Welcome To Portal Komuniti Muslimah -- Hanan.com.my.my

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 22-09-2019  

  Suka!
New Page 1

  Mutiara Kata
Yang meninggikan darjat seseorang ialah akal dan adabnya, bukan asal keturunannya..

-- Hukama'

  Menu Utama

  Keahlian Portal Komuniti
Terkini: lysazae
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 13715

  Sedang Online
Assalamualaikum
Tetamu

Nickname

Password



[ Mendaftar ]

Sedang Online:
Tetamu: 31
Ahli: 0
Jumlah: 31




  Dari Galeri
ini gambar ana kat uk

  Yang Masuk Ke Sini
nishazainal: 2 hari yang lalu
uzmawahida: 13 hari yang lalu
fayyzah: 25 hari yang lalu
bintanghatee: 32 hari yang lalu


Luahan Hatiku
Topik: Pentingkah Rupa Paras???


Carian Forum

Moderator: Pengurusan, limah
Portal Komuniti Muslimah -- Hanan.com.my.my Indeks Forum
  »» Luahan Hatiku
    »» Pentingkah Rupa Paras???

Please Mendaftar To Post

Mukasurat 1 Of 2

Go To Page: 1 · 2

Oleh Pentingkah Rupa Paras???

Orange_SkunKy
WARGA 2 BINTANG
Menyertai: 18.04.2003
Ahli No: 145
Posting: 61
Dari: Sunway College Ipoh

Perak   avatar


posticon Posting pada: 27-04-03 22:44


Assallammualaikum....muslimah sekelian.. mengenai pasangan anda atau diri anda sendiri mengenai rupa paras? Pentingkah Rupa paras itu dlm sesuatu hubungan? Buat diri saya rupa paras tdk penting..kerana pd saya kecantikan dan ketampanan adalah akhlak dan budi perkerti individu tersebut..Sesungguhya rupa paras seseorg itu adalah kurniaan Allah swt..Kadangkala kecantikan seseorg itu tdk dpt diliha dgn mata kasar...Apa Komen anda??


Bookmark and Share




  Member Information For Orange_SkunKyProfil   Hantar PM kepada Orange_SkunKy   Quote dan BalasQuote

anak_perak
{ SRIKANDI }
Menyertai: 17.04.2003
Ahli No: 45
Posting: 186

Perak   avatar


posticon Posting pada: 27-04-03 22:49


ehem... assalamua'laikum

Allah sendiri pun x pandang rupa kan ?
yg penting taqwa !!

tp..kiter sbg manusia kekadang mmg yg cantik tu yg jadi ukuran ??

yg pentingnya....cantik hati , ye tak ?


Bookmark and Share




  Member Information For anak_perakProfil   Hantar PM kepada anak_perak   Quote dan BalasQuote

aisyatul_auni
WARGA 3 BINTANG
Menyertai: 19.04.2003
Ahli No: 177
Posting: 124
Dari: amman

jordan  


posticon Posting pada: 28-04-03 00:40


KESEGARAN NAFAS LEBIH PENTING DARI PARAS RUPA---IKLAN CHEWING GUM
ahaks..
hmm..pada pendapat ana, kalau nak dinilai dari paras rupa..ia bukanlah sesuatu yg menjamin. carilah yang beragama, baik akhlak dan budi pekerti..insya Allah, kecantikan akhlak tu akan tutup kekurangan dari segi rupa. lagi satu, kalau tua nanti pun kecantikan / paras rupa akan berubah..mengalami kemerosotan..kedut sana-sini, namun sebaliknya dengan ketinggian akhlak dan pekerti..ia akan kekal sebagai harta yang mampu menjana peribadi mulia seorang insan.

-----------------


Bookmark and Share




  Member Information For aisyatul_auniProfil   Hantar PM kepada aisyatul_auni   Quote dan BalasQuote

ladyberz
WARGA 2 BINTANG
Menyertai: 17.04.2003
Ahli No: 39
Posting: 58
Dari: merah kuning warna kebanggaan

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 28-04-03 01:03


erm//kalo saya..rupa paras tak penting...asalkan sedap mata memandang+kita pun tak menyampah tgk dia sudah..yang penting hati budi...


