Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 25-08-2019  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Kalau tak pernah bersiap sedia untuk memilikinya, pasti anda tidak mungkin memperolehi walaupun ia mendatang ke depan anda.
-- Kata Bijaksana

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: NurLiyanaNajwa
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43095

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 102
Ahli: 0
Jumlah: 102




  Yang Masuk Ke Sini
kasih_kekasih: 7 jam, 50 minit yang lalu
budakbesar: 6 hari yang lalu
azemi: 10 hari yang lalu
Firdaus15: 17 hari yang lalu
NurLiyanaNajwa: 20 hari yang lalu
secureofficemovers: 21 hari yang lalu
Naqiu: 27 hari yang lalu
nawfaa79: 28 hari yang lalu


Cerpen
Topik: Hanya Dia...


Carian Forum

Moderator: Administrator, NaZa_FirmaN
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Cerpen
    »» Hanya Dia...

Please Mendaftar To Post


Oleh Hanya Dia...

wan_andmawaddah
Warga 5 Bintang
Menyertai: 16.02.2006
Ahli No: 22771
Posting: 361
Dari: tanah permaisuri

Kelantan  


posticon Posting pada: 23-04-06 16:54


*************************************************************************

Part 1

Aku memandang skrin laptopku sambil tersenyum. Pandai sungguh dia mengembirakan hatiku dengan kata-kata manisnya. Bermacam-macam janji telah ditaburkan. Aku semakin bahagia dengannya kerana kehadirannya telah menceriakan hidupku. Ya Allah, kekalkan kebahagiaan ini dan kekalkanlah hubungan kami hingga ke akhirnya. Amiin. Tiba-tiba hansetku berbunyi…Lagu ‘Puteriku sayang” berkumandang. Aku gemarkan lagu yang dia tujukan kepadaku itu. Leka aku mendengarnya hinggakan aku lupa untuk menekan butang hijau. kasihan kawanku telah lama menunggu…maafkanku sahabat..

“Hello, Ika. Ika, buat apa dalam bilik itu? Tak rindukan Mia ke? Mia rindu Ika tau. Jomla keluar. ambil-ambil angin…
“Erm..Ika tengah chat dengan Amir ini. Rindu Mia jugak. Tapi, Ika dah janji dengan Amir nak borak-borak dengan dia. Sorii…” ucapku.
“Owh, tengah chatting dengan bakal suami ek hehe..takpelah. tak nak ganggu. Lau ada apa-apa kol Mia tau. Mia tunggu. love u” balas Mia, coursemateku yang paling rapat.
“InsyaAllah, nati malam, Ika pergi bilik Mia ek. Jangan marah ek sayang. love u too” ujurku memujuknya.

Aku kembali menyambung berbual-bual dengan Amir, yang aku sering panggil, bakal suamiku. Aku senang memanggilnya begitu. Walaupun baru dua tahun kami kenal, tapi aku merasakan masa depanku ada bersamanya. Tambah pula dengan sikapnya yang prihatin dan memahami. Kami telah berkongsi bermacam-macam janji dan impian untuk masa depan kami. Hanya masa dan keadaan yang menentukan.

Hampir tiga jam berchatting, dia meminta diri untuk keluar study bersama kawan-kawannya. Aku sedih melepaskan dia pergi. Maklumlah bila kami dah berpisah di chat room, susah untuk kami berhubung. Dia sangat sibuk dengan projek tahun akhirnya. Tambahan pula, dia di Malaysia. Aku pula di Australia. Hubungan antara dua benua memang menguji kesetiaan dan kesabaran.

Aku masih ingat lagi perkenalan kami di chat room, dua tahun lepas. Masa itu. Aku merasakan keserasian antara kami. Apa jua yang kami bincangkan seakan selari, sependapat. Sikap kami yang terbuka dan hampir sama, membuatkan kami menyenangi antara satu sama lain. Kerana keperibadiaannya yang hebat dan budi bahasa yang tinggi. Aku cukup mengaguminya. Dan perasaan kagum telah bertukar kepada suatu perasaan yang suci murni.

Yang paling mengejutkanku..seminggu lepas kami kenal dan masing-masing telah memendam perasaan, dia menghantar mesej ke telefonku..
“ Assalamualaikum Ika. Semalam saya buat istikarah. Nak tau sapa yang muncul dalam mimpi saya? Ika yang seorang ini”..

Aku terkejut membaca mesejnya. Hatiku sedikit berdebar. Aku bersyukur ke hadrat Illahi kerana dipertemukan dengan insan sepertinya..meminta petunjuk Allah dalam melakukan sesuatu.

Aku menyampaikan hasratku untuk berkawan dengannya kepada mamaku. Aku mahukan restu daripadanya untuk hubungan kami. Mamaku tidak membantah tetapi menyuruhku pandai menjaga diri. Jaga batas-batas pergaulan. InsyAllah, amanat mama akan Ika pegang selalu, itulah janjiku kepada mamaku.    

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

“Dengan rahmatMu, Ya ALLAH, KAU yang pertemukan kami, maka satukanlah hati kami, titipkanlah rindu antara kami, mekarkanlah cinta antara kami. Lantas, peliharakanlah kami, ya ALLAH, dari segala bisikan iblis yang datang mengoda, agar kami senantiasa teguh dalam syariat agamaMu…

Ya RAHIM, permudahkanlah jalan jodoh kami, serta permurahkanlah rezeki kami.

Ya RAHMAN, jadikanlah kami antara pasangan yang bersyukur. Dengan segala rahmat dan kasih sayangMU, ya ALLAH, sinarilah hati kami dengan nur iman yang bergemerlapan, agar kami tidak hanyut, dengan segala godaan dunia yang hanya pinjaman semata-mata.

Amin, amin. Ya Rabbil A’lamiin…

Bookmark and Share

  


  Member Information For wan_andmawaddahProfil   Hantar PM kepada wan_andmawaddah   Quote dan BalasQuote

wan_andmawaddah
Warga 5 Bintang
Menyertai: 16.02.2006
Ahli No: 22771
Posting: 361
Dari: tanah permaisuri

Kelantan  


posticon Posting pada: 23-04-06 17:20


*************************************************************

Part 2

Di pagi yang hening…

“ Assalamualaikum, Ika. Kenal tak sapa saya? Ingat lagi tak?”
“ Waalaikumussalam. Err sapa ini ek. Ika lupala. Awak sapa?”
“ Ni Johan la Ika. Tak ingat lagi ke? Ala, yang kenal kat South Bank itu. Lupa ek”
“ Oo Johan Griffith Uni ek. A’a lupala awak. Sorii. Erm kenapa kol?
“ Erm aritukan Johan nak belanja Ika dengan Mia makan. Tak ingat ek? Saya free hari ini lau Ika nak jumpa.
“ Err arinie ek. Bolehkan saya ajak kawan-kawan saya yang lain. adalah empat orang agaknya. Boleh kan??
“ Mak oii..ramainya. heehe ok saya tak kisah. Nati kita jumpa ek. See U there..

Petang itu. Aku bersama empat orang kawanku keluar makan bersama Johan. Lepas makan, kami pergi bersiar-siar di Botanic Garden. Yang paling aku gemar ialah, ada bunga raya di situ. Tak ku sangka, bunga kebangsaan negaraku ada di sini. Bangga aku menjadi rakyat Malaysia. Sejak asyik melihat bunga-bunga yang indah..aku terasa tanganku dipegang. Aku terkejut melihat Johan memegang tanganku. Aku cuba menarik tanganku tetapi gagal. Makin kuat tanganku dipegang Johan. Aku memandang sekelilingku. Tiada orang di situ. Aku menangis meminta agar tanganku dilepaskan. Dengan selambanya, Johan berkata…

“Boleh lau Ika nak saya lepaskan. Tapi, Ika kena kawin dengan saya hehe. Lau Ika setuju baru saya lepaskan..
“ Johan..kenapa macam ini. Sakitla. Kitakan kawan. Mana boleh saya kawin dengan awak. Saya dah ada pilihan saya sendiri.
“ Ooo, lau macamtue, kat kawin ek sayang. Malam ni juga. Tak sabar, abang heheheh…” ucapnya sambil cuba untuk menciumku.

Pang… satu tamparan singgah di pipi Johan. Aku tak sangka kuat juga tangan kiriku. Aku memandang mukanya. Dia memandangku dengan wajah yang merah sambil tangannya memegang pipinya yang kutampar tadi. Dia cuba menarik badanku… Ya Allah…

Dengan semerta..Aku menendang kaki Johan sehingga tersungkur dan segera melarikan diri dari Johan. Dengan kesakitan, Johan cuba bangkit. Namun dia gagal. Dia mengerang kesakitan di situ. Aku berlari sepantas kilat sehingga sampai di tempat kediaman kami. Alhamdulilah, semuanya selamat.

Malam itu sambil menangis. Aku bercerita kepada mamaku dan Amir. Aku ketakutan kalau-kalau perkara yang sama akan berulang. Mereka bersimpati terhadap nasib yang menimpaku. Mama terus berpesan agar aku sentiasa menjaga diriku dan selalu berdoa. Amir pun begitu. Dia masih memberikan semangat kepadaku. Tambahan pula, dia memuji sikap beraniku menampar Johan tadi. Aku pun tidak tahu dari mana aku memperoleh kekuatan macamtu.

Bookmark and Share

  


  Member Information For wan_andmawaddahProfil   Hantar PM kepada wan_andmawaddah   Quote dan BalasQuote

wan_andmawaddah
Warga 5 Bintang
Menyertai: 16.02.2006
Ahli No: 22771
Posting: 361
Dari: tanah permaisuri

Kelantan  


posticon Posting pada: 23-04-06 19:00


*******************************************************************

Part 3

Beberapa bulan selepas itu…

Hari ini hari konvokesyennya. Pagi-pagi lagi dia telah menelefonku. Aku dapat dengar suaranya yang gembira kerana telah selamat tamat belajar. Cuma dia sedih kerana aku tidak ada bersamanya ketika itu. Memang itula saat yang ditunggu. Dia bercadang untuk mencari kerja dan kumpul duit untuk berkahwin denganku. Alhamdulilah. Aku merasakan bahagia mendengarkan kata-katanya itu. Semoga segala impian kami akan menjadi kenyataan. InsyaAllah.

