Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 05-07-2020  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
"Courage is like love; it must have hope for nourishment."
-- Napoleon Bonaparte

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: wyd1014
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43135

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 58
Ahli: 0
Jumlah: 58




  Yang Masuk Ke Sini
kasih_kekasih: 3 hari yang lalu
wyd1014: 11 hari yang lalu
haykal77: 19 hari yang lalu
Kakngah: 20 hari yang lalu
lidah-penghunus: 21 hari yang lalu


Pengetahuan Am
Topik: cerita menyayat hati....


Carian Forum

Moderator: Administrator, syemarly
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Pengetahuan Am
    »» cerita menyayat hati....

Please Mendaftar To Post


Oleh cerita menyayat hati....

islamicboy
WARGA SETIA
Menyertai: 23.11.2003
Ahli No: 5350
Posting: 717
Dari: Hijau Kuning

Kedah  


posticon Posting pada: 29-11-05 08:27


Aduh....sakitnyer...isk..... aduuh....Bang sakit nya tak tahan saya" keluh
Nisa pada suaminya Zakri.
"Apelah awak ini....lama sangat nak bersalin dah berjam-jam dah tak
keluar-keluar juga. Penat dah saya tunggu. ini mesti ada benda yang tak
elok awak buat , itu lah sebab lambat keluar budak tu banyak dosa la tu"
rungut Zakri pada Nisa.
Nisa hanya diam dan menahan sakit nak beranak, hampir 1 jam Nisa dalam
bilik
bersalin tapi baby tak keluar juga. Sebak hati Nisa bila Zakri berkata
begitu.
Sejak mengandung ada sahaja yang tidak kena dihati Zakri terhadapnya.
Seakan-akan membenci Nisa dan anak yang dikandungnya. Jururawat datang
memeriksa dan kemudian bergegas memanggil Doktor Johari. Doktor Johari
(Doktor Peribadi) datang dan bergegas menyediakan keperluan menyambut
kelahiran. Nisa hanya mendiamkan diri menahan sakit dan air mata meleleh
panas dipipi bukan disebabkan takut atau sakit tapi rungutan Zakri tadi.
Doktor Johari menyuruh Nisa meneran ..."Come on Nisa u can do it...once
more...." Kata ransang Doktor Johari itu membuatkan Nisa bertenaga dan
sekali teran sahaja kepala baby sudah keluar..."Good mummy" kata Doktor
Johari selepas menyambut baby yang keluar itu.

Tiba-tiba Nisa terasa sakit lagi dan Nisa meneran untuk kali kedua dan
keluar seorang lagi baby, kembar rupanya. "Nisa u got twin, boy and girl,
putih macam mummy dia" kata Doktor Johari memuji Nisa. "Tahniah Zakri,it's
a
twin" Doktor Johari mengucapkan tahniah kepada Zakri. Zakri hanya
mendiamkan
diri setelah menyaksikan kelahiran anak pertamanya, kembar pulak.
Memang Doktor Johari itu menyuruhnya melihat bagaimana keadaan kelahiran
anaknya. Baby boy dan girl Nisa namakan Mohammad Danial dan Nur Dania.Nisa
berasa lega... tapi Nisa masih lagi teringat kata-kata Zakri padanya
sebentar tadi.
Terlalu banyak kata-kata yang membuat Nisa selalu kecil hati . Tapi Nisa
tahankan sahaja. Nisa tahu kalau Nisa mengadu pada emak, Nisa akan
dimarahi
semula. Jadi Nisa hanya diam dan memendam rasa. Danial dan Dania
diletakkan
dinursery di Hospital itu sementara menanti Nisa berehat kemudian dapatlah
Nisa menyusukan Danial dan Dania. Comel sungguh kembar Nisa.
Nisa termenung dan otak fikirannya menerbang kembali detik-detik semasa
Nisa
mengandungkan kandungannya, Zakri selalu memarahi Nisa, ada sahaja yang
tidak kena. Kata Nisa yang bukan-bukan, gila, ada sahaja tuduhan yang
tidak
masuk akal semuanya dihamburkan pada Nisa. Tak sanggup Nisa hadapi semua
itu
tapi demi kandungannya, Nisa kuatkan semangat dan pendirian Nisa.
Ingat lagi waktu Nisa mula mengandung Zakri tak percaya Nisa mengandung
anak
dia, dua kali dia membuat pemeriksaan Antenatal sama ada Nisa
mengandung.Zakri
ragu anak dalam kandungan Nisa. Dia tak boleh terima baru tiga bulan
kahwin
dah mengandung...Nisa dah 2 bulan...Nisa cuma kosong selama sebulan
selepas
berkahwin. Nisa tak tau nak cakap apa.

