Information For mardhotiProfil   Hantar PM kepada mardhoti   Pergi ke mardhoti's Website   Quote dan BalasQuote

jejakaislam
Warga 4 Bintang
Menyertai: 08.05.2004
Ahli No: 8875
Posting: 167
Dari: gombak

Selangor  


posticon Posting pada: 03-06-06 11:20


pendapat saya kenal kan pada sahabat yang lebih arif...atau seumpama ...dengan nya....dan lebih memerlukan orang yang sebegini....

Bookmark and Share

    


  Member Information For jejakaislamProfil   Hantar PM kepada jejakaislam   Quote dan BalasQuote

muslim_boy
Warga 3 Bintang
Menyertai: 26.03.2006
Ahli No: 23728
Posting: 142
Dari: Kota Bharu Bandaraya Islam

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 13-06-06 18:29


Salaam..
Cinta pada agama..
InsyaAllah..

Bookmark and Share

    


  Member Information For muslim_boyProfil   Hantar PM kepada muslim_boy   Quote dan BalasQuote

raudhah84
WARGA SETIA
Menyertai: 06.08.2004
Ahli No: 10521
Posting: 483
Dari: bumi Allah

Johor   avatar


posticon Posting pada: 16-06-06 16:56


Jika benar muslimah itu sebegitu akhlaknya, mungkin pada pendapat ana…muslimah tersebut boleh terima jika dalam situasi tersebut muslimin tersebut pilih kedua2nya…sebagai isteri pertama dan kedua. Mungkin juga muslimah akan fikir nikmat dan pahala menarik dan membimbing wanita tersebut.mungkin juga dia akan relakan muslimin tersebut berpoligami…

Sekadar pandangan dari ana…sukar untuk berpoligami tetapi lebih inadh bila berpoligami untuk menarik saudara Islam yang baru…wallahu’alam…


-----------------
sekali kaki melangkah di jalan ALLAH..jangan undur..biar masa berganti..aqidah jangan mati..biar zaman berubah..keyakinan pada ALLAH jangan goyah..


Bookmark and Share

    


  Member Information For raudhah84Profil   Hantar PM kepada raudhah84   Pergi ke raudhah84's Website   Quote dan BalasQuote

triptofana
WARGA SETIA
Menyertai: 22.02.2005
Ahli No: 14611
Posting: 639
Dari: sElaNgoR

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 16-06-06 17:11


betullah...
kalau mampu ambiklah dua-dua
satu kerana agama dan satu lagi kerana cinta...
mungkin si wanita solehah itu juga boleh membimbing madunya dalam mengenal islam dengan lebih mendalam lagi...

Bookmark and Share

    


  Member Information For triptofanaProfil   Hantar PM kepada triptofana   Quote dan BalasQuote

amira_aqilah
WARGA SETIA
Menyertai: 28.11.2005
Ahli No: 20523
Posting: 900
Dari: planet bumi

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 17-06-06 16:03


nak respon jugak.. :-di
kawin kedua2nya (kalau mampu)..:-di
whatever it is...mohon petunjuk dari Allah..
'hanya kepada Engkau kami menyembah dan hanya kepada Engkaulah kami mohon pertolongan'-Al-Fatihah, ayat 5..
Allah lebih mengetahui yang nyata dan tersembunyi, baik dan buruk..& segala2nya......

Bookmark and Share

    


  Member Information For amira_aqilahProfil   Hantar PM kepada amira_aqilah   Quote dan BalasQuote

setanggi_syurga83
WARGA SETIA
Menyertai: 10.03.2006
Ahli No: 23348
Posting: 517
Dari: Negeri Sembilan-bumi Allah

NegeriSembilan  


posticon Posting pada: 17-06-06 17:03


Assalamualaikum...
Disamping nasihat yang dah diberi tadi..nak tambah sikit..boleh juga kalau2 si muslimin ni ada sahabat yang sebaik dan semulia dia ni boleh ambil salah satu daripadanya menjadi isteri..manalah tahu kalau istiqarahnya tunjukkan seorang saja utknya..atau dia tak mampu nak ambil kedua-duanya sekali..Bagus jugak kalau gini :-)


-----------------
-StaIrWays To HeaVen-http://nurfazilah.hadithuna.com/
[ Telah diedit oleh: setanggi_syurga83 pada 17-06-06 17:06 ]


Bookmark and Share

    


  Member Information For setanggi_syurga83Profil   Hantar PM kepada setanggi_syurga83   Pergi ke setanggi_syurga83's Website   Quote dan BalasQuote

Ghufranallah
Warga 5 Bintang
Menyertai: 27.06.2005
Ahli No: 16894
Posting: 351
Dari: padang pasir

luxembourg   avatar


posticon Posting pada: 17-06-06 18:21


a'aa..insyaAllah....nak mencari redha Allah..