Hari ini, genaplah sebulan dia bekerja di sebuah syarikat kejuruteraan elektrik di Pengkalan Chepa. Dia seronok bekerja di situ dan aku tumpang gembira. Dia sering memberikanku kata-kata perangsang untuk terus berjaya. Dialah sumber inspirasiku untuk terus berjaya. Kami juga telah berjanji untuk sama-sama menyambung master nanti.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Aku kembali menyiapkan assignmentku mengenai Children literature. Aku begitu bersemangat pada hari itu. Aku mahu memperoleh keputusan yang terbaik. Aku mahu semua orang yang aku sayang, merasa bangga denganku. Ada tiga bulan lagi. Aku akan pulang ke tanah airku. Aku sudah semakin rindu untuk bertemu keluargaku dan Amir. Hanya jasadku di bumi kanggaroo ini, namun hatiku sentiasa di bumi bertuah.

Namun. Aku jarang sekali menerima khabar dari Amir sekarang ini. Sudah dua minggu dia tidak menghantar mesej ataupun menelefonku. Aku hairan. Dia tidak pernah buatku begini. Mungkin dia ada masalah dan tidak mahu membebankanku. Ataupun, mungkin, dia sibuk dengan kerjanya dan aku pun sentiasa sibuk dengan studyku. Tambahan pula, ni adalah tahun akhir aku di sini. Aku tidak mahu pulang dengan tangan kosong. Aku sentiasa berdoa kepada Allah supaya menjaga keluargaku dan Amir bagi pihakku. Hanya DIA yang Maha Mengetahui segalanya.

Malam itu. Aku menerima satu mesej daripadanya. Hatiku berdebar-debar…
“Assalamualaikum Ika. Ika buat apa? Maaflah abang ganggu Ika tengah study. abang ada sesuatu nak bagitau Ika.. abang akan kawin esok… Maafkan abang, sayang”.
Mesej yang aku terima ini bagaikan satu halilintar kepadaku. Aku sangat terkejut. Aku tidak mampu berkata-kata. Aku tidak mampu berbuat apa-apa. Aku merasakan kepalaku berpusing-pusing…

Bookmark and Share

  


  Member Information For wan_andmawaddahProfil   Hantar PM kepada wan_andmawaddah   Quote dan BalasQuote

nurlynn
WARGA SETIA
Menyertai: 01.09.2005
Ahli No: 18638
Posting: 460
Dari: Rumahku

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 23-04-06 20:51


apa dah jadi pada amir...?
Kenapa...?
kasihan ika...

Bookmark and Share

  


  Member Information For nurlynnProfil   Hantar PM kepada nurlynn   Quote dan BalasQuote

wan_andmawaddah
Warga 5 Bintang
Menyertai: 16.02.2006
Ahli No: 22771
Posting: 361
Dari: tanah permaisuri

Kelantan  


posticon Posting pada: 23-04-06 21:08


sabar ek cik nurlynn :)

nati ana sambung ek

Bookmark and Share

  


  Member Information For wan_andmawaddahProfil   Hantar PM kepada wan_andmawaddah   Quote dan BalasQuote

Daeng_Jati
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 17.02.2004
Ahli No: 7336
Posting: 9704
Dari: UKM, Bangi

brunei   avatar


posticon Posting pada: 23-04-06 21:16


kisah cinta macam ni yang sedih ni...saya tak boleh nak baca la..

Bookmark and Share

  


  Member Information For Daeng_JatiProfil   Hantar PM kepada Daeng_Jati   Quote dan BalasQuote

wan_andmawaddah
Warga 5 Bintang
Menyertai: 16.02.2006
Ahli No: 22771
Posting: 361
Dari: tanah permaisuri

Kelantan  


posticon Posting pada: 23-04-06 21:22


*********************************************************************

Part 4

“Ika sayang..bangun ek. Makan bubur ini. Dah seharian Ika tak makan”

Ku tatap wajah Mia dan Salmi di sisiku. Dua orang kawan baikku sentiasa bersamaku. Aku mengelengkan kepalaku sambil tersenyum. Aku tiada selera untuk makan. Aku rasakan kepalaku sakit. Badanku panas. Ada sesuatu yang hadir dalam mimpiku semalam.

Dalam mimpiku. Aku melihat aku dipimpin oleh seorang lelaki dan aku memimpin seorang budak lelaki yang wajahnya mirip wajahku. Cuma matanya seperti mata…ya, seperti mata Amir. Mata hazel yang bundar. Sungguh cantik dan bersinar mata itu. Dan lelaki yang memimpinku itu..ialah Amir. Lelaki yang amat kucintai.

Ya Allah, apakah petunjuk yang cuba kau sampaikan ini? Apakah maksud semuanya ini?

Aku menjadi semakin bingung. Aku menoleh ke arah jam dinding bilikku. Tepat jam 10 malam. Mungkin sekarang Amir telah menjadi suami orang. Agak payah untuk aku menerima hakikat ini. Kami pernah mengikat janji untuk hidup bersama hingga ke akhir hayat. Dia berjanji untuk hanya mengahwiniku seorang. Dia berjanji untuk setia dan menungguku tamat belajar. Dia sering memberitahuku yang dia menyayangiku lebih daripada dirinya sendiri. Tapi sekarang? Di mana dia??

Tidurku sering tergangu. Mia yang menemaniku sedih melihat keadaanku. Aku meracau-racau dan sering menjerit-jerit, “kenapa abang buat Ika begini..sampai hati abang. Apa salah Ika, abang…”. Itulah ayat yang sering bermain di kotak fikiranku. Mataku sudah tidak seperti dulu. Hanya air mata yang menjadi penemanku.

Setiap kali aku cuba melupakan wajahnya, setiap kali itulah dia datang dengan wajah yang tersenyum ke arahku. Aku semakin tertekan. Tiada sekelumit pun perasaan marah atau benci padanya. Yang ada hanyalah perasaan sayang dan cinta. Hidupku tidak teratur. Studyku lintang pukang. Lecture pun sudah lama aku tidak hadiri. Nasib baiklah Mia dan Salmi sering menolongku dan memberikanku semangat untuk kembali seperti dulu. Mama pun sentiasa memberikan dorongan yang tak putus-putus kepadaku. Aku bertekad untuk pulih semula demi femeliku. Merekalah harapanku.

Mungkin Allah sedang mengujiku. Mungkin inilah balasanku ke atas segala dosa-dosaku yang lalu…

Dalam solat taubat dan hajatku. Aku menyerahkan segala-segalanya kepadaNya..

Ya Allah..ampunilah segala dosa-dosaku. Hanya Engkaulah tempatku bergantung harap. Tabahkanlah hatiku menempuh hari-hari yang mendatang. Berilah aku segala kekuatan dan kecekalan…

Bookmark and Share

  


  Member Information For wan_andmawaddahProfil   Hantar PM kepada wan_andmawaddah   Quote dan BalasQuote

wan_andmawaddah
Warga 5 Bintang
Menyertai: 16.02.2006
Ahli No: 22771
Posting: 361
Dari: tanah permaisuri

Kelantan  


posticon Posting pada: 23-04-06 22:05


**********************************************************************

Part 5

Kini genaplah, seminggu. Sejarah hitam yang menyelubungi diriku. Aku merasakan diriku semakin kuat dan dekat denganNya. Alhamdulilah. Mungkin ini hikmah yang tersembunyi.

Aku mengadap laptopku untuk ku cuba membuang segala memori silamku. Terlalu banyak kenangan antara aku dan Amir. Terlalu banyak. Aku mendelete semua cara yang membolehkan perhubunganku dengannya. Aku tidak mahu aku tertekan sekiranya berhubung dengannya. Aku mahu memulakan hidup baru. Aku tidak mahu dibayangi wajah Amir dan segala kenangan silam antara aku dan dia. Aku mahu berubah.

Tiga minggu lagi. Aku akan pulang ke tanah airku. Alhamdulilah, segala-galanya sudah hampir tamat. Aku tidak sabar untuk bertemu dengan femeliku, terutama mama ku tercinta. Aku juga tidak sabar untuk berkhidmat di tanah airku. Aku mahu jadi seorang guru Bahasa Inggeris yang boleh mengubah taraf kehidupan masyarakat luar bandar. Itulah cita-citaku sejak dari mula lagi.

Tiba-tiba hansetku berdering…

“Assalamualaikum Ika. Mama ini. Ika sihat?”
“Waalaikumussalam mama. Ika sihat. Alhamdulilah. Mama? Femeli cmane? semua sihat ke??
“Alhamdulilah, semua sihat. Ika, mama ada sesuatu nak bagitau Ika. Esok ada orang nak datang rumah kita.
“Oo bagusla. Erm..kenapa orang itu datang? Sapa dia?”
“Rombongan itu nak meminang Ika. Ika kenal dia. Mama dan abah nak tanya macammana…”
“Meminang? Erm baik pada mama dan abah, baiklah pada Ika. Ika terima dan redha.”
“Alhamdullilah. Lega mama bila dengar Ika cakap macamtue. Orangnya pun baik, pendidikan tinggi, ada kerja tetap, yang penting handsome juga hehehe.”
“ Ish mama ini. Ika tak kesah. Asalkan sejuk mata memandang hehe. Sampaikan salam Ika pada dia ek. Terima kasih kerana sudi terima Ika. Kirenya esok, Ika dah jadi tunang orang la ek heheh.”
“A’a heheh. Tak lama lagi, mama dapatla menantu. lepas itu dapat cucu hehe. Ika jangan bimbang ek, dia akan bahagiakan Ika. InsyaAllah. Dia akan jemput Ika nanti kat KLIA. Nati Ika boleh jumpa dia.”
“InsyaAllah. Kirim salam semua ek mama. Nati Ika kol lagi. Sayang mama. Assalamualaikum…”

Aku terduduk selepas bercakap dengan mamaku. Esok. Aku sah menjadi tunangan orang. Tapi. Aku tak tahu siapa tunanganku itu. Macamana orangnya. Tapi. Aku pasrah. InsyaAllah, balik nanti. Aku boleh tahu siapa dia. Nampaknya ada lagilah orang yang tunggu aku di KLIA nanti…

Hari kepulanganku ke tanah air semakin tiba. Sayu hati ini hendak meninggalkan Australia ini. Dua tahun aku di sini. Semua tempat yang aku pergi, telah kusematkan dalam memoriku. Berpuluh-puluh folder gambarku di sini akan menjadi saksi nanti. Aku semakin berdebar untuk pulang ke Malaysia. Aku akan memulakan hidup baru di sana. Menjadi seorang guru dan insyAllah tak lama lagi. Aku akan menjadi isteri kepada seseorang yang aku tidak pernah kenal..