Bookmark and Share




  Member Information For ladyberzProfil   Hantar PM kepada ladyberz   Quote dan BalasQuote

jijah
WARGA 3 BINTANG
Menyertai: 18.04.2003
Ahli No: 93
Posting: 136
Dari: Pulau Pinang

PulauPinang   avatar


posticon Posting pada: 28-04-03 12:51


Asslamualaikum...
satu persoalan yang menarik...
ramai antara kita yang kata rupa paras tak penting..
iye ke?....
bagi saya rupa paras tu antara yang penting...tapi bukan perkara yang pertama dinilai ke atas seseorang..
tapi bagi saya ruparas tu..tetap memainkan peranannya sendiri...rupa paras kini dah jadi antara suatu ukuran yang mesti ada..
lebih-lebih lagi lelaki...walaupun wanita yang ditemui seorang yang beriman,tapi soal kecantikkan masih ditimbulkan..
kata mereka keimanan dan kecantikkan itu perlu seiring....
jadi macam mana nak buat ni?


Bookmark and Share




  Member Information For jijahProfil   Hantar PM kepada jijah   Quote dan BalasQuote

Orange_SkunKy
WARGA 2 BINTANG
Menyertai: 18.04.2003
Ahli No: 145
Posting: 61
Dari: Sunway College Ipoh

Perak   avatar


posticon Posting pada: 28-04-03 14:40


Hehee saya nak jawab kak jijah nyer persoalan....Berdoalah semoga di ketemukan dgn jodoh dgn seorg yg tdk memandang rupa paras....dan seorg muslim yg soleh..InsyaAllah....
Tapi saya pelik la jugak...kalau saudara baru yg kacak tampan...yg bukan berbangsa melayu tdk memandang pada rupa paras...asalkan jodohnya itu menenangkan dan membahagiakan......


Bookmark and Share




  Member Information For Orange_SkunKyProfil   Hantar PM kepada Orange_SkunKy   Quote dan BalasQuote

engku_salina
-WARGA SETIA-
Menyertai: 17.04.2003
Ahli No: 25
Posting: 592
Dari: Kuala Lumpur

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 28-04-03 15:27


Waalaikumussalam...

Rupa paras yg bagaimana yg Orange maksudkan??? Rupa paras yg cantik???

Rupa paras tu memang penting, tapi bukan satu keutamaan... Rupa paras itu penting utk membezakan fizikal/luaran seseorg manusia... Bagi hamba Allah yg beriman akan terpancar nur keimanan diwajah mrk...

Tapi, harus diingat!!! Keimanan dan ketaqwaan bukan dinilai pd paras rupa... dan jgn terlalu mudah menilai seseorg melalui paras rupa mrk sahaja... Berwuduklah selalu utk memperolehi paras rupa yg bersih... dan berzikirlah selalu utk menyucikan hati... Nescaya akan terpancarah nur keimanan... InsyaAllah.



Bookmark and Share




  Member Information For engku_salinaProfil   Hantar PM kepada engku_salina   Quote dan BalasQuote

afiza_ahmad
WARGA 4 BINTANG
Menyertai: 28.04.2003
Ahli No: 584
Posting: 199
Dari: ipoh

Perak  


posticon Posting pada: 28-04-03 16:06


rupa ni no 2..tapi sape yg tak pilih rupa kan.
Apa pun yg penting nilai agama dan akhlak. Dlm hadis nabi pun ada sebut kalo nak pilih pasangan
kena pilih yg ada agama dan akhlaknya harus baik..


Bookmark and Share




  Member Information For afiza_ahmadProfil   Hantar PM kepada afiza_ahmad   Send ICQ Meesage To afiza_ahmad   afiza_ahmad's MSNM Number Is afiza969@hotmail.com   Quote dan BalasQuote

mawarputih
WARGA 4 BINTANG
Menyertai: 21.04.2003
Ahli No: 308
Posting: 152
Dari: Bangsar,KL

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 28-04-03 16:49


Hipokrit ke kalau ana katakan yg ana memang tak pandang rupa sangat dalam memilih pasangan hidup...?? Macam mana yer ana nak buktikan...??

Entahlah, tapi cuba bayangkan kalau ada seorang muslimin nie hensem abis, wajahnya sempurna serba- serbi. Pendek kata memang muslimah akan pandang 2 kali lah kalau tengok wajahnya. Tapi akhlak buruk , tak hormat orang tua, merokok, lepas tue mempergunakan kehenseman tue utk memikat muslimah2 yg lain, rasa damai ker hati kalau dapat pasangan hidup yg dari jenis yg camni...??

