Welcome To Portal Komuniti Muslimah -- Hanan.com.my.my

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 23-08-2019  

  Suka!
New Page 1

  Mutiara Kata
Setiap jiwa yang dilahirkan telah tertanam dengan benih untuk mencapai keunggulan hidup . Tetapi benih itu tidak akan tumbuh seandainya tidak dibajai dengan keberanian..

-- Hukama'

  Menu Utama

  Keahlian Portal Komuniti
Terkini: lysazae
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 13715

  Sedang Online
Assalamualaikum
Tetamu

Nickname

Password



[ Mendaftar ]

Sedang Online:
Tetamu: 35
Ahli: 0
Jumlah: 35




  Dari Galeri
bersama akak2 hosmet

  Yang Masuk Ke Sini
nishazainal: 11 jam, 17 minit yang lalu
bintanghatee: 2 hari yang lalu


Isu Semasa
Topik: jom kongsikan kata-kat hikmat


Carian Forum

Moderator: Pengurusan
Portal Komuniti Muslimah -- Hanan.com.my.my Indeks Forum
  »» Isu Semasa
    »» jom kongsikan kata-kat hikmat

Please Mendaftar To Post

Mukasurat 1 Of 3

Go To Page: 1 · 2 · 3  
Jump To Page:

Oleh jom kongsikan kata-kat hikmat

istighfar
WARGA 1 BINTANG
Menyertai: 29.04.2003
Ahli No: 608
Posting: 38
Dari: kl

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 03-05-03 00:52


assalamualaikum

ana ahli baru dalam HANAN.COM so ana nak ajak kalian sekalian kongsi kata-kata hikmat ngan ana....
******************************************

dalam keredhaan hati adaketinggian budi,
dalam kemiskinan harta ada kekayaan jiwa,
dalam kesempitan hidup ada keluasan ilmu,
hidup ini indah jika semuanya kerana ALLAH



Bookmark and Share




  Member Information For istighfarProfil   Hantar PM kepada istighfar   Quote dan BalasQuote

Nabilah
WARGA 4 BINTANG
Menyertai: 17.04.2003
Ahli No: 37
Posting: 241
Dari: PeYrOcK....;)

Perak   avatar


posticon Posting pada: 03-05-03 21:29


Assalammualaikum...

Saya ada beberapa kata2 hikmat yang boleh jadi 'hikmat' untuk diri kita,insyaAllah...

"Jika kita tak dapat menjadi pohon untuk memberi naungan atau tempat berteduh,jadilah rumput yang menghijau di tepi jalan"

"Sahabat sejati bukan yang membenarkan kata-katamu,tetapi yang berkata benar kepadamu"

"Jika kita tak dapat menjadi yang terbaik,jadilah orang baik"

Wassalam...

-----------------
"Apabila nafsu berkuasa,gelaplah hati,
Apabila hati gelita,sempitlah dada,Apabila dada sempit,buruklah lakunya,Apabila buruk laku,ia dibenci semua makhluk"

Bookmark and Share




  Member Information For NabilahProfil   Hantar PM kepada Nabilah   Quote dan BalasQuote

Izzar
-{SERIKANDI BERJASA}-
Menyertai: 15.04.2003
Ahli No: 3
Posting: 18

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 03-05-03 22:49


"Jika tak dapat menjadi paus gagah di lautan, jadilah keli lincah di sungai"

"Bukan senang nak senang; bukan susah nak susah"

"Kedukaan dan kegembiraan adalah sama. Ia tak kekal lama"

[ Posting ini telah di edit oleh: Izzar pada 2003-05-03 22:50 ]


Bookmark and Share




  Member Information For IzzarProfil   Hantar PM kepada Izzar   Quote dan BalasQuote

hub_addin
WARGA 5 BINTANG
Menyertai: 17.04.2003
Ahli No: 23
Posting: 447
Dari: Perak No.1

Perak   avatar


posticon Posting pada: 09-05-03 10:26




Malam itu seri kerana bintangnya
Taman itu indah kerana perhiasannya
Rumah itu kukuh kerana binaannya
Insan itu hidup kerana iman dan taqwanya




-----------------


Bookmark and Share




  Member Information For hub_addinProfil   Hantar PM kepada hub_addin   Quote dan BalasQuote

anak_perak
{ SRIKANDI }
Menyertai: 17.04.2003
Ahli No: 45
Posting: 186

Perak   avatar


posticon Posting pada: 09-05-03 14:58


Perkataan hikmah orang bijaksana merupakan permainan gurau senda bagi orang-orang bodoh dan perkataan hikmah orang-orang bodoh merupakan pengajaran bagi orang-orang bijaksana.