Bookmark and Share

  


  Member Information For wan_andmawaddahProfil   Hantar PM kepada wan_andmawaddah   Quote dan BalasQuote

nurlynn
WARGA SETIA
Menyertai: 01.09.2005
Ahli No: 18638
Posting: 460
Dari: Rumahku

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 23-04-06 22:14


macam tau2 saja ending cerita ni macam mana...
amir kan yang meminang dia..?
suspen pula...hehe...:di

Bookmark and Share

  


  Member Information For nurlynnProfil   Hantar PM kepada nurlynn   Quote dan BalasQuote

finas
Warga 4 Bintang
Menyertai: 23.02.2006
Ahli No: 22936
Posting: 227
Dari: kedah

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 24-04-06 00:09


haha..
betul la nurlynn...
rasa macam tu jugak..
:-)

Bookmark and Share

  


  Member Information For finasProfil   Hantar PM kepada finas   Quote dan BalasQuote

eNira
Warga 3 Bintang
Menyertai: 03.07.2005
Ahli No: 17047
Posting: 102
Dari: somewhere in Selangor

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 24-04-06 00:45


cepat la sambung...takkan amir agaknya..kata dia dah kawin..

Bookmark and Share

  


  Member Information For eNiraProfil   Hantar PM kepada eNira   Quote dan BalasQuote

nurlynn
WARGA SETIA
Menyertai: 01.09.2005
Ahli No: 18638
Posting: 460
Dari: Rumahku

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 24-04-06 00:46


amir saja menguji dia agaknya enira...
tak sabar nak tahu kesudahan cerita ni..
cepat-cepat sambung...

Bookmark and Share

  


  Member Information For nurlynnProfil   Hantar PM kepada nurlynn   Quote dan BalasQuote

amirez
Warga 2 Bintang
Menyertai: 01.01.2006
Ahli No: 21578
Posting: 54
Dari: Universiti Selatan

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 24-04-06 04:39


apa agaknya ek yang berlaku ??? tak sabar rasanya. suspen huhu

Bookmark and Share

  


  Member Information For amirezProfil   Hantar PM kepada amirez   Pergi ke amirez's Website   Quote dan BalasQuote

finas
Warga 4 Bintang
Menyertai: 23.02.2006
Ahli No: 22936
Posting: 227
Dari: kedah

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 24-04-06 20:39


tapi kan..
apa faedahnya amir uji dia??
hmm..

Bookmark and Share

  


  Member Information For finasProfil   Hantar PM kepada finas   Quote dan BalasQuote

nurlynn
WARGA SETIA
Menyertai: 01.09.2005
Ahli No: 18638
Posting: 460
Dari: Rumahku

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 24-04-06 22:17


tak taula...
kena tanya amir..
hehe...
lambatnya sambungan cerita...

Bookmark and Share

  


  Member Information For nurlynnProfil   Hantar PM kepada nurlynn   Quote dan BalasQuote

wan_andmawaddah
Warga 5 Bintang
Menyertai: 16.02.2006
Ahli No: 22771
Posting: 361
Dari: tanah permaisuri

Kelantan  


posticon Posting pada: 16-05-06 18:05


huhuh setelah hampir sebulan server rosak..kini mawadah sambung ek cerita dia..sorila buat kawan-kawan tertungu huhuuu...

********************************************************

Part 6

Kuala Lumpur International Airport (KLIA)…

“Assalamualaikum Ika…”
“Waalaikumusalam…eh abang Saiful. buat apa kat sini? Lama betul tak jumpa kan?”
“Eh, tunggu Ika la hehe siapa lagi. A’a rindu Ika la hehe”
“Erm tunggu Ika? Setahu Ika, tunang Ika yang tengah tunggu Ika sekarang ini…abang Saiful ada jumpa sapa-sapa yang pegang sepanduk.. ‘Zulaikha Adnin’ tak heheh” usikku. Kami gelak bersama.”
“Yelah-yelah..baru tadi nak menyamar jadi tunang Ika hehe. itu hah, pemegang sepanduk dah datang…”

Aku berpusing ke belakang dan melihat seorang pemuda berjalan ke arahku. Masya Allah..dia ke??

“Assalamualaikum Ika. Dah lama sampai. Maafkan abang, abang p toilet tadi hehe tak sangka Ika dah sampai..”
“Waalaikumussalam abang…erm abang Adha ke…??”
“Maksud Ika..tunang Ika ke?”
“A’a..abang ke?”
“Yelah Ika, abang Adha la..dah lama dia suka Ika. Niela orang yang tunggu Ika dari sekolah menengah lagi…” abang Saiful mencelah.

Aku terdiam. Kulihat wajah tunangku kemerah-merahan. Aku hampir tergelak. Sambil tersenyum aku mengajak mereka pergi dari situ. Dan kami ke tempat aku meninggalkan bagasiku tadi. Nasib baiklah kedua-duanya lelaki, barang aku pun banyak, tak larat aku angkat seorang-seorang…

Sedang kedua mereka asyik mengangkat bagasiku. Aku duduk di sebuah bangku. Jet lag yang kurasa masih belum hilang. Perjalanan lapan jam memang memenatkan. Aku memandang tunangku yang sedang gelak ketawa bersama kawan baiknya itu.

“Ika…”

Aku terdengar seseorang memangil namaku. Aku terkejut. Sudah lama aku tidak mendengar suara itu. Aku berpaling, seraya itu…kulihat seorang lelaki yang suatu masa dulu amat kucintai berada di hadapanku…Aku terkejut. Keadaannya seakan tidak terurus. Mukanya nampak cengkung.

“Ika..”
“Erm apa abang err abang Amir buat kat sini?” tanyaku
“abang kan dah janji nak jemput Ika setiap kali Ika balik Malaysia. Dah lupa ek..ni bunga ros merah untuk Ika.”
“Erm..maafkan Ika. Ika nak cepat. Ika balik dulu ek. Terima kasih kerana sudi datang..” aku cuba mengelak bercakap dengannya, tanpa mengambil bunga ros yang dihulurkan kepadaku. Dia seakan terkejut dengan tindakanku.

Tetapi. Aku lihat tunanganku berjalan ke arah kami. Dengan muka yang agak serius, dia menghampiri kami..

“Ika, tak nak kenalkan abang pada kawan Ika ke. Aku memandang wajah keduanya.
“Err…abang Amir, ini tunang Ika, abang Adha. abang Adha, ini Amir..

Muka Amir berubah. Tunanganku hanya tersenyum. Masing-masing menghulurkan tangan untuk bersalam. Ku sempat lihat di jari kiri Amir, ada sebentuk cincin. Tapi, cincin itu seakan cincin yang kuhadiahkan kepadanya tiga tahun lepas. Cincin tanda ikatan pertunangan kami secara tak rasmi. Ah, mungkin cincin kawin dia itu agaknya…

Aku meminta diri daripada Amir untuk pulang. Dia hanya menganguk dan tersenyum. Aku mengambil bunga ros yang dihulurkan kepadaku buat kali kedua. Hatiku berdebar melihat senyumannya. Aku masih merindui senyuman itu. Sukar untuk aku lupakan wajahnya. Tapi, cintaku padanya…aku pun tak pasti…

Bookmark and Share

  


  Member Information For wan_andmawaddahProfil   Hantar PM kepada wan_andmawaddah   Quote dan BalasQuote

amirez
Warga 2 Bintang
Menyertai: 01.01.2006
Ahli No: 21578
Posting: 54
Dari: Universiti Selatan

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 17-05-06 00:49


adeh...pilu rasanya hati

Bookmark and Share

  


  Member Information For amirezProfil   Hantar PM kepada amirez   Pergi ke amirez's Website   Quote dan BalasQuote

wan_andmawaddah
Warga 5 Bintang
Menyertai: 16.02.2006
Ahli No: 22771
Posting: 361
Dari: tanah permaisuri

Kelantan  


posticon Posting pada: 17-05-06 09:44


huhuhu sedih juga..tapi apa boleh buat...

Bookmark and Share

  


  Member Information For wan_andmawaddahProfil   Hantar PM kepada wan_andmawaddah   Quote dan BalasQuote

wan_andmawaddah
Warga 5 Bintang
Menyertai: 16.02.2006
Ahli No: 22771
Posting: 361
Dari: tanah permaisuri

Kelantan  


posticon Posting pada: 17-05-06 09:45


Part 7

hari ini genap sebulan aku di rumahku, di pangkuan keluargaku. Segala rindu pada mereka telah kulepaskan. Namun sekarang. Aku keseorangan di rumah. Adik-adikku sudah kembali belajar. Mama dan abahku sudah mula bekerja. Tunanganku pun sudah berada di Indonesia, menghadiri seminar keusahawanan. Tinggallah aku seorang kesunyiaan..

Telefon rumahku berbunyi…

“Assalamualaikum..Ika sini..nak cakap dengan sapa?”
“Waalaikumussalam…saya ada masalah skek sekarang ini..saya rindu kat Zulaikha Adnin itu…awak rasa, dia rindu saya tak??” Usik abang Adha.
“eh..abang rupanya. Ingatkan sapa tadi hehe.. tapi, bukan ke baru semalam abang pergi, takkan dah rindu agaknya hehhe.”
“Tula pasal, abang pun tak tau, kenapa asyik rindu Ika saja. kat mana-mana pun nampak Ika aduuh..sakit sungguh…Ika tak rindu abang ek…”

Aku hanya mampu gelak. abang Adha memang pandai bergurau dan mengusikku. Sama macam Amir dulu. Suka mengusikku. Lamunanku terhenti. Tiba-tiba talian terputus…

Telefon berdering lagi…

“Assalamualaikum..abang cepatla balik. Jangan lupa bawak balik ole-ole ek. Kain batik jawa warna kuning dua, apa lagi ek. Nati Ika bagi list ek” ucapku spontan dengan suara yang ceria.

“Waalaikumussalam..Ika..abang ini”

Aku terkejut. Rupa-rupanya Amir di talian. Sungguh tak kusangka dia menelefonku.

“abang Amir..kenapa cari Ika. Isteri abang Amir tak marah ke?” usikku untuk mengatasi segala debaran di dadaku.
“Ika..abang nak cakap dengan Ika. Dah lama abang cari Ika. Tapi tak dapat..”
“Eh, kenapa abang cari Ika?
“abang rindu Ika. Rindu sangat kat Ika”. Aku semakin pelik dengan perangainya.
“abang Amir kan dah kawin. mana kita boleh berhubung macam dulu. abang Amir dah ada tanggungjawab. Ika pun dah jadi tunang orang. InsyaAllah, tak lama lagi Ika akan…”
“Ika akan kawin?? Ika lupa janji kita dulu?”