Bookmark and Share

    


  Member Information For GhufranallahProfil   Hantar PM kepada Ghufranallah   Quote dan BalasQuote

era
Warga 3 Bintang
Menyertai: 18.03.2005
Ahli No: 15229
Posting: 129
Dari: b.baru bangi

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 17-06-06 22:58


ana rasa lebih baik lakukan istikhoroh...
moga mendapat petunjuk yang terbaik dari Allah dan dapat membuat pilihan yang tepat...
Redha Allah kita cari... :-) :-) :-)

Bookmark and Share

    


  Member Information For eraProfil   Hantar PM kepada era   Quote dan BalasQuote

amilyn
WARGA SETIA
Menyertai: 02.10.2003
Ahli No: 3947
Posting: 822
Dari: johor

Johor  


posticon Posting pada: 18-06-06 01:32


assalamulaikum....
setiap lelaki mahukan wanita yang baik untuk dijadikan bakal.tapi bagi saya mungkin ibu muslimin tu ada alasan sendiri mengapa ingin mengahwinkan muslimin itu dengan gadis muaalaf itu.tanyala pada ibu muslimin tu alasannya.
kata kawan saya kalau semua lelaki nak kan wanita yang baik sebagai jauzah mcmpun dengan wanita yang kurang baik,siapa nkkt mereka?
saya bagi contoh,masih ingat ke saudara tentang wilma dan farah,artis yang mendapat hidayah selepas berkawin dengan lelaki yang soleh yang dapat membentuk mereka.
bagi saya,lelaki ketua keluarga.mereka yang menentukan segalanya.
wanita ibarat pokok,ditiup ke kanan,ia ke kanan,ditiup kekiri,ia kekiri.mereka mengikut siapa yang membentuk mereka.
kalau saya jadi saudara,saya akan pilih wanita muaalaf tu kerana cinta saya pada agama lebih penting dengan cinta saya pada manusia.mungkin apa yang berlaku ada hikmahnya.jika awak dapat mendidiknya,besar pahalanya.
awak hanya menilai wanita pilihan awak secara luaran sahaja bukan dlman.berpakaian mengikut agamapun belum tentu mencerminkan hati yang baik.kerna sebagai perempuan saya sudah melihat ramai yang begitu.indah luaran tapi bukan dlman,saya berkata daripada sudut saya sebagai wanita.maaf sekiranya saya tersalah cakap
keputusan ditangan anda.........
fikir-fikirkanlah.

Bookmark and Share

    


  Member Information For amilynProfil   Hantar PM kepada amilyn   Quote dan BalasQuote

siswa
Warga 4 Bintang
Menyertai: 20.06.2006
Ahli No: 24900
Posting: 203
Dari: UTM skudai

Melaka   avatar


posticon Posting pada: 23-06-06 01:34


Ooo... simple saja, lakukan istikharah.Sebab maha Allah tahu yang terbaik untuk kita. Kita ni jahil, dok tahu apa-apa... Ilmu Allah tu luas so minta petunjuk Allah.

Bookmark and Share

    


  Member Information For siswaProfil   Hantar PM kepada siswa   Quote dan BalasQuote

uncle_paklang
Warga 3 Bintang
Menyertai: 19.04.2006
Ahli No: 24275
Posting: 134
Dari: bumi barakah

lebanon   avatar


posticon Posting pada: 23-06-06 01:50


assalamualaikum w.b.t

cinta kerana ALLAH sepertimana cinta khadijah kepada MUHAMMAD S.A.W.

Bermimpi Matahari Turun Ke Rumahnya

    Dia adalah Khadijah lah.a, seorang wanita janda,bangsawan, hartawan, cantik dan budiman. Ia disegani oleh masyarakat Quraisy khususnya, dan bangsa Arab pada umumnya. Sebagai seorang pengusaha, ia banyak memberikan bantuan dan modal kepada pedagang-pedagang atau melantik orang-orang untuk mewakili urusan-urusan perniagaannya ke luar negeri.
    Banyak pemuka Quraisy yang ingin menikahinya dan sanggup membayar mas kawin berapa pun yang dikehendakinya, namun selalu ditolaknya dengan halus kerana tak ada yang berkenan di hatinya. Pada suatu malam ia bermimpi melihat matahari turun dari langit,masuk ke dalam rumahnya serta memancarkan sinarnya ke semua tempat sehingga tiada sebuah rumah di kota Makkah yang luput dari sinarnya. Mimpi itu diceritakan kepada anak bapak saudaranya yang bernama Waraqah bin Naufal. Dia seorang lelaki yang berumur lanjut, ahli dalam mentakbirkan mimpi dan ahli tentang sejarah bangsa-bangsa purba. Waraqah juga mempunyai pengetahuan luas dalam agama yang dibawa oleh Nabi-Nabi terdahulu.Waraqah berkata: "Takwil dari mimpimu itu ialah bahwa engkau akan menikah kelak dengan seorang Nabi akhir zaman."
    "Nabi itu berasal dari negeri mana?" tanya Khadijah bersungguh-sungguh."Dari kota Makkah ini!" ujar Waraqah singkat.
    "Dari suku mana?"
    "Dari suku Quraisy juga."
    Khadijah bertanya lebih jauh: "Dari keluarga mana?"
    "Dari keluarga Bani Hasyim, keluarga terhormat," kata Waraqah dengan nada menghibur.
    Khadijah terdiam sejenak, kemudian tanpa sabar meneruskan pertanyaan terakhir: "Siapakah nama bakal
orang agung itu, hai anak bapa saudaraku?"
    Orang tua itu mempertegas: "Namanya Muhammad SAW.Dialah bakal suamimu!"
    Khadijah pulang ke rumahnya dengan perasaan yang luar biasa gembiranya. Belum pernah ia merasakan
kegembiraan sedemikian hebat. Maka sejak itulah Khadijah sentiasa bersikap menunggu dari manakah gerangan kelak munculnya sang pemimpin itu.

