Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 04-07-2020  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Dua perkara yang tidak boleh dielak dalam hidup kita ialah "inflasi" dan "mati"
-- Seminar "Creating Wealth"

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: wyd1014
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43135

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 62
Ahli: 0
Jumlah: 62




  Yang Masuk Ke Sini
kasih_kekasih: 2 hari yang lalu
wyd1014: 11 hari yang lalu
haykal77: 19 hari yang lalu
Kakngah: 19 hari yang lalu
lidah-penghunus: 21 hari yang lalu


Jejak Ukhwah
Topik: dulu lain...sekarang lain...apa dah jadi?


Carian Forum

Moderator: Administrator, halesolurun_84
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Jejak Ukhwah
    »» dulu lain...sekarang lain...apa dah jadi?

Please Mendaftar To Post


Oleh dulu lain...sekarang lain...apa dah jadi?

bintu_ruQaiah
Warga 4 Bintang
Menyertai: 19.05.2006
Ahli No: 24453
Posting: 230
Dari: di mana kaki berpijak

malaysia  


posticon Posting pada: 24-05-06 11:20


ada satu cerita...kisah benar yang sahabat ana ceritakan pada ana....

kat sekolah dulu.....

ada beberapa orang students...muslimin dan muslimat...golongan pertama merupakan pelajar kesayangan sesetengah guru2, ustazah2, ustaz...tapi kurang digemari oleh rakan2 lain...mungkin kerana dengki atau meluat dengan perangai mengada2 pelajar2 tersebut. golongan ni lah yang terserlah dengan kecemerlangan akademik dan kokurikulumnya...merekalah juga kebanyakannya yang memakai uniform berbeza...menandakan kuasa dan tanggungjawab yang lebih daripada pelajar lain, iaitu sebagai pengawas...disiplin, kebajikan, kebersihan, dakwah dan rohani, etc...merekalah yang mengetuainya.dan merekalah juga yang menggondol anugerah pelajar mithali, pelajar harapan, pelajar contoh...etc...dan berbagai2 jenis anugerah...

golongan kedua...merupakan golongan yang kurang digemari oleh sesetengah guru2, ustaz, ustazah2...tapi masih cemerlang dalam akademik tapi kurang menyerlah dalam aktiviti kokurikulum...mungkin kerana golongan yang satu lagi lebih diberi perhatian. golongan ni lah yang sering menjadi 'tetamu' di dalam bilik disiplin dan buku2 rekod displin dek kerana 'reporter2' yang ramai daripada golongan yang satu lagi.mereka ni lah yang dikatakan pelajar jahat, nakal, etc...walaupun ada yang diberi kepercayaan sebagai pengawas atau diberi tugas2 lain...tapi perhatian lebih diberikan kepada golongan pertama...mungkin kerana ke'patuhan' golongan pertama yang amat luar biasa berbanding golongan kedua...

satu golongan lagi merupakan hanya sebagai golongan pemerhati...dan lebih menyenangi golongan yang kedua tadi...mungkin kerana mereka lebih telus dan berterus terang dalam menyuarakan pendapat mereka...berbanding golongan yang pertama tadi...lebih suka mengiakan dan mengendeng guru2...tanpa membantah walau sedikit pun...hanya kerana memenuhi kepentingan yang ada jika mereka hanya mengiakan...

namun kini....apa dah jadi????

golongan yang pertama tadi...semakin dan kian hanyut...terlalu jauh daripada landasan yang sepatutnya...seperti yang sahabat saya ceritakan....hingga ada yang melahirkan anak luar nikah...melakukan maksiat...etc...peliknya...di mana ilmu dan nilai anugerah2 yang pernah mereka gondol sebelum dan selama ni?

golongan yang kedua kian maju dan semakin giat menuntut ilmu, cuba membina benteng kukuh daripada dirobohkan dek ombak besar yang membawa gejala2 yang semakin merosakkan ramai manusia di zaman ini...mereka tak punya anugerah untuk dibawa dan ditunjukkan pada generasi selepas mereka...tapi mereka berusaha untuk membawa ilmu dan akhlak yang baik sebagai contoh...dan kini mereka semakin menyerlah di peringkat yang lebih tinggi....meninggalkan golongan pertama tadi...yang semakin tandus imannya...mengapa jadi begini?????

ini merupakan sebuah kisah daripada sahabat ana...menceritakan kisah bekas2 pelajar SEKOLAH MENENGAH UGAMA.....yang pernah menjadi lubuk menuntut ilmu itu... hati ana amat sedih...mengapa dulu amat cemerlang...semua sudut berjaya mereka kuasai...tapi kini...hanyut bagaikan sampah yang dibawa arus air longkang yang deras ketika hujan lebat...


