Oleh Abdul Rahman Abdul Rahim
Kitab yang berasal daripada perkataan Arab bermakna buku. Buku bererti helaian-helaian kertas yang telah dijilidkan.
Kalau menurut makna istilah ini, maka al-Quran menjadi kitab setelah dibukukan pada zaman Khalifah Uthman r.a. walaupun ia masih berbentuk mushaf iaitu helaian-helaian kertas yang diikat tetapi tidak dijilidkan.
Ini bermakna al-Quran pada zaman Rasulullah s.a.w. yang berbentuk hafalan dan tulisan di atas pelbagai bahan belum lagi dihimpun menjadi buku, dan tidak boleh disebut sebagai kitab seperti yang difahami sebagai istilah Arab hari ini.
Bagaimanapun, mafhum Surah al-Baqarah ayat 2: Kitab al-Quran ini, tidak ada sebarang syak padanya (tentang datangnya dari Allah dan tentang sempurnanya); ia pula menjadi petunjuk bagi orang bertakwa.
Mengapakah al-Quran disebut sebagai kitab sedangkan ketika itu ia masih belum dibukukan dan sepatutnya tidak dipanggil sebagai kitab?
Apa yang sebenarnya berlaku ialah istilah `kitab' dalam al-Quran tidak bermaksud `buku'. Istilah `kitab' sebagai `buku' hanya berlaku selepas diciptanya buku. Jadi buku dalam bahasa Arab disebut sebagai kitab.
Tetapi istilah `kitab' sudah lama wujud sebelum manusia mencipta buku. Malah dalam al-Quran juga disebut bahawa Zabur, Taurat dan Injil adalah kitab sedangkan pada masa itu pastinya, kitab-kitab itu tidak dibukukan. Ia hanya berbentuk helaian kertas, atau dalam bentuk gulungan seperti yang biasa dibuat pada zaman purba.
Ini kerana buku yang kita kenal hari ini dicipta jauh pada zaman kemudian.
Sebelum terciptanya buku, kitab membawa banyak maksud lain.
Kitab mempunyai akar huruf `ktb', yang membawa kepada perkataan `katb' dan `kitabat'.
Sebelum terciptanya buku, kitabat atau kitab bermakna ``apa yang ditulis'', atau hasil tulisan. Jadi walaupun al-Quran, Injil, Taurat dan Zabur tidak dibukukan, tetapi ia masih dianggap sebagai kitab kerana ditulis, sama ada atas kertas, kulit, kayu atau batu.
Tetapi istilah kitabat yang membawa kepada kitab bukan saja bermaksud ``apa yang ditulis'', ia juga membawa makna wacana, gagasan atau fahaman.
Sebab itu, dalam al-Quran akan didapati perkataan `kitab' merujuk kepada firman, ilmu abadi, syariah, ketentuan dan al-Quran sendiri.
Jadi, istilah `kitab' itu bukan saja bermakna buku tetapi juga suatu fahaman, kepercayaan atau sistem pemikiran.
Al-Quran membawa maksud suatu bentuk pemahaman Tauhid. Begitu juga dengan Zabur, Taurat dan Injil. Ia bukan merujuk kepada bentuk zahir kitab tetapi idea atau fahaman yang dibawa daripada wahyu itu.
Justeru, istilah Ahlul Kitab yang terdapat dalam al-Quran tidak tepat untuk diterjemahkan sebagai People of the Book dalam bahasa Inggeris yang bermaksud `Pengikut Buku'. Ini kerana ahli kitab ini bukan bermaksud pengikut buku walaupun kini al-Quran sudah berada dalam bentuk buku dan orang Islam dianggap sebagai Ahlul Kitab.
Pengikut-pengikut Nabi Daud, Nabi Musa, Nabi Ibrahim dan Nabi Isa adalah kesemuanya Ahlul Kitab walaupun `kitab' mereka, Zabur, Taurat, Suhuf dan Injil tidak dibukukan.
-- e-mel:
[email protected] Sumber: Utusan Online (17/09/2004)
-----------------
Hai org-org yang beriman, jika datang kpdmu org fasik membawa suatu berita maka periksalah dengan teliti agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui kdaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu itu. (Al-Hujurat