Oleh |
lagu ikut islam |
qaulah_atrah
-{SERIKANDI BERJASA}- Menyertai: 17.04.2003 Ahli No: 40
Posting: 338
Dari: kaybee
|
Posting pada: 18-04-03 18:28
LAGU MENURUT IMAM AL GHAZALI Imam Al Ghazali dalam bukunya Ihya' Ulumuddin mengklasifikasikan lagu yang dibenarkan kepada tujuh jenis: · Lagu yang membangkitkan kerinduan untuk menziarahi tempat suci seperti Mekkah dan Madinah. · Lagu yang menaikkan semangat untuk berjuang mempertahankan negara. · Lagu yang membicarakan tentang pertarungan dan sikap tabah yang sukar mengalah walaupun pada saat-saat akhir. · Lagu yang mengenangkan masa lampau yang menimbulkan kesedihan yang positif. Menginsafkan diri tentang hakikat hidup yang sebenar. · Lagu yang menerangkan keadaan diri yang menghargai seseorang dan mengembalikan kenangan manis. · Lagu bercorak ghazal yang sopan yang menceritakan tentang kisah cinta dan membayangkan hasrat untuk bertemu pada masa akan datang. · Lagu yang menceritakan keagungan sifat-sifat Tuhan, memuji dan mentahmidkanNya wassalam ----------------- memimpin, dipimpin, terpimpin
|
maricella
{ SRIKANDI } Menyertai: 17.04.2003 Ahli No: 48
Posting: 390
Dari: gemas, negeri 9
|
Posting pada: 19-04-03 13:06
oooo camtu ke...?
|
qaulah_atrah
-{SERIKANDI BERJASA}- Menyertai: 17.04.2003 Ahli No: 40
Posting: 338
Dari: kaybee
|
Posting pada: 19-04-03 13:20
iyerrr... kak maricella mungkin orang lain ada maklumat tambahan.. silakan.. ----------------- memimpin, dipimpin, terpimpin
|
shaz77
WARGA 1 BINTANG Menyertai: 18.04.2003 Ahli No: 151
Posting: 36
Dari: Kuala Lumpur
|
Posting pada: 19-04-03 20:48
Assalamualaikum.. Tertarik juga dengan petikan di atas ... Saya ada beberapa persoalan... Sebagai seorang pelajar (bukan jurusan agama), apakah sebenarnya hukum bagi seseorang muslimah bernasyid?? contohnya, saya sendiri pernah beberapa kali bernasyid sama ada untuk persembahan @ pertandingan.. mungkin lebih kepada niat kita sebenarnya.. betul ke? bagaimana pula bernasyid utk bertanding? Matlamat / niat sebenar semestinya nak menang !! kesimpulannya???? (untuk memudahkan saya dan rakan-rakan yg lain lebih memahami) p/s : maaf sekiranya terkasar bahasa ..
|
fitrah
WARGA RASMI Menyertai: 18.04.2003 Ahli No: 68
Posting: 3
Dari: kuala lumpur
|
Posting pada: 21-04-03 00:47
assalamualaikum.. ana rasa kurang bersetuju jika muslimah bernasyid...mcm yg kite sume maklum,suara wanita tu aurat... walaupun utk tujuan berdakwah sbb matlamat tak menghalalkan cara.
|
aisyatul_auni
WARGA 3 BINTANG Menyertai: 19.04.2003 Ahli No: 177
Posting: 124
Dari: amman
|
Posting pada: 21-04-03 01:45
Nyanyian yang lunak adalah santapan jiwa manusia, menyegarkan otak dan disukai oleh pendengaran. Ia adalah kelazatan bagi telinga sepertimana makanan yang menjadi kelazatan bagi mulut dan perut; Pemandangan yang indah menjadi kelazatan bagi mata; bauan yang harum menjadi kelazatan bagi hidung dan sebainya Firman Allah (maksud): "Dan kehidupan dunia ini hanyalah LAHWUN dan permainan belaka.." (Ankabut: 64) KATA IMAM AL GHAZALI: Apabila diajukan kepada Imam alGhazali apakah nyanyian termasuk al Lahwu? Beliau berkata:Ya begitulah sebenarnya. Sesungguhnya seluruh dunia adalah al lahwu dan permainan..dan semua guarauan bersama isteri adalah al lahwu melainkan jima' yang bertujuan melahirkan zuriat. Begitu juga setiap gurauan yang tidak mengandungi kejahatan dan kemaksiatan, maka ia adalah halal. Sebab itulah ada waktu-waktunya makruh mengerjakan solat nawafil (sunat) untuk memberi kerihatan kepada orang yang sering melakukannya. Kerihatan sebenarnya menolong utk terus beramal. Sedikit dalam al lahwu dapat menolong seseorang dalam situasi tegang oleh kerana kita tidak akan mampu untuk sentiasa dalam keadaan serius dan kepahitan sepanjang masa kecuali jiwa para Anbiya'. Maka al lahwu (berhibur seketika) adalah ubat juga bagi jiwa. Maka allahwu sudah semestinya Harus. Tapi al lahwu seperti mana ubat-ubatan yang lain ia tidak boleh