Nabi Muhammad Berniaga

    Muhammad, bakal suami wanita hartawan itu, adalah seorang yatim piatu yang miskin sejak kecilnya,dipelihara oleh bapa saudaranya, Abu Thalib, yang hidupnya pun serba kekurangan. Meskipun demikian, bapa saudaranya amat sayang kepadanya, menganggapnya seperti anak kandung sendiri, mendidik dan mengasuhnya sebaik-baiknya dengan adab, tingkah laku dan budi pekerti yang terpuji.Pada suatu ketika, Abu Thalib berbincang-bincang dengan saudara perempuannya bernama ‘Atiqah mengenai diri Muhammad. Beliau berkata:     "Muhammad sudah pemuda dua puluh empat tahun. Semestinyalah sudah kahwin.Tapi kita tak mampu mengadakan perbelanjaan, dan tidak tahu apa yang harus diperbuat."
    Setelah memikirkan segala ikhtiar, ‘Atiqah pun berkata: "Saudaraku, saya mendengar berita bahwa Khadijah akan memberangkatkan kafilah niaga ke negeri Syam dalam waktu dekat ini. Siapa yang berhubungan dengannya biasanya rezekinya bagus, diberkati Allah SWT. Bagaimana kalau kita pekerjakan Muhammad kepadanya? Saya kira inilah jalan untuk memperolehi nafkah, kemudian dicarikan isterinya."
    Abu Thalib menyetujui saranan saudara perempuannya.Dirundingkan dengan Muhammad, ia pun tidak keberatan.‘Atiqah mendatangi wanita hartawan itu, melamar pekerjaan bagi Muhammad, agar kiranya dapat diikut sertakan dalam kafilah niaga ke negeri Syam.Khadijah, tatkala mendengar nama "Muhammad", ia berfikir dalam hatinya: "Oh... inilah takbir mimpiku sebagaimana yang diramalkan oleh Waraqah bin Naufal,
bahwa ia dari suku Quraisy dan dari keluarga Bani Hasyim, dan namanya Muhammad, orang terpuji, berbudi pekerti tinggi dan nabi akhir zaman." Seketika itu juga timbullah hasrat di dalam hatinya untuk bersuamikan Muhammad, tetapi tidak dilahirkannya karena khuatir akan fitnah.
    "Baiklah," ujar Khadijah kepada ‘Atiqah, "saya terima Muhammad dan saya berterima kasih atas kesediaannya.Semoga Allah SWT melimpahkan berkatnya atas kitabersama.". Wajah Khadijah cerah, tersenyum sopan,menyembunyikan apa yang tersudut di kalbunya.Kemudian ia meneruskan: "Wahai ‘Atiqah, saya tempatkan setiap orang dalam rombongan niaga dengan penghasilan tinggi, dan bagi Muhammad SAW akan diberikan lebih tinggi dari biasanya."
    Atiqah berterima kasih, ia pulang dengan perasaan gembira menemui saudaranya, menceritakan kepadanya hasil perundingannya dengan wanita hartawan dan budiman itu. Abu Thalib menyambutnya dengan gembira. Kedua bersaudara itu memanggil Muhammad SAW seraya berkata: "Pergilah anakanda kepada Khadijah lah.a, ia menerima engkau sebagai pekerjanya. Kerjakanlah tugasmu sebaik-baiknya."Muhammad SAW menuju ke rumah wanita pengusaha itu.Sementara akan keluar dari pekarangan rumah bapa saudaranya, tiba-tibalah ia mencucurkan air mata kesedihan mengenang nasibnya. Tiada yang menyaksikannya dan menyertainya dalam kesedihan hati itu selain para malaikat langit dan bumi.

