Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 05-06-2020  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Never explain yourself to anyone, the one who likes you don't need it, the one who hates you won't believe it
-- -- Snickers (warga Ukhwah.com)

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: wyd1014
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43135

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 44
Ahli: 0
Jumlah: 44




  Yang Masuk Ke Sini
wyd1014: 27 hari yang lalu
izdham: 36 hari yang lalu
nadiahhazirah92: 46 hari yang lalu


Jejak Ukhwah
Topik: kahwin lari...satu penyelesaian??


Carian Forum

Moderator: Administrator, halesolurun_84
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Jejak Ukhwah
    »» kahwin lari...satu penyelesaian??

Please Mendaftar To Post


Oleh kahwin lari...satu penyelesaian??

zilzal
WARGA SETIA
Menyertai: 12.03.2006
Ahli No: 23382
Posting: 854
Dari: somewhere in jordan

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 12-03-06 04:53


Kenapa sekarang ini gejala kahwin lari atau istilahnye kahwin di siam semakin menjadi trend kepada remaja kita...salah ke apa yang mereka buat ini??ada yang kata nak elak dr buat maksiat...mana letaknye taat anak terhadap ibu bapanya yang menjaga kita dr tapak kaki kita sebesar 2 jari mereka...bagilah komen sikit sahabat2 ku...

Bookmark and Share

    


  Member Information For zilzalProfil   Hantar PM kepada zilzal   Quote dan BalasQuote

lobam_shibin
WARGA SETIA
Menyertai: 07.11.2004
Ahli No: 12345
Posting: 723
Dari: Dalam Rumah

NegeriSembilan  


posticon Posting pada: 13-03-06 15:49


hm..toksahlah kawin lari..sian kat mak bapak..tapi mak ayah pun kenalah tolak ansur..bagi saja anak kaween daripada dia buat maksiat elok saja dia kaweenn..

Bookmark and Share

    


  Member Information For lobam_shibinProfil   Hantar PM kepada lobam_shibin   Pergi ke lobam_shibin's Website   Quote dan BalasQuote

ABg_IMaM

Menyertai: 10.09.2003
Ahli No: 3444
Posting: 2187
Dari: Seremban

NegeriSembilan  


posticon Posting pada: 13-03-06 15:57


Assalamualaikum...

di sisi undang2 syarak negara - salah
di sisi syara' - sah kalau lebih 2 marhalah
di sisi adat dan akhlak - tak bagus

tapi

mana lebih baik?...

zina atau nikah?... :-?

Bookmark and Share

    


  Member Information For ABg_IMaMProfil   Hantar PM kepada ABg_IMaM   Quote dan BalasQuote

rasha_aleeya
WARGA SETIA
Menyertai: 27.09.2005
Ahli No: 19366
Posting: 641
Dari: kota bharu

Kelantan  


posticon Posting pada: 13-03-06 18:11


Betul tu....
mak ayah kena faham...
remaja ni suka buat sesuatu yang tak di jangka...
bagi saja mereka kawin kalau dah terpaksa
kawin lari ni...tujuh keturunan pun tak habis lagi masyarakat bercerita

Bookmark and Share

    


  Member Information For rasha_aleeyaProfil   Hantar PM kepada rasha_aleeya   Quote dan BalasQuote

nurirshad
Warga 4 Bintang
Menyertai: 27.02.2006
Ahli No: 23047
Posting: 214
Dari: terengganu

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 13-03-06 18:22


memang lebih baik daripada berzina, tapi dimana ketaatan kepada ibubp?
bahgia ke nikah tanpa dapat restu ibubapa??
kalau cerai(na'uzubillah) pada siapa nak balik??ibubp terima ke??
pk2 kanlah...
p/s: tak usahlah, kawin lari...buat keputusan baik2...setiap masalah ada penyelesaian...
wallahua'lam

Bookmark and Share

    


  Member Information For nurirshadProfil   Hantar PM kepada nurirshad   Quote dan BalasQuote

mataharimalam
Warga 1 Bintang
Menyertai: 15.02.2006
Ahli No: 22729
Posting: 29
Dari: sereabalaijo

malaysia  


posticon Posting pada: 13-03-06 18:26


sememangnya nikah lebih baik dari zina..betul juga pendapat rakan-rakan ibu bapa kena faham dan tentunya mahukan yang terbaik untuk anak-anak..baik atau buruk kawin lari ni boleh dikatakan bergantung pada keadaan juga..setiap sesuatu ada sebab dan punca..tapi kalau boleh tak payah la kawin lari..ish..buruk beno..kena ada persefahaman yang baik antara anak dan mak ayah..kalau ada masalah tentu ada jalan penyelesaian kan..sentiasa suburkan kasih sayang antara ahli keluarga..jangan sampai perkahwinan yang sepatutnya direstui jadi yang sebaliknya..anak-anak sentiasa perlukan doa dari ibu bapanya..dan anak-anak juga perlu sentiasa mendoakan dan memberikan yang terbaik untuk ibu bapanya..wallahua'lam

Bookmark and Share

    


  Member Information For mataharimalamProfil   Hantar PM kepada mataharimalam   Quote dan BalasQuote

chibi_maruko
WARGA SETIA
Menyertai: 28.06.2005
Ahli No: 16933
Posting: 474
Dari: terawang-awangan

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 13-03-06 18:44


kahwin lari...
bahagianya hanya sementara..

Bookmark and Share

    


  Member Information For chibi_marukoProfil   Hantar PM kepada chibi_maruko   Quote dan BalasQuote

segerak_searah
Warga 3 Bintang
Menyertai: 07.03.2006
Ahli No: 23281
Posting: 127
Dari: Kem Sg Besi

NegeriSembilan  


posticon Posting pada: 26-03-06 21:26


Emm, kes berat ini. kalau nak elak zina memang jatuh hukum wajib kahwin. Tapi dengan syarat mesti mampu tanggung nafkah zahir dan batin isteri. Mak dan ayah juga hendaklah memahami kehendak anak. Kalau dah tiba masanya kahwin, langsungkan sahaja.

