Welcome To Portal Komuniti Muslimah -- Hanan.com.my.my

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 19-07-2019  

  Suka!
New Page 1

  Mutiara Kata
Sedekah adalah ubat mujarab, dan amal perbuatan manusia dalam kehidupan ini akan berada di hadapan matanya di waktu ajaln
--
Saidina Ali

  Menu Utama

  Keahlian Portal Komuniti
Terkini: rainerjons
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 13713

  Sedang Online
Assalamualaikum
Tetamu

Nickname

Password



[ Mendaftar ]

Sedang Online:
Tetamu: 32
Ahli: 0
Jumlah: 32




  Dari Galeri
assalamualaikum..salam ukhwah bt smua :)..smoga hubungan kita sesama ISLAM akan kekal Selamanya

  Yang Masuk Ke Sini
nishazainal: 9 jam, 59 minit yang lalu
rainerjons: 16 hari yang lalu
rainersmith: 27 hari yang lalu


Isu Semasa
Topik: cabut bulu kening


Carian Forum

Moderator: Pengurusan
Portal Komuniti Muslimah -- Hanan.com.my.my Indeks Forum
  »» Isu Semasa
    »» cabut bulu kening

Please Mendaftar To Post

Mukasurat 1 Of 2

Go To Page: 1 · 2

Oleh cabut bulu kening

epiphyllum
WARGA 3 BINTANG
Menyertai: 18.04.2003
Ahli No: 66
Posting: 141
Dari: bumi mesia

Johor   avatar


posticon Posting pada: 18-04-03 13:04


Assalamualaikum wbt
ana new user
kalau ade anything t'salah harap dpt tunjukkan
ana nak mintak ukhti punya p'dpt mengenai
isu cabut kening ni
ana tengok skrg dah ramai yg cabut mcm prkr
biase jek padahal dosa besar kan?
kalau salah x tau la
yg x pakai tudung dah x leh nak kate pa pe
tapi yg peliknye b'tudung labuh pun t'ingin nak
cabut kening huduh btol
whatever kalau allah dah ciptakan insan ni sepsg
alis mata yg cantik(w/pun nampak cam cabut)
alhamdulillah lah
wassalam


Bookmark and Share




  Member Information For epiphyllumProfil   Hantar PM kepada epiphyllum   Quote dan BalasQuote

hurulain
WARGA 5 BINTANG
Menyertai: 17.04.2003
Ahli No: 16
Posting: 313
Dari: Bumi Allah

singapore   avatar


posticon Posting pada: 18-04-03 13:20


a.kum...mana leh cabut kening..kalo x silap ALLAH laknat..yelah seakan x mensyukuri nikmat ALLAH.. WALLAHU A'LAM


Bookmark and Share




  Member Information For hurulainProfil   Hantar PM kepada hurulain   Quote dan BalasQuote

epiphyllum
WARGA 3 BINTANG
Menyertai: 18.04.2003
Ahli No: 66
Posting: 141
Dari: bumi mesia

Johor   avatar


posticon Posting pada: 18-04-03 13:22


ha'ah
itulah sbbnye ana t'sgt2lah pelik dgn kejadian nie sejak kebelakangan ni


Bookmark and Share




  Member Information For epiphyllumProfil   Hantar PM kepada epiphyllum   Quote dan BalasQuote

engku_salina
-WARGA SETIA-
Menyertai: 17.04.2003
Ahli No: 25
Posting: 592
Dari: Kuala Lumpur

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 18-04-03 13:33


hmmm...wanita bertudung labuh pon cabut bulu kening??? are you sure??? jgn cepat menuduh... tapi, mungkin gak ada...

sebenarnya ada gak sesetengah wanita yg mempunyai alis kening yg halus... cantik terbentuk... seolah2 kening dicabut... pdahal itu original... kurniaan Tuhan... cthnya, adik akak... kening nya halus seolah dicabut... tapi, itu original...

jgn cepat menilai seseorg dari luaran jek...