Nisa balik rumah dalam kesedihan. Pada mulanya Nisa gembira bila
mengandung tapi sebaliknya pula yang terjadi. Perasaan hati Nisa bangga Nisa
dapat memberi zuriat kepada Zakri. Tapi apa yang Nisa dapat hanyalah
tuduhan
yang tak pernah terlintas di otak jemala Nisa.
"Kenapa abang berlainan sekarang ni, tak macam dulu pelembut, suka
berjenaka, ni tak asyik nak cari salah Nisa sahaja. kenapa Bang?"soal Nisa
pada Zakri .
"Kaulah penyebabnya. Tak payah nak tunjuk baik pula" Zakri menempelak Nisa
"Jantan mana yang kau layan kat opis kau tu" sergah Zakri lagi.
"abang syak Nisa dengan lelaki lain ke? Kenapa abang syak yang bukan-bukan,Nisakan
isteri Abang yang sah tak kan Nisa nak buat jahat dengan orang lain pulak
Bang"? terang Nisa pada Zakri. "ALLAH dah bagi kita rezeki awal,tak baik
cakap macam tu. Itu semua kehendak ALLAH" Nisa senyum dan menghampiri sambil
memeluk badan suaminya tetapi Zakri meleraikan pelukan Nisa dengan kasar
sehingga Nisa hampir tersungkur. Nisa menangis dan sedih. Zakri buat tak
tahu sahaja.
Deraian airmata Nisa semakin laju. Nisa hanya mampu menangis. Terasa dada
Nisa sakit menahan semua tohmahan dari Zakri, suaminya yang sah.
"Woi, benda-benda tu boleh terjadilah Nisa, kawan baik dengan bini sendiri,
suami sendiri, bapak dengan anak, hah emak dengan menantu pun boleh jadi tau
apatah lagi macam kau ini, tau tak. Tu dulu kawan kau lama tu yang satu
opis
dengan kau tu, Farid, bukan main baik lagi budak tu"marah Zakri.
"Entah-entah keturunan kau, darah daging kau pun tak senonoh ....heee
teruk.
Nasib saya la dapat bini macam engkau ni"kutuk Zakri lagi pada Nisa.
"Bawa mengucap Bang, jangan tuduh saya yang bukan-bukan saya bukan
perempuan
tak tentu arah walaupun saya menumpang keluarga ni , saya bukan jenis
macam
tu saya tau akan halal haram, hukum hakam agama. "Walaupun saya tak tau
asal
usul keluarga kandung saya, saya bersyukur dan berterima kasih pada emak
kerana jaga saya dari kecil dah macam darah daging saya sendiri" kata Nisa
pada Zakri.
"Tapi Abang tak boleh hina keluarga kandung saya walaupun saya tak pernah
tengok muka ayah dan mak kandung saya. Mereka lahirkan saya kedunia,"ucap
Nisa sambil menangis.
Semenjak kejadian itu Nisa terpaksa mengikut Zakri ke tempat kerjanya
apabila habis waktu kerja. Nisa berehat di Surau tempat Zakri bekerja.
Zakri
bekerja di salah sebuah Pusat membeli belah dan kerjanya mengikut
shif.Kalau
Zakri shif malam terpaksalah Nisa menunggu Zakri sehingga pukul 10.30
malam - 11.30 malam sehingga habis Pusat membeli belah itu tamat waktu
perniagaannya. Nisa terpaksa berbohong pada emak dan keluarga lain dengan
mengatakan Nisa buat overtime di pejabat. Nisa terpaksa berbuat demikian
kerana tidak mahu dikata-kata dan dituduh lagi.
Dengan keadaan perut semakin membesar Nisa gagahkan juga. Tetapi
kadangkala
Zakri tidak menjemput Nisa di tempat kerja terpaksalah Nisa menaiki bas.
Begitulah Nisa sehinggalah Nisa hampir pada waktu bersalin Nisa.
Kalau diminta jemput...macam-macam kata kesat dilemparkan pada Nisa,
perempuan tak tau berdikarilah, berlagak senang lah, lagak kaya lah.
Pernah
suatu hari Nisa naik marah kerana Zakri jemput Nisa lambat sampai sakit
pinggang Nisa menunggunya. Nisa menangis. Zakri tiba-tiba naik angin dan
cakap perangai Nisa macam firaun la, perempuan tak sedar dirilah, tak
layak
jadi isterilah, menyusahkan macam-macam kata nista dilemparkan pada Nisa.
Nisa tambah sedih mengenangkan diri Nisa, ngadu kat emak takut dimarahi
pula...bila Nisa balik ke rumah, mereka berdua akan berlakun yang mereka
tidak bergaduh...Nisa sedaya upaya tidak mahu menunjukkan yang masalah
melanda perkahwinannya. Kasihan Nisa...dalam keadaan yang begitu Nisa
masih
mampu bertahan, masih kuat lagi emosinya.
Satu hari Zakri dalam keadaan marah telah menarik rambut Nisa dan
menghantukkan kepala Nisa ke dinding...Nisa hanya mampu menangis dan
menanggung kesakitan gara-gara Nisa nak pergi ke rumah Mak Usu Nisa yang
ingin mengahwinkan anaknya di Tanjung Karang. Emak Nisa dah seminggu pergi
ke sana untuk menolong. Hari dah mula petang jadi Nisa mendesak agar
bertolak cepat kerana kalau hari malam nanti bahaya , "Kita nak jalan jauh
ni Bang. Biarlah kita pergi awal sikit bolehlah tolong apa yang patut.
Masa nilah kita nak membalas pertolongan mereka, ingat tak masa kita
kahwin
mereka bekerja keras kan"kata Nisa pada Zakri. Zakri ketika itu sedang
berehat menonton. "Bang dengar tak ni, lagi pun hari dah mula gelap,takut
pula hujan nanti"desak Nisa lagi. Tiba-tiba Zakri bangun dan mukanya
bengis
memandang Nisa "Kau tahu saya penatkan, tak boleh tunggu ke,suka hati saya
lah nak pergi malam ke siang ke tak pergi langsung ke"marah Zakri.
"Itu Nisa tau, Abang dah berehat dari pagi tadi Bang masih penat lagi,
Nisa
cuma nak ingatkan Abang saja"Nisa memberitahu Zakri. Zakri datang pada
Nisa
dan direntapnya rambut Nisa dan di hantukkannya kepala Nisa kedinding.
Nisa
tak dapat buat apa. YA ALLAH sanggup Zakri berbuat demikian...terasa kebas
kepala Nisa dan mula membengkak. Pening kepala Nisa dibuatnya."YA ALLAH
kau
kuatkan iman saya YA ALLAH, lindungilah saya dan kandungan saya dari bahaya
YA
ALLAH" doa Nisa dalam hatinya. Nisa memencilkan diri Nisa disudut dinding
dan menangis.
Zakri kemudian duduk diam. Nisa rasa kepala Nisa macam nak pecah. Kebas
masih lagi dan membengkak...berdenyut2..."Bang, Nisa minta maaf jika Nisa
membuat Abang marah" Nisa memohon maaf pada Zakri sambil teresak-esak.
Treet,Treet, Treet, Treet....bunyi handphone Zakri. "Sapa pula ini sebok
saja...."Rungut Zakri yang tengah sibuk berborak dengan kawan-kawan di salah
sebuah café. "Hoi, Encik Zakri, bini anda kat wad tak pergi jengok ke, apa
punya
laki anda ini? sindir Azlan, kawan pejabat Zakri.
"Alah, dia sihat saja kat wad tu, makan tanggung berak cangkung,
ha,ha,ha"gelak Zakri dan kawan-kawan lain. Azlan cuma berdiam diri.
"Senangnya hidup Zakri ini tak ada risau langsung pasal bini dia"cetus
hati
Azlan. "Akulah kalau bini saya masuk wad bersalin saya sentiasa dok sebelah
dia tau...mereka perlukan kita masa tu...nyawa mereka dihujung tanduk
semata-mata nak melahirkan zuriat yang dari darah daging engkau tau,cuba
fikir sikit" Azlan mengingatkan Zakri.
"Iyelah, Lan, lagipun Nisa dah bersalin, selamat dah, sekarang tengah
berehat laaa, apa saya nak risau lagi" jawab Zakri selamba.
"Suka hati kau lah, tapi kalau ada apa-apa nanti kau jangan menyesal
Zakri,
sesal tak sudah nanti" kata Azlan lagi.
Treet, Treet, Treet....bunyi handphone Zakri. "Hello Zakri speaking" jawab
Zakri.
"Hello Zakri, Doktor Johari sini, ada masalahlah Zakri, pasal Nisa, datang
segera ke hospital ye Zakri, Nisa tidak sedarkan diri........."panggilan
kecemasan dari Doktor Johari
"Iye ke, teruk ke dia Johari , okay I datang"...tuttttttt. Zakri
menamatkan
perbualannya dengan Doktor Johari.
"Lan. Kau ikut saya, Nisa tak sedar diri ..."ajak Zakri pada Lan.
"Hah, tadi kau kata bini kau sihat"tanya Lan pada Zakri.
"Alah jom lah cepat" desak Zakri.
"Zakri, kami tak dapat selamatkan Nisa, Nisa mengalami pendarahan otak
yang
serius, sebelum ini pernah tak Nisa jatuh atau...terhantuk kuat cause
sebelah kanan kepalanya kelihatan bengkak dan ada tanda lebam. Mungkin
kesan
dah lama? tanya Doktor Johari dengan serius dan ingin penjelasan Zakri.
Zakri hanya mendiamkan diri. Automatik otak Zakri teringat yang dia pernah
menarik rambut Nisa dan menghantukkan kepala Nisa kedinding
sekuatnya...dan
selepas kejadian itu Zakri tidak pernah pun membawa Nisa ke Klinik untuk
membuat pemeriksaan kepalanya dan semenjak kejadian itu Nisa sering sakit
kepala yang teruk ...tapi Zakri tidak pernah mengendahkan kesakitan
Nisa....baginya Nisa mengada-ngada ..saja buat sakit untuk minta
simpati...tetapi sebaliknya.....Zakri hanya diam...."YA ALLAH apa saya dah
buat" rasa bersalah membuat dirinya rasa menggigil...
"Doktor Zainal yang merawat Nisa kerana Nisa mengadu sakit kepala sewaktu
Nisa memberi susu pada kembarnya di Nursery, sakit yang amat sangat
katanya
so Doktor Zainal membawa Nisa ke Lab untuk membuat scanning di kepalanya
dan
confirm otaknya ada darah beku tapi malangnya ia sudah ditahap yang
kritikal, kami tak mampu lakukan apa-apa kerana Nisa tidak mahu di
operation
sebelum meminta izin dari kau Zakri, Nisa telah pergi dulu dengan
tenang.Permintaan terakhir Nisa, Nisa minta kau membaca diarinya. I'm
really
sorry Zakri. ALLAH berkuasa Zakri kita tak dapat menghalangnya" kata
Doktor
Johari lalu memberikan Zakri sebuah diari yang berbalut kemas dengan kain
lampin baby yang masih baru.
Zakri mengambil diari itu dan membuka setiap lembaran diari Nisa, setiap
lembaran tertulis rapi tulisan Nisa dan peristiwa yang berlaku pada Nisa
pada setiap hari , Zakri membacanya sepintas dan nyata keluhan,kesakitan
segala luahan rasa Nisa semuanya tertera di diarinya. Dan Zakri dapati
setiap peristiwa itu semuanya perlakuan buruk Zakri terhadap Nisa..."YA
ALLAH Kenapa saya buat Nisa begini" terdetik hati Zakri selepas membaca
tiap
lembaran diari Nisa. Dan terpandang oleh Zakri mukasurat akhir lembaran
diari yang ditanda dengan bunga ros merah yang telah kering...membuat
Zakri
tertarik untuk membacanya...
Untuk suami Nisa yang tersayang, I LOVE U Bang... "SELAMAT HARI ULANG
TAHUN
PERKAHWINAN YANG PERTAMA"
Assalamualaikum. Abang, Ingat tak bunga Ros merah ni, Abang berikan pada
Nisa sewaktu mula mengenali Abang. Lama Nisa simpan bunga tu Bang...Bunga
inilah lambang bermulanya perkenalan Nisa dengan Abang. Nisa benar-benar
menyayangi Abang. Nisa menyimpan setiap hadiah yang abang bagi pada Nisa.
Abang tak pernah tahu kan... Itulah salah satu buktinya betapa sayangnya
Nisa..
Terlebih dahulu Nisa ingin sangat dengar Abang panggil Nisa AYANG seperti
kita baru kahwin...Abang panggil Nisa AYANG...terasa diri dimanja bila
Abang
panggil Nisa macam tu...walaupun Nisa dapat merasa panggilan AYANG itu
seketika sahaja. Abang dah banyak berubah. Perkataan AYANG telah hilang
dan
tidak kedengaran untuk Nisa lagi. Kenapa? Bencikah Abang pada Nisa?
Abang...mukasurat ini khas untuk Abang. Bacalah semoga Abang tahu sayangnya
Nisa pada Abang. Abang ingatkan hari ini hari ulangtahun perkahwinan kita
yang pertama dan Nisa hadiahkan Abang.......Danial dan Dania. Untuk Nisa
tak
perlulah Abang bagi kerana tak ada apa yang Nisa inginkan melainkan kasih
sayang Abang pada Nisa. Nisa akan pergi mencari ketenangan dan kedamaian
untuk diri Nisa. Nisa pergi untuk menemui NYA.
Nisa harap Abang akan menjaga Danial dan Dania dengan baik dan jangan
sekali-kali sakiti mereka. Danial dan Dania tak tahu apa-apa. Itulah
hadiah
paling berharga dari diri Nisa dan mereka adalah darah daging Abang.
Jangan seksa mereka. Abang boleh seksa Nisa tapi bukan mereka. Sayangilah
mereka...Nisa ingin mengatakan bahawa Nisa tak ada hubungan dengan sesiapa
melainkan Abang sahaja di hati Nisa. Jiwa dan raga Nisa hanya untuk Abang
seorang.
Terima kasih kerana Abang sudi mengahwini Nisa walaupun Nisa in cuma
menumpang kasih disebuah keluarga yang menjaga Nisa dari kecil hinggalah
Nisa bertemu dengan Abang dan berkahwin. Nisa harap Abang tidak akan
mensia-siakan kembar kita dan Nisa tidak mahu mereka mengikut jejak
kehidupan Nisa yang malang kerana menumpang kasih dari keluarga yang bukan
dari darah daging Nisa...tapi Nisa bersyukur kerana dapat mengecapi kasih
sayang sepenuhnya dari keluarga ini. Nisa harap sangat Abang akan sentiasa
memberitahu pada kembar kita yang Nisa ibunya akan sentiasa bersama
disamping kembar kita, walau pun Nisa tak dapat membelai dan hanya
seketika
sahaja dapat mengenyangkan kembar kita dengan air susu Nisa.
Berjanji pada Nisa dan ingat DANIAL dan DANIA adalah darah daging
abang...Ampunkan Nisa dan halalkan segala makan minum Nisa selama setahun
kita bersama.
Sekiranya Abang tidak sudi menerima Danial dan Dania berilah pada emak
Nisa
supaya emak menjaga kembar kita dan segala perbelanjaan Nisa dah buat nama
emak untuk KWSP Nisa. Biarlah emak menjaga kembar kita sekurang-kurang
terubat juga rindu emak sekeluarga pada Nisa nanti bila memandang kembar
kita. Comel anak kita bang...Dania mengikut raut muka Abang...sejuk kata
orang dan Nisa yakin mesti Danial akan mengikut iras raut wajah
Nisa...Ibunya...sejuk perut Nisa mengandungkan mereka. Inilah peninggalan
Nisa untuk Abang. Semoga Abang masih sudi menyayangi dan mengingati
walaupun
Nisa sudah tiada disisi Abang dan kembar kita.
Wassalam.
Salam terakhir dari Nisa Untuk Abang dan semua.
Doakan Nisa.
Ikhlas dari
Nur Nisa

