Welcome To Portal Komuniti :: Ukhwah.com

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 20-09-2019  

  Login
Nickname

Password

>> Mendaftar <<

  Mutiara Kata
Kita tidak belajar dari kejayaan-kejayaan kita. Kita belajar dari kegagalan-kegagalan kita.
-- John Naisbitt

  Menu Utama

  Keahlian Ukhwah.com
Terkini: mengintaisyurga
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 43096

  Sedang Online
Sedang Online:
Tetamu: 35
Ahli: 0
Jumlah: 35




  Yang Masuk Ke Sini
IbnuKhaldun: 11 hari yang lalu
alongmina: 15 hari yang lalu
muslimin23: 21 hari yang lalu
kasih_kekasih: 26 hari yang lalu
budakbesar: 32 hari yang lalu
azemi: 36 hari yang lalu

Poll Results




Isu HALAL di Malaysia

Makin ragu-ragu dengan tanda Halal26 % 26.41 % (145)
Apa? JAKIM tak ada kuasa tentang HALAL?3 % 3.10 % (17)
Jakim sendiri diragui sebagaimana tanda Halal4 % 4.92 % (27)
Banyak tanda halal palsu dan tiada tindakan21 % 21.86 % (120)
Harapkan pagar, pagar makan padi1 % 1.46 % (8)
Malaysia Hub Halal? Hanya fantasi3 % 3.64 % (20)
Lebih percaya kepada Persatuan Pengguna Islam6 % 6.56 % (36)
Persatuan Pengguna Islam lebih bagus dari Jakim9 % 9.65 % (53)
Yang berada di pasaran ini, halal ke tak?22 % 22.40 % (123)

Jumlah Undian: 549
Hanya 1 undian sehari!

[ Tempat Mengundi | Survey Lain ]


"Isu HALAL di Malaysia" | Login/Mendaftar | 25 Komens
Threshold
Komen di sini adalah hakmilik yang menghantar. Pihak Pengurusan Portal tidak ada kena mengena.


Re: Isu HALAL di Malaysia
oleh ladybirdy (ihatemichellebranch) pada Isnin, 17 Julai 2006 @ 14:36:49
(Info AHLI)
memanga ragu2 dengan sesetengah barangan di pasaran yang mempunyai tanda halal..taktau nak bezakan dan tiada ke penguatkuasaan? penguatkuasaan yang efektif dan guideline amat diperlukan...
[ Tetamu tidak dibenarkan memberi komen. Sila mendaftar ]



Re: Isu HALAL di Malaysia
oleh hanan2503 ([email protected]) pada Isnin, 17 Julai 2006 @ 15:54:45
(Info AHLI) http://tiada/
jakim dah jalankan tanggungjawab dia sebagai ketua badan islam di malaysia..Kenapa nak ragu2 lagi...mereka tu pun manusia...dah cuba sedaya upaya nak bendung masalah haram kat malaysia ni...kita umat islam kat malaysia pun kena bagi kerjasama ...kalau masing-masing nak salahkan umat silam yang lain,macamman umat silam nak bersatu,jangan nak salahkan jakim..
[ Tetamu tidak dibenarkan memberi komen. Sila mendaftar ]





Re: Isu HALAL di Malaysia
oleh syemarly ([email protected]) pada Selasa, 18 Julai 2006 @ 11:31:49
(Info AHLI)
tak tau nak cakap apa...memang sedh bla isu ni tmbul...dan memang patut tmbul pun...

tap sebenarnya dengan yakin saya menyatakan semua tu bukan salah JAKIM 100%...Kenapa?

yeah,,seperti yang kalian tau jakim tak ada kuasa...so..sapa yang berkuasa...?of course krajaaan..tapi jakm tak dberi sepenuh kuasa untuk inspect dan enforce mana-mana prems...ala macam isu kuatkuasa maksat lah....phak jawi tak da kuasa penuh nak tangkap dan dakwa sana sini....