Kesaksian Seorang Rahib

    Tatkala kafilah niaga itu siap akan berangkat,berkatalah Maisarah, kepala rombongan: "Hai Muhammad,pakailah baju bulu itu, dan peganglah bendera kafilah.Engkau berjalan di depan, menuju ke negeri Syam!"Muhammad SAW melaksanakan perintah. Setelah iring-iringan keluar dari halaman memasuki jalan raya,tanpa sedar Muhammad SAW menangis kembali, tiada yang melihatnya kecuali Allah dan para malaikat-Nya.
    Dari mulutnya terucap suara kecil: "Aduh hai nasib! Mana gerangan ayahku Abdullah, mana gerangan ibuku Aminah.Kiranyalah mereka menyaksikan nasib anakandanya yang miskin yatim piatu ini, yang justeru lantaran
ketiadaannyalah sehingga terbawa jadi buruh upahan ke negeri jauh. Aku tidak tahu apakah aku masih akan kembali lagi ke negeri ini, tanah tumpah darahku."Jeritan batin itu membuat para malaikat langit bersedih. Mereka memintakan rahmat baginya. Maisarah memperlakukan Muhammad SAW dengan agak istimewa,sesuai dengan wasiat Khadijah. Diberinya pakaian terhormat, kenderaan unta yang tangkas dengan segala perlengkapannya.
    Perjalanan mengambil waktu beberapa hari. Terik matahari begitu panas sekali. Tetapi Muhammad SAW berjalan sentiasa dipayungi awan yang menaunginya hingga mereka berhenti di sebuah peristirehatan dekat rumah seorang Rahib Nasrani.Muhammad SAW turun dari untanya, pergi berangin-angin melepaskan lelah di bawah pohon yang teduh.Rahib keluar dari tempat pertapaannya. Ia hairan melihat gumpalan awan menaungi kafilah dari Makkah, padahal tak pernah terjadi selama ini. Ia tahu apa erti tanda itu karena pernah dibacanya di
dalam Kitab Taurat.Rahib menyiapkan suatu perjamuan bagi kafilah itu dengan maksud untuk menyiasat siapa pemilik karamah dari kalangan mereka.
    Semua anggota rombongan hadir dalam majlis perjamuan itu, kecuali Muhammad SAW seorang diri yang tinggal untuk menjaga barang-barang dan kenderaan. Ketika Rahib melihat awan itu tidak bergerak, tetap di atas kafilah, bertanyalah beliau: "Apakah di antara kalian masih ada yang tidak hadir di sini?"Maisarah menjawab:
"Hanya seorang yang tinggal untuk menjaga barang-barang."
    Rahib pergi menjemput Muhammad SAW dan terus menjabat tangannya, membawanya ke majlis perjamuan. Ketika Muhammad SAW. bergerak, Rahib memperhatikan awan itu turut bergerak pula mengikuti arah ke mana Muhammad SAW berjalan. Dan di saat Muhammad SAW masuk ke ruangan perjamuan, Rahib keluar kembali menyaksikan awan itu, dan dilihatnya awan itu tetap di atas, tidak bergerak sedikit pun walaupun dihembus angin. Maka mengertilah ia siapa gerangan yang memiliki karamah dan keutamaan itu.Rahib masuk kembali dan mendekati Muhammad SAW,bertanya: "Hai pemuda, dari negeri mana asalmu?"
"Dari Makkah".
"Dari qabilah mana?" tanya sang Rahib.
"Dari Quraisy, tuan!"
"Dari keluarga siapa?"
"Keluarga Bani Hasyim."
‘Siapa namamu?"
"Namaku, Muhammad."
Serta merta ketika mendengar nama itu, Rahib berdiri dan terus memeluk Muhammad SAW serta menciumnya di antara kedua alisnya seraya mengucapkan: "Laa IlaahaIllallaah, Muhammadar Rasulullah."
    Ia menatap wajah Muhammad SAW dengan perasaan takjub,seraya bertanya: "Sudikah engkau memperlihatkan tanda di badanmu agar jiwaku tenteram dan keyakinanku lebih mantap?"
    "Tanda apakah yang tuan maksudkan?" tanya Muhammad SAW."Silakan buka bajumu supaya kulihat tanda akhir kenabian di antara kedua bahumu!"
    Muhammad SAW. memperkenankannya, dimana Rahib tua itu melihat dengan jelas ciri-ciri yang dimaksudkan."Ya....ya....tertolong, tertolong!" seru Rahib.
"Pergilah ke mana hendak pergi. Engkau terus ditolong!"
    Rahib itu mengusap wajah Muhammad SAW, sambil menambahkan: "Hai hiasan di hari kemudian, hai pemberi syafa’at di akhirat, hai peribadi yang mulia, hai pembawa nikmat, hai nabi rahmat bagi seluruh alam!"
    Dengan pengakuan demikian, Rahib dari Ahlil-Kitab itu telah menjadi seorang muslim sebelum Muhammad SAW. dengan rasmi menerima wahyu kerasulan dari langit.


Paderi-paderi Yahudi Gemetar Ketakutan

    Pasar dibuka beberapa hari lamanya. Semua jualan laris dengan keuntungan berlipat ganda, mengatasi pengalaman yang sudah-sudah. Kebetulan pada saat itu bertepatan dengan hari Yahudi, yang dimeriahkan dengan upacara besar-besaran. Muhammad SAW, Abu Bakar dan Maisarah keluar menonton keramaian itu. Tatkala Muhammad SAW memasuki tempat upacara untuk menyaksikan cara mereka beribadat, maka tiba-tiba berjatuhanlah semua lilin-lilin menyala yang bergantungan pada tali di sekitar ruangan, yang menyebabkan paderi-paderi Yahudi gemetar ketakutan.
    Seorang di antara mereka bertanya: "Alamat apakah ini?" Semuanya hairan, cemas dan ketakutan.
    "Ini bererti ada orang asing yang hadir di sini,"jawab pengerusi upacara. "Kita baca dalam Taurat bahwa alamat ini akan muncul bilamana seorang lelaki bernama Muhammad SAW, Nabi akhir zaman, mendatangi hari raya agama Yahudi. Mungkinlah sekarang orang itu berada di ruangan kita ini. Carilah lelaki itu, dan kalau bertemu, segeralah tangkap!"
    Abu Bakar lah.a, sahabat Muhammad SAW sejak dari kecil,dan Maisarah, yang mendengar berita itu segera
mendekati Muhammad SAW yang berdiri agak terpisah, dan mengajaknya keluar perlahan-lahan di tengah-tengah kesibukan orang yang berdesak-desakan keluar masuk ruangan.
    Tanpa menunda waktu lagi, Maisarah segera memerintahkan kafilah berangkat pulang ke Makkah.
Dengan demikian tertolonglah Muhammad SAW dari kejahatan orang-orang Yahudi