null
"Semulia-mulia manusia, adalah manusia yang merendah diri di kala dia berkedudukan tinggi, dan bersikap adil ketika berkuasa."- Khalifa Malik Al Marwan

Di antara fitnah orang yang berilmu (orang alim) ialah berkata-kata lebih disukai daripada mendengar. Padahal mendengar itu lebih selamat daripada berkata-kata kerana dalam berkata-kata orang cenderung untuk mengisi, menambah dan mengurangi
Yazid bin Abi Habib



Solat itu menghantarmu setengah jalan, puasa itu menghantarmu ke pintu kerajaan dan sedekah itu membawamu masuk ke dalamnya
Sahl bin Abdullah At-Tusturi


Keadaan hamba ini hanya ada empat macam: Nikmat, bala, taat dan maksiat. Maka jika ada di dalam nikmat, kewajipan hamba adalah bersyukur kepada Allah dan jika menerima bala harus sabar. Dan jika dapat melakukan ketaatan harus merasa mendapat taufik hidayat dari Allah. Dan bila tergelincir dalam dosa maksiat, maka harus membaca istighfar
Abul -Abbas Al Masri


Seseorang tidak akan mencapai darjat kesolehan, kecuali melalui enam rintangan: menutup pintu kemuliaan dan membuka pintu kehinaan, menutup pintu nikmat dan membuka pintu kesukaran, menutup pintu istirehat dan membuka pintu perjuangan, menutup pintu tidur dan membuka pintu jaga, menutup pintu kekayaan dan membuka pintu kemiskinan, menutup pintu harapan dan membuka pintu bersiap menghadapi maut
Ibrahim bin Adham









-----------------



Bookmark and Share




  Member Information For anak_perakProfil   Hantar PM kepada anak_perak   Quote dan BalasQuote

kaklong
WARGA 4 BINTANG
Menyertai: 27.04.2003
Ahli No: 551
Posting: 155
Dari: darul ridzuan

brunei  


posticon Posting pada: 09-05-03 15:13


"pandu cermat, jiwa selamat"




kata2 hikmat jugak tu! especially buat yg memandu...ahaks..

-----------------


Bookmark and Share




  Member Information For kaklongProfil   Hantar PM kepada kaklong   Quote dan BalasQuote

nuriz
WARGA 2 BINTANG
Menyertai: 27.04.2003
Ahli No: 549
Posting: 53
Dari: perak

Perak   avatar


posticon Posting pada: 09-05-03 15:42


*PENUHKAN DADA DGN AMAL, PENUHKAN AKAL DGN ILMU,PENUHKAN SEMANGAT DGN KEYAKINAN, DAN PENUHKAN HIDUP DGN KKEJAYAAN"

*KEJAYAAN BUKAN WARISAN...
KEGAGALAN BUKAN TRADISI..

*Harta yang paling indah adalah sabar
Teman yang paling akrab adalah amal
Pengawal yang paling waspada adalah diam
Bahasa yang paling manis adalah senyum
Dan ibadah yang paling indah adalah kyusuk

*Wanita yang cantik tetapi tidak berbudi pekerti tinggi, lebih-lebih lagi isteri yang cantik yang
derhaka pada suami adalah ibarat bunga raya. Cantik warnanya harumnya tiada.
Sebaliknya wanita yang tidak cantik tetapi berakhlak mulia, taat suaminya, sentiasa mencari
keredhaanNya, ibarat bunga cempaka. Tiada rupa tetapi harumnya memikat jiwa.Antara bunga raya dan bunga cempaka pastilah cempaka diminati orang. Kasihan si bunga raya, tidak dijual atau dipakai orang. Ibarat gadis murahan yang mempertontonkan kecantikan.Konon nanti ada yang berkenan tetapi tidak sedar diri jadi mainan.

*"Wahai insan adakah pahalamu sedalam Jurang Mariana yang mampu menenggelamkan dosamu yang setinggi Gunung Everest itu."

-----------------
[IMG]http://www.gamespy.com/avatars/av/AT/at239.gif[/IMG][b]meniti fantasi melayari realiti[/b]


Bookmark and Share




  Member Information For nurizProfil   Hantar PM kepada nuriz   Quote dan BalasQuote

hub_addin
WARGA 5 BINTANG
Menyertai: 17.04.2003
Ahli No: 23
Posting: 447
Dari: Perak No.1

Perak   avatar


posticon Posting pada: 10-05-03 11:34




Allah is known by the heart and not the mind. and those whose hearts know Allah, are surely strong in their religion.



