Tuhan boleh dihiburkan:
Tuhan boleh dihiburkan? Janggal bunyinya bukan. Inilah yang menjadi
tandatanya sesetengah orang. Mana mungkin Tuhan boleh dihiburkan,
itulah
kata orang yang tidak faham. Samada menghiburkan Tuhan atau
menggembirakanNya, tidaklah menjadi sesuatu yang pelik. Kenapa pula
manusia
tidak boleh menghibur atau menggembirakan Tuhan. Tetapi kita kena
faham,
istilah yang sama bila digunakan untuk manusia jauh beza dengan
digunakan
untuk Tuhan. Menghiburkan manusia dengan menghiburkan Tuhan, istilah
yang
sama, tetapi mengandungi maksud dan peranan yang berbeza. Samalah kalau
kita
kata kita cinta Tuhan. Apakah sama cinta Tuhan dengan cinta manusia?
Bolehkah kita menyamakan peranan cinta tersebut? Cinta Tuhan ada
caranya.
Cinta manusia pula ada cara yang lain pula. Jadi, berbalik kepada
istilah
menghiburkan Tuhan, ada kaedahnya.
Kalau kita ambil bulat-bulat istilah menghiburkan itu dan kita kaitkan
dengan cara yang kita selalu lakukan pada manusia, memanglah salah.
Ataupun
timbul persoalan apakah Tuhan perlu dihiburkan? Memang sahlah Tuhan
tidak
perlukan hiburan dari kita. Samalah juga Tuhan perlu dicintai. Apa
Tuhan
perlu pada cinta kita? Samalah juga dengan Tuhan wajib disembah. Apa
Tuhan
perlu sangat dengan sembahan kita? Tidak, Tuhan tidak perlu kepada
semua
itu. Kita sembah Tuhan atau tidak, ia tak menjejaskan kebesaran Tuhan.
Tuhan
sudah sedia sempurna. Samalah dengan yang lain. Cinta Tuhan atau tidak,
Takut Tuhan atau tidak, Menggembirakan Tuhan atau tidak, kita buat atau
tidak buat, tak menjejaskan Tuhan. Tinggal lagi Tuhan tuntut kita buat
semua
itu adalah untuk kita juga. Untuk keselamatan dan kesejahteraan kita
juga.
Sebab side-effectnya nanti adalah kepada manusia. Yang dapat
pulangannya,
adalah manusia. Natijahnya, dunia akan aman damai, bebas dari krisis,
peperangan, perpecahan dan persengketaan. Manusia akan hidup harmoni
dalam
suasana berkasih sayang, bertolak ansur, bertolong bantu dan
maaf-bermaafan.
Begitulah indahnya percaturan Tuhan.
Jadi, dalam menghiburkan Tuhan ini, apa kaedahnya boleh kita hiburkan
Tuhan?
Ia adalah dengan kaedah menghiburkan makhluk Tuhan termasuk manusia.
Contoh,
pada manusia, kalau dapat kita hiburkan manusia lain, itu secara tidak
langsung menghiburkan Tuhan. Tuhan suka dengan perbuatan kita itu.
Tuhan
gembira dengan kebaikan yang kita lakukan itu. Banyak caralah boleh
kita
hiburkan manusia ini. Pergi ke pasar, kalau boleh, belikan lebih sayur
atau
ikan untuk dihadiahkan pada jiran. Bila mendapat tahu ada orang miskin
berhutang, ikut kemampuan kita, usahakan bayarkan untuk mereka. Bila
makan
di restoran, waktu membayar, bayarkanlah sekali untuk orang di kiri dan
kanan kita. Di jalanraya, berilah laluan untuk kenderaan lain. Orang
yang
bersalah dengan kita, maafkalah sahaja. Bila ada tetamu yang
mengunjungi
kita, raikalah dengan penuh kemesraan. Begitulah beberapa contoh
caramana
boleh kita hiburkan manusia. Yang mana secara tidak langsung itulah
juga
cara kita dapat menghiburkan Tuhan. Sebab kita telah menghiburkan
makhukNya.
Sekian.
(petikan drp www.rufaqa.com)
Orang yang mengenal Tuhannya:
Bukan mudah-mudah dengan hanya memberikan hujah Al-Quran dan hadis
tentang
Tuhan, sudah kita anggap orang itu kenal Tuhan. Bukan sebegitu mudah.
Belum
lagi kenal Tuhan untuk orang seperti itu. Walaupun hebat hujahnya, ada
dalil
dan nas sekali, dibawa pula pendapat ulamak muktabar, namun dalam soal
mengenal Tuhan, itu bukan ukuran. Memang ilmu itu perlu ada dalam kita
mengenal Tuhan, tetapi ia tak boleh dijadikan ukuran seseorang itu
mengenal
Tuhan. Orang seperti itu baru boleh kita katakan, tahu tentang Tuhan.
Atau
boleh kita panggil dia, ada ilmu tentang Tuhan. Dalam ertikata lain,
mereka
ini adalah “Alimbillahâ€. Jika, persoalan Tuhan baru di akal, baru
bermain-main di fikiran, itu belum cukup syarat mengenal Tuhan.
Bila cukup syaratnya? Bila Tuhan itu sudah dihayati sifat-sifatnya,
dijiwai
dan dirasai sungguh-sungguh di hati. Malah dari situlah timbul pelbagai
rasa
dengan Tuhan yang antaranya rasa cinta dan takut Tuhan. Kalau ini
berlaku,
orang seperti ini layak kita gelar “Arifbillahâ€. Dari rasa-rasa inilah
yang
mendorong orang ini untuk beribadah kepada Tuhan. Dari rasa-rasa inilah
yang
meningkatkan taqwa mereka. Biar kurang hujahnya, biar kurang nak
bercakap
sangat tentang ilmu Tuhan, tetapi dia boleh merasa. Kemudian dari rasa
ini,
terdorong baginya untuk amalkan segala suruhan dan tinggalkan segala
larangan Tuhan. Dari perilaku seharian, membuktikan yang dia ini
sungguh
mengenal Tuhannya. Apakah kita sudah jadi orang seperti ini? Apakah
kita
hanya takat boleh bercakap sahaja tentang Tuhan? Atau hanya boleh
berfikir-fikir tentangNya sahaja? Jika belum, sungguh hati kita perlu
dipimpin untuk itu.
(petikan drp www.rufaqa.com)