lag pula dengan kuasa terhad ni lah jakim sdaya upaya jalankan tugas....bukan nak backing tap dan lah kenyataannya...

so..janganla nuduh sebarangan...
[ Tetamu tidak dibenarkan memberi komen. Sila mendaftar ]

Re: Isu HALAL di Malaysia
oleh triptofana ([email protected]) pada Selasa, 18 Julai 2006 @ 16:12:44
(Info AHLI)
Dalam isu halal ni, jakim sebenarnya tidak boleh dipersalahkan kerana mereka hanya diberi kuasa mengeluarkan sijil halal dan jika nak buat pemantauan, mereka tidak boleh bertindak sendirian, mesti ada KPDN bersama. Dan satu lagi, Malaysia sebagai negara Islam tidak ada AKTA MAKANAN HALAL, so bila peniaga buat salah dari segi kehalalan, mereka tidak boleh didakwa atas kesalahan tersebut sebab tiada dalam undang2 Malaysia. Cuma mereka boleh didakwa bila tidak mematuhi AKTA MAKANAN sahaja.
[ Tetamu tidak dibenarkan memberi komen. Sila mendaftar ]



Re: Isu HALAL di Malaysia
oleh triptofana ([email protected]) pada Selasa, 18 Julai 2006 @ 16:20:03
(Info AHLI)
Kenapa Malaysia yang mengiktiraf negaranya sebagai Negara Islam tiada AKTA MAKANAN HALAL sedangkan AMERIKA negara yang mendiskriminasikan orang Islam ada AKTA MAKANAN HALAL? Pelik...pelik...
[ Tetamu tidak dibenarkan memberi komen. Sila mendaftar ]



apa nak jadi....
oleh nurulsya_87 ([email protected]) pada Khamis, 20 Julai 2006 @ 11:29:42
(Info AHLI)
kenapa jakim tak ambil tindakan?.....
nak jadikan islam hadari sangat, tapi perkara yang penting itu pun di abaikan...
2 yang menyebabakan ramai umat islam sekarang ni susah nak beramal ma'ruf nahi munkar.....
kita bknnye tak tahu....makanan 2 akan jadi darah daging kita..2 yang ramai malas nak solat, lagilah nak solat berjamah, puasa...ha. benda wajib.. dbuat samba lewa saja..
ada jawatan 2, pandai2 lah guna.. jangan nak makan gaji buta saja...
tanganilah hingga k mati...ALLAH membntu hmbaNYA yang berusaha...
sama-samalah kita renungkan..wassalam...
[ Tetamu tidak dibenarkan memberi komen. Sila mendaftar ]

Re: Isu HALAL di Malaysia
oleh neirha ([email protected]) pada Khamis, 20 Julai 2006 @ 16:58:25
(Info AHLI)
Tanggungjawab dah dijalankan tetapi masih ada mereka yang mengambil kesempatan....tiada perubahan yang akan berlaku jika mereka yang melakukannya tidak berubah...renungkanlah.
[ Tetamu tidak dibenarkan memberi komen. Sila mendaftar ]

Re: Isu HALAL di Malaysia
oleh qibtiyah ([email protected]) pada Sabtu, 22 Julai 2006 @ 20:25:58
(Info AHLI)
kita sebagai pengguna islam mesti alert dengan isu-isu macam ni...kalau kita tau benda tu ragu2 @ tak halal, tak perlu lah beli...
"bersama tegakkan islam"
[ Tetamu tidak dibenarkan memberi komen. Sila mendaftar ]

Re: Isu HALAL di Malaysia
oleh nuraisha ([email protected]) pada Isnin, 24 Julai 2006 @ 19:04:24
(Info AHLI)
penuh keraguaan....macam mana?? kalau dah ragu2 tu, hukumnya shubhat....lebih baik tak makan. bukan begitu ke???
[ Tetamu tidak dibenarkan memberi komen. Sila mendaftar ]