Bookmark and Share




  Member Information For engku_salinaProfil   Hantar PM kepada engku_salina   Quote dan BalasQuote

maricella
{ SRIKANDI }
Menyertai: 17.04.2003
Ahli No: 48
Posting: 390
Dari: gemas, negeri 9

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 18-04-03 13:46


saye sokong ckp kak engku tuh....kata-katanya ada benarnya


Bookmark and Share




  Member Information For maricellaProfil   Hantar PM kepada maricella   Quote dan BalasQuote

epiphyllum
WARGA 3 BINTANG
Menyertai: 18.04.2003
Ahli No: 66
Posting: 141
Dari: bumi mesia

Johor   avatar


posticon Posting pada: 18-04-03 13:49


bagi yg ori takpelah
tapi kalau x ori cemane


Bookmark and Share




  Member Information For epiphyllumProfil   Hantar PM kepada epiphyllum   Quote dan BalasQuote

engku_salina
-WARGA SETIA-
Menyertai: 17.04.2003
Ahli No: 25
Posting: 592
Dari: Kuala Lumpur

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 18-04-03 14:02


yang tak original tu memang dah sah tak leh... haram hukumnya mengubah kejadian Tuhan... memang dah jadik trend plak sekrg ni kan... ada kwn akak masa dia nak kawen, mak andam cabut bulu kening dia time nak mengandam tu... hmmmm... nak kawen nanti tak nak ler pakai mak andam... hehehe...


Bookmark and Share




  Member Information For engku_salinaProfil   Hantar PM kepada engku_salina   Quote dan BalasQuote

hurulain
WARGA 5 BINTANG
Menyertai: 17.04.2003
Ahli No: 16
Posting: 313
Dari: Bumi Allah

singapore   avatar


posticon Posting pada: 18-04-03 16:00


hmm kita janganlah cepat judge orang..manalah tahu dulu orang yang pakai tudung labuh tu jahil abeh sekarang da bertaubat ke? ato pun dia memang mempunyai kening yg halus macam ustazah saya sendiri..ana pun tanak lah panggil mak andam hehe


Bookmark and Share




  Member Information For hurulainProfil   Hantar PM kepada hurulain   Quote dan BalasQuote

nur_tinta
WARGA 5 BINTANG
Menyertai: 17.04.2003
Ahli No: 15
Posting: 396
Dari: Bumi Allah

blank   avatar


posticon Posting pada: 18-04-03 16:02


Setahu sayalah...bmencabut bulu kening ni satu dosa... ialah mengubah kejadiaan Allah swt....

tapi ada beberapap pemdapat mengatakan bahawa mencabut bulu kening nie cara nak naik serii wajah.. betul ke?

-----------------
--Sekadar bicara, sekadar pandangan--



nur_tinta


Bookmark and Share




  Member Information For nur_tintaProfil   Hantar PM kepada nur_tinta   Quote dan BalasQuote

uBaiDiLLaH
WARGA 1 BINTANG
Menyertai: 18.04.2003
Ahli No: 78
Posting: 35

Pahang   avatar


posticon Posting pada: 18-04-03 16:05


"Allah telah melaknat tukang-tukang tatu dan perempuan-perempuan yang minta ditatu , tukang-tukang cukur kening dan wanita-wanita yang minta dicukur kening dan dilaknat juga wanita-wanita yang minta dijarang-jarangkan gigi-gigi mereka agar kelihatan cantik serta dilaknat juga wanita-wanita yang cuba mengubah ciptaan Allah “ (Hadith riwayat oleh Al-Bukhari, Muslim, Abu Daud & Thabrani)

Allahu a'lam...


Bookmark and Share




  Member Information For uBaiDiLLaHProfil   Hantar PM kepada uBaiDiLLaH   Quote dan BalasQuote

breezeecolour
WARGA RASMI
Menyertai: 18.04.2003
Ahli No: 119
Posting: 1
Dari: Bumi Allah

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 18-04-03 16:41


Allah laknat sesiape yg cabut bulu kening....eee... takutnye...nasib baik bulu kening ana comel...
alhamdulillah...kurniaan Ilahi.

-----------------
emmmm....errrrrrr....ehhhhhhh....ahhhhhh...oklah.


Bookmark and Share




  Member Information For breezeecolourProfil   Hantar PM kepada breezeecolour   Quote dan BalasQuote

maricella
{ SRIKANDI }
Menyertai: 17.04.2003
Ahli No: 48
Posting: 390
Dari: gemas, negeri 9

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 18-04-03 17:09


tul...pompuan yg nencukur keningnya...akan dilaknat Allah....