Aku terkejut dengan kata-katanya. kenapa dia macam itu?

“abang Amir, cubalah faham Ika. abang dah kawin, takkanlah Ika kena kawin dengan abang jugak? abang tak ingat ke janji kita waktu abang kawin dengan isteri abang sekarang?? abang tau apa perasaan Ika waktu itu? abang tau tak macamana Ika waktu terima mesej abang tu? abang tau ke??” air mataku sudah tidak dapat dibendung lagi.
“abang tau Ika. Maafkan abang. abang terpaksa, Ika. Maafkan abang”
“abang, sudahla. Ika tak sanggup lagi. Maafkan Ika. Hati Ika baru saja pulih. Kita lupakanlah ek. Ika dah lama maafkan abang”
“Ika..bagi abang peluang sayang. abang dah tuliskan emel untuk Ika, cuma abang tak tahu di mana nak send. boleh Ika bagi abang, emel Ika. abang janji, lepas Ika baca, abang takkan gangu Ika lagi. Tapi, bagilah abang peluang untuk jelaskan hal sebenarnya. Boleh ek sayang..”
“Lau mcmtue. Ok. ini emel Ika, [email protected].
“ Terima kasih sayang. Assalamualaikum.

Bookmark and Share

  


  Member Information For wan_andmawaddahProfil   Hantar PM kepada wan_andmawaddah   Quote dan BalasQuote

wan_andmawaddah
Warga 5 Bintang
Menyertai: 16.02.2006
Ahli No: 22771
Posting: 361
Dari: tanah permaisuri

Kelantan  


posticon Posting pada: 22-05-06 12:20


Part 8

Setelah menjawab salamnya. Aku terduduk lagi. Aku semakin bingung. Betul ke apa yang diberitahunya? Betul ke tindakan aku memberikan emelku kepadanya?

Hanya Allah sahaja tempatku mengadu. Malam itu aku mengerjakan solat Taubat dan istikarah. minta petunjuk dariNya. Aku betul-betul berharap aku dapat kekuatan untuk menghadapi semuanya. Aku akui. Aku masih menyintai Amir, tapi aku mula meyayangi tunanganku. Aku bingung dengan perasaanku sendiri.

“Assalamualaikum Ika. buat apa itu?
“Waalikumussalam mama. Terkejut Ika. Dah lama ke mama kat situ? Masuklah ke bilik hamba yang bersepah ini hehe”
“ Hehe dah lama juga. Mama tengok Ika termenung saja. kenapa ni? Ada masalah ke? Ke Adha tak jaga Ika ini?”
“ Ish, mana ada mama. Mama, kenapa mama tak cakap yang abang Adha tu yang masuk pinang Ika? Mama nak suprisekan Ika ek?”
“ Hehe. Adha itu yang tak nak mama bagitau. Dia yang beria-r.a nak suprisekan Ika kat airport. Mama pun setujula. Ika tak marah kan?”
“Ish, tak marahlah mama. tak mengapa, lambat laun Ika akan tau jugak kan…lupa nak tanya mama, masa rombongan datang itu, ada tak bagitau berapa lama nak tunang ini? Ika lupa nak tanya…”
“Oo Adha tak cakap ek. Erm, masa itu tak decide lagi macam mana. Adha tak tahu lagi kerja dia mcmane. kenapa Ika? Ika nak cepat ke?”
“ Erm takdelah, tadi baru Ika terfikir. Takpelah, nati Ika bincang dengan abang Adha ek.”
“ Ika, bagaimana perasaan Ika kat Adha? Ika boleh terima dia ke? Ke Ika masih sayangkan Amir?
“ erm..Ika dah mula sayangkan abang Adha. Mama jangan bimbang ek.”
“ Ika, sebenarnya, aritue…masa rombongan datang itu..ada satu lagi…”

Lagu Kian oleh Mawi berkumandang…

“Oo abang Adha kol pula. Tak apa mama. apa dia? Satu lagi apa??”
“Erm takpelah sayang. Mama pun lupa hehe. Asyik dengar lagu Mawi itu…”

Aku tersenyum. Aku tau mama pantang dengan nama Mawi hehe. Peminat ini hehe.
Setelah menyalami mama. Aku menjawab panggilan telefon abang Adha.

Setengah jam bercakap dengannya. Aku bertambah tertekan. Dia akan kerja selama tiga tahun di Indonesia dan dia mahu mengahwiniku secepat yang mungkin. Dia akan ke sana dua bulan lagi. Dia mahu aku bersamanya. Dia sanggup membayar RM160,000 kontrakku dengan kerajaan Malaysia. Dia mahu aku menjadi suri rumah sepenuh masa. Ini bermakna aku terpaksa mengorbankan cita-cita murniku untuk mendidik anak bangsa. Ya Allah. Aku dalam dilema. Tolonglah aku. Adakah ini keputusan yang harus kutempuhi??

Bookmark and Share

  


  Member Information For wan_andmawaddahProfil   Hantar PM kepada wan_andmawaddah   Quote dan BalasQuote

muslimah_87
Warga 4 Bintang
Menyertai: 17.01.2004
Ahli No: 6527
Posting: 221
Dari: UM

Johor  


posticon Posting pada: 23-05-06 15:14


hm...semakin menarik...tak sabar rasanya nak tau ending...

Bookmark and Share

  


  Member Information For muslimah_87Profil   Hantar PM kepada muslimah_87   Quote dan BalasQuote

comel
Warga 5 Bintang
Menyertai: 12.06.2003
Ahli No: 1334
Posting: 399
Dari: Mont'Kiara

NegeriSembilan  


posticon Posting pada: 23-05-06 15:31


Adakalanya perjalanan kehidupan ini bagai telah ditetapkan.Terpulang kepada kita bagaimana untuk menghadapinya dengan sebaik-baiknya. Setipa jalan yang bakal dilalui ada baik dan buruknya.

Apapun kesudahan jalan itu , harap ia adalah jalan yang diredhai.

HANYA DIA .......Dia saja yang tahu kesudahannya.

Bookmark and Share

  


  Member Information For comelProfil   Hantar PM kepada comel   Quote dan BalasQuote

syauqahaziqah
Warga 4 Bintang
Menyertai: 28.08.2005
Ahli No: 18509
Posting: 259
Dari: darul iman

Terengganu  


posticon Posting pada: 23-05-06 15:37


kasihan nya

Bookmark and Share

  


  Member Information For syauqahaziqahProfil   Hantar PM kepada syauqahaziqah   Quote dan BalasQuote

nurlynn
WARGA SETIA
Menyertai: 01.09.2005
Ahli No: 18638
Posting: 460
Dari: Rumahku

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 24-05-06 12:28


cerita makin best..cepat-cepat sambung...

Bookmark and Share

  


  Member Information For nurlynnProfil   Hantar PM kepada nurlynn   Quote dan BalasQuote

fizah_862000
WARGA SETIA
Menyertai: 07.08.2004
Ahli No: 10528
Posting: 844
Dari: seremban

NegeriSembilan  


posticon Posting pada: 24-05-06 23:04


:-di :-di ;-) :-)


-----------------
"Jika Allah menolong kamu, tiada sesiapa pun yang dapat mhalang kamu..."surah Ali Imran:129


Bookmark and Share

  


  Member Information For fizah_862000Profil   Hantar PM kepada fizah_862000   Pergi ke fizah_862000's Website   Quote dan BalasQuote

wan_andmawaddah
Warga 5 Bintang
Menyertai: 16.02.2006
Ahli No: 22771
Posting: 361
Dari: tanah permaisuri

Kelantan  


posticon Posting pada: 25-05-06 08:44


huhuhu sabar ek sahabat2

Bookmark and Share

  


  Member Information For wan_andmawaddahProfil   Hantar PM kepada wan_andmawaddah   Quote dan BalasQuote

wan_andmawaddah
Warga 5 Bintang
Menyertai: 16.02.2006
Ahli No: 22771
Posting: 361
Dari: tanah permaisuri

Kelantan  


posticon Posting pada: 25-05-06 09:18


Part 9

Seperti biasa, pagi ahad aku akan membukak emelku. Sejak hubunganku dengan Amir putus. Aku jarang sangat online. Tiada apa yang perlu aku cari di alam maya. Tapi hari ini aku mendapat satu emel..daripada Amir..

Assalamualaikum putriku sayang…

Ika sihat? abang Alhamdulilah, sihat sebeginilah seperti yang Ika lihat beberapa bulan lepas. abang harap kehadiran emel ini tak mengangu hidup Ika. Ika bacalah dengan hati yang terbuka ek.

Ika, abang masih ingat kenangan kita dulu. Terlalu banyak kenangan kita. abang rindukan sangat waktu kita bersama dulu. abang takkan dapat melupakan memori kita dulu. Cuma sekarang keadaan dah banyak berubah. Kita tak seperti dulu. abang faham keadaan Ika. abang tak salahkan Ika, tapi abang salahkan diri abang sendiri. Maafkan abang, Ika kerana telah melukakan hati Ika. Banyaknya dosa abang kat Ika. Maafkan abang, Ika…

Putriku sayang…

Sebenarnya abang masih menyayangi dan mencintai Ika seperti dulu. Tidak pernah berubah walaupun sesaat. Cinta Ika tetap mekar di hati abang. Tapi, ada sesuatu yang menghalang abang daripada mengahwini Ika dan membuatkan abang berbuat keputusan begitu. abang tidak mahu Ika hidup susah dengan abang. Jadi, waktu itu, abang relakan Ika pergi. Tapi, Allah maha berkuasa. Tiada jodoh antara kami. Kami tidak pernah disatukan...

Aku terdiam dan menghentikan pembacaanku. Apakah ini sebenarnya yang telah berlaku setahun dahulu. Aku meneruskan pembacaanku…

Ika sayang,

Ketika itu, masa abang menghilangkan diri daripada Ika, Allah sedang menguji abang waktu itu. abang dibuang kerja gara-gara syarikat yang abang kerja itu beralih pucuk pimpinan. Orang muda yang mengambil alih syarikat itu, tidak mahu mengambil pekerja yang tiada pengalaman bekerja. abang hilang arah, sayang. abang tidak tahu bagaimana hendak memberitahu Ika. abang pun tidak mahu membebankan Ika dengan masalah abang. Cukuplah study Ika saja.