"Sabarlah Zakri, ALLAH maha berkuasa. Kuatkan semangat kau, kau masih ada
Danial dan Dania" pujuk Azlan. Zakri hanya tunduk membisu. YA ALLAH,Nisa
maafkan abang Nisa. Zakri longlai dan diari ditangannya terlepas, sekeping
gambar dihari pernikahan antara Zakri dan Nisa jatuh dikakinya dan Zakri
mengambilnya.
Belakang gambar itu tertulis "HARI YANG PALING GEMBIRA DAN BAHAGIA BUAT
NISA
DAN SEKELUARGA. NISA DISAMPING SUAMI TERCINTA SELEPAS DIIJABKABULKAN.
SEMOGA
KEGEMBIRAAN DAN KEBAHAGIAAN AKAN MENYELUBUNGI DIRI NISA DAN KELUARGA NISA
HINGGA KEAKHIR HAYAT NISA.
Zakri terjelepuk dilantai dan berjuta penyesalan merangkumi seluruh
tubuhnya. Zakri seakan orang hilang akal. Satu demi satu setiap
perlakuannya
terhadap isterinya Nisa seperti terakam dalam kotak otaknya...setiap
perbuatannya...seperti wayang jelas terpampang... kenapalah sampai begini
jadinya...kejamnya saya...Nisa, Nisa, Nisa maafkan Abang Nisa.
Sewakt jenazah Nisa tiba dirumah suasana amat memilukan. Zakri tidak
terdaya
untuk melihat keluarga Nisa yang begitu sedih atas pemergian Nisa.
Namun emak Nisa begitu tabah dan redha. Danial dan Dania sentiasa di dalam
pangkuan neneknya.Saat akhir untuk melihat Jenazah Nisa, Zakri lihat muka
Nisa tenang bersih dan Zakri kucup dahi Nisa buat kali terakhir
seakan-akan
lirik mata Nisa mengikuti wajah Zakri. "Nisa Abang minta ampun dan maaf"
bisik Zakri perlahan pada telinga Nisa sambil menangis dengan berjuta
penyesalan menimpa-nimpa dirinya. Apabila Zakri meletakkan kembar disisi
ibunya mereka diam dari tangisan dan tangan dari bedungan terkeluar
seolah-olah mengusapi pipi ibu mereka buat kali terakhir dan terlihat oleh
Zakri ada titisan airmata bergenang di tepi mata Nisa. Meleleh
perlahan-lahan bila kembar itu diangkat oleh Zakri.