Nabi Muhammad Pulang Ke Makkah

    Biasanya dalam perjalanan pulang, kira-kira jarak tujuh hari lagi mendekati Makkah, Maisarah mengirim seorang utusan kepada Khadijah lah.a, memberitahukan bakal kedatangan kafilah serta perkara-perkara lain yang menyangkut perjalanan. Maisarah menawarkan kepada Muhammad SAW: "Apakah engkau bersedia diutus membawa berita ke Makkah?" Muhammad SAW berkata: "Ya, saya bersedia apabila ditugaskan".
    Pemimpin rombongan mempersiapkan unta yang cepat untuk dinaiki oleh utusan yang akan berangkat terlebih dahulu ke kota Makkah. Ia pun menulis sepucuk surat memberikan kepada majikannya bahwa perniagaan kafilah yang disertai Muhammad SAW mendapat hasil laba yang sangat memuaskan, dan menceritakan pula tentang pengalaman-pengalaman aneh yang berkaitan dengan diri Muhammad SAW.
    Tatkala Muhammad SAW menuntun untanya dan sudah hilang dari pandangan mata, maka Allah SWT menyampaikan wahyu kepada malaikat Jibril a.s .:
    "Hai Jibril, singkatkanlah bumi di bawah kaki-kaki unta Muhammad SAW! Hai Israfil, jagalah ia dari sebelah kanannya! Hai Mikail, jagalah ia dari sebelah kirinya! Hai awan, teduhilah ia di atas kepalanya!"
Kemudian Allah SWT mendatangkan ngantuk kepadanya sehingga baginda SAW tertidur nyenyak dan tiba-tiba telah sampai di Makkah dalam tempo yang cukup singkat.Saat terbangun, ia hairan mendapati dirinya telah berada di pintu masuk kota kelahirannya. Baginda SAW sedar bahwa ini adalah mukjizat Tuhan kepadanya, lalu bersyukur memuji Zat Yang Maha Kuasa.
    Sementara baginda SAW mengarahkan untanya menuju ke tempat Khadijah lah.a, secara kebetulan Khadijah lah.a pada saat itu sedang duduk sambil kepalanya keluar jendela memandangi jalan ke arah Syam, tiba-tiba dilihatnya Muhammad SAW di atas untanya dari arah bertentangan di bawah naungan awan yang bergerak perlahan-lahan di atas kepalanya.
    Khadijah lah.a menajamkan matanya, bimbang kalau-kalau tertipu oleh penglihatannya, sebab yang dilihatnya hanyalah Muhammad SAW sendirian tanpa rombongan,padahal telah dipesannya kepada Maisarah agar menjaganya sebaik-baik. Ia bertanya kepada wanita-wanita sahayanya yang duduk di sekitarnya:
"Apakah kamu mengenali siapa pengendara yang datang itu?" sambil tangannya menunjuk ke arah jalan.Seorang di antara mereka menjawab: "Seolah-olah Muhammad Al-Amiin, ya sayyidati!"
Kegembiraan Khadijah lah.a terlukis dalam ucapannya:
"Kalau benar Muhammad Al-Amiin, maka kamu akan kumerdekakan bilamana ia telah sampai!"
Tak lama kemudian muncullah Muhammad SAW di depan pintu rumah wanita hartawan itu, yang langsung menyambutnya dengan tutur sapa tulus ikhlas:
"Kuberikan anda unta pilihan, tunggangan khusus dengan apa yang ada di atasnya."
Muhammad SAW mengucapkan terima kasih, kemudian menyerahkan surat dari ketua rombongan. Ia minta izin pulang ke rumah bapa saudaranya setelah melaporkan tentang perniagaan mereka ke luar negeri.