Ana rasa lebih tenang dan bahagia dapat pasangan yg sederhana, sempurna pancaindera ttp dlm masa yg sama mengawal tingkah laku dan ada pengetahuan agama yg luas dan beramal dengan ilmu yg dia ada. Sekurang2nya, boleh lah si dia tue mengajar ana yg dhoif nie ttg ilmu agama. Tak gitu...??

Memanglah kita semua mengimpikan pasangan yg penyejuk mata. Tapi kalau kena gayanya, walaupun tak cantik atau tak hensem, tapi berakhlak dan beragama, lagi rasa sejuk mata nie nak pandang. Sebab nur keimanan tue jelas terpancar pada wajahnya yg shahdu tue. Kan...kan...

WaLlahu Subhanahu WaTa'ala A'lam....

-----------------


Bookmark and Share




  Member Information For mawarputihProfil   Hantar PM kepada mawarputih   Quote dan BalasQuote

farhah
WARGA 2 BINTANG
Menyertai: 19.04.2003
Ahli No: 190
Posting: 42
Dari: negeri pahang

Pahang   avatar


posticon Posting pada: 28-04-03 17:41


assalamualaikum...betul tu kata saudari diatas...

ALLAH TIDAK MELIHAT KEPADA TUBUH KALIAN DAN TIDAK PULA KEPADA BENTUK KALIAN.ALLAH HANYA MELIHAT KEPADA HATI DAN PERBUATAN KALIAN.
(RIWAYAT MUSLIM)



Bookmark and Share




  Member Information For farhahProfil   Hantar PM kepada farhah   Quote dan BalasQuote

hurulain
WARGA 5 BINTANG
Menyertai: 17.04.2003
Ahli No: 16
Posting: 313
Dari: Bumi Allah

singapore   avatar


posticon Posting pada: 29-04-03 03:33


hmm ana pun tak kisah dengan paras rupa asalkan dia tahu jaga kebersihan dan punyai akhlaq yang baik


Bookmark and Share




  Member Information For hurulainProfil   Hantar PM kepada hurulain   Quote dan BalasQuote

allysayang
WARGA RASMI
Menyertai: 29.04.2003
Ahli No: 623
Posting: 3
Dari: pj

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 29-04-03 10:26


Ehem.....assalamualaikum
Kalo bg allysyglah kan rupa paras tue xpenting sesngt,cukuplah sebagai penyejuk mata memandang..kalo hensem @ cantik jer tapi akhlak minus,menyakitkan hati jer.Cukuplah kemas dan bersih.Kehenseman @ kelawaan tue satu yg subjektif,mungkin bg allysyg dia cantik @ come @ yg sewaktu dgn nyer tapi bg org lain tak pulak.Pelikkan!

"Pilihlah yang beriman walaupun robek...."

[ Posting ini telah di edit oleh: allysayang pada 2003-04-29 10:28 ]


Bookmark and Share




  Member Information For allysayangProfil   Hantar PM kepada allysayang   Quote dan BalasQuote

hafifah
WARGA RASMI
Menyertai: 28.04.2003
Ahli No: 598
Posting: 1
Dari: terengganu

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 29-04-03 11:04


assalamualaikum..
hai..saya pun rasa cam t u gak.. paras rupa bukan segalanya..kerana ia tak kan kekal lama..lagipun..kecantikan suatu yang subjective...bergantung pada yang menilai..biar sakit dimata jangan sakit di hati.. maksud saya kalau rupa cantik.. tapi hati tak baik..tak ader guna jugak.. lagipun kekadang hati yang baik.. boleh boleh menutup segala kelemahan fizikal..
itu ajer..
wassalam..


Bookmark and Share




  Member Information For hafifahProfil   Hantar PM kepada hafifah   Quote dan BalasQuote

aire
WARGA RASMI
Menyertai: 22.04.2003
Ahli No: 352
Posting: 17

blank   avatar


posticon Posting pada: 29-04-03 14:04


A'kum...
Hadis yang menyatakan bahwa yang lebih kurang maksudnye yang berbunyi " jika seseorang itu mempunyai 4 perkara pada dirinya yakni kecantikan,keturunan,hartanya dan agamanya..maka pilihlah agamanya kerana ia akan membawa kebahagiaan..". Jadi aire fikir apa yang disarankan oleh hadis tersebut amat baik untuk diikuti namun sekiranya ader manusia yang mempunyai semua perkara tersebut, kita patut untuk memilihnya bukan termasuk kecantikan paras rupanya. Kemaafan dipinta sekiranya tidak menjawab persoalan...yang baik itu datangnya daripada ALLAH dan yang buruk datangnya daripada ALLAH jua dengnan asbab kelemahan iman dan amal aire sendiri.