Kembar menangis semula setelah diangkat oleh Zakri dan diberikan kepada
neneknya. Jenazah Nisa dibawa ke pusara dan ramai yang mengiringinya
termasuklah kembar bersama. Walaupun kembar tidak tahu apa-apa tapi
biarlah
kembar mengiringi pemergian Nisa, Ibu mereka yang melahirkan mereka.
Amat sedih ketika itu. Zakri tidak mampu berkata apa-apa melainkan
menangisi
pemergian Nisa yang selama ini merana atas perbuatannya. Dan akhirnya
Jenazah Nisa selamat dikebumikan. Satu persatu orang ramai meninggalkan
kawasan pusara dan akhirnya tinggallah Zakri keseorangan di pusara Nisa
yang
merah tanahnya...meratapi pilu, berderai airmata dengan jutaan penyesalan
...YA ALLAH , kuatkan hambamu ini YA ALLAH. Hanya KAU sahaja yang
mengetahui dosa saya pada Nisa....ampunkan saya YA ALLAH....akhirnya Zakri
terlelap disisi pusara Nisa bermimpikan oleh Zakri,Nisa datang mencium
tangan, mengucup dahi dan memeluk Zakri dengan lembut mulus.
Zakri melihat Nisa tenang dan jelas kegembiraan terpancar dimuka Nisa
Putih
bersih. Nisa, Nisa, Nisa nak kemana Nisa, Nisa, Nisaaaaaa. Zakri terjaga
dari lenanya. Terngiang-ngiang suara kembar menangis. "YA ALLAH
,Zakri,Zakri
bangun Zakri...dan hampir senja ni, mari kita balik, Kenapa kau tidur kat
sini Zakri?" tegur abang long , abang ipar Zakri. Dari jauh Zakri lihat
emak
dan kakak ipar mengendung kembar. Mereka menangis. Zakri berlari menuju ke
arah kembarnya dan mengusap-usap ubun-ubun anak kembar dan secara
automatik
kembarnya diam dari menangis. "Danial, Dania anak ayah, ayah akan
menjagamu
nak...kaulah penyambung zuriat, darah daging ayah... emak, abang dan kakak
ipar Zakri tersedu hiba dan mereka berlalu lemah meninggalkan pusara
Nisa...

begitulah kisah nya...

kepada sesiapa yang terbaca fikir2kanla...

saya menangis membaca kisah ni dan saya takkan lupakan kisah ni untuk selama2nya...

Bookmark and Share

    


  Member Information For islamicboyProfil   Hantar PM kepada islamicboy   Quote dan BalasQuote

hamzari_y
Warga Rasmi
Menyertai: 08.11.2005
Ahli No: 20241
Posting: 10
Dari: Kedah

Kedah  


posticon Posting pada: 29-11-05 09:22


mmmm..... kisah yang sungguh menyayat hati..... :-)
terima kasih.... :-)

Bookmark and Share

    


  Member Information For hamzari_yProfil   Hantar PM kepada hamzari_y   Quote dan BalasQuote

puteribongsu1306
Warga 4 Bintang
Menyertai: 28.07.2005
Ahli No: 17648
Posting: 291
Dari: kota bharu

Kelantan  


posticon Posting pada: 04-12-05 16:36


saya pun terharu jugak baca cerita ni....
semoga menjadi iktibar buat kita semua

Bookmark and Share

    


  Member Information For puteribongsu1306Profil   Hantar PM kepada puteribongsu1306   Quote dan BalasQuote

astina
Warga 3 Bintang
Menyertai: 27.08.2005
Ahli No: 18487
Posting: 96
Dari: malaysia

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 20-12-05 12:05


nak ngs la bc...
teringat pula latar belakang keluarga....

Bookmark and Share

    


  Member Information For astinaProfil   Hantar PM kepada astina   Quote dan BalasQuote

mellisaleez
Warga 4 Bintang
Menyertai: 03.05.2005
Ahli No: 16270
Posting: 210

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 20-12-05 15:14


ya Allah....masih ada lagi kah isteri yang diperlakukan sebegini? sedihnya baca cerita ni...tak dapat dibendung lagi kesedihan ini...moga menjadi iktibar kepada kita semua....walaupun ia hanya sebuah cerpen mungkin benar atau tidak wallahua'lam.....namun.....sesungguhnya, gembirakanlah seseorang semasa hidupnya bukan semasa ketiadaannya...wallahua'lam

Bookmark and Share

    


  Member Information For mellisaleezProfil   Hantar PM kepada mellisaleez   Quote dan BalasQuote

NuR_HiKMaH
WARGA SETIA
Menyertai: 16.07.2003
Ahli No: 2374
Posting: 563
Dari: Batu Pahat, Johor

Johor  


posticon Posting pada: 20-12-05 15:46


hurmm sedih juga :-)

Bookmark and Share

    


  Member Information For NuR_HiKMaHProfil   Hantar PM kepada NuR_HiKMaH   Quote dan BalasQuote

tulipsolehah
Warga 4 Bintang
Menyertai: 27.07.2004
Ahli No: 10336
Posting: 223
Dari: Bumi Johore

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 23-05-06 14:30


>>mitak jauh lah dari lelaki jenis ini..nauzubillah..