Khadijah Menawarkan Diri

Muhammad Al-Amiin muncul di rumah Khadijah. Wanita usahawan itu berkata: "Hai Al-Amiin, katakanlah apa keperluanmu!" Suaranya ramah, bernada dermawan.Dengan sikap merendahkan diri tapi tahu diharga dirinya, Muhammad SAW berbicara lurus, terus terang,meskipun agak malu-malu tetapi pasti. Katanya: "Kami sekeluarga memerlukan nafkah dari bahagianku dalam rombongan niaga. Keluarga kami amat memerlukannya untuk mencarikan jodoh bagi anak saudaranya yang yatim piatu". Kepalanya tertunduk, dan wanita hartawan itu
memandangnya dengan penuh ketakjuban.
"Oh, itukah....! Muhammad, upah itu sedikit, tidak menghasilkan apa-apa bagimu untuk menutupi keperluan yang engkau maksudkan," kata Khadijah lah.a. "Tetapi biarlah, nanti saya sendiri yang mencarikan calon isteri bagimu". Ia berhenti sejenak, meneliti.Kemudian meneruskan dengan tekanan suara memikat dan mengandungi isyarat: "Aku hendak mengawinkanmu dengan seorang wanita bangsawan Arab. Orangnya baik, kaya, diingini oleh banyak raja-raja dan pembesar-pembesar Arab dan asing, tetapi ditolaknya. Kepadanyalah aku hendak membawamu". Khadijah tertunduk lalu melanjutkan:
"Tetapi sayang, ada aibnya...! Dia dahulu sudah pernah bersuami. Kalau engkau mahu, maka dia akan menjadi pengkhidmat dan pengabdi kepadamu".
Pemuda Al-Amiin tidak menjawab. Mereka sama-sama terdiam, sama-sama terpaku dalam pemikirannya masing-masing. Yang satu memerlukan jawapan, yang lainnya tak tahu apa mahu dijawab.Khadijah lah.a tak dapat mengetahui apa yang terpendam di hati pemuda Bani Hasyim itu, pemuda yang terkenal dengan gelaran Al-Amiin (jujur). Pemuda Al-Amiin itupun mungkin belum mengetahui siapa kira-kira calon yang dimaksud oleh Khadijah lah.a. Ia minta izin untuk pulang tanpa sesuatu keputusan yang ditinggalkan. Ia menceritakan kepada bapa saudaranya: "Aku merasa amat tersinggung oleh kata-kata Khadijah lah.a. Seolah-olah dia memandang enteng dengan ucapannya ini dan itu "anu dan anu...."Ia mengulangi apa yang dikatakan oleh perempuan kaya itu.
    Atiqah juga marah mendengar berita itu. Dia seorang perempuan yang cepat naik darah kalau pihak yang dinilainya menyinggung kehormatan Bani Hasyim.Katanya: "Muhammad, kalau benar demikian. Aku akan mendatanginya".
    Atiqah tiba di rumah Khadijah lah.a dan terus menegurnya: "Khadijah, kalau kamu mempunyai harta kekayaan dan kebangsawan, maka kamipun memiliki kemuliaan dan kebangsawanan. Kenapa kamu menghina puteraku, anak saudaraku Muhammad?"
    Khadijah lah.a terkejut mendengarnya. Tak disangkanya bahwa kata-katanya itu akan dianggap penghinaan. Ia berdiri menyabarkan dan mendamaikan hati ‘Atiqah:"Siapakah yang sanggup menghina keturunanmu dan sukumu? Terus terang saja kukatakan kepadamu bahwa dirikulah yang kumaksudkan kepada Muhammad SAW. Kalau ia mahu. Aku bersedia menikah dengannya; kalau tidak. Aku pun berjanji tak akan bersuami hingga mati".Pernyataan jujur ikhlas dari Khadijah lah.a membuat ‘Atiqah terdiam. Kedua wanita bangsawan itu sama-sama cerah. Percakapan menjadi serius.
    "Tapi Khadijah, apakah suara hatimu sudah dimaklumi oleh anak bapa saudaramu Waraqah bin Naufah?" tanya ‘Atiqah sambil meneruskan: "Kalau belum cubalah meminta persetujuannya."
    "Ia belum tahu, tapi katakanlah kepada saudaramu, Abu Thalib, supaya mengadakan perjamuan sederhana. Jamuan minum, dimana sepupuku diundang, dan disitulah diadakan lamaran", Khadijah lah.a berkata seolah-olah hendak mengatur siasat. Ia yakin Waraqah takkan keberatan kerana dialah yang menafsirkan mimpinya akan bersuamikan seorang Nabi akhir zaman. ‘Atiqah pulang dengan perasaan tenang, puas. Pucuk dicinta ulam tiba. Ia segera menyampaikan berita gembira itu kepada saudara-saudaranya: Abu Thalib, Abu Lahab, Abbas dan Hamzah. Semua riang menyambut hasil pertemuan ‘Atiqah dengan Khadijah lah.a.
"Itu bagus sekali", kata Abu Thalib, "Tapi kita harus bermesyuarat dengan Muhammad SAW lebih dahulu."


