Array
Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 29-03-2024  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Bangkai akan menarik pemakan bangkai, tong sampah akan menarik sampah. Kebaikan akan menarik kebaikan; keburukan akan menarik keburukan
-- Kang

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: navratan
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43152

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 218
Ahli: 0
Jumlah: 218




  Yang Masuk Ke Sini
muslimin23: 1 hari, 13 jam, 28 minit yang lalu
Rashdin: 26 hari yang lalu


Isu dan Ehwal Semasa
Topik: Mampukah Anak-anak Melayu Di Luar Bandar Menguasai Bahasa Inggeris??????


Carian Forum

Moderator: Administrator, hafeezzul
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Isu dan Ehwal Semasa
    »» Mampukah Anak-anak Melayu Di Luar Bandar Menguasai Bahasa Inggeris??????

Please Mendaftar To Post


Oleh Mampukah Anak-anak Melayu Di Luar Bandar Menguasai Bahasa Inggeris??????

dakwah_ilahi
WARGA SETIA
Menyertai: 04.03.2004
Ahli No: 7735
Posting: 1108
Dari: Eropah

uk   avatar


posticon Posting pada: 02-04-05 00:42


:...

Penggunaan bahasa Inggeris untuk menggantikan bahasa Melayu yang merupakan bahasa pengantar untuk mata pelajaran Sains dan Matematik , akan terus merangsang kecekapan akademik, terutamanya dalam mengembangkan kemahiran berfikir pelajar-pelajar Melayu.

Tapi masalaahnya bagaimana pula anak-anak melayu yang berada di luar bandar...mampu kah mereka menguasainya....????



-----------------
Sabda Nabi Muhammad s.a.w.yang bermaksud:"Barangsiapa yang amalannya hari ini lebih baik dari semalam,dia adalah orang yang beruntung.

Bookmark and Share

    


  Member Information For dakwah_ilahiProfil   Hantar PM kepada dakwah_ilahi   Pergi ke dakwah_ilahi's Website   Quote dan BalasQuote

kHaLiFaH_aLaM_MaYa
Warga 3 Bintang
Menyertai: 23.05.2003
Ahli No: 802
Posting: 106
Dari: Capri Island

Kelantan  


posticon Posting pada: 02-04-05 00:57


..habis Amalina yg dapat 17 A tuh bukan duk luar bandar ke??....apa-apa pun kita mesti bersedia menerima perubahan..bersedia untuk menjadi lebih 'tough'!!..belum cuba belum tahu kan??.....ana akui soal pendidikan mmg tak leh dipertaruhkan kerana kesannya amat lah besar tapi sampai bila kita mahu ketinggalan!!..ambil lah peluang sebanyak yg mungkin untuk menimba ilmu pengetahuan selagi diberi peluang!!...kuat kan ekonomi kita selagi kuasa politik masih di tangan kita!!..mana tahu dlm 10-20 tahun lagi..keadaan berubah!!....ntah2 bahasa melayu diharamkan terus atau sekurang-kurangnya diketepikan begitu shj!!!...Survival kita bergantung pd kekuatan ilmu dan pengetahuan kita..dgn kekuatan inilah nnt..kita akan dapat mempertahankan bahasa melayu dan kuasa politik kita..dgn ini jugalah kita akan dapat mendaulatkan Islam!!....rebutlah peluang ini untuk men'tajdid'kan diri kita....dan kita perlu ingat...bahawa belajar bahasa inggeris tidak sesekali akan melunturkan jati diri melayu dan agama Islam kita selagi kita berpaksi pd pegangan yg kukuh!!!....Wallahu a'lam

-----------------
http://www.cash-banker.com/promo.php?from=khalifah03 -Money Machine

Jika Hati Disinari HidaYah,Membujur Lalu

Bookmark and Share

    


  Member Information For kHaLiFaH_aLaM_MaYaProfil   Hantar PM kepada kHaLiFaH_aLaM_MaYa   Quote dan BalasQuote

perantau
Warga 4 Bintang
Menyertai: 12.08.2003
Ahli No: 2938
Posting: 164

blank  


posticon Posting pada: 02-04-05 01:22


Amalina tu ex-TKC and STF!

the main problems - adakah guru bahasa inggeris mencukupi di kawasan pedalaman? adakah guru sains dan maths di kawasan pedalaman mempunyai kemahiran berbahasa inggeris? adakah pelajar di kawasan pedalaman mempunyai pendedahan/peluang untuk berbahasa inggeris?


Bookmark and Share

    


  Member Information For perantauProfil   Hantar PM kepada perantau   Quote dan BalasQuote

shayuki

Menyertai: 05.12.2003
Ahli No: 5507
Posting: 164
Dari: Hira Shayuki

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 02-04-05 18:02


akum,

Takde masalah untuk pelajari dalam bahasa English, biar susah sekarang jangan waktu kerja susah.

Sekarang ni banyak requirement kerja perlu english.
Lagi pun banyak buku teks sains dalam bahasa english.
Senang nak cari reference.

Untuk masa depan org melayu juga. Takkan kita nak kuasai satu bahasa? Walhal bangsa lain kuasai minimum 3 bahasa. (Melayu, English, Cina, .. India)

Melayu ? Bahasa Melayu sahaja Maka pelajarilah banyak bahasa, semakin banyak, semakin bagus.



Bookmark and Share

    


  Member Information For shayukiProfil   Hantar PM kepada shayuki   Pergi ke shayuki's Website   Quote dan BalasQuote

anakmak
Warga 1 Bintang
Menyertai: 20.10.2004
Ahli No: 11979
Posting: 27
Dari: iium

Terengganu  


posticon Posting pada: 02-04-05 18:54


sy sbenarnya a teacher to be..mmg p'soalan ni jadi igauan sy dan kwn2 sy gak sbenarnya, tp sy percaya anak2 luar bandar boleh atasi masalah ni kalo ditrain dgn btul.. may be bleh jadi lebih terror lg dari yg kat bandar... yg penting usaha kita yg berterusan agar diorg ni tak terus ketinggalan....

cadangan nk guna english dlm math n sains tu sbenarnya ada baik dan buruk...tp tak salah rasanya kalo kita try dulu.. mmg sedikit beban bg yg terlibat, even sy n my frens pn rasa bebanannya sbb kitorang kena gak blaja math and sains for the sake of teaching the students padahal sblm ni xde pn dlm silibus kitorang, tp sy pk may be its worth if we give a try sbb sy yakin budak2 skarang pandai2(*-*)
wallahua'lam

Bookmark and Share

    


  Member Information For anakmakProfil   Hantar PM kepada anakmak   Quote dan BalasQuote

sahabatku
Warga 3 Bintang
Menyertai: 14.05.2003
Ahli No: 72
Posting: 120
Dari: Johor Bahru

Johor  


posticon Posting pada: 02-04-05 20:11





tanpa usaha dan keazaman kejayaan tidak akan berhasil..cadangan untuk anak-anak diluar bandar agar mereka ini diberikan motivasi yang berterusan tentang keperluan berbahasa inggeris..rasa saya lah guru-guru math dan science lepasan U semakin bertambah...tidak ada masalah ke arah itu ... kalau tidak dilatih dari awal sampai dewasa mereka akan terkial-kial buka kamus nak cari maksud sesuatu perkataan..buka minda dan ruang untuk satu perubahan positif..


Bookmark and Share

    


  Member Information For sahabatkuProfil   Hantar PM kepada sahabatku   Pergi ke sahabatku's Website   Quote dan BalasQuote

shahirah_huda
Warga 4 Bintang
Menyertai: 03.07.2003
Ahli No: 1982
Posting: 335
Dari: AS

japan  


posticon Posting pada: 03-04-05 00:00



Sesuatu 'benda' yg baru mmg sukar sikit nk diterima,tapi bila dah lama2 ok la...Lagipun banyak istilah2 dalam sains tu dlm BI so klu nak translate ke BM agak janggal bunyinya..insyaallah..dgn azam yang kukuh segala impian boleh jadi kenyataan.

Bookmark and Share

    


  Member Information For shahirah_hudaProfil   Hantar PM kepada shahirah_huda   Quote dan BalasQuote

shayuki

Menyertai: 05.12.2003
Ahli No: 5507
Posting: 164
Dari: Hira Shayuki

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 03-04-05 03:48


memang janggal di sekolah.

Tapi takkan diaorg nak kena biasakan diri kat University nanti ? Kalau masuk tempatan mungkin selamat lagi.