Kemudiaan, abang mencari kerja lain. Masa itu, abang tak kisah apa jua kerja pun abang sanggup lakukan demi keluarga abang dan Ika. Lagipun, abang dah janji dengan Ika, yang abang akan bekerja bersungguh-sungguh mengumpul duit untuk abang masuk meminang Ika. Ikalah kekuatan abang waktu tu. Akhirnya, abang diterima kerja di sebuah syarikat kejuruteraan di ibu kota. Seminggu abang kerja di situ, Allah menguji abang lagi. abang dituduh menggelapkan wang syarikat. Masya Allah, berat sungguh dugaan abang waktu itu. abang dituduh kerana abang selalu pulang lewat semata-mata melakukan overtime. abang ditangkap polis dan didakwa atas kesalahan yang abang tak lakukan. Dan, abang dikehendaki membayar wang ikat jamin bagi membolehkan abang bebas semula. abang tiada bukti siapa yang mencuri wang syarikat dan abglah satu-satu orang yang mempunyai bukti alibi pada malam itu…

Aku menangis teresak-esak membacanya. Ya Allah, sungguh berat ujianMu ke atasnya..

Bookmark and Share

  


  Member Information For wan_andmawaddahProfil   Hantar PM kepada wan_andmawaddah   Quote dan BalasQuote

nabilpoyo
WARGA SETIA
Menyertai: 13.12.2005
Ahli No: 21141
Posting: 730
Dari: Kuantan + penang + KL + jakarta

blank   avatar


posticon Posting pada: 26-05-06 00:36


oo ada smbung lagi

Bookmark and Share

  


  Member Information For nabilpoyoProfil   Hantar PM kepada nabilpoyo   Quote dan BalasQuote

ismi_atikah
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 14.12.2003
Ahli No: 5678
Posting: 4147
Dari: bumi ALLAH

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 26-05-06 16:52


salam...

hrmm... lagik... mana mawaddah..??
cecepat ye...

Bookmark and Share

  


  Member Information For ismi_atikahProfil   Hantar PM kepada ismi_atikah   Quote dan BalasQuote

fizah_862000
WARGA SETIA
Menyertai: 07.08.2004
Ahli No: 10528
Posting: 844
Dari: seremban

NegeriSembilan  


posticon Posting pada: 26-05-06 17:03


lor....lagi..? ;-)


-----------------
"Jika Allah menolong kamu, tiada sesiapa pun yang dapat mhalang kamu..."surah Ali Imran:129


Bookmark and Share

  


  Member Information For fizah_862000Profil   Hantar PM kepada fizah_862000   Pergi ke fizah_862000's Website   Quote dan BalasQuote

syauqahaziqah
Warga 4 Bintang
Menyertai: 28.08.2005
Ahli No: 18509
Posting: 259
Dari: darul iman

Terengganu  


posticon Posting pada: 26-05-06 18:05


ujian Allah untuk mgujiksabara hambaNya

Bookmark and Share

  


  Member Information For syauqahaziqahProfil   Hantar PM kepada syauqahaziqah   Quote dan BalasQuote

syauqahaziqah
Warga 4 Bintang
Menyertai: 28.08.2005
Ahli No: 18509
Posting: 259
Dari: darul iman

Terengganu  


posticon Posting pada: 26-05-06 18:07


Pada 26-05-06 18:05 , syauqahaziqah posting:

!!! QUOTE !!!

ujian Allah untuk mguji ksabaran hambaNya


Bookmark and Share

  


  Member Information For syauqahaziqahProfil   Hantar PM kepada syauqahaziqah   Quote dan BalasQuote

niza_ati
WARGA SETIA
Menyertai: 17.12.2004
Ahli No: 13107
Posting: 1488
Dari: KL-Sarawak-Selangor

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 26-05-06 19:08


Cheh...tengah sedap2 baca...dah habis pula....cepat-cepat la sambung erk.... hantar terus kat email ana boleh tak...takut xsempat nak bukak ukhwah dalam masa sebulan ini.... tolong erk kepada apa"naip" cerita...ini email ana [email protected]

ws :-o


-----------------

cita-citaku islam gamilang,cita-citaku daulahnya berulang,cita-citaku islam cemerlang,cita-citaku


Bookmark and Share

  


  Member Information For niza_atiProfil   Hantar PM kepada niza_ati   Pergi ke niza_ati's Website   Quote dan BalasQuote

wan_andmawaddah
Warga 5 Bintang
Menyertai: 16.02.2006
Ahli No: 22771
Posting: 361
Dari: tanah permaisuri

Kelantan  


posticon Posting pada: 27-05-06 11:25


maaf ye sahabat2..ana banyak sangat kerja sekarang ini..
maaf saja lambat post hhu

Part 10

Tapi, Allah menyebelahi abang, sayang. Ada juga yang sudi menolong abang ketika itu. Kawan arwah abah abang yang menolong abang melangsaikan ikat jamin tersebut. abang bersetuju, tapi dengan syarat abang mestilah menolongnya. abang bersetuju, lagipun, tiada sesiapa yang boleh menolong abang ketika itu. Syaratnya, abang dikehendaki mengahwini anak gadis tunggalnya yang bunting tiga bulan demi menjaga maruah keluarganya. abang dalam dilema antara maruah dan cinta. abang terpaksa, Ika. Walaupun dalam tidur istikarah abang, wajah Ika sahaja yang muncul. Mak abang pun menyuruh abang berfikir panjang. abang tak mampu Ika. abang tak mampu berbuat apa-apa ketika itu melainkan terima sahaja keputusan Datuk Rahmat. Maafkan abang, sayang. abang terpaksa. Maafkan abang…
    
Malam itu, dengan seribu kekuatan, abang menghantar mesej yang tidak pernah terlintas di fikiran abang. Semalaman abang tidak tidur memikirkan perasaan Ika waktu itu. Yang abang mampu hanyalah berdoa dan solat malam agar Ika sentiasa tabah dan kuat. Melalui Salmi, abang tau serba sedikit keadaan Ika. abang tahu yang Ika pengsan sehari selepas mendapat mesej abang. Maafkan abang, sayang. abang yang bersalah atas apa yang terjadi kepada Ika.    

Tapi, sayang, Allah Maha Berkuasa. Pada pagi yang abang sepatutnya berkahwin itu, bakal isteri abang yang bakal abang kahwini itu, meninggal dunia kemalangan bersama anak dalam kandungannya. Datuk Rahmat pula sudi menghalalkan duit yang telah digunakan dan menawarkan abang bekerja di syarikatnya. abang merima pelawaannya untuk melangsaikan ‘hutang’ abang kepadanya. Dia bersetuju setelah abang mendesak. abang cuba menghubungi Ika, tetapi semuanya gagal. Hanset Ika telah tamat tempoh perkhidmatannya. Emel untuk Ika pun abang ada kirim, tetapi tidak berbalas. Mungkin Ika marahkan abang dan mungkin tiada jodoh antara kita. abang hanya mampu berdoa agar Allah sentiasa memberikan hidayah kepada Ika selalu.

Putriku sayang,

Beberapa minggu sebelum Ika balik, abang telah bertekad untuk menghantar rombongan merisik Ika. abang masih cintakan Ika dan tidak dapat lupakan Ika. abang telah menghantar emel untuk Ika. Tapi, Ika masih tidak beri respond. Naluri dan cinta abang kuat. abang bertekad juga untuk meminang Ika. Masa itu, keadaan ekonomi abang sudah kukuh untuk meminang Ika. Lagipun, kita telah janji untuk berkahwin. Tapi sayangnya, abang terlambat. Ada rombongan lain yang tiba di rumah Ika sewaktu abang berbincang dengan mama Ika di telefon. abang terkejut. abang kaget dengan apa yang berlaku.

abang tidak tahu apa yang sedang berlaku pada waktu itu. Mungkin ini semua takdir Allah untuk abang. abang terima. Tambah lagi, Ika sendiri yang memperkenalkan tunangan Ika kepada abang. abang terima keputusan femeli Ika dan keputusan Ika sendiri. Mungkin setakat ini sahaja untuk hubungan kita. Tapi, abang sentiasa menyintai dan meyayangi Ika sepenuh hati abang.

Kerana janji kita untuk sehidup semati dulu, kali ini abang berjanji lagi. abang akan tunggu Ika sehingga Ika telah selamat menjadi seorang isteri.

abang rasa setakat ini sahaja untuk kali ini. abang akan tunggu Ika. Hanya Ika yang sentiasa muncul dalam tidur istikarah abang.

Semoga ketemu lagi putriku sayang.
Semoga sayang sentiasa di bawah lindungan dan rahmatNya. Amin.

Salam sayang,
Amir

Bookmark and Share

  


  Member Information For wan_andmawaddahProfil   Hantar PM kepada wan_andmawaddah   Quote dan BalasQuote

nurlynn
WARGA SETIA
Menyertai: 01.09.2005
Ahli No: 18638
Posting: 460
Dari: Rumahku

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 27-05-06 12:00


tiba-tiba sedih pula rasanya...semua itu dugaan Allah kepada hamba-hambaNya...

Bookmark and Share

  


  Member Information For nurlynnProfil   Hantar PM kepada nurlynn   Quote dan BalasQuote

wan_andmawaddah
Warga 5 Bintang
Menyertai: 16.02.2006
Ahli No: 22771
Posting: 361
Dari: tanah permaisuri

Kelantan  


posticon Posting pada: 27-05-06 12:05


Pada 27-05-06 12:00 , nurlynn posting:

!!! QUOTE !!!

tiba-tiba sedih pula rasanya...semua itu dugaan Allah kepada hamba-hambaNya...


Allah hanya menguji hambaNya :-)

Bookmark and Share

  


  Member Information For wan_andmawaddahProfil   Hantar PM kepada wan_andmawaddah   Quote dan BalasQuote

syauqahaziqah
Warga 4 Bintang
Menyertai: 28.08.2005
Ahli No: 18509
Posting: 259
Dari: darul iman

Terengganu  


posticon Posting pada: 27-05-06 18:16


tak sbar nak tahu endingnye

Bookmark and Share

  


  Member Information For syauqahaziqahProfil   Hantar PM kepada syauqahaziqah   Quote dan BalasQuote

wan_andmawaddah
Warga 5 Bintang
Menyertai: 16.02.2006
Ahli No: 22771
Posting: 361
Dari: tanah permaisuri

Kelantan  


posticon Posting pada: 27-05-06 20:48


Part 11 (Pre-final)

Aku bergegas mencari mamaku. Aku mahu mengetahui apa sebenarnya yang terjadi. Mamaku sedang menonton televisyen sewaktu aku meluru ke arahnya. Aku menanyakan hal peminangan itu.