-----------------
kepada si MaWaR iDaMaN..semoga dikau sentiasa MeKaR di taman..diakari rasa berTUHaN..dihiasi haruman aKhLaK&iMaN..kerana disitulah UkUrAn..JeLiTaNyA seorang perawan


Bookmark and Share

    


  Member Information For bintu_ruQaiahProfil   Hantar PM kepada bintu_ruQaiah   Quote dan BalasQuote

ilahnurani
Warga 4 Bintang
Menyertai: 25.12.2005
Ahli No: 21425
Posting: 164
Dari: Kuantan,Pahang Darul Makmur

Pahang   avatar


posticon Posting pada: 24-05-06 11:36


Assalammualaikum.......
Tak sangka betul,student sek agama boleh jadi macam tu.Sepatutnya mereka
menunjukkan contoh yang baik dan membantu sahabat2 yang lain.
Itulah yang terjadi kalau ada ilmu tapi tak di amalkan..tapi di jadikan
sebagai bahan untuk bermegah-megah..

Bookmark and Share

    


  Member Information For ilahnuraniProfil   Hantar PM kepada ilahnurani   Quote dan BalasQuote

bintu_ruQaiah
Warga 4 Bintang
Menyertai: 19.05.2006
Ahli No: 24453
Posting: 230
Dari: di mana kaki berpijak

malaysia  


posticon Posting pada: 24-05-06 11:41


Pada 24-05-06 11:36 , ilahnurani posting:

!!! QUOTE !!!

Assalammualaikum.......
Tak sangka betul,student sek agama boleh jadi macam tu.Sepatutnya mereka
menunjukkan contoh yang baik dan membantu sahabat2 yang lain.
Itulah yang terjadi kalau ada ilmu tapi tak di amalkan..tapi di jadikan
sebagai bahan untuk bermegah-megah..


camtulerr keadaanya sekarang ilahnurani...kawan2 ana pun ramai yang dah jadi begitu juga. nak larang...depa sendiri pun tau hukum hakam. bila kita terserempak au ternampak depa dengan kerja laknat depa tu...tau pula malu...tapi tak malu dengan TUHAN. semoga kita dijauhkan daripada semua tu...semoga ALLAH celikkan kembali hati-hati mereka...amiin...


-----------------
kepada si MaWaR iDaMaN..semoga dikau sentiasa MeKaR di taman..diakari rasa berTUHaN..dihiasi haruman aKhLaK&iMaN..kerana disitulah UkUrAn..JeLiTaNyA seorang perawan


Bookmark and Share

    


  Member Information For bintu_ruQaiahProfil   Hantar PM kepada bintu_ruQaiah   Quote dan BalasQuote

broshahir
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 16.02.2006
Ahli No: 22775
Posting: 3376
Dari: Nibong Tebal

PulauPinang   avatar


posticon Posting pada: 24-05-06 11:45


susah nak cakap...
iman ni turun naik..
tambah2 bila selalu diuji...
kita tak tahu apakah kesudahan kita nanti...
semoga kita semua diberi kesudahan yang baik...

Bookmark and Share

    


  Member Information For broshahirProfil   Hantar PM kepada broshahir   Quote dan BalasQuote

kpiah_hitam
Warga 2 Bintang
Menyertai: 12.04.2005
Ahli No: 15764
Posting: 54
Dari: Padang Pasir

saudiarabia   avatar


posticon Posting pada: 24-05-06 14:32


assalamualaikum....

Dunia dah terbalik....

Apabila dunia melebihi akhirat....akhirat akan hancur.....

timbullah dunia....