Janda Cantik Bermata Jeli

    Sebelum dijemput oleh bapa saudaranya, maka terlebih dahulu ia pun telah menerima seorang perempuan bernama Nafisah, utusan Khadijah lah.a yang datang untuk menjalin hubungan kekeluargaan. Utusan peribadi Khadijah itu bertanya: "Muhammad, Kenapa engkau masih belum berfikir mencari isteri?"
Muhammad SAW menjawab: "Hasrat ada, tetapi kesanggupan belum ada."
"Bagaimana kalau seandainya ada yang hendak menyediakan nafkah? Lalu engkau mendapat seorang isteri yang baik, cantik, berharta, berbangsa dan sekufu pula denganmu, apakah engkau akan menolaknya?"
"Siapakah dia?" tanya Muhammad SAW.
"Khadijah!" Nafisah berterus terang. "Asalkan engkau bersedia, sempurnalah segalanya. Urusannya serahkan kepadaku!"
    Usaha Nafisah berjaya. Ia meninggalkan putera utama Bani Hasyim dan langsung menemui Khadijah lah.a,menceritakan kesediaan Muhammad SAW. Setelah Muhammad SAW menerima pemberitahuan dari saudara-saudaranya tentang hasil pertemuan dengan Khadijah lah.a, maka baginda tidak keberatan mendapatkan seorang janda yang usianya lima belas tahun lebih tua daripadanya.Betapa tidak setuju, apakah yang kurang pada Khadijah?Ia wanita bangsawan, cantik, hartawan, budiman. Dan utamanya pula karena hatinya telah dibukakan Tuhan untuk mencintainya, telah ditakdirkan akan dijodohkan dengannya.Kalau dikatakan janda, biarlah! Ia memang janda umur empat puluh, tapi janda yang masih segar, bertubuh ramping, berkulit putih dan bermata jeli.
    Maka diadakanlah acara yang penuh keindahan itu. Hadir sama Waraqah bin Naufal dan beberapa orang-orang terkemuka Arab yang sengaja dijemput. Abu Thalib dengan rasmi meminang Khadijah lah.a kepada saudara sepupunya. Orang tua bijaksana itu setuju. Tetapi dia meminta tempoh untuk berunding dengan wanita berkenaan.


Pernikahan Muhammad dengan Khadijah

    Khadijah lah.a diminta pendapat. Dengan jujur ia berkata kepada Waraqah: "Hai anak bapa saudaraku, betapa aku akan menolak Muhammad SAW padahal ia sangat amanah, memiliki keperibadian yang luhur, kemuliaan dan keturunan bangsawan, lagi pula pertalian kekeluargaannya luas".
"Benar katamu, Khadijah, hanya saja ia tak berharta",ujar Waraqah.
    "Kalau ia tak berharta, maka aku cukup berharta. Aku tak memerlukan harta lelaki. Kuwakilkan kepadamu untuk menikahkan aku dengannya," demikian Khadijah lah.a menyerahkan urusannya.
    Waraqah bin Naufal kembali mendatangi Abu Thalib memberitakan bahwa dari pihak keluarga perempuan sudah bulat mufakat dan merestui bakal pernikahan kedua mempelai. Lamaran diterima dengan persetujuan mas kahwin lima ratus dirham. Abu Bakar lah.a, yang kelak mendapat sebutan "Ash-Shiddiq" sahabat akrab Muhammad SAW. sejak dari masa kecil, memberikan sumbangan pakaian indah buatan Mesir, yang melambangkan kebangsawaan Quraisy, sebagaimana layaknya dipakai dalam upacara adat istiadat pernikahan agung, apalagi karena yang akan dinikahi adalah seorang hartawan dan bangsawan pula.Peristiwa pernikahan Muhammad SAW dengan Khadijah lah.aberlangsung pada hari Jumaat, dua bulan sesudah kembali dari perjalanan niaga ke negeri Syam.Bertindak sebagai wali Khadijah lah.a ialah bapa saudaranya bernama ‘Amir bin Asad, sedang Waraqah bin Naufal membacakan khutbah pernikahan dengan fasih,disambut oleh Abu Thalib sebagai berikut:"Alhamdu Lillaah, segala puji bagi Allah Yang menciptakan kita keturunan (Nabi) Ibrahim, benih (Nabi) Ismail, anak cucu Ma’ad, dari keturunan Mudhar.
    "Begitupun kita memuji Allah SWT Yang menjadikan kita penjaga rumah-Nya, pengawal Tanah Haram-Nya yang aman sejahtera, dan menjadikan kita hakim terhadap sesama manusia.
    "Sesungguhnya anak saudaraku ini, Muhammad bin Abdullah, kalau akan ditimbang dengan laki-laki manapun juga, niscayalah ia lebih berat dari mereka sekalian. Walaupun ia tidak berharta, namun harta benda itu adalah bayang-bayang yang akan hilang dan sesuatu yang akan cepat perginya. Akan tetapi Muhammad SAW, tuan-tuan sudah sama mengenalinya siapa dia. Dia telah melamar Khadijah binti Khuwailid. Dia akan
memberikan mas kahwin lima ratus dirham yang akan segera dibayarnya dengan tunai dari hartaku sendiri dan saudara-saudaraku.
    "Demi Allah SWT, sesungguhnya aku mempunyai firasat tentang dirinya bahwa sesudah ini, yakni di saat-saat mendatang, ia akan memperolehi berita gembira (albasyaarah) serta pengalaman-pengalaman hebat.
"Semoga Allah memberkati pernikahan ini".
    Penyambutan untuk memeriahkan majlis pernikahan itu sangat meriah di rumah mempelai perempuan. Puluhan anak-anak lelaki dan perempuan berdiri berbaris di pintu sebelah kanan di sepanjang lorong yang dilalui oleh mempelai lelaki, mengucapkan salam marhaban kepada mempelai dan menghamburkan harum-haruman kepada para tamu dan pengiring.
    Selesai upacara dan tamu-tamu bubar, Khadijah lah.a membuka isi hati kepada suaminya dengan ucapan: "Hai Al-Amiin, bergembiralah! Semua harta kekayaan ini baik yang bergerak mahupun yang tidak bergerak, yang terdiri dari bangunan-bangunan, rumah-rumah,barang-barang dagangan, hamba-hamba sahaya adalah menjadi milikmu. Engkau bebas membelanjakannya ke jalan mana yang engkau redhai !"
    Itulah sebagaimana Firman Allah SWT yang bermaksud:"Dan Dia (Allah) mendapatimu sebagai seorang yang kekurangan, lalu Dia memberikan kekayaan".(Adh-Dhuhaa: 8) Alangkah bahagianya kedua pasangan mulia itu, hidup sebagai suami isteri yang sekufu,sehaluan, serasi dan secita-cita.

