Welcome To Portal Komuniti Muslimah -- Hanan.com.my.my

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 22-09-2020  

  Suka!
New Page 1

  Mutiara Kata
JANGAN kecilkan cita-citamu, kerana cita-cita yang kecil akan menyebabkan seseorang itu mundur dalam gerak langkah perjalanan hidupnya menuju kejayaan
-- Saidina Umar Al-Khatab

  Menu Utama

  Keahlian Portal Komuniti
Terkini: harith
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 13726

  Sedang Online
Assalamualaikum
Tetamu

Nickname

Password



[ Mendaftar ]

Sedang Online:
Tetamu: 15
Ahli: 0
Jumlah: 15




  Dari Galeri
inilah puteri_syahadah_ aka mardhiyah~salam ukuwwah

  Yang Masuk Ke Sini
citey: 1 hari, 6 jam, 13 minit yang lalu


Kesihatan
Topik: rawatan lepas bersalin?


Carian Forum

Moderator: Pengurusan, nur_kamar
Portal Komuniti Muslimah -- Hanan.com.my.my Indeks Forum
  »» Kesihatan
    »» rawatan lepas bersalin?

Please Mendaftar To Post


Oleh rawatan lepas bersalin?

nurul_aliya
WARGA RASMI
Menyertai: 22.03.2004
Ahli No: 3454
Posting: 7
Dari: klang

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 24-03-08 09:52


assalamualaikum...saya nak minta pendapat dari semua.sekarang ada banyak produk penjagaan untuk ibu2 lepas bersalin. saya dijangka bersalin bulan julai ni.dan nak bersedia lah dari sekarang, pasal ubat2an ni.agaknya produk apa yang elok spy cepat sihat.tak kira lah yang jual kat kedai ke, petua tradisional ke?sebabnya saya kena sambung belajar untuk tahun akhir bulan julai ni.harap-harap semua berjalan lancar dan saya pun lekas sembuh sebab tak nak extend.


Bookmark and Share




  Member Information For nurul_aliyaProfil   Hantar PM kepada nurul_aliya   Quote dan BalasQuote

nurani
WARGA 3 BINTANG
Menyertai: 29.03.2004
Ahli No: 3487
Posting: 90
Dari: Terengganu

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 24-03-08 15:15


assalamualaikum..
Moga nurul aliya sentiasa dalam keadaan sihat selalu dan gembira di samping menunggu kehadiran cahaya mata.. yang paling penting...nurul jangan stress atau tertekan memikirkan tentang kelahiran nanti..

saya juga bersalin dalam waktu belajar...produk yang bagus pada saya adalah produk set herbanika bersalin- nonaroguy.. memang baik untuk mana-mana ibu yang bersalin ..cuba lah..anda akan merasai sendiri kelainannya...insyaAllah.


Bookmark and Share




  Member Information For nuraniProfil   Hantar PM kepada nurani   Pergi ke nurani's Website   Quote dan BalasQuote

nurul_aliya
WARGA RASMI
Menyertai: 22.03.2004
Ahli No: 3454
Posting: 7
Dari: klang

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 25-03-08 13:04


Terima kasih kak nurani..sebenarnya ni cahayamata saya yang ketiga.yang 1st gugur, yang kedua lahir tahun 2006, dan ini yang terbaru.pengalaman saya dua tahun lepas, saya tak amal ubat2an yang beli kat kedai.cuma berurut 3x, lepas itu makan ubat yang mak bidan bagi. cukup 3 bulan, saya dah tak makan ubat lagi.saya rasa macam kurang lah,sebab ada rasa lemah2 urat lagi.lagi pula, lepas 3 bulan melahirkan, ramai kawan saya tegur muka saya pucat lagi.tak tau lah Kenapa.sedangkan saya banyak baca kat majalah, orang lepas bersalin 1-2 bulan, wajah mereka dah kembali berseri.


Bookmark and Share




  Member Information For nurul_aliyaProfil   Hantar PM kepada nurul_aliya   Quote dan BalasQuote

honey_nurhaliza
WARGA 3 BINTANG
Menyertai: 29.04.2003
Ahli No: 643
Posting: 146
Dari: Malacca Historical Place

Melaka   avatar


posticon Posting pada: 26-03-08 15:50


ni antara yang disyorkan:

amalkan:
    * Pada minggu awal bersalin eloklah dimakan makanan yang kering bagi tujuan mengecutkan rahim.
    * Makan tepat pada masanya untuk mengelakkan perut dan badan masuk angin.

    * Nasi atau roti ambil dalam kadar yang sepatutnya. Jangan terlalu banyak.
    * Makan biar sedikit tetapi kerap untuk mempercepatkan badan kembali ke bentuk asal.
    * Air juga begitu. Minum sedikit-sedikit tetapi kerap.
    * Jangan kurangkan pengambilan air kerana badan ibu sangat memerlukan air untuk penyembuhan disamping ia dapat menggalakkan pengeluaran susu ibu.


Elakkan

    * Hidangan yang pedas, gatal, berlemak dan terlalu berminyak tidak elok dimakan.

    * Makanan yang dilarang antaranya yang bersifat sejuk, berangin, gatal-gatal dan tajam/berbisa.
    * Jangan mengambil air teh atau air batu semasa dalam tempoh berpantang.


Sayur-sayuran

    * Sayur-sayuran yang digalakkan adalah sawi, lobak merah dan lobak putih.
    * Ulaman juga elok diamalkan kerana khasiatnya disamping seetengahnya boleh mewangikan badan.
    * Pegaga punyai pelbagai khasiat termasuk membanyakkan susu badan.
    * Jantung pisang bagus untuk membanyakkan susu badan.
    * Elakkan sayuran yang sejuk dan berangin seperti nangka, pucuk ubi, terung, labu, kangkung dan bayam.
    * Sayur-sayuran elok dimakan untuk mengelakkan sembelit.


Buah-buahan

    * Buah terbaik adalah buah oren kerana ia mengandungi banyak vitamin C yang membantu penyembuhan luka disamping fiber untuk melawaskan.
    * Elakkan nenas, rebung, mangga dan jambu batu serta kebanyakan buah-buahan tempatan.


Sumber Protein

    * Ikan - ikan merah, ikan jenahak, ikan selar, ikan kerisi, ikan cencaru, ikan bawal dan ikan tenggiri.
    * Ikan terbaik adalah ikan haruan kerana ia mempercepatkan penyembuhan luka. Namun jangan amalkan makan ikan haruan setiap hari. Seminggu maksima 3 kali.
    * Elakkan ikan sembilang, ikan keli, ikan kembung dan ikan pari kerana ia berduri.
    * Ayam - seelok-eloknya ayam kampung dan ayam dara.


Bookmark and Share




  Member Information For honey_nurhalizaProfil   Hantar PM kepada honey_nurhaliza   Quote dan BalasQuote

madaniyyah
WARGA RASMI
Menyertai: 06.04.2008
Ahli No: 8442
Posting: 2
Dari: ksa

saudiarabia   avatar


posticon Posting pada: 08-04-08 08:45


kalau kat saudi ni mana k cari ulam ea?? lama xmkn ulam.. rindu pula.. hehe


Bookmark and Share




  Member Information For madaniyyahProfil   Hantar PM kepada madaniyyah   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 


-------------------------------------------------------------------------------
Portal Komuniti Muslimah
Hakcipta 2003 oleh Hanan Alam Faizli / Hanan Network
Made in: Bandar Sunway, Selangor
Tarikh Mula: 17hb April 2003

Dibina oleh: Team Walasri

Ditadbir oleh:





Loading: 0.054587 saat. Lajunya....