Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 23-06-2017  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
We can't change the past, but we can change the future.
-- Anonymous

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: lizaizara
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43026

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 7
Ahli: 0
Jumlah: 7




  Yang Masuk Ke Sini
nice_pesan: 2 hari yang lalu
aliya_hudi97: 13 hari yang lalu
mat_chop: 21 hari yang lalu
jutawanmuslimah: 25 hari yang lalu
Daeng_Jati: 30 hari yang lalu
lizaizara: 32 hari yang lalu


Isu dan Ehwal Semasa
Topik: GST ...Pro dan Kontra kepada rakyat dan negara


Carian Forum

Moderator: Admin, hafeezzul
Portal Komuniti :: Ukhwah.com Indeks Forum
  »» Isu dan Ehwal Semasa
    »» GST ...Pro dan Kontra kepada rakyat dan negara

Please Mendaftar To Post


Oleh GST ...Pro dan Kontra kepada rakyat dan negara

Najib76
Warga Rasmi
Menyertai: 22.05.2013
Ahli No: 42852
Posting: 1
Dari: Batu Pahat

blank   avatar


posticon Posting pada: 23-05-13 05:02


Assalamualaikum

PRU13 dah berlalu , tetapi gelombangnya masih terasa.....dan baru-baru ini kecoh dengan isu kenaikan harga barang dan tak lari juga GST ....persoalan

1. apa itu GST ?
2. apa kesan kepada rakyat ?
3. adakah penurunan cukai pendapatan akan diganti dengan GST memberi kesan negatif kepada rakyat ?
4. apa model terbaik perlaksanaan GST ? SIngapura ??

Bookmark and Share

  


  Member Information For Najib76Profil   Hantar PM kepada Najib76   Quote dan BalasQuote

al-biruni03
Warga 4 Bintang
Menyertai: 21.06.2003
Ahli No: 1583
Posting: 236
Dari: bukit kapar,klang

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 06-07-13 14:27


GST- government service tax

kesan- rakyat bayar mahal cket la..


-----------------
ANaMusaFir87


Bookmark and Share

  


  Member Information For al-biruni03Profil   Hantar PM kepada al-biruni03   Pergi ke al-biruni03's Website   Quote dan BalasQuote

anazalil
Warga 2 Bintang
Menyertai: 06.05.2010
Ahli No: 39780
Posting: 68
Dari: melaka

Melaka   avatar


posticon Posting pada: 15-12-14 10:04


Jawapan :

1. GST adalah cukai yang di kenakan ke atas kita sebagai pengguna terhadap semua barang yang kita beli atau perkhidmatan yang kita beli, seperti betul kereta, alat ganti kena tambah 6% dan upah pun kena tambah 6%.

2. Kesannya, semua barang akan naik harga dan semua perkara akan kena bayar. Ada kajian yang dilaksanakan oleh badan tertentu, dianggarkan peningkatan kos bagi seorang dewasa d Malaysia adalah sebanyak rm 200 sebulan selepas gst. memang betul ada banyak barang keperluan asas yang tak kena gst, eg. beras, minyak masaka, ikan, ayam, sayur dan buah2an. tapi bila beli kat kedai makan, semua kena gst balik. Larat ke kita nak kena masak setiap hari. so, kena pakat-pakat memasak d ofis lah.

Bookmark and Share

  


  Member Information For anazalilProfil   Hantar PM kepada anazalil   Quote dan BalasQuote

anazalil
Warga 2 Bintang
Menyertai: 06.05.2010
Ahli No: 39780
Posting: 68
Dari: melaka

Melaka   avatar


posticon Posting pada: 15-12-14 10:08


sambung....

3. Cukai pendapatan nak turun ke.... apa kesan kepada org yang memang tak kena cukai pendapatan, tapi mereka kena gst juga. Seronok lah org kaya2 yang dapat turun cukai, sebab bagi mereka gst rm 200 sbln ni macam beli gula2 20 sen saja.

4. Model terbaik adalah negara2 eropah seperti uk, Sweden dll. walaupun mereka kenakan berbagai2 cukai, tapi pulangan diberi dalam bentuk kebajikan kepada rakyat cukup banyak..... eg, pendidikan percuma, elaun khas mengikut jumlah anak dll. bagi Negara asia, kebanyakannya tidak menyelesaikan masalah rakyat, sebaliknya meningkatkan kadar inflasi sahaja.

wallahu a'lam

Bookmark and Share

  


  Member Information For anazalilProfil   Hantar PM kepada anazalil   Quote dan BalasQuote

Lord_Vader
Warga Rasmi
Menyertai: 01.01.2015
Ahli No: 42950
Posting: 2
Dari: City of London

uk   avatar


posticon Posting pada: 01-01-15 10:33


Pada 06-07-13 14:27 , al-biruni03 posting:

!!! QUOTE !!!

GST- government service tax

kesan- rakyat bayar mahal sikit lah..



Assalamualaikum

Sedikit pembetulan. GST: Goods and Service Tax. Bukan Government and Service Tax.

Sebuah bentuk atau modul cukai terbaru yang akan dikuatkuasakan pada 1 April 2015.

Modul GST ni masih di awal peringkat perlaksanaan. Apabila dilaksanakan kelak, kita akan dapat lihat dimana ada kekurangan dan kecacatan.

Pendapat saya, beri sedikit masa untuk modul GST kita betul-betul kukuh dan dapat dilihat sebagai memberi pulangan yang baik kepada rakyat.

InsyaAllah..

Bookmark and Share

  


  Member Information For Lord_VaderProfil   Hantar PM kepada Lord_Vader   Quote dan BalasQuote

Firdaus15
WARGA SETIA
Menyertai: 26.12.2003
Ahli No: 5978
Posting: 798
Dari: Kota Bharu

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 11-03-15 08:55


sebelum GST pun memang dah kena cukai

Bookmark and Share

  


  Member Information For Firdaus15Profil   Hantar PM kepada Firdaus15   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.108621 saat. Lajunya....