-----------------


Bookmark and Share




  Member Information For hub_addinProfil   Hantar PM kepada hub_addin   Quote dan BalasQuote

jijah
WARGA 3 BINTANG
Menyertai: 18.04.2003
Ahli No: 93
Posting: 136
Dari: Pulau Pinang

PulauPinang   avatar


posticon Posting pada: 10-05-03 21:12



Assalamuaalikum warahmatullahi wabarakatuh

"UTAMAKAN KELUARGA..SEMAKIN HARI SEMAKIN SAYANG"

kira oraitlah...
wassalam


Bookmark and Share




  Member Information For jijahProfil   Hantar PM kepada jijah   Quote dan BalasQuote

maricella
{ SRIKANDI }
Menyertai: 17.04.2003
Ahli No: 48
Posting: 390
Dari: gemas, negeri 9

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 10-05-03 22:26


sesekali tu hantarlak kat segmen mutiara kata kat ikim.fm...ihihi...saye plg ske hanta mutiara kata...

-----------------



●ŠēВưΜВưňĞ ĶĭţĂ ŝĚťĀρ

Bookmark and Share




  Member Information For maricellaProfil   Hantar PM kepada maricella   Quote dan BalasQuote

istighfar
WARGA 1 BINTANG
Menyertai: 29.04.2003
Ahli No: 608
Posting: 38
Dari: kl

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 10-05-03 23:30


kalau kita di kemuncak
tidak semestinya paling tertinggi,
kalau kita didasar tidak
semestinya paling terdalam
tertinggi adalah ketakwaan sejati
dan terdalam adalah keimanan abadi
bersyukur adalah sifat tertinggidan terdalam
kerana jumlahnya selalu sedikit.


Bookmark and Share




  Member Information For istighfarProfil   Hantar PM kepada istighfar   Quote dan BalasQuote

hajidah_aiman
{ SRIKANDI }
Menyertai: 02.05.2003
Ahli No: 875
Posting: 253
Dari: Perlis Indera Kayangan

Perlis   avatar


posticon Posting pada: 20-05-03 12:23


Assalamu'alaikum...
Kata-kata ni ana dpt harini dpt sahabat ana...

Harta yg paling menguntungkan SABAR,Teman yg paling akrab AMAL,Pengawal peribadi yg paling waspada DIAM,Bahasa yg paling manis SENYUM,Ibadah yg paling indah KHUSYUK

-----------------
[b][i]Tiada cinta di hatinya Hanyalah cinta Allah
Ada rasa rindu Hanyalah untuk Rasulullah
Kasih dan sayang hanyalah pada ibu ayah[/b][/i]


Bookmark and Share




  Member Information For hajidah_aimanProfil   Hantar PM kepada hajidah_aiman   Pergi ke hajidah_aiman's Website   Quote dan BalasQuote

wana
WARGA 1 BINTANG
Menyertai: 11.05.2003
Ahli No: 1159
Posting: 21
Dari: kelantan

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 20-05-03 12:54


assalamualaikum...
di sini wana ada kata-kata mutiara yang boleh kita renung-renungkan bersama...:
dari BURTON LADY..
"ada empat jenis manusia,iaitu..
I orang yang tidak tahu, dan tidak tahu bahawa ia tidak tahu, ia dalah orang yang tolol-jauhilah dia..
II orang yang tidak tahu, dan ia tahu bahawa ia tiak tahu, ia adalah orang yang bersahaja-ajarilah dia..
III orang yang tahu dan ia tidak tahu bahawa ia tahu, ia adalah orang yang tidur-bangunkanlah dia..
IV orang yang tahu, dan ia tahu, bahawa ia tahu, ia adalah orang yang bijaksana-tirulah dia..


dari PROF.DR HAMKA
"empat sempurna kerana empat...."
sempurna ilmu kerana amal
sempurna agama kerana takwa
sempurna amal kerana niat
sempurna diri kerana wibawa

dadi UMAR BIN KHATHTHAB
"tiga perkara membersihkan bagimu kesayangan temanmu....."
engkau memberi salam kepadanya mula-mula apabila engkau bertemu dengan dia, engkau lapangkan baginya tempat duduk dan engkau panggilkan dia dengan nama yang paling disukainya..

itu saja dari wana..semoga kita dapat mendapat sesuatu yang indah dalam seribu kata-kata yang cantik..wassalam