Bookmark and Share

    


  Member Information For tulipsolehahProfil   Hantar PM kepada tulipsolehah   Quote dan BalasQuote

kumpulansenyum
Warga 4 Bintang
Menyertai: 17.05.2006
Ahli No: 24414
Posting: 305
Dari: UKM

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 23-05-06 14:49


sangat sedih......
apa jenis laki la suami tu...

Bookmark and Share

    


  Member Information For kumpulansenyumProfil   Hantar PM kepada kumpulansenyum   Quote dan BalasQuote

hudahasnan
WARGA SETIA
Menyertai: 10.01.2005
Ahli No: 13639
Posting: 1202
Dari: darul iman

Terengganu  


posticon Posting pada: 25-05-06 14:27


sedih...kisah benar ke ni islamic boy?? :roll:

Bookmark and Share

    


  Member Information For hudahasnanProfil   Hantar PM kepada hudahasnan   Quote dan BalasQuote

wanina
Warga 3 Bintang
Menyertai: 17.01.2005
Ahli No: 13762
Posting: 99
Dari: kota bharu

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 27-05-06 11:59


Pada 04-12-05 16:36 , puteribongsu1306 posting:

!!! QUOTE !!!

saya pun terharu jugak baca cerita ni....
semoga menjadi iktibar buat kita semua dan untuk ingatan diri saya sendiri
:-( :-( :-( :-( :-( :-( :-( :-( :-( :-( :-( :-( :-( :-( :-( :-( :-( :-( :-( :-( :-( :-( :-( :-( :-( :-( :-( :-( :-( :-( :-( :-( :-( :-( :-( :-( :-(


Bookmark and Share

    


  Member Information For waninaProfil   Hantar PM kepada wanina   Quote dan BalasQuote

cinta_madinah
Warga 4 Bintang
Menyertai: 20.04.2005
Ahli No: 15937
Posting: 172
Dari: ardhuLLAH

KualaLumpur  


posticon Posting pada: 01-06-06 13:17


lumrah manusia hanya akan menghargai bilamana tidak lagi menjadi miliknya.........

menyesal setelah hilang dari pandngan tiada berguna lagi....

Bookmark and Share

    


  Member Information For cinta_madinahProfil   Hantar PM kepada cinta_madinah   Quote dan BalasQuote

atie82
WARGA SETIA
Menyertai: 15.12.2004
Ahli No: 13074
Posting: 1080
Dari: Papar,[email protected]

Sabah  


posticon Posting pada: 01-06-06 16:45


sedihnya... :-(


-----------------
The Light of ALLAH surround Me, The Love of ALLAH Enfolds Me, The presence of ALLAH watches over Me, Whatever I am...ALLAH iS..


Bookmark and Share

    


  Member Information For atie82Profil   Hantar PM kepada atie82   Pergi ke atie82's Website   Quote dan BalasQuote

lara
Warga 4 Bintang
Menyertai: 14.02.2006
Ahli No: 22692
Posting: 277
Dari: uitm, seri iskandar

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 04-06-06 23:00


memang sedih pun...hmm....hargai la seseorang selagi dia masih hidup....

Bookmark and Share

    


  Member Information For laraProfil   Hantar PM kepada lara   Quote dan BalasQuote

kembara_girl
WARGA SETIA
Menyertai: 09.08.2006
Ahli No: 25715
Posting: 408
Dari: jengka,Pahang

malaysia  


posticon Posting pada: 20-09-06 11:56


Pada 01-06-06 13:17 , cinta_madinah posting:

!!! QUOTE !!!

lumrah manusia hanya akan menghargai bilamana tidak lagi menjadi miliknya.........

menyesal setelah hilang dari pandngan tiada berguna lagi....


saya setuju sangat-sangat....
sian nisa.....rezeki dia dapat husband macam 2..... :-| :-| :-|

Bookmark and Share

    


  Member Information For kembara_girlProfil   Hantar PM kepada kembara_girl   Quote dan BalasQuote

ukhtisarah
Warga 1 Bintang
Menyertai: 08.12.2004
Ahli No: 12908
Posting: 39
Dari: pahang

Pahang  


posticon Posting pada: 20-09-06 12:47


sedih cerita nya....semoga kita mendapat ikhtibar dari cerita ini...

Bookmark and Share

    


  Member Information For ukhtisarahProfil   Hantar PM kepada ukhtisarah   Quote dan BalasQuote

lamyanunalif_mursyidah
WARGA SETIA
Menyertai: 02.02.2006
Ahli No: 22391
Posting: 1128
Dari: selangor

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 20-09-06 12:59


salam~
serius,hampir menitiskan air mata...
wasalam~

Bookmark and Share

    


  Member Information For lamyanunalif_mursyidahProfil   Hantar PM kepada lamyanunalif_mursyidah   Pergi ke lamyanunalif_mursyidah's Website   Quote dan BalasQuote

mizie_hafiz80
WARGA SETIA
Menyertai: 28.08.2003
Ahli No: 3144
Posting: 928
Dari: Malaysia

saudiarabia  


posticon Posting pada: 20-09-06 13:13


Hmmm....

Bookmark and Share

    


  Member Information For mizie_hafiz80Profil   Hantar PM kepada mizie_hafiz80   Quote dan BalasQuote

yanzu_ummi
Warga 5 Bintang
Menyertai: 06.09.2004
Ahli No: 10950
Posting: 383
Dari: islamic city...

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 26-09-06 01:40


berair dah mata membaca kisah ni... ;(

Bookmark and Share

    


  Member Information For yanzu_ummiProfil   Hantar PM kepada yanzu_ummi   Quote dan BalasQuote

ctkhadijah
Warga Rasmi
Menyertai: 20.02.2004
Ahli No: 7428
Posting: 18
Dari: kuantan

Pahang  


posticon Posting pada: 26-09-06 02:04


biasa lah mnusia...mula appreciate apa yang dia ada time dah hlg.
supposely kita kena hrgai apa yang kita ada sekarang.
[ Telah diedit oleh: ctkhadijah pada 26-09-06 02:06 ]


Bookmark and Share

    


  Member Information For ctkhadijahProfil   Hantar PM kepada ctkhadijah   Quote dan BalasQuote

muslimah_87
Warga 4 Bintang
Menyertai: 17.01.2004
Ahli No: 6527
Posting: 221
Dari: UM

Johor  


posticon Posting pada: 04-10-06 11:00


sedihnya...nway,boleh tau tak ngape zakri tu tiba-tiba saja berubah?macam tegantung sikit saja...

Bookmark and Share

    


  Member Information For muslimah_87Profil   Hantar PM kepada muslimah_87   Quote dan BalasQuote

wafa_mawaddah
WARGA SETIA
Menyertai: 10.10.2003
Ahli No: 4175
Posting: 845
Dari: mardhatillah

Johor   avatar


posticon Posting pada: 04-10-06 11:13


wahai suami...jangan lah mudah buruk sangka...jadilah seorang pemimpin rumahtangga yang bertanggungjawab...
jadilah seorang yang penyabar akan kerenah isteri dan anak2...

wahai isteri...bersabarlah atas dugaan yang menimpamu sama ada dugaan itu datang dr suamimu atau anak2mu...
taatilah suamimu dan jagalah akhlakmu di dalam dan luar rumah..

suami dan isteri adalah pengikat kasih sayang...
jangan sekali-sekali mencemarkannya...