Bookmark and Share




  Member Information For maricellaProfil   Hantar PM kepada maricella   Quote dan BalasQuote

qaulah_atrah
-{SERIKANDI BERJASA}-
Menyertai: 17.04.2003
Ahli No: 40
Posting: 338
Dari: kaybee

PulauPinang   avatar


posticon Posting pada: 18-04-03 17:49


memang lumrah zaman sekarang nie..
hanya krn nak cantik, apa-apa saja pun sanggup buat..


lepas dengar citer Kak super moderator.. qaulah pun jadi anti kat mak andam..
ekekek...

wassalam..

-----------------


memimpin, dipimpin, terpimpin


Bookmark and Share




  Member Information For qaulah_atrahProfil   Hantar PM kepada qaulah_atrah   Pergi ke qaulah_atrah's Website   Quote dan BalasQuote

along_sumaiyyah
WARGA RASMI
Menyertai: 19.04.2003
Ahli No: 206
Posting: 10
Dari: Tmn Permata Kuala umpur

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 19-04-03 16:47


Hmmm..takutnyer dgr...dunia akhir zaman
Moga kita semua istiqomah dlm kebaikan dan ketaatan
Kerana redha Allah dan syurga matlamat kita

-----------------
Harta yang paling menguntungkan SABAR,Teman yg paling akrab Amal,Pengawal peribadi yg paling waspada DIAM,Bahasa yg paling manis SENYUM,Ibadah yg paling indah KHUSYUK


Bookmark and Share




  Member Information For along_sumaiyyahProfil   Hantar PM kepada along_sumaiyyah   Pergi ke along_sumaiyyah's Website   along_sumaiyyah's MSNM Number Is avicenna_81@hotmail.com   Quote dan BalasQuote

epiphyllum
WARGA 3 BINTANG
Menyertai: 18.04.2003
Ahli No: 66
Posting: 141
Dari: bumi mesia

Johor   avatar


posticon Posting pada: 20-04-03 12:52



kalau cam tuh sama2lah kita b'doa spy dijauhi
dr sgl maksiat n kemungkaran yg amat dilaknat
o allah swt serta pesuruhNya


Bookmark and Share




  Member Information For epiphyllumProfil   Hantar PM kepada epiphyllum   Quote dan BalasQuote

azzahrawi
WARGA 1 BINTANG
Menyertai: 18.04.2003
Ahli No: 63
Posting: 32
Dari: pulau mutiara

japan   avatar


posticon Posting pada: 20-04-03 13:46


assalamualaikum..

memng betul pun
dan sekarang ni, semua perkara ni dah didedahkan sejak dibangku sekolah lagi
dan, bila diorang dah besar, mula la nka tunjuk ego memasing. kononnya nak tunjuk besr. sungguh mnyedihkan la


-----------------
hidup ini seindah pelangi..
sebagaimana indahnya dan uniknya warna yg diaturkan oleh DIA
seunik dan seindah itu juga kehidupan yg diaturkan utk kita..


Bookmark and Share




  Member Information For azzahrawiProfil   Hantar PM kepada azzahrawi   azzahrawi's MSNM Number Is zahrah   Quote dan BalasQuote

ummunazeh
WARGA RASMI
Menyertai: 19.04.2003
Ahli No: 191
Posting: 3
Dari: Singapura

singapore   avatar


posticon Posting pada: 22-04-03 18:50


Assalamualaikum...
Hmm,soal cukur kening nie,memang dah menjadi kebiasaan.Anyway, saper ckp pp yg bertudung labuh tu semuanye takde yg cukur kening?Ada dikalangan kawan ana (yg pki tudung labuh nie)cukur kening,bila ana tanye,dier ckp,mak dia yg suruh.Hari-hari gi skool mak dier yg pkikan celak kat kening nye yg dah botak tue.Bila perkara ini ana selidik,ternyata apa yg kawan ana cakap itu adalah benar.So "DON'T JUDGE THE BOOK BY IT'S COVER."
Wassalam.

-----------------
Wanita yang cantik tanpa peribadi yang mulia, umpama kaca mata yang bersinar-sinar, tetapi tidak melihat apa-apa.