Cuba kalau sponsored ke luar negara. Semua istilah, bahasa perantaraan english. So, kalau baru nak ingat istilah time univeristy maka rugi la kita di negeri org

Bookmark and Share

    


  Member Information For shayukiProfil   Hantar PM kepada shayuki   Pergi ke shayuki's Website   Quote dan BalasQuote

lidah-penghunus
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 17.05.2003
Ahli No: 407
Posting: 1306
Dari: Parlimen Kapar, Dun Meru.

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 03-04-05 13:08




tidak dinafikan bahawa penguasaan bahasa inggeris adalah penting dalam menghadapi cabaran global. namun saya tidak setuju ianya dijadikan sebagai bahasa pengantar dlm bidang ilmu sains dan matematik. krn bahasa melayu masih mampu utk mengungkap ilmu sains dan matematik.

Quote:
Kerisauan kerajaan terhadap orang tak pandai belajar sains dan matematik dalam bahasa inggeris.


Kemerosotan pencapaian subjek sains dan matematik dalam UPSR dan SPM tahun lepas telah cukup membuktikan bahawa gagalnya eksperimen kerajaan dalam melaksanakan pembelajaran sains dan matematik dalam bahasa inggeris dan ekoran daripada itu telah timbul cadangan agar perlaksaannya dikaji semula. Nampaknya inilah yang dinamakan yang dikejar tak dapat yang dikendong berciciran. Matlamat kerajaan untuk meningkatkan penguasaan bahasa inggeris melalui perlaksanaan ini tidak tercapai, ini ditambah pulak dengan merosotnya pencapaian kedua-dua subjek yang terlibat akibat dari perlaksanaan yang tidak masuk akal ini.

Saya menyatakan bahawa perlaksanaan ini tidak masuk akal kerana seperti yang kita sedia maklum bahawa matematik dan sains adalah dua subjek yang sukar dan kurang diminati oleh kebanyakan pelajar. Jadi bila ianya diajar dalam bahasa inggeris maka proses pemahaman kedua-dua subjek yang teknikal ini bertambah sukar dan ianya membunuh terus minat para pelajar terhadap kedua subjek yang dianggap penting ini.

Namun begitu masih ada lagi pihak yang ego dan angkuh yang masih mahu mempertahankan perlaksanaan yang terbukti gagal ini dengan mengatakan bahawa perlaksanaan ini perlu dilihat keberkesanannya dalam jangka panjang. Saya tidak nampak yang dalam jangka panjang senario ini akan berubah. Kita lihat sendiri pengajaran bahasa inggeris sebagai bahasa kedua di sekolah-sekolah yang diajar sejak sebelum merdeka lagi. Apa yang kita dapati sehingga kini prestasi pelajar terutamanya pelajar luar bandar dalam subjek ini masih lagi rendah. Jika penggunaan bahasa inggeris bagi kebanyakkan pelajar masih lagi belum kukuh bagaimana ianya boleh dijadikan bahasa pengantar dalam subjek sains dan matematik yang juga masih lemah penguasaannya oleh kebanyakan pelajar. Pelajar dari luar Bandar terutamanya masih lagi lemah dalam bahasa inggeris, namun begitu adalah tidak patut peluang mereka untuk cemerlang dalam ilmu sains dan matematik juga seolah-olah disekat melalui perlaksanaan ini.

Fungsi bahasa itu sendiri salah satunya adalah untuk memudahkan penyampaian dan penerimaan sesuatu ilmu. Jika kita lihat di sekolah-sekolah malahan sekolah agama sendiri, ilmu tafsir quran yang asalnya dari bahasa arab itu pun diajar dalam bahasa melayu dan jika kita tinjau zaman bahasa melayu klasik pula terdapat banyak kitab-kitab yang dikarang oleh ulama-ulama terkemuka, antaranya ialah siyar al salikin, sabil al muhtadin, aqidatus sufiyyah, dengar tajuknya sahaja kita akan menjangkakan bahawa kitab ini adalah dalam bahasa arab, tetapi sebenarnya ianya menggunakan bahasa melayu. Kerana dalam konteks dakwah itu sendiri sesuatu yang hendak disampaikan itu mestilah mudah diterima dan difahami oleh kelompok sasaran. Kalau tidak masakan kitab-kitab diturunkan melalui para nabi dan rasul mengikut bahasa kaum mereka.

Jika kita lihat asal ilmu sains dan matematik itu sendiri bukanlah dari bahasa inggeris, ianya telah dibawa oleh ilmuan-ilmuan muslim melalui bahasa arab malahan istilah-istilah sains juga bukan dari bahasa inggeris, tetapi ianya berasal dari bahasa latin. Jadi tidak ada sebab untuk bahasa inggeris dijadikan bahasa pengantar dalam penyampaian ilmu sains dan matematik kerana Bahasa Melayu sudah mampu untuk mengungkap istilah-istilah sains dan matematik. Dari awal abad ke-14 lagi Bahasa Melayu sudah mampu mengungkap bidang falsafah sedangkan pada masa itu bahasa-bahasa lain di nusantara masih belum mampu lagi ke arah itu. Sesuai dengan peredaran zaman, Bahasa Melayu kita telah banyak menerima kata-kata pinjaman dari pelbagai bahasa di dunia yang disesuaikan dengan sistem Bahasa Melayu. Tambahan lagi adanya satu organisasi yang tersusun diperingkat nasional yang mengumpul istilah-istilah dalam pelbagai bidang ilmu bagi memastikan Bahasa Melayu itu sendiri mampu untuk mengungkap pelbagai bidang ilmu. Di peringkat serantau pula telah wujud kerjasama dalam usaha untuk menyelaras istilah-istilah Bahasa Melayu dalam pelbagai bidang. Jadi tidak ada sebab untuk Bahasa Melayu itu dipinggirkan dalam arus kepesatan ilmu yang makin pantas ini. Seorang ahli bahasa menyatakan bahawa jika seseorang itu tidak mahu menggunakan Bahasa Melayu, bukanlah kerana Bahasa Melayu itu tidak mampu, tetapi orang itu sendiri sebenarnya yang tidak mampu.

Ini tidaklah bermakna saya menolak bahasa inggeris sebagai bahasa global malahan tidak dinafikan bahawa di era globalisasi pasca modenisasi ini bahasa inggeris memainkan peranan yang penting diperingkat antarabangsa. Cuma dalam usaha meningkatkan penguasaan bahasa inggeris ini dikalangan rakyat, kaedah pengajaran dan pembelajarannya harus dikaji dan diperbaiki.




-----------------
Hunusan lidah itu lebih berbisa daripada hunusan keris sang pendekar

Bookmark and Share

    


  Member Information For lidah-penghunusProfil   Hantar PM kepada lidah-penghunus   Pergi ke lidah-penghunus's Website   Quote dan BalasQuote

istisafa

Menyertai: 16.12.2003
Ahli No: 5723
Posting: 626
Dari: Kelana Jaya

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 03-04-05 13:13




mungkin agak payah pada mulanya, tetapi insya Allah jika diterap dari kecil tidaklah susah dikemudian hari..

kebanyakan remaja sekarang telah didedahkan dengan sistem pembelajaran menggunakan bahasa melayu selama 11 tahun, bila masuk universiti itu yang jadi haru biru bila semua buku rujukan dan assignment dalam bahasa inggeris.

bak kata pepatah, meluntur buluh biar dari rebungnya..

Bookmark and Share

    


  Member Information For istisafaProfil   Hantar PM kepada istisafa   Quote dan BalasQuote

lidah-penghunus
:WARGA AWAL BERJASA:
Menyertai: 17.05.2003
Ahli No: 407
Posting: 1306
Dari: Parlimen Kapar, Dun Meru.