“Mama, betul ke Amir merisik Ika?”
“Erm betul Ika. kenapa ni? Masa dia berbincang dengan mama pasal rombongan merisik, rombongan Adha datang. Kami terima pinangan Adha pasal kami telah tanya Ika pada malam itu. Ika pun telah bersetuju. kenapa ni Ika?”
“Ika baru tahu yang Amir datang merisik Ika. Ika ingat dia dah kahwin masa itu” kataku sambil air mata bergenangan.
“Ooo. Ika masih sayangkan Amir? “
Aku mengangguk lemah.
“Kami dah janji untuk sehidup semati mama. Ika keliru dengan apa yang berlaku sekarang.”
“Tapi, Ika sekarang tunangan Adha. Dia lebih berhak ke atas Ika daripada Amir. Tak lama lagi, kamu akan berkahwin…Ika tak sepatutnya fikirkan pasal Amir lagi.”
“ Tapi, ma…Ika…”

Perbualan terhenti di situ. Aku meminta diri untuk masuk ke bilikku. Aku berfikir mengenai apa yang diceritakan oleh Amir dalam emelku. Silapnya aku tidak mahu mendengar penjelasannya. Sedikit kekesalan di hatiku. Betul juga kata mama. Aku tidak seharusnya berfikir lagi. Segala-gala antara aku dan Amir telah tamat. Tetapi, ada sesuatu yang membuatkan jiwaku tidak tenang…

Malam itu. Aku solat istikarah lagi. Aku benar-benar mahukan petunjuk dariNya.

Bookmark and Share

  


  Member Information For wan_andmawaddahProfil   Hantar PM kepada wan_andmawaddah   Quote dan BalasQuote

wan_andmawaddah
Warga 5 Bintang
Menyertai: 16.02.2006
Ahli No: 22771
Posting: 361
Dari: tanah permaisuri

Kelantan  


posticon Posting pada: 27-05-06 20:49


maaf ek sahabat...
ana busy skek sehari dua ini..
insyAllah..final nya minggu depan ek...

selamat membaca :)

Bookmark and Share

  


  Member Information For wan_andmawaddahProfil   Hantar PM kepada wan_andmawaddah   Quote dan BalasQuote

nurlynn
WARGA SETIA
Menyertai: 01.09.2005
Ahli No: 18638
Posting: 460
Dari: Rumahku

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 28-05-06 22:40


final ke...buat yang terbaik ye...:)
nanti cepat-cepat sambung...tak sabar nak tahu kesudahannya macam mana..
:di

Bookmark and Share

  


  Member Information For nurlynnProfil   Hantar PM kepada nurlynn   Quote dan BalasQuote

fizah_862000
WARGA SETIA
Menyertai: 07.08.2004
Ahli No: 10528
Posting: 844
Dari: seremban

NegeriSembilan  


posticon Posting pada: 29-05-06 00:20


okies


-----------------
"Jika Allah menolong kamu, tiada sesiapa pun yang dapat mhalang kamu..."surah Ali Imran:129


Bookmark and Share

  


  Member Information For fizah_862000Profil   Hantar PM kepada fizah_862000   Pergi ke fizah_862000's Website   Quote dan BalasQuote

solehah
Warga 4 Bintang
Menyertai: 13.06.2003
Ahli No: 1384
Posting: 165
Dari: Terengganu

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 29-05-06 11:15


Cepattlah sambung cerpen ni...
Tak sabor pulak...he..he.. :lol: :lol:

Bookmark and Share

  


  Member Information For solehahProfil   Hantar PM kepada solehah   Pergi ke solehah's Website   Quote dan BalasQuote

muslimah_87
Warga 4 Bintang
Menyertai: 17.01.2004
Ahli No: 6527
Posting: 221
Dari: UM

Johor  


posticon Posting pada: 30-05-06 07:24


hm...semakin seronok...harap boleh sambung secepat mungkin...tak sabar rasanya...huhu..

Bookmark and Share

  


  Member Information For muslimah_87Profil   Hantar PM kepada muslimah_87   Quote dan BalasQuote

ismi_atikah
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 14.12.2003
Ahli No: 5678
Posting: 4147
Dari: bumi ALLAH

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 30-05-06 17:00


salam...
lagik satu saja siri...
mudah2an dipermudahkan mawaddah untuk menghantar seterusnya...

hehehe....
salam...

Bookmark and Share

  


  Member Information For ismi_atikahProfil   Hantar PM kepada ismi_atikah   Quote dan BalasQuote

wan_andmawaddah
Warga 5 Bintang
Menyertai: 16.02.2006
Ahli No: 22771
Posting: 361
Dari: tanah permaisuri

Kelantan  


posticon Posting pada: 30-05-06 22:21


Alhamdulilah..termakbul doa ismi_atikah...

maaflah lambat post yang final ni huuh...esemen banyak huhuu

Final
----------------------------------------------------------------

Setahun kemudiaan…

“Ok Rizal, I agree with you. So, today we have learnt about transportations and its importance for us. Tomorrow, we will continue with a role play. Remember to memorise your dialogue, class..”
“Ok teacher. But, don’t forget the present, teacher. I am waiting heheh” ujar Rizal, ketua kelas 5 Efektif yang selalu mengusikku.
“ Ok. Don’t worry, Rizal..hehe. Ok. That’s all for today. See you tomorrow. Assalamualaikum”

Seperti kebiasaannya, pelajar kelasku akan beratur untuk bersalam dan mencium tanganku. Itulah yang akan berlaku setiap kali, terutama pada waktu balik. Memohon restu dan berkat dari ajaran seorang guru, itulah yang cuba kuterapkan. Alhamdulillah, setakat ini. Aku berjaya mengawal tingkah laku mereka.

Aku sedar diriku sedang dilihat dari jauh. Ada seseorang sedang asyik melihatku dari luar jendela kelasku. Sungguh ralit dia melihatku. Memang itulah cita-citanya, hendak menjadi antara pelajarku. Aku melemparkan senyuman kepadanya. Dia membalas dengan satu kenyitan dari matanya. Aku segera menyusun buku-buku pengajaranku dan terus keluar di tempat dia berdiri.

“Assalamualaikum..abang. Dah lama ke kat sini ?’ tanyaku sambil menghulurkan tangan.
“Waalaikumusalam sayang. Heheh dah lama juga. Ralit abang melihat isteri abang mengajar ini. Ni yang rasa nak jadi budak kecik balik hehe” usiknya.
Aku menyambut dan mencium tangannya seperti kebiasaan. Sejak kami berkahwin, setiap kali bertemu dan berpisah, salamlah permulaanya. Seperti kebiasaanya. Aku akan mengangkat mukaku dan dia akan mencium dahiku tanda restunya sentiasa bersamaku. Hari ini, perkara sama berulang lagi. Tapi menyedari itu kawasan sekolah, kami tersenyum tersipu…

“Teacher…”
Suatu suara kecil kedengaran memecah kesunyiaan antara kami. Aku terkejut.

“Is it the father of your baby, teacher?
“Yes, Amin. Come and meet my hubby”. Aku menjawab Amin, pelajar kelasku. Dia menyambut tangan suamiku dan menciumnya. Suamiku mengusap-ngusap kepalanya. Aku tersenyum melihat gelagat mereka.

Amin beredar dari situ setelah memberikan salam. Aku dan suamiku pun turut berjalan beriringan ke tempat parking kereta. Sudah menjadi kebiasaan, suamiku akan menjemputku dari sekolah pada lunch hour nya. Setelah makan bersamaku, dia akan kembali ke tempat kerjanya. Begitula rutin harianku setelah bergelar seorang guru di sini. Nasib baikla, tempat kerjanya berdekatan dengan sekolahku.

Aku memandang wajah suamiku yang ceria memandu. Kutatap matanya yang sungguh cantik. Mata itulah yang muncul dalam mimpi istikarahku setahun lepas. Wajah anak kecil yang sama muncul dalam mimpiku tiga malam berturut-turut.

Aku teringat lagi, setelah tiga malam berturut-turut aku mimpikan Amir. Aku bertekad memberitahu mamaku. Alangkah terkejutnya aku, mama dan abahku turut melakukan solat hajat bagi pihakku. Dan mamaku bermimpikan wajah Amir dan seorang anak lelaki kecil seperti yang aku selalu alami. Alhamdullilah. Aku bersyukur kerana kedua-dua orang tuaku amat memahamiku. Mereka memberikanku kekuatan untuk berbincang dengan Adha. Tapi. Aku akui amat payah untuk memberitahunya.

Namun, Allah maha Mengetahui segalanya. Malam itu. Aku menerima berita kematiaannya yang kemalangan. Kapal terbang yang dinaikinya terhempas di Sulawesi sewaktu perjalanannya pulang ke Malaysia. Aku pasrah dengan ketentuaan hidupku. Mungkin tiada jodohku bersama abang Adha. Sebulan selepas pemergian Adha. Aku berkahwin dengan suamiku, Amir. Amir Daniel Iskandar.