Bookmark and Share

    


  Member Information For segerak_searahProfil   Hantar PM kepada segerak_searah   Quote dan BalasQuote

azmansyah_alias
Warga 2 Bintang
Menyertai: 21.03.2006
Ahli No: 23580
Posting: 66

blank   avatar


posticon Posting pada: 28-03-06 08:58


assalamualaikum....anak2 perlu tahu konsep ketaatan terhadap ibu bapa...restu mereka perlu untuk kebahagiaan...redha Allah terletak pada redha mereka juga....ibu bapa pula perlu tasamuh, berlapang dada dan mesti memiliki kefahaman Islam dalam menangani masalah jodoh....HARAP MAAF....wassalam...

Bookmark and Share

    


  Member Information For azmansyah_aliasProfil   Hantar PM kepada azmansyah_alias   Quote dan BalasQuote

wanie85
Warga 4 Bintang
Menyertai: 14.03.2006
Ahli No: 23417
Posting: 190
Dari: uk

Selangor  


posticon Posting pada: 28-03-06 09:02


apa!kawin lari..ish2..apa nak jadi dengan dak2 zaman sekarang,,,nak kawin tak payah lah lari...tak patut2...ish2...tak releven2...

Bookmark and Share

    


  Member Information For wanie85Profil   Hantar PM kepada wanie85   Quote dan BalasQuote

tornado
Warga 4 Bintang
Menyertai: 18.01.2006
Ahli No: 22015
Posting: 287
Dari: saturn

blank   avatar


posticon Posting pada: 28-03-06 09:30


satu penyelesaian masalah juga tapi dah selesai satu masalah,bertambah bermacam-macam masalah lagi..

Bookmark and Share

    


  Member Information For tornadoProfil   Hantar PM kepada tornado   Quote dan BalasQuote

ilham_thahurah
Warga 4 Bintang
Menyertai: 18.05.2005
Ahli No: 16605
Posting: 207
Dari: sumatera-malaysia-London

indonesia  


posticon Posting pada: 28-03-06 11:46


orang yang kahwin lari ni pendek akal sebab dia tak terfikir ke baik buruknyer di kemudian hari....apa yang mereka tau cuma nak lari jerrr.... dah tu bila sesat mula lah cari balik mak ayah atau pun menyusahkan orang lain....tak ke kerja yang tak berfaedah tu... haih...-_-''

Bookmark and Share

    


  Member Information For ilham_thahurahProfil   Hantar PM kepada ilham_thahurah   Quote dan BalasQuote

segerak_searah
Warga 3 Bintang
Menyertai: 07.03.2006
Ahli No: 23281
Posting: 127
Dari: Kem Sg Besi

NegeriSembilan  


posticon Posting pada: 28-03-06 16:58


Kawin lari ini banyak mudaratnya..dah tentu mak bapak malu dengan perbuatan anak..sampai bila nak mengelak dari mak bapak...

Bookmark and Share

    


  Member Information For segerak_searahProfil   Hantar PM kepada segerak_searah   Quote dan BalasQuote

nur_namia
Warga 4 Bintang
Menyertai: 16.12.2005
Ahli No: 21203
Posting: 193
Dari: n9

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 28-03-06 18:36


emm pada pendapat saya ni bukan penyelesian tapi satu beban...
emm nauzubillah..
kasihan keluarga yang terlibat mesti dpandang serong masyarakat sekeliling...sian mak ayah...

Bookmark and Share

    


  Member Information For nur_namiaProfil   Hantar PM kepada nur_namia   Quote dan BalasQuote

rimbabara
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 03.03.2006
Ahli No: 23151
Posting: 3640
Dari: Ipoh

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 29-03-06 12:32


tak patut rasanya kahwin lari....kasihan kat mak abah yang dah membesarkan kita.... saat perkahwinan adalah salah satu saat yang terpenting dalam kehidupan setiap insan. bukan kah lebih indah jika saat itu dikongsi bersama insan2 tersayang seperti ibubapa, saudara mara dan sahabat handai... buat elok2, ambik gambar, cium tangan ibubapa... kawan2 ucap tahniah dll.. semua tu akan jadi kenangan sepanjang hayat.. foto2 tu boleh tunjuk kat anak2 bila kita dah tua.. jika ibubapa menentang perkahwinan kita, bukankah elok jika dibawa berbincang elok2. jika mereka masih tidak bersetuju.., eloklah kita ikut kata ibubapa kita kerana jika mereka tak redha, tak berkat hidup kita.. lagipun berapa lamalah sangat kita kenal pasangan kita berbanding kita kenal ibubapa kita + segala jasa2 mereka.....yang tidak terbalas... banyak masalah kahwin luar negara dari segi pengiktirafan kerajaan, nak tuntut harta ke dll pasti ada kesulitan sedikit...

Bookmark and Share

    


  Member Information For rimbabaraProfil   Hantar PM kepada rimbabara   Quote dan BalasQuote

nike_007
Warga 3 Bintang
Menyertai: 07.12.2005
Ahli No: 20933
Posting: 125
Dari: pasir mas

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 29-03-06 12:46


bukan satu tindakan bijak......tak berkat perkhawinan itu,so ikut lah cara yang terbaik iaitu keadah islam yang terbaik...

Bookmark and Share

    


  Member Information For nike_007Profil   Hantar PM kepada nike_007   Pergi ke nike_007's Website   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.119178 saat. Lajunya....