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 03-04-05 13:51




jepun memiliki sistem penterjemahan yg tersusun, sebab itulah mrk tdk perlukan bahasa inggeris utk mengungkap bidang ilmu sains dan teknologi. jadi sesuai dgn dasar pandang ke timur kita perlu belajar dari mrk. teknik pembelajaran subjek bahasa inggeris di peringkat sekolah juga perlu diperbaiki.

bagi saya jika suatu hari nanti tahap penguasaan bahasa inggeris dikalangan rakyat begitu baik termasuk di luar bandar. saya tetap tdk setuju ianya dijadikan bahasa pengantar kedua2 bidang ilmu tersebut krn ini adalah soal kedaulatan bahasa melayu. pentingnya bahasa inggeris sebenarnya adalah sbg bahasa perhubungan antarabangsa. dalam soal bahasa pengantar bidang ilmu ianya sebenarnya terletak kpd bangsa yg menerima ilmu itu. oleh sbb itulah antara ciri yg perlu ada pada sesuatu bahasa itu, ianya mestilah dinamik iaitu blh menerima pinjaman dari bahasa2 asing dan ciri2 ini ada pada bahasa melayu kita




-----------------
Hunusan lidah itu lebih berbisa daripada hunusan keris sang pendekar

[ Posting ini telah di edit oleh: lidah-penghunus pada 2005-04-03 13:59 ]

Bookmark and Share

    


  Member Information For lidah-penghunusProfil   Hantar PM kepada lidah-penghunus   Pergi ke lidah-penghunus's Website   Quote dan BalasQuote

mohdnurhakimin
WARGA SETIA
Menyertai: 28.03.2005
Ahli No: 15370
Posting: 984
Dari: toulouse

france  


posticon Posting pada: 03-04-05 15:12


Quote:

On 2005-04-03 13:51, lidah-penghunus wrote:


jepun memiliki sistem penterjemahan yg tersusun, sebab itulah mrk tdk perlukan bahasa inggeris utk mengungkap bidang ilmu sains dan teknologi. jadi sesuai dgn dasar pandang ke timur kita perlu belajar dari mrk. teknik pembelajaran subjek bahasa inggeris di peringkat sekolah juga perlu diperbaiki.




,
Pandangan yang menarik daripada lidah-penghunus.
Komiti penterjemah yang sistematik...

Tapi, daripada apa yang ana nampak di negara kita, kita tidak punya gagasan yang menjurus ke arah itu.
DBP?...

Ana masih ingat mantan mamak bendahara mewujudkan istilah bajet, menggantikan belanjawan.
Saluran tv perdana pula menggunakan infotainmen.

Selepas 2 contoh di atas, ana x nampak ada yang bising. Hasilnya, sangat banyak perkataan dimelayukan. Sangat pening apabila 'saudara² baru ini' tiada dlm rujukan utama BM- Kamus Dewan.

Alhamdulillah, kita di sini memperkatakan ttg kedaulatan bahasa ibunda kita. tapi, semakin hari, bahasa rasmi pertama ini semakin hilang tempatnya.
Urusan rasmi semakin banyak menggunakan bahasa kedua.
Ruangan iklan untuk tawaran kerja meletakkan bahasa ketiga sebagai syarat.

Bahasa pertama?

Tv semakin galak menyiarkan siaran berbahasa Inggeris. Ironi, di negara yang lebih maju, seperti Jerman dan Perancis, sangat nadir siaran berbahasa lain drpd bhs mereka.Kalau adapun, anda dpt lihat sarikata yang boleh tahan saiznya.Ataupun, ia akan dialih suara.

Ikhlas ana sebut, ana agak takut memikirkan masa depan di Malaysia. Bagaimana dengan generasi kita selepas ini?
Ana bukan orang bandar.Dibesarkan di sebuah kampung yang masih agak kaya dengan adat. Mungkin sbb inilah ramai yg kata ana agak orthodoks. Wallahua'lam.
Tapi, untuk soalan di atas, ana x tahu jawapannya. Agak kabur. Ana pasti itu bukan soalan yang berkehendakkan kita menjawab ya atau tidak.Tapi soalan ini inginkan kita supaya berfikir ttg nasib anak bangsa.

Erm, boleh saya gunakan talian hayat?

Bookmark and Share

    


  Member Information For mohdnurhakiminProfil   Hantar PM kepada mohdnurhakimin   Quote dan BalasQuote

dakwah_ilahi
WARGA SETIA
Menyertai: 04.03.2004
Ahli No: 7735
Posting: 1108
Dari: Eropah

uk   avatar


posticon Posting pada: 03-04-05 19:17


Apakah perlu Matematik dan Sains diInggeriskan?




Isu pengajaran Matematik dan Sains dalam bahasa Inggeris masih berterusan. Persoalannya adakah perlu kerajaan kembali semula mengajar kedua matapelajaran tersebut dalam bahasa Melayu setelah tergesa-gesa membuat keputusan untuk mengajarnya dalam bahasa Inggeris dahulu?

Sebenarnya pokok persoalan isu ini adalah bahasa Inggeris bukannya Sains, Matematik atau lainnya. Soal kembali atau tidak juga sebenarnya bukan perkara pokok. Kalau kita perhatikan didalam kurikulum persekolahan kita telah sedia ada subjek Bahasa Inggeris dan subjek ini diajar bukan untuk setahun dua tetapi selama sebelas tahun. Dari darjah satu hingga ke tingkatan lima. Dalam jangkamasa yang sebegitu lama, mengapakah anak-anak kita masih gagal menguasai bahasa Inggeris dengan baik? Ini tidak lagi mengambil kira subjek bahasa Inggeris yang masih juga terus diajar beberapa kredit diperingkat Universiti.
Masalah yang jelas disini sebenarnya adalah kurikulum dan kaedah pengajaran subjek Bahasa Inggeris itu sendiri. Pada pandangan saya teknik pengajran Bahasa Inggeris di sekolah-sekolah kita adalah kurang berkesan. Di sekolah, kita terlalu menekankan aspek nahu, pemahaman dan penulisan dalam pengajaran Bahasa Inggeris tetapi tidak pada pertuturan. Sedangkan apa jua bahasa sebenarnya dipelajari bermula dengan "bertutur". Lihat sahaja pada anak-anak kecil kita, bukankah mereka bermula dengan bertutur? Kita betulkan pertuturan mereka setiap hari sehingga mereka boleh bertutur Melayu dengan betul. Begitu juga sepatutnya dalam mempelajari bahasa Inggeris. Kita tidak boleh mengambil atau terikut-ikut kurikulum pengajaran bahasa Inggeris dari United Kingdom atau Amerika. Kita perlu ingat, bagi mereka bahasa Inggeris adalah bahasa ibunda mereka. Pelajar mereka telah boleh bertutur bahasa Inggeris sebelum masuk ke alam persekolahan. Maka disekolah-sekolah mereka sememangnya lah mereka tekankan kepada nahu dan sebagainya sebagaimana kita tekankan dalam matapelajaran Bahasa Melayu kita.

Mungkin kita patut menimba penglaman kaedah pengajaran bahasa Inggeris dari negara-negara lain yang bahasa Inggeris bukan bahasa ibunda tetapi rakyatnya mampu menguasai bahasa Inggeris dengan baik. Sweden adalah antara contoh yang baik. Hampir kebanyakan rakyat negara tersebut dapat bertutur bahasa Inggeris dengan baik walaupun matapelajaran disekolah kesemuanya diajar dalam bahasa ibunda mereka.

Jadi, betulkan lah kurikulum Bahasa Inggeris kita. Kalau betul caranya mungkin kita tidak perlukan 11 tahun untuk menguasai bahasa Inggeris.



-----------------
Sabda Nabi Muhammad s.a.w.yang bermaksud:"Barangsiapa yang amalannya hari ini lebih baik dari semalam,dia adalah orang yang beruntung.

Bookmark and Share

    


  Member Information For dakwah_ilahiProfil   Hantar PM kepada dakwah_ilahi   Pergi ke dakwah_ilahi's Website   Quote dan BalasQuote

ummimq

Menyertai: 17.09.2003
Ahli No: 3613
Posting: 3616
Dari: Johor

Johor   avatar


posticon Posting pada: 05-04-05 13:28


The debate centred on legal issues involving transportation of nuclear material through the waters of another state.

A total of 102 universities took part in the international round of the competition.

Malaysian law students have been participating in the competition since 1994, and won the Best Memorial Award for written argument in 2000.


Malaysia scores 1, 2 in debate contest

WASHINGTON: International Islamic University Malaysia (IIUM) student Melati Abdul Hamid won the “Best Oralist” award for her engaging performance in an international debate competition for law students from around the world.

Melati, 23, and her team mates – Siti Aliza Alias, Asma Mohamed Yunus, Fadiah Nadwa Fikri and Ng Boon Ka, all law students at IIUM – completed a one-two for the country, finishing second in the Phillip C. Jessup International Law Moot Court Competition held at the Ceremonial Court here on Saturday.

The prestigious cup went to law students from Queensland University, Australia.

The debate centred on legal issues involving transportation of nuclear material through the waters of another state.

A total of 102 universities took part in the international round of the competition.

Malaysian law students have been participating in the competition since 1994, and won the Best Memorial Award for written argument in 2000.

IIUM students reached the quarterfinals last year.