“Sayang…jauhnya mengelamun. Ingat siapa itu? Hehehe. abang kat sini hehe…

Suara itu membuatkanku tersedar dari lamunan. Aku lihat dia tersenyum nakal. Satu cubitan singgah di lengannya. Dia menjerit kesakitan. Kami sama-sama ketawa riang. Lagu Sebuah Pertemuan nyanyian UNIC berkumandang di corong radio…Lagu yang penuh bermakna bagi kami…

Ketika diri mencari sinar
Secebis cahaya menerangi laluan
Adakalanya langkahku tersasar
Tersungkur di lembah kegelapan

Bagaikan terdengar bisikan rindu
Mengalun kalimah menyapa keinsafan
Kehadiranmu menyentuh kalbu
Menyalakan obor pengharapan

Tika ku kealpaan
Kau bisikkan bicara keinsafan
Kau beri kekuatan tika aku
Diuji dengan dugaan
Saat ku kehilangan keyakinan
Kau nyalakan harapan
Saat ku meragukan keampunan Tuhan
Kau katakan rahmat-Nya mengatasi segala

Menitis air mataku keharuan
Kepada sebuah pertemuan
Kehadiranmu mendamaikan
Hati yang dahulu keresahan

Cinta yang semakin kesamaran
Kau gilap cahaya kebahagiaan
Tulus keikhlasan
Menjadi ikatan
Dengan restu kasih-Mu oh Tuhan

Titisan air mata menyubur cinta
Dan rindu pun berbunga
Mekar tidak pernah layu
Damainya hati yang dulu resah keliru

Cintaku takkan pudar diuji dugaan
Mengharum dalam harapan
Moga kan kesampaina kepada Tuhan
Lantaran diri hamba kerdil dan hina

Menitis air mataku keharuan
Kepada sebuah pertemuan
Kehadiranmu mendamaikan
Hati yang dahulu keresahan

Syukur sungguh di hati ini
Dikurniakan teman sejati
Menunjuk jalan dekati-Nya
Tika diri dalam kebuntuan

Betapa ku menghargai
Kejujuran yang kau beri
Mengajar ku mengenal erti
Cinta hakiki yang abadi

Tiada yang menjadi impian
Selain rahmat kasih-Mu Tuhan
Yang terbias pada ketulusan
Sekeping hati seorang insan
Bernama teman


*** TAMAT ****

Nukilan,
Miss Ismail,
Brisbane, Australia
20 April 2006

In conjunction with,
Mr Chameleon

Bookmark and Share

  


  Member Information For wan_andmawaddahProfil   Hantar PM kepada wan_andmawaddah   Quote dan BalasQuote

sutera_kasih85
WARGA SETIA
Menyertai: 16.05.2003
Ahli No: 232
Posting: 2020
Dari: ~~SoMewHerE~~

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 30-05-06 22:24


dah habis da..... ;-)


-----------------
SeErat SimpulaN SeinteAm ukHwaH



Bookmark and Share

  


  Member Information For sutera_kasih85Profil   Hantar PM kepada sutera_kasih85   Pergi ke sutera_kasih85's Website   Quote dan BalasQuote

wan_andmawaddah
Warga 5 Bintang
Menyertai: 16.02.2006
Ahli No: 22771
Posting: 361
Dari: tanah permaisuri

Kelantan  


posticon Posting pada: 30-05-06 22:25


sahabat sekalian...
ana harap sudilah memberikan komen-komen pasal cerpen ini ek...apa-apa saja baik ke buruk ke, ana terima dengan redha :)

semoga kat semua menjadi ke arah yang lebih baik..amiin...
terima kasih kerana sudi membaca cerpen pertama ini...

Bookmark and Share

  


  Member Information For wan_andmawaddahProfil   Hantar PM kepada wan_andmawaddah   Quote dan BalasQuote

tulipsolehah
Warga 4 Bintang
Menyertai: 27.07.2004
Ahli No: 10336
Posting: 223
Dari: Bumi Johore

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 30-05-06 23:43


alhamdulillah..habis jugak cerita ni..alhamdulillah..:-)

Bookmark and Share

  


  Member Information For tulipsolehahProfil   Hantar PM kepada tulipsolehah   Quote dan BalasQuote

ismi_atikah
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 14.12.2003
Ahli No: 5678
Posting: 4147
Dari: bumi ALLAH

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 31-05-06 02:20


salam...
alhamdulillah doa ana dimakbulkan... hehehe...
hrmm... endingnya boleh tahan juga mawaddah..
tapi, mungkin boleh jadi lebih mantap lagi di masa hadapan...
insyaAllah... ada dah bakatnya itu...

okies... ana tunggu cerpen enti yang seterusnya..

p/s: jangan kecewakan ana ye... hehehe..

salam...
[ Telah diedit oleh: ismi_atikah pada 31-05-06 02:25 ]


Bookmark and Share

  


  Member Information For ismi_atikahProfil   Hantar PM kepada ismi_atikah   Quote dan BalasQuote

fizah_862000
WARGA SETIA
Menyertai: 07.08.2004
Ahli No: 10528
Posting: 844
Dari: seremban

NegeriSembilan  


posticon Posting pada: 31-05-06 02:29


besttlah.. :-) :-)


-----------------
"Jika Allah menolong kamu, tiada sesiapa pun yang dapat mhalang kamu..."surah Ali Imran:129


Bookmark and Share

  


  Member Information For fizah_862000Profil   Hantar PM kepada fizah_862000   Pergi ke fizah_862000's Website   Quote dan BalasQuote

keon_5889
Warga 2 Bintang
Menyertai: 19.05.2005
Ahli No: 16637
Posting: 53
Dari: selangor

Selangor  


posticon Posting pada: 31-05-06 11:06


best juga cerita ni

Bookmark and Share

  


  Member Information For keon_5889Profil   Hantar PM kepada keon_5889   Quote dan BalasQuote

nurlynn
WARGA SETIA
Menyertai: 01.09.2005
Ahli No: 18638
Posting: 460
Dari: Rumahku

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 31-05-06 15:39


alhamdulillah...cerita ni best..teruskan usaha...semoga cerpen anti dimasa hadapan lebih baik...:)

Bookmark and Share

  


  Member Information For nurlynnProfil   Hantar PM kepada nurlynn   Quote dan BalasQuote

wan_andmawaddah
Warga 5 Bintang
Menyertai: 16.02.2006
Ahli No: 22771
Posting: 361
Dari: tanah permaisuri

Kelantan  


posticon Posting pada: 01-06-06 08:26


InsyaAllah ismi_atikah...ana cuba try usahakan hhehehe


kepada sahabat2 yang sudi membaca dan memberikan komen-komen yang membina..terima kasih banyak-banyak...
kalau boleh nak lagi heheheh :)

Bookmark and Share

  


  Member Information For wan_andmawaddahProfil   Hantar PM kepada wan_andmawaddah   Quote dan BalasQuote

amirez
Warga 2 Bintang
Menyertai: 01.01.2006
Ahli No: 21578
Posting: 54
Dari: Universiti Selatan

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 08-06-06 14:54


berakhirlah sudah cerita ni hehe.
best endingnya. cubalah buat cerpen lagi ek mawaddah.
bakat memang ada. keep your good work dan imagination ;-)


-----------------
My Life Span @ www.amirez.com/mystory
Panduan Reka Blog @ Bookmark and Share

  


  Member Information For amirezProfil   Hantar PM kepada amirez   Pergi ke amirez's Website   Quote dan BalasQuote

miss_3
Warga 3 Bintang
Menyertai: 26.02.2004
Ahli No: 7554
Posting: 76
Dari: bumi ALLAH

malaysia  


posticon Posting pada: 08-06-06 15:29


Bestla.... nt ni memeng ada bakat menulis ;-)

Bookmark and Share

  


  Member Information For miss_3Profil   Hantar PM kepada miss_3   Pergi ke miss_3's Website   Quote dan BalasQuote

wan_andmawaddah
Warga 5 Bintang
Menyertai: 16.02.2006
Ahli No: 22771
Posting: 361
Dari: tanah permaisuri

Kelantan  


posticon Posting pada: 10-06-06 18:50


Alhamdulilah...terima kasih semua..:)
semua pandangan mawaddah terima dengan ikhlas...
InsyAllah ismi_atikah, amirez..ada rezeki, adalah ek heheh

Bookmark and Share

  


  Member Information For wan_andmawaddahProfil   Hantar PM kepada wan_andmawaddah   Quote dan BalasQuote

majidah
WARGA SETIA
Menyertai: 24.08.2004
Ahli No: 10691
Posting: 492
Dari: Macquarie University Village

Kedah  


posticon Posting pada: 12-06-06 14:18


Macam kenal saja wan_andmawaddah ni?
Kenapa mawaddah ye? macam nama adik sayalah anis!

Ni karya sendiri ke ni?
Tak pernah cerita pun sebelum ni?
Sampai hati....nak majok ah :-di

Bookmark and Share

  


  Member Information For majidahProfil   Hantar PM kepada majidah   Pergi ke majidah's Website   Quote dan BalasQuote

wan_andmawaddah
Warga 5 Bintang
Menyertai: 16.02.2006
Ahli No: 22771
Posting: 361
Dari: tanah permaisuri

Kelantan  


posticon Posting pada: 12-06-06 15:04


:)

Bookmark and Share

  


  Member Information For wan_andmawaddahProfil   Hantar PM kepada wan_andmawaddah   Quote dan BalasQuote

qudwah
WARGA SETIA
Menyertai: 12.09.2005
Ahli No: 18903
Posting: 1898
Dari: TERENGGANU

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 08-10-06 22:30


bestlah :)

Bookmark and Share

  


  Member Information For qudwahProfil   Hantar PM kepada qudwah   Quote dan BalasQuote

insyirah_hr
WARGA SETIA
Menyertai: 08.08.2006
Ahli No: 25700
Posting: 1249
Dari: Kedah

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 06-11-06 03:24


kalau dah jodoh tak ke mana.....cerita yang best dan banyak pengajaran....

Bookmark and Share

  


  Member Information For insyirah_hrProfil   Hantar PM kepada insyirah_hr   Pergi ke insyirah_hr's Website   Quote dan BalasQuote

umminajihah
Warga 2 Bintang
Menyertai: 04.09.2005
Ahli No: 18690
Posting: 70

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 06-11-06 10:21


best sangat..tahniah.

Bookmark and Share

  


  Member Information For umminajihahProfil   Hantar PM kepada umminajihah   Quote dan BalasQuote

wan_andmawaddah
Warga 5 Bintang
Menyertai: 16.02.2006
Ahli No: 22771
Posting: 361
Dari: tanah permaisuri

Kelantan  


posticon Posting pada: 01-04-07 11:23


Terima kasih buat semua...
Ana berharap kawan-kawan yang ada apa-apa idea, bolehlah PM ana eh..boleh kat sama-sama kembangkan hehe

Terima kasih semua :)

Bookmark and Share

  


  Member Information For wan_andmawaddahProfil   Hantar PM kepada wan_andmawaddah   Quote dan BalasQuote

ShahrulZaman
WARGA SETIA
Menyertai: 01.02.2007
Ahli No: 28499
Posting: 1138
Dari: Walidain

Selangor  


posticon Posting pada: 06-04-07 20:48


....