Apabila dunia berkuasa tanpa ada bantuan akhirat....manusia

akan punah.....

Apabila manusia dah rosak....ilmu tak ada guna lagi....

sedarlah.....jdkan dunia itu jambatan ke akhirat....dan jadi kan

akhirat itu dunia mu....igat bahawa....dunia ini syurga untuk orang kafir dan

neraka bagi orang mukmin.

Bookmark and Share

    


  Member Information For kpiah_hitamProfil   Hantar PM kepada kpiah_hitam   Pergi ke kpiah_hitam's Website   Quote dan BalasQuote

kumpulansenyum
Warga 4 Bintang
Menyertai: 17.05.2006
Ahli No: 24414
Posting: 305
Dari: UKM

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 24-05-06 14:50


kesiannye student golongan 1 tu....
maybe mereka ingat mereka dah hebat agaknya sebab dah dapat banyak anugerah.
walauapepen, tak semua golongan 1 tu hanyut.ada juga di kalangan mereka yang berjaya kerana mereka amalkan ilmu yang telah mereka pelajari.
kepada yang telah hanyut tu...cepat-cepat la bertaubat selagi pintu taubat masih terbuka...
moga-moga mereka mendapat petunjuk.
amin....

Bookmark and Share

    


  Member Information For kumpulansenyumProfil   Hantar PM kepada kumpulansenyum   Quote dan BalasQuote

tasbih_30
WARGA SETIA
Menyertai: 27.02.2006
Ahli No: 23040
Posting: 1952
Dari: PERAK

congo  


posticon Posting pada: 24-05-06 21:24


ikhlas niat tak ada...

Bookmark and Share

    


  Member Information For tasbih_30Profil   Hantar PM kepada tasbih_30   Quote dan BalasQuote

amira_aqilah
WARGA SETIA
Menyertai: 28.11.2005
Ahli No: 20523
Posting: 900
Dari: planet bumi

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 25-05-06 09:09


biasa berlaku.... ;-)

Bookmark and Share

    


  Member Information For amira_aqilahProfil   Hantar PM kepada amira_aqilah   Quote dan BalasQuote

cinta_madinah
Warga 4 Bintang
Menyertai: 20.04.2005
Ahli No: 15937
Posting: 172
Dari: ardhuLLAH

KualaLumpur  


posticon Posting pada: 25-05-06 09:35


so..kita jangan la judge seseorang dar segi luaran semat-mata...namapak baik di luar, tak semesti baik di dalam..dan sebaliknya....

Bookmark and Share

    


  Member Information For cinta_madinahProfil   Hantar PM kepada cinta_madinah   Quote dan BalasQuote

cinta_madinah
Warga 4 Bintang
Menyertai: 20.04.2005
Ahli No: 15937
Posting: 172
Dari: ardhuLLAH

KualaLumpur  


posticon Posting pada: 25-05-06 09:36


so..kita jangan la judge seseorang dar segi luaran semata-mata...nampak baik di luar, tak semesti baik di dalam..dan sebaliknya....


correction .....

Bookmark and Share

    


  Member Information For cinta_madinahProfil   Hantar PM kepada cinta_madinah   Quote dan BalasQuote

fahim
WARGA SETIA
Menyertai: 08.05.2004
Ahli No: 8869
Posting: 613
Dari: Morioka, Jepun

japan  


posticon Posting pada: 25-05-06 11:06


tak payah pelik... Allah dah bagi contoh yang lebih elok dalam surah At-Tahrim muka surat last ayat 4th last sampai last... Quran dah mendahului >1400 tahun. Subhanallah~

Bookmark and Share

    


  Member Information For fahimProfil   Hantar PM kepada fahim   Quote dan BalasQuote

qudwah
WARGA SETIA
Menyertai: 12.09.2005
Ahli No: 18903
Posting: 1898
Dari: TERENGGANU

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 25-05-06 12:20


dunia zaman sekarang.......kadang-kadang mereka yang menjadi "anak emas" lebih kurang ajar dari mereka yang sering di marahi......