“This is the closest we’ve come to winning the cup,” said Melati at a dinner held in honour of the Malaysian participants at the residence of Malaysian Education Attache Rosllan Ismail in Oakton, Virginia, near here, on Sunday.

“We were nervous, but relieved that it is all over,” she said, adding that the team had been preparing since last September for the national level competition, which was held in January. The other participants were Universiti Malaya, Universiti Teknologi Mara (UiTM) and Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM).

Melati hopes to do her internship at the International Court of Justice (ICJ) at The Hague.

Melati’s father, Federal Court judge Datuk Abdul Hamid Mohamed, was on hand to give moral support to his daughter and her team mates. – Bernama

Bookmark and Share

    


  Member Information For ummimqProfil   Hantar PM kepada ummimq   Pergi ke ummimq's Website   Quote dan BalasQuote

kudaputihkuning
Warga Rasmi
Menyertai: 05.04.2005
Ahli No: 15588
Posting: 2
Dari: kl

KualaLumpur  


posticon Posting pada: 05-04-05 14:33


asalamualaikum

ini bukan isu kecapaian pelajar tetapi isu politik. banyak perkara yang dilaksanakan mempunyai agenda politik. isu ini dulu diperkenalkan oleh Mahathir kini dipertahankan oleh kroni-kroni beliau yang dilantik ke jawatan menteri etc atas campurtangan beliau. Lihat Najib...dia pertahankan apa dibuat oleh mahathir dan disokong kuat oleh Hishamuddin. arghhh letih dengan politik ni..

Bila melayu nak sedar?



Bookmark and Share

    


  Member Information For kudaputihkuningProfil   Hantar PM kepada kudaputihkuning   Quote dan BalasQuote

alea13
WARGA SETIA
Menyertai: 05.01.2004
Ahli No: 6228
Posting: 1483
Dari: melaka

Melaka  


posticon Posting pada: 08-04-05 16:37




pd ana, penguasaan bhs adalah kunci utama utk mendapatkan sesuatu ilmu.. yg patut diutamakan adalah sejauhmana kemampuan pljr kita utk menguasai ilmu sains & matematik..

jika mrk dpt menguasai kedua2 subjek ini dgn baik, tdk menjadi masalah besar stlh mrk menjejakkan kaki ke univ. dan terpaksa membuat rujukan menggunakan buku2 berbhs inggeris.. krn dlm apa bhs sekalipun, konsep & teori yg digunakan utk kedua2 subjek berkenaan ttp sama..

yg menjadi mslh adalah apabila ia diajar dlm bhs yg tdk mrk fahami (atau lemah penguasaannya), menyebabkan dr awal lg asas pemahaman mrk tdk kukuh.. maka apabila berada di peringkat yg lbh tinggi, segala2 nya akan menjadi lbh sukar..

jgnlah krn percaturan politik, rakyat yg menjadi mangsa..

Allahu a'lam..

-------------------------

Bahasa bukan isu besar kuasai ilmu
B Harian, 7 April 2005

SEJAK kebelakangan ini heboh diperkatakan mengenai pengajaran dan pembelajaran Matematik dan Sains dalam bahasa Inggeris. Sistem ini ada kebaikan dan keburukannya.

Ada pihak mempersoalkan isu penguasaan bahasa Inggeris menjadi lebih baik, ada juga yang mempersoalkan isu jati diri bangsa Melayu dan kedudukan bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi serta tidak kurang juga yang melihatnya sebagai penjajahan pemikiran Barat.

Perkara sebenar yang perlu dilihat dalam isu ini ialah apakah penguasaan bahasa Inggeris yang hendak diselesaikan atau kesan tidak menguasai bahasa Inggeris menyebabkan kita ketinggalan dalam pelajaran Matematik dan Sains? Jika isu penguasaan bahasa Inggeris hendak diketengahkan, maka pengajaran Matematik dan Sains dalam bahasa Inggeris menjadi tidak sesuai kerana seolah-olah menambahkan masalah sedia ada.

Jika isu kelemahan Matematik dan Sains disebabkan lemah penguasaan bahasa Inggeris, saya berpendapat ia tidak kukuh untuk dijadikan petunjuk kerana jika Jepun, Jerman, Korea boleh menguasai Matematik, Sains dan teknologi dalam bahasa ibunda masing-masing mengapa tidak kita? Istilah bukan isu besar sebaliknya kesungguhan menguasai ilmu amat penting. Terjemahan boleh dibuat tanpa membabitkan pengubahsuaian hak cipta. Penting untuk kita menguasai bahasa Inggeris untuk tujuan ilmu dan penambahan ilmu namun pelaksanaannya perlu menyeluruh termasuk dalam sastera. Mempelajari sesuatu bahasa bukan bermakna kita menjadi bangsa berkenaan tetapi penterjemahan kepada keupayaan menguasai cabang ilmu. Pengajaran bahasa Inggeris selama 11 tahun di sekolah sebenarnya cukup untuk menguasai bahasa berkenaan dengan baik tetapi ilmu tanpa amalan akan hilang.

Bahasa mesti dipraktikkan, belajar daripada kesilapan. Kekuatan bangsa terletak kepada keupayaan menguasai ilmu bukan keupayaan berbahasa Inggeris semata-mata.

Bookmark and Share

    


  Member Information For alea13Profil   Hantar PM kepada alea13   Pergi ke alea13's Website   Quote dan BalasQuote

muawwiz
Warga 3 Bintang
Menyertai: 06.03.2005
Ahli No: 14931
Posting: 114
Dari: ardhullah

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 09-04-05 21:33


assalamualaikum...pembuka bicara...

dlm hal ini,terpulang pada diri individu itu sendiri..klu dia minat bljr bhs tu insyaAllah berjaya menguasai...tiada perbezaan antara luar bandar dgr bandar...

dan satu lg guru yg mengajar di sek pedalaman atau luar bandar itu mencukupi

klu kita lihat pun yg berjaya dlm pljrn,kebanyakkan yg berasal dr luar bandar...

ok tu saje la yer...

Bookmark and Share

    


  Member Information For muawwizProfil   Hantar PM kepada muawwiz   Quote dan BalasQuote

dakwah_ilahi
WARGA SETIA
Menyertai: 04.03.2004
Ahli No: 7735
Posting: 1108
Dari: Eropah

uk   avatar


posticon Posting pada: 22-04-05 12:39


Luahan seorang guru.......

Guru risau pelajar lemah Inggeris tak minat SMT


SAYA, pengajar di Sekolah Menengah Teknik (SMT) ingin mengulas mengenai pengajaran mata pelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris di sekolah menengah teknik mulai 2006.



Persoalannya ialah mengapa mata pelajaran kejuruteraan juga mesti diajar dalam bahasa Inggeris. Ini bermakna mulai 2006 pelajar yang memasuki sekolah menengah teknik terpaksa mengikuti hampir keseluruhan subjek dalam bahasa Inggeris seperti Matematik, Matematik Tambahan, Fizik, Kimia, Biologi, mata pelajaran Kejuruteraan (teori dan amali), Lukisan Kejuruteraan, Bahasa Inggeris dan Bahasa Inggeris EST.

Mata pelajaran yang disampaikan dalam bahasa Melayu hanya Bahasa Melayu, Sejarah dan Pendidikan Islam dan Moral.

Ini bermakna sekolah menengah teknik akan kembali menjadi sekolah aliran Inggeris menjelang 2006 dan ini mungkin menimbulkan pelbagai masalah kepada pelajar dan guru.

Apa yang dapat dilihat di sini ialah kesannya kepada pelajar cemerlang dalam mata pelajaran Matematik dan Sains tetapi tidak berminat dalam Bahasa Inggeris, secara tidak langsung minat mereka dalam bidang berkenaan turut terhakis disebabkan masalah penguasaan bahasa.

Saya berpendapat pengajaran Matematik, Sains dan Teknologi dalam bahasa Inggeris akan menjejas minat dan masa depan pelajar yang berpotensi dalam bidang berkenaan.

Malang nasib anak bangsa kita terutama Melayu apabila ada segelintir ahli politik yang ingin memenuhi agenda politik mereka sanggup memperjudikan nasib anak bangsa sendiri.

Masalah kedua ialah subjek Kejuruteraan yang memerlukan kefahaman jelas dari segi konsep. Jika pelajar menghadapi masalah penguasaan bahasa Inggeris, bolehkah maklumat yang ingin disampaikan akan tercapai?

Yang jelasnya apabila pengajaran yang disampaikan kepada pelajar sukar difahami, sudah pasti ia akan menimbulkan rasa bosan dan secara tidak langsung membunuh minat pelajar.