Bookmark and Share

    


  Member Information For wafa_mawaddahProfil   Hantar PM kepada wafa_mawaddah   Pergi ke wafa_mawaddah's Website   Quote dan BalasQuote

faried
Warga 3 Bintang
Menyertai: 04.09.2006
Ahli No: 26185
Posting: 150
Dari: kedah

saudiarabia   avatar


posticon Posting pada: 04-10-06 13:01


emmm.............

Bookmark and Share

    


  Member Information For fariedProfil   Hantar PM kepada faried   Quote dan BalasQuote

syemarly

Menyertai: 06.08.2004
Ahli No: 10520
Posting: 3181
Dari: PINGGIRAN WILAYAH

usa   avatar


posticon Posting pada: 04-10-06 13:20


tak masuk akal....suami jenis apa macam itu? nasib baik ok cc..Kalau tak..dah ngangis time baca kisah ni...boleh buat drama ini.. :)

Bookmark and Share

    


  Member Information For syemarlyProfil   Hantar PM kepada syemarly   Quote dan BalasQuote

ulfah_widad
Warga 4 Bintang
Menyertai: 20.07.2006
Ahli No: 25325
Posting: 301
Dari: Kedah - Perak - Johor

Perak   avatar


posticon Posting pada: 04-10-06 14:43


uish...sadisnya..menitis air mata ana baca kisah ni..memang betul menyayat hati...iktibar untuk semua...

Bookmark and Share

    


  Member Information For ulfah_widadProfil   Hantar PM kepada ulfah_widad   Quote dan BalasQuote

mechelmine
WARGA SETIA
Menyertai: 02.10.2006
Ahli No: 26702
Posting: 897
Dari: KeLaNtAn Ke KeDaH

Kelantan  


posticon Posting pada: 04-10-06 14:44


Kisah ni memang...menyentuh hati dan perasaan saya... tak mampu saya baca keseluruhannya dalam satu masa..saya terpaksa berhenti beberapa kali kerana terlalu sedih..tak mampu menahan air mata yang mengalir....memang betul-betul menyedihkan...

Begitu lah sikap manusia.. mula mencari apabila dah hilang, menyesal setelah tiada..

Hargailah dengan apa yang ada...

Tak perlu mencari teman secantik Balqis;
Andai diri tak sehebat Sulaiman;
Mengapa mengharap teman setampan Yusuf;
Jika kasih tak setulus Zulaikha.

Bookmark and Share

    


  Member Information For mechelmineProfil   Hantar PM kepada mechelmine   Pergi ke mechelmine's Website   Quote dan BalasQuote

najah85
Warga 4 Bintang
Menyertai: 01.10.2006
Ahli No: 26692
Posting: 338
Dari: kuantan

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 04-10-06 15:06


ish..ish sedih nya..penyabar sungguh si nisa tu..

Bookmark and Share

    


  Member Information For najah85Profil   Hantar PM kepada najah85   Quote dan BalasQuote

insyirah_hr
WARGA SETIA
Menyertai: 08.08.2006
Ahli No: 25700
Posting: 1249
Dari: Kedah

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 04-10-06 16:46


sedih....bila dah tak ada baru nak hargai...lumrah manusia...

Bookmark and Share

    


  Member Information For insyirah_hrProfil   Hantar PM kepada insyirah_hr   Pergi ke insyirah_hr's Website   Quote dan BalasQuote

Nadiahsolehah
Warga 4 Bintang
Menyertai: 05.05.2005
Ahli No: 16314
Posting: 283
Dari: terengganu

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 06-10-06 14:09


biaselah manusia..
boleh ada kat depan..tak hiraukan..
tapi boleh dah hilang atau tak ada..baru nak menangis/menyesal..

Bookmark and Share

    


  Member Information For NadiahsolehahProfil   Hantar PM kepada Nadiahsolehah   Quote dan BalasQuote

qudwah
WARGA SETIA
Menyertai: 12.09.2005
Ahli No: 18903
Posting: 1898
Dari: TERENGGANU

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 06-10-06 22:14


terharunya...

Bookmark and Share

    


  Member Information For qudwahProfil   Hantar PM kepada qudwah   Quote dan BalasQuote

nurul_huda3110
Warga 4 Bintang
Menyertai: 18.05.2005
Ahli No: 16604
Posting: 171
Dari: klang

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 15-03-07 14:44


Pada 20-09-06 11:56 , kembara_girl posting:

!!! QUOTE !!!

Pada 01-06-06 13:17 , cinta_madinah posting:

!!! QUOTE !!!

lumrah manusia hanya akan menghargai bilamana tidak lagi menjadi miliknya.........

menyesal setelah hilang dari pandngan tiada berguna lagi....



minta dijauhkan dari lelaki jenis ni...nauzubillah


Bookmark and Share

    


  Member Information For nurul_huda3110Profil   Hantar PM kepada nurul_huda3110   Quote dan BalasQuote

khaulahazwa
Warga Rasmi
Menyertai: 17.03.2007
Ahli No: 29208
Posting: 13

pakistan   avatar


posticon Posting pada: 19-05-07 05:01


Tiada keserasian tanpa kepercayaan...
hilang bahagia hadirnya derita gara² buruk sangka..

Bookmark and Share

    


  Member Information For khaulahazwaProfil   Hantar PM kepada khaulahazwa   Quote dan BalasQuote

najah_musla
Warga 4 Bintang
Menyertai: 05.09.2006
Ahli No: 26198
Posting: 319
Dari: Gunung Semanggol

Perak   avatar


posticon Posting pada: 19-08-07 09:52


ya Allah, minta dijauhkan dari suami seperti itu......ana sedih memikirkan nasib nisa, cukup berat dugaan yang menimpa dia, namun dia tetap tabah menghadapinya dan tetap bersama suaminya...sungguh tabah dan mulia hati nisa.....

Bookmark and Share

    


  Member Information For najah_muslaProfil   Hantar PM kepada najah_musla   Quote dan BalasQuote

abid_19
WARGA SETIA
Menyertai: 16.06.2007
Ahli No: 30283
Posting: 577
Dari: gombak

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 19-08-07 10:16


salam..
cerita yang mneyayat hati...
nak ngis rasanya baca cerita ni..
kepada para suami hargilah pemaisuri hidup anda...dan kepada para isteri syangilah suami anda..

---------------
Sekali kaki melangkah di jalan Allah..Jangan undur..Biar masa berganti aqidah jangan mati..Biar zaman berubah Keyakinan pada ALLAH jangan goyah..

:: laman ana ::
[ Telah diedit oleh: abid_19 pada 19-08-07 10:17 ]


Bookmark and Share

    


  Member Information For abid_19Profil   Hantar PM kepada abid_19   Pergi ke abid_19's Website   Quote dan BalasQuote

e_yahan
Warga 3 Bintang
Menyertai: 18.04.2007
Ahli No: 29636
Posting: 93
Dari: kemaman

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 03-10-07 05:36


chedihnye cerita ye....