Bookmark and Share

    


  Member Information For qudwahProfil   Hantar PM kepada qudwah   Quote dan BalasQuote

bintu_ruQaiah
Warga 4 Bintang
Menyertai: 19.05.2006
Ahli No: 24453
Posting: 230
Dari: di mana kaki berpijak

malaysia  


posticon Posting pada: 26-05-06 09:05


Pada 25-05-06 11:06 , fahim posting:

!!! QUOTE !!!

tak payah pelik... Allah dah bagi contoh yang lebih elok dalam surah At-Tahrim muka surat last ayat 4th last sampai last... Quran dah mendahului >1400 tahun. Subhanallah~


syukran 4 da in4mation...


-----------------
kepada si MaWaR iDaMaN..semoga dikau sentiasa MeKaR di taman..diakari rasa berTUHaN..dihiasi haruman aKhLaK&iMaN..kerana disitulah UkUrAn..JeLiTaNyA seorang perawan


Bookmark and Share

    


  Member Information For bintu_ruQaiahProfil   Hantar PM kepada bintu_ruQaiah   Quote dan BalasQuote

ilahnurani
Warga 4 Bintang
Menyertai: 25.12.2005
Ahli No: 21425
Posting: 164
Dari: Kuantan,Pahang Darul Makmur

Pahang   avatar


posticon Posting pada: 26-05-06 10:23


Pada 25-05-06 09:36 , cinta_madinah posting:

!!! QUOTE !!!

so..kita jangan la judge seseorang dar segi luaran semata-mata...nampak baik di luar, tak semesti baik di dalam..dan sebaliknya....


correction .....



betul tu...kadang-kadang yang pakai jubah dan bertudung labuh pun boleh buat maksiat.Pakaian tu cuma untuk menutup kesalahan mereka.

Yang pakai kopiah/serban pun ramai juga yang dok buat perkara terkutuk tu.Kalau nafsu dah menjadi raja,kopiah pun terbangle...


-----------------
Love GOD Care for Others....:-)   

Latahzan_ilahnurani.blogspot.com


Bookmark and Share

    


  Member Information For ilahnuraniProfil   Hantar PM kepada ilahnurani   Quote dan BalasQuote

bintu_ruQaiah
Warga 4 Bintang
Menyertai: 19.05.2006
Ahli No: 24453
Posting: 230
Dari: di mana kaki berpijak

malaysia  


posticon Posting pada: 26-05-06 10:25


Pada 26-05-06 10:23 , ilahnurani posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 25-05-06 09:36 , cinta_madinah posting:

!!! QUOTE !!!

so..kita jangan la judge seseorang dar segi luaran semata-mata...nampak baik di luar, tak semesti baik di dalam..dan sebaliknya....


correction .....



betul tu...kadang-kadang yang pakai jubah dan bertudung labuh pun boleh buat maksiat.Pakaian tu cuma untuk menutup kesalahan mereka.

Yang pakai kopiah/serban pun ramai juga yang dok buat perkara terkutuk tu.Kalau nafsu dah menjadi raja,kopiah pun terbangle...



sedihnya jadi begini...huhuhu...


-----------------
kepada si MaWaR iDaMaN..semoga dikau sentiasa MeKaR di taman..diakari rasa berTUHaN..dihiasi haruman aKhLaK&iMaN..kerana disitulah UkUrAn..JeLiTaNyA seorang perawan


Bookmark and Share

    


  Member Information For bintu_ruQaiahProfil   Hantar PM kepada bintu_ruQaiah   Quote dan BalasQuote

budak_melaka
WARGA SETIA
Menyertai: 21.02.2005
Ahli No: 14578
Posting: 450
Dari: melaka

Melaka  


posticon Posting pada: 26-05-06 13:10


itulah yang selalu terjadi...........................

pakaian melambang kan keperibadian....(saya masih percaya)........Kalau kita tahu malu, kita takkan pakai pakaian yang jarang, apatah lagi menjolok mata.....................ye, memang benar orang yang tak sepenuhnya menutup aurat tak semestinya jahat............tak da akhlak yang baik....................dan sebaliknya.......tapi dari segi ni, dalam sedar atau tidak, dia melakukan dosa............jika dia melakukan kebaikan , dia akan mendapat pahala..................