Perkara inilah yang harus dititikberatkan oleh pihak pembuat dasar sebelum sesuatu perubahan itu dilaksanakan.

Pada masa ini guru yang ditugaskan mengajar mata pelajaran Kejuruteraan hanya diberikan kursus singkat iaitu 15 hari. Adakah ini dapat membantu guru terbabit menyampaikan pengajaran mereka dengan baik?

Kita sepatutnya mengambil contoh negara Asia yang jauh lebih maju seperti Jepun, Korea dan China di mana mereka berusaha mengubah bahasa Inggeris kepada bahasa mereka sendiri untuk memindahkan teknologi, mengapa negara kita tidak berbuat demikian?

Apa yang pentingnya di sini dalam usaha kita untuk memartabatkan bahasa Melayu di nusantara, pada masa yang sama kita sendiri yang meletakkan bahasa Melayu sebagai bahasa kelas terendah.



-----------------
Sabda Nabi Muhammad s.a.w.yang bermaksud:"Barangsiapa yang amalannya hari ini lebih baik dari semalam,dia adalah orang yang beruntung.

Bookmark and Share

    


  Member Information For dakwah_ilahiProfil   Hantar PM kepada dakwah_ilahi   Pergi ke dakwah_ilahi's Website   Quote dan BalasQuote

dakwah_ilahi
WARGA SETIA
Menyertai: 04.03.2004
Ahli No: 7735
Posting: 1108
Dari: Eropah

uk   avatar


posticon Posting pada: 07-05-05 15:29


DALAM menghadapi era globalisasi, tidak dinafikan keperluan penggunaan bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantara ilmu. Namun, perancangan yang teliti, rapi dan mendalam diperlukan sebelum sesuatu dasar itu dipraktikkan, khususnya penggunaan bahasa Inggeris dalam pengajaran Sains dan Matematik.



Tindakan drastik yang tidak mengambil kira kesan kepada semua pihak, terutama kepada pelajar dan guru akan menyebabkan sesuatu dasar itu sia-sia serta membazirkan tenaga, masa dan wang ringgit.

Guru diibaratkan sebagai bidan terjun untuk melaksanakan dasar ini dan pelajar seolah-olah hanyut dan terkapai-kapai untuk mencari haluan.



-----------------
Sabda Nabi Muhammad s.a.w.yang bermaksud:"Barangsiapa yang amalannya hari ini lebih baik dari semalam,dia adalah orang yang beruntung.

Bookmark and Share

    


  Member Information For dakwah_ilahiProfil   Hantar PM kepada dakwah_ilahi   Pergi ke dakwah_ilahi's Website   Quote dan BalasQuote

hyunckel_asyraf
WARGA SETIA
Menyertai: 12.01.2005
Ahli No: 13668
Posting: 414
Dari: United Kingdom

uk  


posticon Posting pada: 07-05-05 18:37


basically sy setuju dgn pelaksanaan english dlm sains dan matematik

sy dah pun memberikan pendapat saya ttg topik ni di thread lain:-


http://www.ukhwah.com//viewtopic.php?topic=16070&forum=2&9

lagi satu point,sbg ex-sbp,sy dpt katakan yg ramai students cemerlang sbp dtg drpd luar bandar so xde sbb pelajar luar bandar x boleh berjaya.the potential is there regardless to which school they go to,its a matter of continuous effort and perserverance to improve oneself.

wallahu a`lam

Bookmark and Share

    


  Member Information For hyunckel_asyrafProfil   Hantar PM kepada hyunckel_asyraf   Quote dan BalasQuote

Jackie_uniten7
WARGA SETIA
Menyertai: 20.09.2003
Ahli No: 3664
Posting: 1845
Dari: Kuala Lumpur

KualaLumpur  


posticon Posting pada: 07-05-05 21:14


Quote:

On 2005-04-03 13:51, lidah-penghunus wrote:


jepun memiliki sistem penterjemahan yg tersusun, sebab itulah mrk tdk perlukan bahasa inggeris utk mengungkap bidang ilmu sains dan teknologi. jadi sesuai dgn dasar pandang ke timur kita perlu belajar dari mrk. teknik pembelajaran subjek bahasa inggeris di peringkat sekolah juga perlu diperbaiki.

bagi saya jika suatu hari nanti tahap penguasaan bahasa inggeris dikalangan rakyat begitu baik termasuk di luar bandar. saya tetap tdk setuju ianya dijadikan bahasa pengantar kedua2 bidang ilmu tersebut krn ini adalah soal kedaulatan bahasa melayu. pentingnya bahasa inggeris sebenarnya adalah sbg bahasa perhubungan antarabangsa. dalam soal bahasa pengantar bidang ilmu ianya sebenarnya terletak kpd bangsa yg menerima ilmu itu. oleh sbb itulah antara ciri yg perlu ada pada sesuatu bahasa itu, ianya mestilah dinamik iaitu blh menerima pinjaman dari bahasa2 asing dan ciri2 ini ada pada bahasa melayu kita






setuju, kita sepatutnya menuju ke arah situ. bukannya menginggeriskan org melayu. apa yg kita perlukan hanya terjemahan. bukan sains n matematik dlm bahasa inggeris. bahasa melayu boleh jadi bahasa pengantara dunia.

Bookmark and Share

    


  Member Information For Jackie_uniten7Profil   Hantar PM kepada Jackie_uniten7   Quote dan BalasQuote

hyunckel_asyraf
WARGA SETIA
Menyertai: 12.01.2005
Ahli No: 13668
Posting: 414
Dari: United Kingdom

uk  


posticon Posting pada: 07-05-05 23:16


Quote:

On 2005-05-07 21:14, Jackie_uniten7 wrote:
bahasa melayu boleh jadi bahasa pengantara dunia.



hope u enjoy the wait,and stay alive to tell the tale.

sy bukan nk membelakangkan bahasa melayu,ayah sy sendiri lecturer bm n mak cikgu bm.

cuma sy rasa pelaksanaan sc n math in english ni penting utk memudahkan asimilasi students at higher level.klau pergi luar negara lagila.kerjasama research dgn negara2 lain lagi...byk keperluannya menguasai sains dan math dlm BI.

jgn risau psl kedaulatan bahasa melayu.pelajar2 oversea pn sesama sendiri ckp bm.

me:take few unnecessary weeks to cope with science terms in A Levels.klau da blaja dr kecik kn sng.

wallahu a`lam

oh yea,sy x fikir benda ni ada kaitan dgn politik.klau ada pun,let the politicians do their job.we,as students,can have our say,but surely our main priority is to study rather than politic this politic that.

happy faces ppl

Bookmark and Share

    


  Member Information For hyunckel_asyrafProfil   Hantar PM kepada hyunckel_asyraf   Quote dan BalasQuote

perantau
Warga 4 Bintang
Menyertai: 12.08.2003
Ahli No: 2938
Posting: 164

blank  


posticon Posting pada: 07-05-05 23:58


Quote:
lagi satu point,sbg ex-sbp,sy dpt katakan yg ramai students cemerlang sbp dtg drpd luar bandar so xde sbb pelajar luar bandar x boleh berjaya.the potential is there regardless to which school they go to,its a matter of continuous effort and perserverance to improve oneself.



true, it is not the place that they come from, but the school that they go to that makes the whole difference. u cannot compare sbp and schools in rural areas. it is like comparing a 'klinik desa' in gua musang and gleneagles medical centre. the former lacking facilities, doctors and nurses while the latter fully equipped with the latest technology in health care and fully trained nurses and specialist doctors. of course, the chances of u getting better from a sickness will be at the private hospital eventhough u r from gua musang. it is the same case in sbp..

undeniably, the teaching of maths and science in english is important but the real issue is, are we ready to implement it at this very moment? it was done so abruptly, 3-4 months after our former pm voiced his opinion. such drastic change without extensive research and planning will surely create more problems than solutions..