Bookmark and Share

    


  Member Information For e_yahanProfil   Hantar PM kepada e_yahan   Quote dan BalasQuote

searchforguidance
WARGA SETIA
Menyertai: 04.09.2007
Ahli No: 30916
Posting: 403
Dari: johore

Johor   avatar


posticon Posting pada: 03-10-07 07:45


saya pun menangis.................

Bookmark and Share

    


  Member Information For searchforguidanceProfil   Hantar PM kepada searchforguidance   Quote dan BalasQuote

eyla05
WARGA SETIA
Menyertai: 17.10.2005
Ahli No: 19884
Posting: 546
Dari: perak

Perak   avatar


posticon Posting pada: 03-10-07 09:04


cerita yang sedih dan ada pengajarannya....



Bookmark and Share

    


  Member Information For eyla05Profil   Hantar PM kepada eyla05   Quote dan BalasQuote

dekya
Warga 3 Bintang
Menyertai: 08.05.2007
Ahli No: 29877
Posting: 122
Dari: putrajaya

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 03-10-07 10:21


emmmmm....... macam dah baca saja.....ini mesti tiru kan.......saya dah baca da cerita ini...

apa-apa pun, memang sedih cerita ini....

Bookmark and Share

    


  Member Information For dekyaProfil   Hantar PM kepada dekya   Quote dan BalasQuote

dekya
Warga 3 Bintang
Menyertai: 08.05.2007
Ahli No: 29877
Posting: 122
Dari: putrajaya

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 03-10-07 10:21


emmmmm....... macam dah baca saja.....ini mesti tiru kan.......saya dah baca da cerita ini...

apa-apa pun, memang sedih cerita ini....

Bookmark and Share

    


  Member Information For dekyaProfil   Hantar PM kepada dekya   Quote dan BalasQuote

dekya
Warga 3 Bintang
Menyertai: 08.05.2007
Ahli No: 29877
Posting: 122
Dari: putrajaya

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 03-10-07 10:21


emmmmm....... macam dah baca saja.....ini mesti tiru kan.......saya dah baca da cerita ini...

apa-apa pun, memang sedih cerita ini....

Bookmark and Share

    


  Member Information For dekyaProfil   Hantar PM kepada dekya   Quote dan BalasQuote

dekya
Warga 3 Bintang
Menyertai: 08.05.2007
Ahli No: 29877
Posting: 122
Dari: putrajaya

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 03-10-07 10:21


emmmmm....... macam dah baca saja.....ini mesti tiru kan.......saya dah baca da cerita ini...

apa-apa pun, memang sedih cerita ini....

Bookmark and Share

    


  Member Information For dekyaProfil   Hantar PM kepada dekya   Quote dan BalasQuote

dekya
Warga 3 Bintang
Menyertai: 08.05.2007
Ahli No: 29877
Posting: 122
Dari: putrajaya

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 03-10-07 10:21


emmmmm....... macam dah baca saja.....ini mesti tiru kan.......saya dah baca da cerita ini...

apa-apa pun, memang sedih cerita ini....

Bookmark and Share

    


  Member Information For dekyaProfil   Hantar PM kepada dekya   Quote dan BalasQuote

muslimah83
WARGA SETIA
Menyertai: 05.02.2004
Ahli No: 7015
Posting: 1001
Dari: Tawau

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 03-10-07 10:48


:( :)

Bookmark and Share

    


  Member Information For muslimah83Profil   Hantar PM kepada muslimah83   Quote dan BalasQuote

RaudhatuL_Muttaqin
WARGA SETIA
Menyertai: 29.03.2005
Ahli No: 15423
Posting: 556
Dari: Kuala Lumpur

KualaLumpur  


posticon Posting pada: 03-10-07 11:49


sok sek sok sek

Bookmark and Share

    


  Member Information For RaudhatuL_MuttaqinProfil   Hantar PM kepada RaudhatuL_Muttaqin   Quote dan BalasQuote

searchforguidance
WARGA SETIA
Menyertai: 04.09.2007
Ahli No: 30916
Posting: 403
Dari: johore

Johor   avatar


posticon Posting pada: 03-10-07 12:00


sedih yang amat..........
bila terfikir berada d tempat nisa tu rasa tak sanggup nak hadapi....kalau ada orang macam nisa ni memang kena hargai betul-betul............

Bookmark and Share

    


  Member Information For searchforguidanceProfil   Hantar PM kepada searchforguidance   Quote dan BalasQuote

RaudhatuL_Muttaqin
WARGA SETIA
Menyertai: 29.03.2005
Ahli No: 15423
Posting: 556
Dari: Kuala Lumpur

KualaLumpur  


posticon Posting pada: 03-10-07 12:02


of course searchforguidance

Bookmark and Share

    


  Member Information For RaudhatuL_MuttaqinProfil   Hantar PM kepada RaudhatuL_Muttaqin   Quote dan BalasQuote

rose_itam
Warga 5 Bintang
Menyertai: 19.05.2007
Ahli No: 29976
Posting: 371
Dari: Temerloh

Pahang   avatar


posticon Posting pada: 03-10-07 12:05


Pada 03-10-07 11:49 , RaudhatuL_Muttaqin posting:

!!! QUOTE !!!

sok sek sok sek


samalah kita...

Bookmark and Share

    


  Member Information For rose_itamProfil   Hantar PM kepada rose_itam   Quote dan BalasQuote

atie82
WARGA SETIA
Menyertai: 15.12.2004
Ahli No: 13074
Posting: 1080
Dari: Papar,[email protected]

Sabah  


posticon Posting pada: 03-10-07 12:14


Assalamualaikum wwt..

Ya ALLAH..tak tertahan air matanie...sedihhhh sangaat...terkesan sungguh di hati ana walaupun dah dua kali baca :-( :-( :-(


-----------------
The Light of ALLAH surround Me, The Love of ALLAH Enfolds Me, The presence of ALLAH watches over Me, Whatever I am...ALLAH iS..


Bookmark and Share

    


  Member Information For atie82Profil   Hantar PM kepada atie82   Pergi ke atie82's Website   Quote dan BalasQuote

mas_ayu
WARGA SETIA
Menyertai: 30.01.2007
Ahli No: 28444
Posting: 1063
Dari: :pAhaNG DaRuL MaKMuR:

Pahang   avatar


posticon Posting pada: 03-10-07 13:08


Sedihnya...kenapa tak letak kat ruangan cerpen..

Bookmark and Share

    


  Member Information For mas_ayuProfil   Hantar PM kepada mas_ayu   Pergi ke mas_ayu's Website   Quote dan BalasQuote

sakinahazzahra
-WARGA AMAT SETIA-
Menyertai: 21.08.2007
Ahli No: 30733
Posting: 4295
Dari: rumahku syurgaku

Sabah   avatar


posticon Posting pada: 03-10-07 13:41


memang menyayat hati..

semoga menjadi iktibar buat diri dan semua..