diambil secara berlebihan. Jika al lahwu disertai dengan niat ibadah, ia menjadi ketaatan kepada Allah. Sesiapa yang mendengar nyanyian dan muzikal janganlah menganggapnya sebagai sifat terpuji! Tapi hanya sekadar mendapatkan kelazatan dan kerihatan semata-mata. Manusia mempunyai tingkatan: perkara-perkara yang harus kepada golongan martabat ABRAR (golongan yang baik) adalah kejahatan kepada golongan muqarrabin ( mereka yang sangat hampir dengan Allah) dan seterusnya. Oleh itu kita mesti mengambil hukum 'am/pada kadar yang biasa. Bagi yang mengetahui selok belok cara untuk mengubat hati, cara untuk melembutkan hati dan mendorongnya kepada kebenaran, secara pasti dia juga akan tahu bahawa merihatkan hati dengan perkara-perkara begini (lahwun dan la'ibun) adalah ubat yang berguna yang mesti digunakan (al Ghazali). Nyanyian adalah Harus (dibolehkan) tapi dalam Acuan Islam . Muzik adalah termasuk dalam perkara tabi'iy (asasi) di sisi fitrah manusia. Ia juga termasuk bab Urf (adat resam sesuatu bangsa); ada bangsa yang amat suka kepada muzik dan nyanyian; Islam tidak menghalang sesuatu yang selari dengan fitrah dan diterima oleh urf (adat) atau cara hidup budaya setempat. (Prof Qardhawi, halal ; haram , juga Fatwa Mu'asirat) Bermain gambus dan nyanyian oleh hamba sahaya sudah diamalkan sejak zaman Ali bin Talib dan tiada yang menegahnya.. Malangnya industri musik seperti juga bidang-bidang lain, ia diterajui oleh Barat yang mempunyai muslihat yang jahat terhadap Islam terutama remajanya. Apabila industri muzik; nyanyian itu diterajui oleh Barat, maka umat Islam perlulah berhati-hati, unsur-unsur yang diketengahkan oleh mereka adalah bertujuan melalaikan manusia, menjatuhkan mereka kepada maksiat dan menjurus kepada manusia meninggalkan kehidupan beragama. Industri muzik Barat juga memperkenalkan pelbagai jenis muzik yang melampau seperti heavy metal, rap, rock, super dance dan lain-lain yang bertentangan dengan fitrah. Ini bertentangan dengan hiburan dalam Islam yang bertujuan memberi sedikit kerehatan kepada jiwa manusia. Oleh itu rumusannya industri musik dan nyanyian yang harus ialah yang sesuai dengan fitrah manusia, menghibur dan memberi ketenangan kepada jiwa dan mematuhi adab-adab Islam ; ini menuntut kesedaran Islam yang tinggi dari pemuzik dan pencipta lagu Muslim supaya membentuk arahalir industri musik yang tersendiri dan terpisah drpd pengaruh jahat Barat. Sebarang percubaan Barat untuk menghanyutkan umat Islam kepada kemaksiatan, kemudharatan dan kefasikan, mestilah dihalang, menetapi kaedah Masoleh Mursalah (kepentingan awam), Sadd Adz Dhara'iy (menutup pintu-pintu kejahatan) dan Istiqra' (pungutan suara rakyat) juga Urf (adat budaya tempatan). sebagai tambahan: Hukum mengenai muzik, pemuzik dan alat muzik mengikut Hujjatul Islam alGhazali (Ihya' Ulumidin, vol 2, pg 283-301) menjelaskan ada tiga komponen penting yang mempengaruhi hukum muzik yang mungkin berubah dari masa kesemasa: zaman, makan dan ikhwan. 'Zaman' merujuk kepada masa, apakah muzik itu melalaikan daripada jihad dan ibadah. 'Makan' merujuk kepada suasana, situasi, occasion atau upacara di mana muzik itu dipersembahkan. 'Ikhwan': merujuk kepada aktiviti muzik itu; jika dengan muzik itu boleh menyebabkan mereka terdedah kepada manusia yang jahat atau membawa kepada kejatuhan moral. fi amanillah -----------------
|
nur_indah
-{SERIKANDI BERJASA}- Menyertai: 19.04.2003 Ahli No: 174
Posting: 193
Dari: seremban
|
Posting pada: 22-04-03 08:53
|
sayasarah
-WARGA SETIA- Menyertai: 19.04.2003 Ahli No: 170
Posting: 509
Dari: Kerak bumi
|
Posting pada: 22-04-03 13:00
a'kum time kasih atas info yang bermanfaat tu...
|
shaz77
WARGA 1 BINTANG Menyertai: 18.04.2003 Ahli No: 151
Posting: 36
Dari: Kuala Lumpur
|
Posting pada: 27-04-03 20:24
Assalamualaikum wrh.mth. terima kasih kpd fitrah, aisyatul_auni dan nur_indah.. Kemusykilan saya terjawab akhirnya... jumpa lagi... salam* ukhuwah
|