-----------------
ukhwah itu sesuatu jalinan kasih sayang yang indah


Bookmark and Share




  Member Information For wanaProfil   Hantar PM kepada wana   Quote dan BalasQuote

mardhiah12
WARGA 4 BINTANG
Menyertai: 28.04.2003
Ahli No: 568
Posting: 197

blank   avatar


posticon Posting pada: 20-05-03 13:03


assalamu`alaikum

Dari Abu Musa r.a., Rasullah s.a.w. bersabda: “Seorang mukmin dengan seorang mukmin yang lainnya adalah seperti sebuah binaan, satu bahagiannya menguatkan satu bahagian yang lain.” dan Rasulullah s.a.w. mencantumkan kedua tangannya sambil jari jemarinya berlingkaran (Sahih Bukhari)


Bookmark and Share




  Member Information For mardhiah12Profil   Hantar PM kepada mardhiah12   Quote dan BalasQuote

nur_islami
WARGA 4 BINTANG
Menyertai: 11.05.2003
Ahli No: 1146
Posting: 279
Dari: serambi mekah

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 20-05-03 13:04


"siapa cepat, dia dapat"

-----------------
tuhan dalam mjlni hadap ini banyaknya dugaan yang mdtg.ada yang dptku gagahi & ada yang gagal kuhindari,tuhan rahmatmu melgt luas.terlalu sdktku bsykr


Bookmark and Share




  Member Information For nur_islamiProfil   Hantar PM kepada nur_islami   Quote dan BalasQuote

angah_sufi
WARGA RASMI
Menyertai: 18.05.2003
Ahli No: 1335
Posting: 6
Dari: kedah

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 20-05-03 14:09


a'kum...

kiter nak share gak kata hikmah kat cni...

"mana mungkin seseorang itu mengaku dia beriman sedangkan ia tidak diuji...tabah menghadapi dugaan hidup ini..."



Bookmark and Share




  Member Information For angah_sufiProfil   Hantar PM kepada angah_sufi   Quote dan BalasQuote

sayasarah
-WARGA SETIA-
Menyertai: 19.04.2003
Ahli No: 170
Posting: 509
Dari: Kerak bumi

Pahang   avatar


posticon Posting pada: 21-05-03 01:06


a'kum

ade kat bawah ni...

-----------------
Pimpin daku dalam Redha-Mu
Kasihi daku dalam Rahmat-Mu
[IMG]


Bookmark and Share




  Member Information For sayasarahProfil   Hantar PM kepada sayasarah   Quote dan BalasQuote

istighfar
WARGA 1 BINTANG
Menyertai: 29.04.2003
Ahli No: 608
Posting: 38
Dari: kl

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 21-05-03 01:38


Senyuman adalah ibarat perhiasan batin, yang membantu mengindahkan perhiasan
lahir yang kurang cantik.
Dengan senyuman kemana pun kita pergi, bersinarlah disana cahaya
kegembiraan. Dengan senyum tiada urusan yang berat dalam dunia ini, semuanya dapat diatasi.



Bookmark and Share




  Member Information For istighfarProfil   Hantar PM kepada istighfar   Quote dan BalasQuote

istighfar
WARGA 1 BINTANG
Menyertai: 29.04.2003
Ahli No: 608
Posting: 38
Dari: kl

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 21-05-03 01:39


Pergaulan mempengaruhi didikan otak. Pergaulan membentuk kepercayaan dan
keyakinan. Oleh itu, untuk kebersihan jiwa, hendaklah bergaul dengan
orang-orang yang berbudi, orang yang dapat kita kutip manfaat
daripadanya. - HAMKA



Bookmark and Share




  Member Information For istighfarProfil   Hantar PM kepada istighfar   Quote dan BalasQuote

istighfar
WARGA 1 BINTANG
Menyertai: 29.04.2003
Ahli No: 608
Posting: 38
Dari: kl

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 21-05-03 01:40


Orang yang mempunyai seribu orang kawan, tidak seorangpun yang akan ditemuinya. Tetapi orang yang mempunyai seorang musuh akan menemuinya dimana-mana.


Bookmark and Share




  Member Information For istighfarProfil   Hantar PM kepada istighfar   Quote dan BalasQuote

Moderator: Pengurusan
Portal Komuniti Muslimah -- Hanan.com.my.my Indeks Forum
  »» Isu Semasa
    »» jom kongsikan kata-kat hikmat

Please Mendaftar To Post

Mukasurat 1 Of 3

Go To Page: 1 · 2 · 3  
Jump To Page:


Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 


-------------------------------------------------------------------------------
Portal Komuniti Muslimah
Hakcipta 2003 oleh Hanan Alam Faizli / Hanan Network
Made in: Bandar Sunway, Selangor
Tarikh Mula: 17hb April 2003

Dibina oleh: Team Walasri

Ditadbir oleh:





Loading: 0.081886 saat. Lajunya....