bagi orang yang memakai pakaian yang sempurna, dia tidak sama sekali dikecualikan menjalani 'ujian' Allah.................dan inilah titik mula..........yang kita boleh perhatikan..................ADAKAH DIA MEMPRAKTIKKAN ILMU YANG DIA DAPAT?????? jika dia memilih penyel;esaian DUNIA di atas masalah yang di beri, dia akan hanyut...............walaupun dia seorang pelajar agama.....................................................................


masalah ini wujud kerna kita semua ada ilmu agama................tapi tidak dipraktikkan dalam kehidupan..................lagi lama kita tak mencari Nya,lagi jauh kita dari Nya.............

masalah lain iialah HIDAYAH, HIdayh adalah kerja Allah, Dia boleh mencampakkn hidayah atau menariknya semula......................sebab itulah golongan pertama tewas dan golongan kedua masih selamat.........

ramai saya lihat, aurat tidak ditutup.........tapi baik akhlaknya....................maksudnya dia menjaga hubungan dia dengan manusia, tapi agak longgar menjaga hubungan dia dengan PenciptaNya.................................................


sebenar2nya...........tak kiralah kita macam mana, Kalau kita tak buat apa yang ISLAM SURUH,................walaupun di mata manusia kita 'baik'................kita tetap telah melakukan 'dosa'............................dan Azab Allah adalah pasti dan pedih...............................dan jika kita bertaubat, kita pasti akan berada dekat denganNya...............Allahu'alam

Bookmark and Share

    


  Member Information For budak_melakaProfil   Hantar PM kepada budak_melaka   Quote dan BalasQuote

Kakngah
Warga 5 Bintang
Menyertai: 06.01.2005
Ahli No: 13574
Posting: 394
Dari: Rawang

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 26-05-06 13:18


bila nafsu menguasai akal...

Bookmark and Share

    


  Member Information For KakngahProfil   Hantar PM kepada Kakngah   Quote dan BalasQuote

nabilpoyo
WARGA SETIA
Menyertai: 13.12.2005
Ahli No: 21141
Posting: 730
Dari: Kuantan + penang + KL + jakarta

blank   avatar


posticon Posting pada: 28-05-06 01:47


macaam tu la hakikat nya

Bookmark and Share

    


  Member Information For nabilpoyoProfil   Hantar PM kepada nabilpoyo   Quote dan BalasQuote

syauqahaziqah
Warga 4 Bintang
Menyertai: 28.08.2005
Ahli No: 18509
Posting: 259
Dari: darul iman

Terengganu  


posticon Posting pada: 28-05-06 12:09


ilmu agama yang dimiliki sesorang juga adalah ujian dp Allah
bagaimana dia mengaplikasikan dalam kehidupan
sedarlah kita wahai insan
kita tidak akan selalu berada diatas dengan keimann
dan kita harus sentiasa berpesan2 diantara satu sama lain
untuk sentiasa di jalan Allah

Bookmark and Share

    


  Member Information For syauqahaziqahProfil   Hantar PM kepada syauqahaziqah   Quote dan BalasQuote

pejuangummah
Warga 4 Bintang
Menyertai: 06.07.2003
Ahli No: 2092
Posting: 178
Dari: Kota Bharu,Kelantan

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 30-05-06 01:42


:-di salam alaik...
satu cerita teladan dan pengajaran buat ana....
Harap perkara tersebut jarang2 berlaku sebab banyak musibah daripada manfaatnya

Bookmark and Share

    


  Member Information For pejuangummahProfil   Hantar PM kepada pejuangummah   Quote dan BalasQuote

mujahidah_islam85
Warga 1 Bintang
Menyertai: 30.05.2006
Ahli No: 24606
Posting: 24
Dari: malaysia

morocco  


posticon Posting pada: 30-05-06 05:12


assalamualaikum....

semoga kita semua dapat mengambil pengajarn setiap apa yang berlaku...moga kita semua tidak tergolong daripadanya.....siru a'laa barokatillah.....

Bookmark and Share

    


  Member Information For mujahidah_islam85Profil   Hantar PM kepada mujahidah_islam85   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.128135 saat. Lajunya....