Welcome To Portal Komuniti Muslimah -- Hanan.com.my.my

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 23-03-2019  

  Suka!
New Page 1

  Mutiara Kata
Orang yang miskin bukanlah mereka yang tidak mempunyai wang, tetapi mereka yang tidak ada impian.

-- Kata Bijaksana

  Menu Utama

  Keahlian Portal Komuniti
Terkini: nur_elhikmah
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 13709

  Sedang Online
Assalamualaikum
Tetamu

Nickname

Password



[ Mendaftar ]

Sedang Online:
Tetamu: 42
Ahli: 0
Jumlah: 42




  Dari Galeri
Inilah IBU ANGKAT kepada ahli-ahli Komuniti Muslimah. Anggaplah UMMIMQ sebagai ibu kita sendiri....

  Yang Masuk Ke Sini
nishazainal: 1 hari, 12 jam, 59 minit yang lalu
Swarig123: 29 hari yang lalu


Copy & Paste
Topik: Hujan Oh Hujan


Carian Forum

Moderator: Pengurusan
Portal Komuniti Muslimah -- Hanan.com.my.my Indeks Forum
  »» Copy & Paste
    »» Hujan Oh Hujan

Please Mendaftar To Post


Oleh Hujan Oh Hujan

halesolurun_84
{ SRIKANDI }
Menyertai: 13.10.2008
Ahli No: 9163
Posting: 566
Dari: JeRaNtUt ! SuBaNg JaYa

Pahang   avatar


posticon Posting pada: 25-11-09 12:20


" Musim tengkujuh menjelang tiba. Kadangkala terdengar bebelan orang-orang di sekeliling Kita, "Cuaca buruk saja akhir-akhir ini ye.." Soalnya, Kenapa hujan dikatakan cuaca buruk?

Berapa ramaikah di kalangan kita yang mengeluh bila hari hujan?

1. Iskk, tak kering lah baju kalau asyik hujan saja.
2. Alahai, hujan laaagiiii
3. Tiap-tiap hari hujan...susah lah macam ini
4. Payah nak buat apa-apa kalau hujan
5. Tak boleh balik lagi, hujanlah!



Bukankah bebelan-bebelan itu lebih baik digantikan dengan DOA:

"Allahumma syaiyiban nafi'a" (Ya Allah, Ya Tuhan kami! Jadikan hujan ini bermanfaat buat kami).


Hakikatnya, hujan itu rahmat.

"Dan Dialah (Allah) yang menghantarkan angin sebagai pembawa berita yang menggembirakan sebelum kedatangan rahmatnya (iaitu hujan), hingga apabila angin itu membawa awan mendung, Kami halakan dia ke negeri yang mati (ke daerah yang kering kontang), lalu Kami turunkan hujan dengan awan itu, kemudian Kami keluarkan dengan air hujan itu berbagai-bagai jenis buah-buahan. Demikianlah pula Kami mengeluarkan (menghidupkan semula) orang-orang yang telah mati, supaya kamu beringat (mengambil pelajaran daripadanya) ." (Al-A'raf : 57)

Sebenarnya hujan terlalu banyak manfaatnya.

1. Membersihkan udara
2. Menyubur tanaman
3. Membekalkan air sungai berterusan
4. Menjadi sumber minuman haiwan terutamanya di kawasan kontang
5. Membekal air ke empangan


Ini sikit sahaja senarai kebaikannya. Ada banyak lagi.

Kenapa orang selalu "bad mood" bila hujan?

"Hujan tidak, mendung pun tidak, tiba-tiba saja bermuram ni?" Macam biasa dengar ayat tu, kan? Seolah-olah sinonim sungguh hujan dengan suasana muram/tak best. kasihan hujan.

Sedarkah Kita? Bila hujan turun, rahmat dilimpahkan buat manusia. Sebab itu, Nabi pun pernah pesan, bila hujan turun, DOA mustajab. Sekarang ini, di tempat Kita hampir tiap-tiap Hari hujan. Tiap-tiap hari ada masa untuk DOA menjadi mustajab. Kenapa lepaskan peluang dengan keluhan sia-sia di saat pintu-pintu langit sedang terbuka?


"Maka Kami bukakan pintu-pintu langit, dengan menurunkan hujan yang mencurah-curah" (al-Qamar : 11)

Maka, BERDOALAH.. Semoga Hari ini lebih baik dari semalam. Dan semoga, Hari esok akan lebih baik. Dalam ilmu tasawwuf dan ilmu-ilmu fardhu Ain lain pun Ada juga mengingatkan Kita tentang kebijaksanaan Allah.

Lihatlah firman Allah yang bermaksud: "Dan Kami turunkan hujan dari langit dengan sukatan yang tertentu, serta Kami tempatkan dia tersimpan di bumi; Dan sesungguhnya Kami sudah tentu berkuasa melenyapkannya." (Al-Mukminun : 18)

Rupa-rupanya Allah turunkan hujan ADA SUKATAN. Baru Hari ini Kita tahu, bahawa Allah turunkan hujan lebat kepada Kita sekarang ini Ada sebabnya, Ada sukatannya.. Kemudian, air itu akan disimpan di bumi. Selama mana? Itu semua rahsia Allah.

"Dan Kami hantarkan angin sebagai pembawa air Dan pemindah benih; maka dengan itu Kami menurunkan air (hujan) dari langit, kemudian kami berikan kamu meminumnya; Dan bukanlah kamu yang (berkuasa menurunkannya atau) menyimpannya." (al-Hijr : 22)

Semoga ada iktibar untuk peringatan kita semua.

"Dan ALLAH jualah yang mengetahui rahsia langit dan bumi dan kepadaNyalah dikembalikan segala urusan. Oleh itu, sembahlah akan Dia serta berserahlah kepadaNya. Dan (ingatlah), TUHANmu tidak sekali-kali lalai akan apa yang kamu lakukan."

(Surah Hud: 123)

Alhamdulillah, lepas ini bila hujan janganlah bersungut. Berdoalah banyak-banyak...


-----------------





Bookmark and Share




  Member Information For halesolurun_84Profil   Hantar PM kepada halesolurun_84   Pergi ke halesolurun_84's Website   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 


-------------------------------------------------------------------------------
Portal Komuniti Muslimah
Hakcipta 2003 oleh Hanan Alam Faizli / Hanan Network
Made in: Bandar Sunway, Selangor
Tarikh Mula: 17hb April 2003

Dibina oleh: Team Walasri

Ditadbir oleh:





Loading: 0.038802 saat. Lajunya....