Re: Isu HALAL di Malaysia
oleh syemarly ([email protected]) pada Khamis, 27 Julai 2006 @ 11:02:02
(Info AHLI)
look... "al-yaqiin lah yazaal asy-syakk..."

so..yakin lah something tu sampai lah timbul benda-benda yang boleh diragukan...tu adalah pilihan dan sebagai jalan selamat...it means Kalau anda beli apa-apa lah...tengok ingredients dia,Kalau ada tulis word2 yang pelik sikit macam....label E...word ham dan apa-apa lah(saya ni pun tak paham sangat)..so...tak payah guna...Kalau tak ada tu...yakinla...ok saja...pastinya kena pastikan ada logo halal lah...k..
[ Tetamu tidak dibenarkan memberi komen. Sila mendaftar ]





Re: Isu HALAL di Malaysia
oleh in_saff ([email protected]) pada Isnin, 31 Julai 2006 @ 10:01:25
(Info AHLI)
apa yang menjadi masalah ialah agama islam diletak di bawah satu jabatan, maknanya kuase agama tu boleh disekat dan terhad... Maka dengan itu, isu halal ini memang tidak dapat selesai kerana JAKIM sendiri pun tak mampu...Bukan isu ni saja, malah banyak lagi isu agama yang lain yang tidak dapat diselesaikan selagi Agama diletak di bawah satu jabatan.
[ Tetamu tidak dibenarkan memberi komen. Sila mendaftar ]

Re: Isu HALAL di Malaysia
oleh iNsyirah84 (ummi) pada Khamis, 03 Ogos 2006 @ 12:11:56
(Info AHLI)
ada cop halal boleh dibeli pulak..cop halal china lah..macam-macam.takutla macam ni..
[ Tetamu tidak dibenarkan memberi komen. Sila mendaftar ]

Re: Isu HALAL di Malaysia
oleh zrul pada Isnin, 07 Ogos 2006 @ 9:52:01
(Info AHLI)
Cadangan saya ialah supaya tanda tidak halal juga diperkenalkan.
[ Tetamu tidak dibenarkan memberi komen. Sila mendaftar ]

Re: Isu HALAL di Malaysia
oleh disc_manz pada Khamis, 10 Ogos 2006 @ 11:24:16
(Info AHLI)
Kelemahan JAKIM dalam perlaksaan Halal di Malaysia...

-tak cukup pegawai untuk melaksanakan penguatkuasaan
-tiada keselarasan dari segi perlaksaan di negeri2
-lembab dari segi pengurusan dan tindakan
-promosi hebat tapi pengisian tak ada
-banyak karenah birokrasi
-tiada Akta khusus untuk makanan halal
-pegawai kurang kepakaran
-kurang sokongan/kerjasama daripada agensi2 kerajaan yang lain
-kelemahan penguatkuasaan
[ Tetamu tidak dibenarkan memberi komen. Sila mendaftar ]

Re: Isu HALAL di Malaysia
oleh nurhayati (nur_kahih @yahoo.co.uk) pada Jumaat, 11 Ogos 2006 @ 16:43:00
(Info AHLI) http://-/
isu halal di Malaysia memang makin di ragui. ini bukan bererti pihak JAKIM tidak menjalankan tugas langsung, mungkin ini semua di luar bidang kuasa mereka, selain itu, kebanyakan kandungan untuk sesuatu produk yang kurang mendapat perhatian tentang kehalalannya. contoh yang paling ketara adalah kandungan SLS dalam barangan kegunaan harian. SLS merupakan satu bahan kimia yang lebih di kenali sebagai tepung tulan, masalah timbul apabila sumber tulang yang di gunakan,...kita sebagai rakyat malaysia sekaligus sebagai pengguna, haruslah berusaha mencari yang halal, bukan hanya menuding jari meletakkan kesalahan terhadap pihak tertentu, tetapi hendaklah bekerjasama untuk mengatasi masalah keraguan ini... wallahualam
[ Tetamu tidak dibenarkan memberi komen. Sila mendaftar ]