Bookmark and Share

  


  Member Information For ShahrulZamanProfil   Hantar PM kepada ShahrulZaman   Quote dan BalasQuote

muslimah_jun
WARGA SETIA
Menyertai: 23.01.2007
Ahli No: 28314
Posting: 1018
Dari: serambi mekah

Kelantan  


posticon Posting pada: 06-04-07 22:51


syahdunya cerita ni, besar sungguh ujian hanya untuk saling memiliki. Ya Allah permudahkanlah... Amin...

Bookmark and Share

  


  Member Information For muslimah_junProfil   Hantar PM kepada muslimah_jun   Quote dan BalasQuote

mechelmine
WARGA SETIA
Menyertai: 02.10.2006
Ahli No: 26702
Posting: 897
Dari: KeLaNtAn Ke KeDaH

Kelantan  


posticon Posting pada: 07-04-07 00:27


Erm.. tapi terasa macam pendek sikit cerpen ni...
Tapi tetap menarik....thank...

Bookmark and Share

  


  Member Information For mechelmineProfil   Hantar PM kepada mechelmine   Pergi ke mechelmine's Website   Quote dan BalasQuote

syahirahsoid
WARGA SETIA
Menyertai: 06.03.2007
Ahli No: 29040
Posting: 496
Dari: mana hendak ke mana

malaysia  


posticon Posting pada: 07-04-07 01:18


tumpang lalu saja..
tak cukup masa lah nak baca..
next time if online saya baca k??

Bookmark and Share

  


  Member Information For syahirahsoidProfil   Hantar PM kepada syahirahsoid   Quote dan BalasQuote

ismi_atikah
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 14.12.2003
Ahli No: 5678
Posting: 4147
Dari: bumi ALLAH

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 07-04-07 11:00


Pada 07-04-07 00:27 , mechelmine posting:

!!! QUOTE !!!

Erm.. tapi terasa macam pendek sikit cerpen ni...
Tapi tetap menarik....thank...


nama pun cerpen mechelmine...
cerpen = cerita+pendek...


-----------------



Bookmark and Share

  


  Member Information For ismi_atikahProfil   Hantar PM kepada ismi_atikah   Quote dan BalasQuote

wan_andmawaddah
Warga 5 Bintang
Menyertai: 16.02.2006
Ahli No: 22771
Posting: 361
Dari: tanah permaisuri

Kelantan  


posticon Posting pada: 07-04-07 12:21


Pada 07-04-07 00:27 , mechelmine posting:

!!! QUOTE !!!

Erm.. tapi terasa macam pendek sikit cerpen ni...
Tapi tetap menarik....thank...



heheh memanglah pendek..kan cerpen :-P


btw, thanks semua kerana sudi membacanya dan memberikan komen yang sungguh membina :-)


-----------------
Panduan Asas WordPress


Bookmark and Share

  


  Member Information For wan_andmawaddahProfil   Hantar PM kepada wan_andmawaddah   Quote dan BalasQuote

mechelmine
WARGA SETIA
Menyertai: 02.10.2006
Ahli No: 26702
Posting: 897
Dari: KeLaNtAn Ke KeDaH

Kelantan  


posticon Posting pada: 07-04-07 14:26


Pada 07-04-07 11:00 , ismi_atikah posting:

!!! QUOTE !!!



nama pun cerpen mechelmine...
cerpen = cerita+pendek...



ooooo......macam itu... :-D
ok2..terima kasih semua.. :-)


-----------------
Hiasi Peribadi....


Bookmark and Share

  


  Member Information For mechelmineProfil   Hantar PM kepada mechelmine   Pergi ke mechelmine's Website   Quote dan BalasQuote

ShahrulZaman
WARGA SETIA
Menyertai: 01.02.2007
Ahli No: 28499
Posting: 1138
Dari: Walidain

Selangor  


posticon Posting pada: 07-04-07 15:22


ooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo

Bookmark and Share

  


  Member Information For ShahrulZamanProfil   Hantar PM kepada ShahrulZaman   Quote dan BalasQuote

ToK_iMaM
Warga 4 Bintang
Menyertai: 05.06.2003
Ahli No: 1071
Posting: 183
Dari: ...NeGeRi $eRaMbI [email protected] ®..::iSLaM iS Da WaY oF LiFe ::..©..:: IIUM ::..

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 14-04-07 13:00


best juga cerita ini..moga-moga kita sama-sama dapat manfaat..insyaALLAH..


-----------------
Ketahuilah kiranya kebahagiaan orang yang dikuasai oleh kemalasan, maka beratlah mereka untuk berjuang, berlatih dan bekerja untuk sucikan diri dan akhlak.


Bookmark and Share

  


  Member Information For ToK_iMaMProfil   Hantar PM kepada ToK_iMaM   Pergi ke ToK_iMaM's Website   Quote dan BalasQuote

wan_andmawaddah
Warga 5 Bintang
Menyertai: 16.02.2006
Ahli No: 22771
Posting: 361
Dari: tanah permaisuri

Kelantan  


posticon Posting pada: 16-04-07 15:56


Alhamdulilah sahabat....

Hanya Dia v.2 boleh didapati disini http://ukhwah.com/viewtopic.php?topic=31051&forum=27&start=0

Terima kasih kerana terus membaca :)

Bookmark and Share

  


  Member Information For wan_andmawaddahProfil   Hantar PM kepada wan_andmawaddah   Quote dan BalasQuote

eyla05
WARGA SETIA
Menyertai: 17.10.2005
Ahli No: 19884
Posting: 546
Dari: perak

Perak   avatar


posticon Posting pada: 16-04-07 16:24


sama-sama....

Bookmark and Share

  


  Member Information For eyla05Profil   Hantar PM kepada eyla05   Quote dan BalasQuote

nor_shida
Warga Rasmi
Menyertai: 05.03.2007
Ahli No: 29035
Posting: 20

Pahang  


posticon Posting pada: 21-04-07 13:41


tahniah dapat buat cerita yang baik dan menarik...

Bookmark and Share

  


  Member Information For nor_shidaProfil   Hantar PM kepada nor_shida   Quote dan BalasQuote

alwalid
WARGA SETIA
Menyertai: 19.12.2004
Ahli No: 13142
Posting: 1229
Dari: seri iskandar

Perak   avatar


posticon Posting pada: 21-04-07 14:22


kaka wan, tambah lah cerita lagi,
rame dah tak sabar ni,
takkan nak tunggu summer taun depan agaknya????

Bookmark and Share

  


  Member Information For alwalidProfil   Hantar PM kepada alwalid   Pergi ke alwalid's Website   Quote dan BalasQuote

bayti_jannati
Warga 4 Bintang
Menyertai: 07.09.2006
Ahli No: 26228
Posting: 220
Dari: selangor

Selangor  


posticon Posting pada: 21-04-07 18:46


emmm..
best..

Bookmark and Share

  


  Member Information For bayti_jannatiProfil   Hantar PM kepada bayti_jannati   Quote dan BalasQuote

wan_andmawaddah
Warga 5 Bintang
Menyertai: 16.02.2006
Ahli No: 22771
Posting: 361
Dari: tanah permaisuri

Kelantan  


posticon Posting pada: 21-04-07 19:09


Pada 21-04-07 14:22 , alwalid posting:

!!! QUOTE !!!

kaka wan, tambah lah cerita lagi,
rame dah tak sabar ni,
takkan nak tunggu summer taun depan agaknya????



hehe alwalid ini :-D
sabarla..'ilham' tak ada ini hehehe

p/s: terime kasih kepada sesiapa yang masih lagi membaca Hanya Dia... :-)


-----------------
Panduan Asas WordPress


Bookmark and Share

  


  Member Information For wan_andmawaddahProfil   Hantar PM kepada wan_andmawaddah   Quote dan BalasQuote

nurul_gts46
Warga 3 Bintang
Menyertai: 09.06.2006
Ahli No: 24757
Posting: 82

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 21-04-07 19:15


nice story...:)

Bookmark and Share

  


  Member Information For nurul_gts46Profil   Hantar PM kepada nurul_gts46   Pergi ke nurul_gts46's Website   Quote dan BalasQuote

BaItI
Warga 1 Bintang
Menyertai: 24.11.2004
Ahli No: 12542
Posting: 32
Dari: Pulau Pinang

PulauPinang   avatar


posticon Posting pada: 27-11-07 13:24


sedihnya...kasihan adha tu meninggal..tapi dah ketentuan Allah..

Bookmark and Share

  


  Member Information For BaItIProfil   Hantar PM kepada BaItI   Quote dan BalasQuote

Arayan
Warga 1 Bintang
Menyertai: 26.08.2008
Ahli No: 34662
Posting: 30
Dari: Kota Kinabalu

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 03-11-08 16:35


assalamualaikum
best cerita ni... kisah sebuah percintaan yang diuji oleh ALLAH

Bookmark and Share

  


  Member Information For ArayanProfil   Hantar PM kepada Arayan   Quote dan BalasQuote

islamic_gil
WARGA SETIA
Menyertai: 24.02.2005
Ahli No: 14692
Posting: 427
Dari: SATU KAWASAN DI SATU MASA

Selangor  


posticon Posting pada: 04-11-08 16:05


bestnya...bolehke solat isthikarah tu dapat petunjuk walau baru melakukan selam 3 malam...?ape22 pun nice story..

Bookmark and Share

  


  Member Information For islamic_gilProfil   Hantar PM kepada islamic_gil   Quote dan BalasQuote

islamic_gil
WARGA SETIA
Menyertai: 24.02.2005
Ahli No: 14692
Posting: 427
Dari: SATU KAWASAN DI SATU MASA

Selangor  


posticon Posting pada: 04-11-08 16:05


bestnya...bolehke solat isthikarah tu dapat petunjuk walau baru melakukan selam 3 malam...?ape22 pun nice story..

Bookmark and Share

  


  Member Information For islamic_gilProfil   Hantar PM kepada islamic_gil   Quote dan BalasQuote

adieq85
Warga 5 Bintang
Menyertai: 27.08.2008
Ahli No: 34673
Posting: 358
Dari: dari Kuantan merantau ke Bangi

Pahang   avatar


posticon Posting pada: 04-11-08 17:44


bestnya cerpen ni..kusyuk membaca..tak sedar ofis dah kosong..semua orang dah balik..ada kena jugala dengan saya..part yang kahwin lain tu..sakit-sakit dan hilang semangat..tapi wan_andmawaddah panjang jodohnya..saya lain lah pulak..dia dah kahwin dengan orang lain..ending yang sedih.. :-( :cry:

Bookmark and Share

  


  Member Information For adieq85Profil   Hantar PM kepada adieq85   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.170393 saat. Lajunya....