Dijamin Masuk Syurga

    Khadijah lah.a mendampingi Muhammad SAW. selama dua puluh enam tahun, yakni enam belas tahun sebelum dilantik menjadi Nabi, dan sepuluh tahun sesudah masa kenabian. Ia isteri tunggal, tak ada duanya, bercerai karena kematian. Tahun wafatnya disebut "Tahun Kesedihan" (‘Aamul Huzni).Khadijah lah.a adalah orang pertama sekali beriman kepada Rasulullah SAW. ketika wahyu pertama turun dari langit. Tidak ada yang mendahuluinya.
    Ketika Rasulullah SAW menceritakan pengalamannya pada peristiwa turunnya wahyu pertama yang dihantar Jibril ‘alaihissalam, dimana beliau merasa ketakutan dan menggigil menyaksikan bentuk Jibril a.s dalam rupa aslinya, maka Khadijahlah yang pertama dapat mengerti makna peristiwa itu dan menghiburnya, sambil berkata:
"Bergembiralah dan tenteramkanlah hatimu. Demi Allah SWT yang menguasai diri Khadijah lah.a, engkau ini benar-benar akan menjadi Nabi Pesuruh Allah bagi umat kita.
    "Allah SWT tidak akan mengecewakanmu. Bukankah engkau orang yang sentiasa berusaha untuk menghubungkan tali persaudaraan? Bukankah engkau selalu berkata benar?Bukankah engkau sentiasa menyantuni anak yatim piatu,menghormati tetamu dan menghulurkan bantuan kepada setiap orang yang ditimpa kemalangan dan musibah?"
    Khadijah lah.a membela suaminya dengan harta dan dirinya di dalam menegakkan kalimah tauhid, serta selalu menghiburnya dalam duka derita yang dialaminya dari gangguan kaumnya yang masih ingkar terhadap kebenaran agama Islam, menangkis segala serangan caci maki yang dilancarkan oleh bangsawan-bangsawan dan hartawan Quraisy.Layaklah kalau Khadijah lah.a mendapat keistimewaan khusus yang tidak dimiliki oleh wanita-wanita lain iaitu, menerima ucapan salam dari Allah SWT. yang dihantar oleh malaikat Jibril a.s kepada Rasulullah SAW. disertai salam dari Jibril a.s peribadi untuk disampaikan kepada Khadijah radiallahu ‘anha serta dihiburnya dengan syurga.Kesetiaan Khadijah lah.a diimbangi oleh kecintaan Nabi SAW kepadanya tanpa terbatas. Nabi SAW pernah berkata:    "Wanita yang utama dan yang pertama akan masuk Syurga ialah Khadijah binti Khuwailid, Fatimah binti Muhammad SAW., Maryam binti ‘Imran dan Asyiah binti Muzaahim,isteri Fir’aun".


Wanita Terbaik

    Sanjungan lain yang banyak kali diucapkan Rasulullah SAW. terhadap peribadi Khadijah lah.a ialah: "Dia adalah seorang wanita yang terbaik, karena dia telah percaya dan beriman kepadaku di saat orang lain masih dalam bimbang keingkaran; dia telah membenarkan aku di saat orang lain mendustakanku; dia telah mengorbankan semua harta bendanya ketika orang lain mencegah kemurahannya terhadapku; dan dia telah melahirkan bagiku beberapa putera-puteri yang tidak ku dapatkan dari isteri-isteri yang lain".
    Putera-puteri Rasulullah SAW. dari Khadijah lah.a sebanyak tujuh orang: tiga lelaki (kesemuanya meninggal di waktu kecil) dan empat wanita. Salah satu dari puterinya bernama Fatimah, dinikahkan dengan Ali bin Abu Thalib, sama-sama sesuku Bani Hasyim. Keturunan dari kedua pasangan inilah yang dibangsakan sebagai keturunan langsung dari Rasulullah SAW.

Bookmark and Share

    


  Member Information For uncle_paklangProfil   Hantar PM kepada uncle_paklang   Quote dan BalasQuote

muslim_boy
Warga 3 Bintang
Menyertai: 26.03.2006
Ahli No: 23728
Posting: 142
Dari: Kota Bharu Bandaraya Islam

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 09-07-06 15:25


Pada 02-06-06 00:35 , mardhoti posting:

!!! QUOTE !!!

istikhoroh lah jalan terbaik!


jika mampu,
cubalah bimbing kejalan yang diredhai Allah s.w.t.
InsyaAllah, Allah s.w.t. akan menolong kita jika kita berniat baik..

wallahualam..

Bookmark and Share

    


  Member Information For muslim_boyProfil   Hantar PM kepada muslim_boy   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.153596 saat. Lajunya....