Fatin Afiqah


Bookmark and Share




  Member Information For ummunazehProfil   Hantar PM kepada ummunazeh   Quote dan BalasQuote

epiphyllum
WARGA 3 BINTANG
Menyertai: 18.04.2003
Ahli No: 66
Posting: 141
Dari: bumi mesia

Johor   avatar


posticon Posting pada: 22-04-03 20:47


hmm.......
kawan ana pun same gak
dia dr skola agama pun cukur kening
malas nak tanye bebyk kat dia
xkan x tau hukum cukur
hissyh dah nak kiamat


Bookmark and Share




  Member Information For epiphyllumProfil   Hantar PM kepada epiphyllum   Quote dan BalasQuote

Penama
Deleted User


posticon Posting pada: 25-04-03 12:16


Assalamualaikum...
kakyong nak mencelah sikit ye..kalau ada yg salah..tlg betulkan...
kakyong penah dgr Ustazah Masyitah beri komen ttg hukum2 mcm cukur bulu kening, mengasah gigi dsb nya la kan...
menurutnya, contohnya cukur kening ianya dibolehkan selagi tidak menyalahi uruf dan adat...maknanya seperti kebiasaan dalam sesuatu komuniti tu..contohnya...dlm masyarakat islam la kita skrg ni kan...tak elok dan x ada rasanya sesapa yg nak bertindik kat idung...jadi, tak boleh la kita nak tindik kat idung gak...
Bukan bermakna boleh cukur ikut suka hati je...kalau dia dah ok.dah sempurna dah..buat apa nak cukur...tapi kalau bulu keningnya tu x seperti 'manusia biasa'...maksudnya mcm. tercantum kat tgh2 sampai x nampak mcm normal..atau...apa2 aje la yg x mcm biasa...maka boleh la dicukur...
lagi contohnya, kalau gigi kita org perak kata 'congkah-mangkih'...maknanya x tersusun elok la kan...maka kita boleh la buat rawatan ortodontik utk bg gigi kita tu cam normal...
Ini sekadar kakyong teringat yg asasnya ye...kakyong x arif dlm dalil2 ttgnya...utk lebih baik tanyalah yg lebih arif...
wallahu a'lam a'la...


Bookmark and Share




  Quote dan BalasQuote

uBaiDiLLaH
WARGA 1 BINTANG
Menyertai: 18.04.2003
Ahli No: 78
Posting: 35

Pahang   avatar


posticon Posting pada: 25-04-03 12:38


Islam sememangnya menghormati uruf suatu kaum/bangsa, tetapi haruslah diingat uruf yang dibenarkan adalah selagimana tidak bertentangan dengan syarak yakni apa yang telah dilarang samada di dalam kalamuLlah dan al-hadith, maka Islam tidak mengiktiraf uruf tersebut...

Dan seperti kata Kak Yong, sekiranya kening atau gigi yang tidak normal dan boleh menyebabkan wanita tersebut malu berhadapan dengan orang ramai, maka adalah dibolehkan...

Tetapi, ana tidak pasti apakah kenyataan Ustazah Masyitah tentang cabut kening...adakah beliau mengatakan ia dibolehkan sekiranya termasuk dalam keadaan 'merawat', ataupun dibolehkan untuk berhias. Sekiranya beliau mengatakan untuk 'merawat', tepat sekali tetapi sekiranya beliau mengatakan untuk berhias, haram sama sekali...

Sesiapa yang ada terbaca tentang kenyataan tersebut boleh tak beritahu ana di sini...ana dahulukan dgn jazkallahu khairan kathira...

[ Posting ini telah di edit oleh: uBaiDiLLaH pada 2003-04-25 12:38 ]


Bookmark and Share




  Member Information For uBaiDiLLaHProfil   Hantar PM kepada uBaiDiLLaH   Quote dan BalasQuote

Moderator: Pengurusan
Portal Komuniti Muslimah -- Hanan.com.my.my Indeks Forum
  »» Isu Semasa
    »» cabut bulu kening

Please Mendaftar To Post

Mukasurat 1 Of 2

Go To Page: 1 · 2


Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 


-------------------------------------------------------------------------------
Portal Komuniti Muslimah
Hakcipta 2003 oleh Hanan Alam Faizli / Hanan Network
Made in: Bandar Sunway, Selangor
Tarikh Mula: 17hb April 2003

Dibina oleh: Team Walasri

Ditadbir oleh:





Loading: 0.061783 saat. Lajunya....