Bookmark and Share

    


  Member Information For perantauProfil   Hantar PM kepada perantau   Quote dan BalasQuote

drzul-f
WARGA SETIA
Menyertai: 22.01.2005
Ahli No: 13857
Posting: 487
Dari: Simferopol', Crimea, Ukraine

ukraine   avatar


posticon Posting pada: 08-05-05 01:17


assalamualaikum.
pendapat ana sebagai pelajar luar bandar.

anak-anak luar bandar sebenarnya mampu menguasai bahasa inggeris. ana pernah menjadi guru sementara di sebuah sekolah dipinggir bandar. kebanyakan pelajar terdiri daripada anak-anak pegawai kerajaan (mereka kebanyakan menghuni kawasan luar bandar), anak-anak nelayan, anak-anak orang asli dan ramai lagi. ramai pelajar yang menguasai bahasa inggeris ialah anak-anak pegawai kerajaan. ini mungkin kerana mereka diajar bersaing supaya menjadi yang terbaik. lain-lain sebab ialah pendedahan awal ibu bapa kepada anak-anak tentang bahasa inggeris. ana sendiri juga didedahkan dengan perbualan bahasa inggeris sejak ana kecil. jadi jelas di sini bahawa ibu bapa memainkan peranan yang penting dalam menggalakkan dan mendorong anak-anak berbahasa inggeris. berbeza pula dengan anak-anak yang datang dari kampung-kampung. mereka biasa nya agak kurang mahir berbahasa inggeris. mungkin tiada galakan motivasi dari ibu bapa atau mungkin ada galakan tetapi inisiatif hanya dari merka sendiri. jadi andai kata mereka mahir berbahasa inggeris, penguasaan mereka lebih mantap. ana suka menambah yang anak-anak luar bandar kadang-kadang lebih bermotivasi dalam pelajaran berbanding anak2 luar bandar.

maaf ana dah abis idea.

Bookmark and Share

    


  Member Information For drzul-fProfil   Hantar PM kepada drzul-f   Pergi ke drzul-f's Website   Quote dan BalasQuote

Jackie_uniten7
WARGA SETIA
Menyertai: 20.09.2003
Ahli No: 3664
Posting: 1845
Dari: Kuala Lumpur

KualaLumpur  


posticon Posting pada: 08-05-05 01:32


rasa2nya hyunckel_asyraf tak pernah ke jepun n tak pernah mengenali negara jepun. satu soalan mudah, adakah jepun menggunakan bahasa inggeris sebagai bahasa penghantar?

satu cadangan untuk hyunckel_asyraf. cubala lawat negara jepun. n cuba berbahasa inggeris kat sana, tgk sapa yg faham bahasa inggeris. nak tanya jalan pun kat sana kena guna bahasa jepun.

ayah lecturer bm, mak cikgu bm, belum tentu akan lahirkan org melayu yg memperjuangkan bahasa melayu. terbukti mak bapak gagal dalam didik anak.

Bookmark and Share

    


  Member Information For Jackie_uniten7Profil   Hantar PM kepada Jackie_uniten7   Quote dan BalasQuote

perantau
Warga 4 Bintang
Menyertai: 12.08.2003
Ahli No: 2938
Posting: 164

blank  


posticon Posting pada: 08-05-05 01:37


yg paling rugi adalah bila students melayu yg excellent in science and maths tapi digagalkan oleh english. kita boleh menghasilkan doctors or engineers yg boleh berkhidmat dgn baik tanpa english utk berkhidmat di tanah air sendiri, tapi sekarang mereka gagal menguasai science and maths disebabkan oleh english.

pernah jumpa doctor import from bangladesh dan myanmar kerja kat hospital kerajaan, english they all ni hancus...

Bookmark and Share

    


  Member Information For perantauProfil   Hantar PM kepada perantau   Quote dan BalasQuote

alea13
WARGA SETIA
Menyertai: 05.01.2004
Ahli No: 6228
Posting: 1483
Dari: melaka

Melaka  


posticon Posting pada: 08-05-05 01:41




errmm.. betui kata jackie.. skrg ni govt. lbh byk hantar pljr2 ke negara yg tak guna bhs inggeris pun.. cthnya jepun, jerman, perancis, korea for engineering courses.. & medic students ke russia & negara2 timur tgh..

ana dulu buat a-level gak.. alhamdulillah tak der masalah pun bila tukar drp bahasa ker english.. sbb konsepnya masih sama.. my personal opinion, jika pljr faham konsep.. maka bljr dlm bhs apa sekali pun, insya Allah boleh faham..

tp jika bljr sains & maths dlm bhs sendiri pun konsep masih sukar nak faham.. ditambah pula dgn kesukaran utk menguasai bhs inggeris.. sampai bila pljr2 nak catch up?

Allahu a'lam..




[ Posting ini telah di edit oleh: alea13 pada 2005-05-08 01:44 ]

Bookmark and Share

    


  Member Information For alea13Profil   Hantar PM kepada alea13   Pergi ke alea13's Website   Quote dan BalasQuote

hyunckel_asyraf
WARGA SETIA
Menyertai: 12.01.2005
Ahli No: 13668
Posting: 414
Dari: United Kingdom

uk  


posticon Posting pada: 08-05-05 06:16


Quote:

On 2005-05-07 23:58, perantau wrote:

true, it is not the place that they come from, but the school that they go to that makes the whole difference. u cannot compare sbp and schools in rural areas. it is like comparing a 'klinik desa' in gua musang and gleneagles medical centre. the former lacking facilities, doctors and nurses while the latter fully equipped with the latest technology in health care and fully trained nurses and specialist doctors. of course, the chances of u getting better from a sickness will be at the private hospital eventhough u r from gua musang. it is the same case in sbp..



undeniably, the teaching of maths and science in english is important but the real issue is, are we ready to implement it at this very moment? it was done so abruptly, 3-4 months after our former pm voiced his opinion. such drastic change without extensive research and planning will surely create more problems than solutions..

[/quote]

assalamualaikum.
Its nice to see some discussion going on here,and its nice to see i`m miqouted on few occasions.xpe I still love to husnuzan every now and then.

Firstly mr perantau,i`d love to copy paste apa yg sy da tulis

Hyunckel_asyraf wrote:
.the potential is there regardless to which school they go to,its a matter of continuous effort and perserverance to improve oneself.

Sy kata THE POTENTIAL IS THERE.which means that they are capable of acquiring any knowledge in this world,regardless of the place they go to.yes you can say about chances,those in urban areas maybe have higher chance to succeed,but plz don’t tell me those in rural areas don’t have any chance of being good in science,math,n English.that would seriously enderestimate them,and u can see how motivated those students in rural areas are,having read the opinion from drzul-f or reading about a countless number of candidates in rural areas scoring a string of A`s in exams(usually such stories appear just after PMR,SPM,STPM results)

Ok u say the real issue is are we ready to implement them.as far as i`m concerned,there is no way we can be 100% ready to implement them.there is no way all thousands of teachers are fully capable of teaching in English,and there is no way in a blink of an eye u can see those kids having a good command in English.

So?so,our government implement it SLOWLY.there are integrated actions,money spent to ensure the success rate is maximum.there is laptops given to each math n sciences teachers to facilitate the learning process and to make sure the learning process is fun.

U say they hav more problems than solutions?they did that without planning?
Err…I choose not to believe that coz that unfounded,unbased,wild assumptions would seriously insulting a bunch of Malaysian educationists who wants to see the students fare better in all sciences,math,n English.

Lets move on..
.
Quote:

On 2005-05-08 01:32, Jackie_uniten7 wrote:
rasa2nya hyunckel_asyraf tak pernah ke jepun n tak pernah mengenali negara jepun. satu soalan mudah, adakah jepun menggunakan bahasa inggeris sebagai bahasa penghantar?

satu cadangan untuk hyunckel_asyraf. cubala lawat negara jepun. n cuba berbahasa inggeris kat sana, tgk sapa yg faham bahasa inggeris. nak tanya jalan pun kat sana kena guna bahasa jepun.



mr Jackie,
sy mmg x pernah ke jepun.walaupun sy rasa semua yg saudara bgtau tentang org jepun x guna bahasa inggeris tu sy dan semua org yg pernah pergi sekolah dah tau,sy nk ucap terima kasih.tp sy x fikir itu sangat relevan dgn hujah2 sy sebelum ni sbb sy x pernah kata kita perlu tukar kpd bahasa inggeris sbg bahasa pengantar.dan buat pengetahuan saudara,klau baca readers digest, saintis2 jepun byk mengadakan kerjasama research dgn saintis2 dr barat seperti UK.tp ntahla,mungkin mereka guna bahasa insyarat kot,tak pun penterjemah.

ok lets get serious.jepun can do that,sbb mereka dah ada teknologi utk memajukan diri sendiri.so much so that they dont,to a great extent need other countries to help or teach.they hav a world class research team,technologists,scientists etc.they hav their own cellular phone,car,electronic companies.