-----------------
dan hanya kepada Tuhanmulah hendaknya kamu berharap alam nasyrah: 8
[ Telah diedit oleh: sakinahazzahra pada 03-10-07 13:41 ]


Bookmark and Share

    


  Member Information For sakinahazzahraProfil   Hantar PM kepada sakinahazzahra   Quote dan BalasQuote

pejuang_terakhir
WARGA SETIA
Menyertai: 28.08.2007
Ahli No: 30837
Posting: 533
Dari: terengganu

Terengganu  


posticon Posting pada: 03-10-07 14:22


sedih gok pada hati seorang lelaki.......ana dah janji pada diri ana untuk menyayangi bakal isteri ana seperti mana ana sayang pada diri sendiri

Bookmark and Share

    


  Member Information For pejuang_terakhirProfil   Hantar PM kepada pejuang_terakhir   Quote dan BalasQuote

mohamad

Menyertai: 04.09.2006
Ahli No: 26180
Posting: 3282
Dari: Pasir Gudang Johor

yemen   avatar


posticon Posting pada: 03-10-07 14:26


tak tahu nak kata apa...

memang menyayat hati.

sib baik tak ada oorang kat sebelah ni...

:-D

Bookmark and Share

    


  Member Information For mohamadProfil   Hantar PM kepada mohamad   Pergi ke mohamad's Website   Quote dan BalasQuote

srikandisutera
WARGA SETIA
Menyertai: 11.04.2005
Ahli No: 15726
Posting: 444
Dari: terengganu

malaysia  


posticon Posting pada: 03-10-07 14:47


sedihnya..
begitu suci hati seorang isteri...

Bookmark and Share

    


  Member Information For srikandisuteraProfil   Hantar PM kepada srikandisutera   Quote dan BalasQuote

raihan2004
Warga 5 Bintang
Menyertai: 11.01.2004
Ahli No: 6388
Posting: 375
Dari: kedah

egypt   avatar


posticon Posting pada: 03-10-07 15:11


biasalah manusia...bila dah tiada,baru nak hargai...

Bookmark and Share

    


  Member Information For raihan2004Profil   Hantar PM kepada raihan2004   Quote dan BalasQuote

moshimoshi
Warga 4 Bintang
Menyertai: 13.04.2007
Ahli No: 29582
Posting: 156
Dari: ipoh

Perak   avatar


posticon Posting pada: 03-10-07 15:11


sedihnya... :-(


-----------------
beRkoRbAn bErjUang dEmi CiNta...CiNtA yang HakiKi....


Bookmark and Share

    


  Member Information For moshimoshiProfil   Hantar PM kepada moshimoshi   Quote dan BalasQuote

limau_nipis
Warga 2 Bintang
Menyertai: 02.10.2007
Ahli No: 31306
Posting: 44
Dari: putrajaya...bangi

blank   avatar


posticon Posting pada: 03-10-07 15:25


sedihnya....antara kisah yang sedih yang pernah saya baca...

Bookmark and Share

    


  Member Information For limau_nipisProfil   Hantar PM kepada limau_nipis   Quote dan BalasQuote

kunciair
Warga 4 Bintang
Menyertai: 05.09.2007
Ahli No: 30929
Posting: 184
Dari: perak

malaysia  


posticon Posting pada: 03-10-07 15:43


emm...sian sungguh wanita itu....ada juga suami yang seperti itu...


-----------------
wanita hiasan dunia..adalah permata yang paling berharga bagi lelaki


Bookmark and Share

    


  Member Information For kunciairProfil   Hantar PM kepada kunciair   Quote dan BalasQuote

syaza_azzahra
Warga 2 Bintang
Menyertai: 16.08.2007
Ahli No: 30686
Posting: 43
Dari: perak

Perak   avatar


posticon Posting pada: 03-10-07 16:51


masyaAllah, ada juga suami macam ni. tak hargai lngsung. sedihnya.. rasa macam nak nangis saja...

Bookmark and Share

    


  Member Information For syaza_azzahraProfil   Hantar PM kepada syaza_azzahra   Pergi ke syaza_azzahra's Website   Quote dan BalasQuote

kismis
Warga 4 Bintang
Menyertai: 06.10.2004
Ahli No: 11649
Posting: 180

Sabah  


posticon Posting pada: 04-10-07 10:25


ini cerita betul ka ?????
memang sedih ....

Bookmark and Share

    


  Member Information For kismisProfil   Hantar PM kepada kismis   Quote dan BalasQuote

addinulhuda
WARGA SETIA
Menyertai: 25.09.2007
Ahli No: 31217
Posting: 664
Dari: ~bumi bertuah~

Johor   avatar


posticon Posting pada: 04-10-07 11:35


t.kasih...akhirnya benteng ini pecah juga...;""-(....

Bookmark and Share

    


  Member Information For addinulhudaProfil   Hantar PM kepada addinulhuda   Pergi ke addinulhuda's Website   Quote dan BalasQuote

RaudhatuL_Muttaqin
WARGA SETIA
Menyertai: 29.03.2005
Ahli No: 15423
Posting: 556
Dari: Kuala Lumpur

KualaLumpur  


posticon Posting pada: 04-10-07 11:40


benteng tu tak kukuh tu.. kena letak konkrit lebih..
eh apa lah i mrapu neh.. hehehe

Bookmark and Share

    


  Member Information For RaudhatuL_MuttaqinProfil   Hantar PM kepada RaudhatuL_Muttaqin   Quote dan BalasQuote

searchforguidance
WARGA SETIA
Menyertai: 04.09.2007
Ahli No: 30916
Posting: 403
Dari: johore

Johor   avatar


posticon Posting pada: 04-10-07 11:45


entah u ni...hehee.......biasala wanita...hatinye lembut..kita pun menangis jugak bila baca........sampai hati u zakri!
eeehh emosi pulak :D

Bookmark and Share

    


  Member Information For searchforguidanceProfil   Hantar PM kepada searchforguidance   Quote dan BalasQuote

imtiyaz_lail86
Warga 4 Bintang
Menyertai: 10.08.2006
Ahli No: 25728
Posting: 229
Dari: JeRaNTuT~NiLai

Pahang   avatar


posticon Posting pada: 04-10-07 12:33


SUHANALLAH...sedihnya cerita ni...tak pernah aan dengar kisah ni lagi...syukran kathiran kepada tau yang posting cerita ni...mga sahabat dan shbiah dapat pngjarn dari kisah ni...dan buat bakal zaujah dan zauj...juga buat yang zauj dan zaujah...binalah dan prthnknlh masjid yang dbina dengan sbaik2nya...dugaan takkan brhnti datang...perlu ada komunikasi yang brksan antara zauj dan zaujah...bukan hanya mmndam rasa dalam hati...fikirknlh untuk kbhgian rumhtgga yang dbina..ALLAHUAKBAR........WALLAHUA'LAM...BAROKALLAHUFIK..........

Bookmark and Share

    


  Member Information For imtiyaz_lail86Profil   Hantar PM kepada imtiyaz_lail86   Quote dan BalasQuote

izzahtulsakinah
Warga 3 Bintang
Menyertai: 28.11.2006
Ahli No: 27515
Posting: 112
Dari: Selangor

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 04-10-07 13:51


sedih sangat..penyabar betul nisa tu..

Bookmark and Share

    


  Member Information For izzahtulsakinahProfil   Hantar PM kepada izzahtulsakinah   Pergi ke izzahtulsakinah's Website   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.195587 saat. Lajunya....