Re: Isu HALAL di Malaysia
oleh noorsyahadah (smiley_cute:)) pada Rabu, 23 Ogos 2006 @ 23:08:36
(Info AHLI)
Pada dasarnya, semua perkara yang kita perlukan seperti makanan, pakaian, tempat tinggal, kenderaan dll adalah harus..selagi tiada nas yang mengatakan bahawa ia adalah haram..Jadi, selagi kita tak tahu benda itu mengandungi benda-benda yang memudaratkan, selagi itu kita dianggap tidak tahu dan boleh kita menggunakan keperluan kita ini..
Tapi, bila kita dah mula rasa ragu-ragu, bermakna kita melakukan perkara yang syubhah..Kalau boleh, kita kena elakkan dari perkara-perkara syubhah sebab ia boleh menjejaskan amalan kita seharian..
Dalam sektor ekonomi di Mlaysia kini, kita lihat ia lebih dipeloporo oleh orang kafir. Orang Kafir mula terlibat dalam pembuatan tidak kira makanan atau pakaian atau minuman sebab sifat keterbukaan kerajaan dalam hal ini. Sebagai seorang muslim, kita wajib untuk mengutamakan saudara kita sendiri (saudara seISLAM). Marilah kita sokong perkembangan ekonomi Islam yang sudah pastinya segala pembuatan adalah hasil dari tangan saudara kita juga yang mengetahui batas-batas kita dalam beragama kerana kita memahami apa yang kita perlukan dan apa yang perlu kita jauhi.
Di sini, saya ingin mengesyorkan kepada mana-mana pembaca komen ini..untuk mengikuti perniagaan multi level marketing HPA (Herba Perubatan al-Wahida) yang menghasilkan produk-produk selamat dari penggunaan bahan-bahan haram. Bagi memastikan perkembangan ekonomi Islam, MLM ini hanya melibatkan pengedar-pengedar yang beragama Islam di samping mengadakan program-program berbentuk keagamaan sehinggakan terdapat satu kes di mana seorang yang bukan Islam mahu menjadi pengedar. Maka setiap pengedar mestilah mengikuti program yang dianjurkan sehingga akhirnya beliau telah mendapat hidayah Allah untuk memeluk Islam..Jadi, marilah kita sama-sama memperjuangkan kelebihan yang ada dalam Islam..Wallahua'lam..




Datacenter Solution oleh Fivio.com Backbone oleh JARING Bukan Status MSCMyPHPNuke Portal System

Disclaimer: Posting dan komen di dalam Portal Komuniti Ukhwah.com ini adalah menjadi hak milik ahli
yang menghantar. Ia tidak menggambarkan keseluruhan Portal Komuniti Ukhwah.com.
Pihak pengurusan tidak bertanggung jawab atas segala perkara berbangkit
dari sebarang posting, interaksi dan komunikasi dari Portal Komuniti Ukhwah.com.


Disclaimer: Portal Komuniti Ukhwah.com tidak menyebelahi atau mewakili mana-mana parti politik
atau sebarang pertubuhan lain. Posting berkaitan politik dan sebarang pertubuhan di dalam laman web ini adalah menjadi
hak milik individu yang menghantar posting. Ia sama-sekali tidak ada
kena-mengena, pembabitan dan gambaran sebenar pihak pengurusan Portal Komuniti Ukhwah.com

Portal Ukhwah
Hakcipta 2003 oleh Ukhwah.com
Tarikh Mula: 14 Mei 2003, 12 Rabi'ul Awal 1424H (Maulidur Rasul)
Made in: Pencala Height, Bandar Sunway dan Damansara Height
Dibina oleh Team Walasri




Loading: 0.116907 saat. Lajunya....