but we?
kita masih melangkah perlahan2 ke arah itu.kita masih belum cukup teknologi dan kepakaran utk menjadi negara maju.dlm proses ini,kita kena curi ilmu2 dr negara lain seperti jerman,UK,usa,dan rusia.
kita x boleh buat mcm jepun,belajar 100% bahasa sendiri sbb kita masih bergantung kpd negara lain dalam sesetengah bidang.

contoh terbaik adalah proton.kita bermula dgn kerjasama dgn mitsubishi(tlg betulkn if kurang tepat) utk protin saga,tp over time,kita dah mampu keluarkan kereta sendiri yg mana 100% rekaan dan buatan tempatan (waja)

mmg kita x suka utk bergantung kpd org lain.tp sebelum kita pilih utk tidak bergantung kpd negara lain,kita kena mantapkan kita dahulu.jgn melulu tgk jepun gune semua bahasa jepun kita pn nk buat.kita belum maju mcm jepun.klau x takkanla ada "dasar pandang ke timur".klau kita dah maju baik je "dasar pandang diri sendiri"

Quote:

On 2005-05-08 01:32, Jackie_uniten7 wrote:


ayah lecturer bm, mak cikgu bm, belum tentu akan lahirkan org melayu yg memperjuangkan bahasa melayu. terbukti mak bapak gagal dalam didik anak.



first time ever,in ukhwah.com,I feel annoyed and offended.who are you to decide whether i`m a failure or not?who are you to say that mak ayah sy dah gagal didik sy?who are you ????
sy yakin sbg anak,sy dah buat yg terbaik utk buat mak ayah sy bangga,dan sy rasa mereka mmg bangga pun dgn sy bukan kerana pendidikan yg sy ada ataupun results yg sy dpt,simply bcoz sy anak mereka.and,who are you to say that they failed to giv me proper education all this years?
Parents ajar bm x bermakna sy perlu sy pejuang kedaulatan bm.dan tak bermakna pula,seperti yg sy tekankan byk kali,sy membelakangkan bm.its just 2 subjects out of 9/10/11/more.
Hey Jackie who`s on earth are you?never ever in my life I feel so insulted.maaf kpd sahabat2 lain,tp sy harap anda faham apa yg berlaku.

Lets move on
Quote:

On 2005-05-08 01:41, alea13 wrote:



ana dulu buat a-level gak.. alhamdulillah tak der masalah pun bila tukar drp bahasa ker english.. sbb konsepnya masih sama.. my personal opinion, jika pljr faham konsep.. maka bljr dlm bhs apa sekali pun, insya Allah boleh faham..

tp jika bljr sains & maths dlm bhs sendiri pun konsep masih sukar nak faham.. ditambah pula dgn kesukaran utk menguasai bhs inggeris.. sampai bila pljr2 nak catch up?

Allahu a'lam..

[ Posting ini telah di edit oleh: alea13 pada 2005-05-08 01:44 ]



granted.the concept is very much the same.but unfortunately the terms aren’t.the way we approach things differ slightly.mmg xde masalah utk cope.but it takes a bit of unnecessary `adjusting` period.seperti yg sy kata sebelum ni,klau dah belajar dr kecil mcm ni kn senang.

Mcm diuniversiti gak.dulu masa di uia ramai yg 1st time belajar fully English and some simply find English as stumbling block.kan sng klau dr kecik da perlahan2 belajar those things in English sbb bila msk univ nk tak nak kena guna gak.mungkin bagi awak xde mslh utk a level,tp sy ada kwn2 di sini yg masa di sekolah menengah dulu antara pelajar top,tp kt A Level struggle with the English,not with the sciences.skarang dia xde offer ke mane2 universiti sbb x lepas interview mainly bcoz of English,not bcoz of lack of necessary qualities to become a doctor.i don’t want that,from my bottom of my heart,happen to our kids now.

Agreed,perlaksanaan sc n math in English tak patut membelakangkan prinsip2 asal,which is to make them understand sc n math.thats why,my friend,ada transition period utk melihat sejauh mana keberkesanannya.thats why masa awal2 peperiksaan dijalankan dlm dua2 bahasa.klau rs boleh jwb better in malay fine.sy pernah terbaca artikel di suratkhabar yg mengatakan majority students pilih utk jwb dlm English.thats a good indication that we are heading the right way.

Yes,heading the right way is the key,to make them understand the concepts in English,to make English less a burden than it used to be.
Heading the right way,we are not there yet.y not stay positive and persevere to the very best of our ability.

wallahu a`lam

[ Posting ini telah di edit oleh: hyunckel_asyraf pada 2005-05-08 06:39 ]

Bookmark and Share

    


  Member Information For hyunckel_asyrafProfil   Hantar PM kepada hyunckel_asyraf   Quote dan BalasQuote

alea13
WARGA SETIA
Menyertai: 05.01.2004
Ahli No: 6228
Posting: 1483
Dari: melaka

Melaka  


posticon Posting pada: 08-05-05 07:02




Quote:
Jika isu kelemahan Matematik dan Sains disebabkan lemah penguasaan bahasa Inggeris, saya berpendapat ia tidak kukuh untuk dijadikan petunjuk kerana jika Jepun, Jerman, Korea boleh menguasai Matematik, Sains dan teknologi dalam bahasa ibunda masing-masing mengapa tidak kita? Istilah bukan isu besar sebaliknya kesungguhan menguasai ilmu amat penting. Terjemahan boleh dibuat tanpa membabitkan pengubahsuaian hak cipta. Penting untuk kita menguasai bahasa Inggeris untuk tujuan ilmu dan penambahan ilmu namun pelaksanaannya perlu menyeluruh termasuk dalam sastera. Mempelajari sesuatu bahasa bukan bermakna kita menjadi bangsa berkenaan tetapi penterjemahan kepada keupayaan menguasai cabang ilmu. Pengajaran bahasa Inggeris selama 11 tahun di sekolah sebenarnya cukup untuk menguasai bahasa berkenaan dengan baik tetapi ilmu tanpa amalan akan hilang.

Bahasa mesti dipraktikkan, belajar daripada kesilapan. Kekuatan bangsa terletak kepada keupayaan menguasai ilmu bukan keupayaan berbahasa Inggeris semata-mata.



i think it covers all..

setau ana jika dah terpilih utk ke IPT tu.. maknanya dah melepasi tahap kelayakan minimum utk kursus2 yg dipilih.. jd masalah perbezaan istilah bknlah perkara yg perlu dipertikaikan.. sbb pljr2 yg terpilih tersebut sememangnya mempunyai kemampuan, cuma perlu pd kesungguhan nak bljr..

jauh bezanya dgn pljr2 yg masih bersekolah.. yg mempunyai perbezaan tahap pemikiran yg lbh lebar jurangnya.. tak semua mampu nak cope..

masalah interview.. i don't think it has anything to do with learning maths & science in english.. perkara2 tu (communication skills) dah ditekankan waktu kelas2 bahasa.. cuba fikir, apa yg kita bljr sewaktu kelas bhs inggeris dlm tempoh 11 thn.. naper masih tak mencukupi.. di mana yg silap, sbnrnya..

nevertheless, i'm not totally against this idea.. cuma ia dilakukan scra tergesa2.. dlm tempoh 3-4 bln saja slps dicadangkan.. patutnya ada kajian yg lbh terperinci, supaya perlaksanaannya lbh efektif & tak menyusahkan byk pihak.. guru2, pljr2.. & tak byk pembaziran yg dilakukan..

di m'sia semua perkara nak dipolitikkan.. setiap kali tukar menteri pendidikan, setiap kali juga sistem pendidikan berubah.. yg kesiannya adik2 di sekolah, jadi bhn eksperimen semuanya..

sepatutnya kita ambil cth negara2 maju.. politicians tak campurtangan dlm sistem pendidikan.. barulah sistem pendidikan berjalan lancar.. & kemajuan dlm sistem pendidikan pun mudah dicapai..

Allahu a'lam..

Bookmark and Share

    


  Member Information For alea13Profil   Hantar PM kepada alea13   Pergi ke alea13's Website   Quote dan BalasQuote

Jackie_uniten7
WARGA SETIA
Menyertai: 20.09.2003
Ahli No: 3664
Posting: 1845
Dari: Kuala Lumpur

KualaLumpur  


posticon Posting pada: 08-05-05 09:07


hyunckel_asyraf, kat sini ramai yg buat kerjasama dgn jepun. jepun meletakkan syarat, jika nak buat kerjasama, guna bahasa jepun. jika takde bahasa jepun, takde kerjasama.

kita sebenarnya tak melangkah melangkah perlahan. tapi kita berundur. dulu kita menggunakan bahasa inggeris disebabkan penjajah. sekarang kita undur lagi ke belakang. kita dah tiada identiti sendiri. kita dah takde kekuatan sendiri.

actually kita byk rugi bila bahasa pengantar guna bahasa inggeris. tu antara penyebab kepakaran kita hilang. bila teknokrat kita pandai berbahasa inggeris, semua nak kerja kat luar. sapa lagi tinggal untuk majukan negara. kat malaysia ni hanya tinggal melayu yg tak boleh pakai.

kenapa aku kata gagal. mak bapak ajar bm tp aku tak rasa dorang tekankan bm untuk anak. aku tak kata dorang gagal kerana lahirkan anak tak berilmu. tapi aku pelik, apsal mak bapak ajar bm, tp melahirkan anak yg bangga dengan bahasa inggeris.

p/s aku ni bukan dari golongan baik2. jd bahasa aku menghentam org mmg teruk. kalau nak amik hati, silakan...


[ Posting ini telah di edit oleh: Jackie_uniten7 pada 2005-05-08 09:33 ]

Bookmark and Share

    


  Member Information For Jackie_uniten7Profil   Hantar PM kepada Jackie_uniten7   Quote dan BalasQuote

hyunckel_asyraf
WARGA SETIA
Menyertai: 12.01.2005
Ahli No: 13668
Posting: 414
Dari: United Kingdom

uk  


posticon Posting pada: 08-05-05 10:08


kids,
i resisted the temptation to reply(now),but i do have a present for everybody to reduce the strain
try this:-

www.legit.dk



Bookmark and Share

    


  Member Information For hyunckel_asyrafProfil   Hantar PM kepada hyunckel_asyraf   Quote dan BalasQuote

hyunckel_asyraf
WARGA SETIA
Menyertai: 12.01.2005
Ahli No: 13668
Posting: 414
Dari: United Kingdom

uk  


posticon Posting pada: 08-05-05 18:27


Quote:

On 2005-05-08 07:02, alea13 wrote:
i think it covers all..



u are merely copy-and-paste-ing one opinion.i can do that also,by copy-and paste-ing opinions of many educationists that make this implementation happen in the first place

my point still stands:-
Quote:

On 2005-05-07 23:16, hyunckel_asyraf wrote:

me:take few unnecessary weeks to cope with science terms in A Levels.klau da blaja dr kecik kn sng.




and as few others say it:-

Quote:

On 2005-04-02 18:02, shayuki wrote:
akum,

Takde masalah untuk pelajari dalam bahasa English, biar susah sekarang jangan waktu kerja susah.

Sekarang ni banyak requirement kerja perlu english.
Lagi pun banyak buku teks sains dalam bahasa english.
Senang nak cari reference.

Untuk masa depan org melayu juga. Takkan kita nak kuasai satu bahasa? Walhal bangsa lain kuasai minimum 3 bahasa. (Melayu, English, Cina, .. India)
Melayu ? Bahasa Melayu sahaja Maka pelajarilah banyak bahasa, semakin banyak, semakin bagus.



or

Quote:

On 2005-04-02 18:54, anakmak wrote:
sy sbenarnya a teacher to be..mmg p'soalan ni jadi igauan sy dan kwn2 sy gak sbenarnya, tp sy percaya anak2 luar bandar boleh atasi masalah ni kalo ditrain dgn btul.. may be bleh jadi lebih terror lg dari yg kat bandar... yg penting usaha kita yg berterusan agar diorg ni tak terus ketinggalan....

cadangan nk guna english dlm math n sains tu sbenarnya ada baik dan buruk...tp tak salah rasanya kalo kita try dulu.. mmg sedikit beban bg yg terlibat, even sy n my frens pn rasa bebanannya sbb kitorang kena gak blaja math and sains for the sake of teaching the students padahal sblm ni xde pn dlm silibus kitorang, tp sy pk may be its worth if we give a try sbb sy yakin budak2 skarang pandai2(*-*)
wallahua'lam



i`m trying to imply that we are heading for a good long term change,not short term.look:-
Quote:

On 2005-04-02 20:11, sahabatku wrote:

tanpa usaha dan keazaman kejayaan tidak akan berhasil..cadangan untuk anak-anak diluar bandar agar mereka ini diberikan motivasi yang berterusan tentang keperluan berbahasa inggeris..rasa saya lah guru-guru math dan science lepasan U semakin bertambah...tidak ada masalah ke arah itu ... kalau tidak dilatih dari awal sampai dewasa mereka akan terkial-kial buka kamus nak cari maksud sesuatu perkataan..buka minda dan ruang untuk satu perubahan positif..



i`ve experience few funny terms when the original terms in English are translated to malays…and:-

Quote:

On 2005-04-03 00:00, shahirah_huda wrote:
Sesuatu 'benda' yg baru mmg sukar sikit nk diterima,tapi bila dah lama2 ok la...Lagipun banyak istilah2 dalam sains tu dlm BI so klu nak translate ke BM agak janggal bunyinya..insyaallah..dgn azam yang kukuh segala impian boleh jadi kenyataan.



and sy pernah kata alangkah mudahnya klau dr kecil lagi dah biasa dgn terms2 in English…dah msk univ xdela kena satu hal lag ink faham n translate.masa kecikla sng..blajar2 slow2…ms kecilla kita mudah belajar….see:-

Quote:

On 2005-04-03 13:13, istisafa wrote:

mungkin agak payah pada mulanya, tetapi insya Allah jika diterap dari kecil tidaklah susah dikemudian hari..

kebanyakan remaja sekarang telah didedahkan dengan sistem pembelajaran menggunakan bahasa melayu selama 11 tahun, bila masuk universiti itu yang jadi haru biru bila semua buku rujukan dan assignment dalam bahasa inggeris.

bak kata pepatah, meluntur buluh biar dari rebungnya..



Quote:

On 2005-05-08 07:02, alea13 wrote:

masalah interview.. i don't think it has anything to do with learning maths & science in english.. perkara2 tu (communication skills) dah ditekankan waktu kelas2 bahasa.. cuba fikir, apa yg kita bljr sewaktu kelas bhs inggeris dlm tempoh 11 thn.. naper masih tak mencukupi.. di mana yg silap, sbnrnya..



in my class full of jpa scholars ada half malay half non malay,mainly Chinese.bila exam 1st year keluar,all except 1 non malay dpt all A`s tp malay? Half je malay dpt all A`s.then next year mereka ni repeat and all except 2 dpt A subject yg diorang x dpt A previously.conclusion?english is the barrier!the take longer time to adapt bcoz of the English!klau masa kecik da blaja things in English slow2 xdela jd mcm ni

anyway,when I read the comment by dakwah ilahi,I realize that the students interest is one of our main priority.so buat permulaan,ajarla dlm dua2 bahasa.try to relate the things they hav learnt in malay to that of in English.slow2 and gradually.i believe this is not impossible to achieve,rather than make them suffer unnecessarily in future.

Wallahu a`lam


Bookmark and Share

    


  Member Information For hyunckel_asyrafProfil   Hantar PM kepada hyunckel_asyraf   Quote dan BalasQuote

alea13
WARGA SETIA
Menyertai: 05.01.2004
Ahli No: 6228
Posting: 1483
Dari: melaka

Melaka  


posticon Posting pada: 08-05-05 18:58




yo lah.. kan mmg ana copy & paste tu.. yg penting, the point is there.. sama dgn apa yg ana nak sampaikan..

don't worry, i'm a jpa scholar too.. & i went through the same procedure.. tak prnh spjg 2 thn tu ana dgr kekawan merungut sbb tak fhm english terms (we're mostly malays)..

selain bahasa & english, ana bljr 2 lg bahasa asing.. & it's all the same.. nak menguasai sesuatu bahasa, kena praktik.. & perlu byk bertutur dlm bahasa berkenaan.. once you're able to communicate, you'll catch up easily.. jd communication skills yg patutnya diberi tumpuan sewaktu kelas english, bknnya penekanan pd grammar semata2..

however i agree with what you said at the end.. kepentingan pljr yg sepatutnya diutamakan.. & it should be done gradually.. tak membebankan pljr & guru.. & tak byk kos dihabiskan utk hantar guru2 berkursus mcm yg dilakukan skrg.. more research should be done in the future, utk memperbaiki keadaan yg skrg ni.. at least we've learned sth..

Allahu a'lam..



Bookmark and Share

    


  Member Information For alea13Profil   Hantar PM kepada alea13   Pergi ke alea13's Website   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
© Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.134938 saat. Lajunya....