"...Yang terindah itu hanyalah sementara.."


Bookmark and Share




  Member Information For aireProfil   Hantar PM kepada aire   Quote dan BalasQuote

kaklong
WARGA 4 BINTANG
Menyertai: 27.04.2003
Ahli No: 551
Posting: 155
Dari: darul ridzuan

brunei  


posticon Posting pada: 29-04-03 15:02


bagi kaklong cantik/hensem ni subjektif. betul tak? yang penting ilmu, iman, taqwa. setakat cantik/hensem tapi tak de elemen2 ni, tak bolah jugak kan...kan..kan...


Bookmark and Share




  Member Information For kaklongProfil   Hantar PM kepada kaklong   Quote dan BalasQuote

nis
WARGA RASMI
Menyertai: 29.04.2003
Ahli No: 634
Posting: 19
Dari: AwanBiru

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 30-04-03 00:24


a'kum...

nis pun stuju ngan pendapat semua... paras rupa bukan pilihan utama... tp sbg manusia, sudah menjd fitrah kejadian manusia sukerkan sesuatu yg cantik dan menarik... tidak hairanlah kiter sbg wanita yg sedaya upaya menjaga penampilan diri agar sentiasa berada dlm kemas, menarik, cantik dll... bukannya utk menarik perhatian org lain... tp kerana Islam itu indah dan bersih...

yg penting akhlak atau peribadi seseorang insan tue... dan dptkah dia membimbing kiter ke jln yg benar dan sesama memperjuangkan Islam... semoga Allah swt jodohkan kiter ngan insan di kalangan hambanya yg bertakwa... insyaAllah...


Bookmark and Share




  Member Information For nisProfil   Hantar PM kepada nis   Pergi ke nis's Website   Quote dan BalasQuote

Orange_SkunKy
WARGA 2 BINTANG
Menyertai: 18.04.2003
Ahli No: 145
Posting: 61
Dari: Sunway College Ipoh

Perak   avatar


posticon Posting pada: 16-05-03 05:25


Alahai muka yg tegang sampai masanya kedut gak....muda ni kejap aje....lain lain komen??

-----------------
Wanita itu Cantik dari Akhlaknya,tertibnya Bukan luaran nya...bukan fizikalnya...Jiwa yang bersih adalah wajahnya yang mulia.


Bookmark and Share




  Member Information For Orange_SkunKyProfil   Hantar PM kepada Orange_SkunKy   Quote dan BalasQuote

nur_islami
WARGA 4 BINTANG
Menyertai: 11.05.2003
Ahli No: 1146
Posting: 279
Dari: serambi mekah

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 18-05-03 13:25


ana sokong kak salina..............

-----------------
tuhan dalam mjlni hadap ini banyaknya dugaan yang mdtg.ada yang dptku gagahi & ada yang gagal kuhindari,tuhan rahmatmu melgt luas.terlalu sdktku bsykr


Bookmark and Share




  Member Information For nur_islamiProfil   Hantar PM kepada nur_islami   Quote dan BalasQuote

mentari_pagi
WARGA 1 BINTANG
Menyertai: 02.05.2003
Ahli No: 861
Posting: 32
Dari: transkerian

PulauPinang   avatar


posticon Posting pada: 11-06-03 07:17


nice topic....assalamua'laikum wbh...

"PARAS RUPA TAK PENTING"

apabila kita diajukan soalan sebegini....ramai yang kata apala yang ada paras rupa....paras rupa tak penting....tapi ana nak tanya para sahabat sekalian...apa tarikan pandangan pertama kita pada seseorang...sudah tentu cantik atau hensem kan...kan... kalo kita jalan2 kat tempat awam pastu katakan... kita ternampak seorg hamba ALLAH ...serba lengkap...hensem sungguh...molek sungguh...dengan wajah berseri..bercahaya...pasti kita terasa ada magnet yang dok tarik kita untuk melihat kali kedua..kan...kan...tapi kalo ada yang dapat tahan nafsu dari toleh utk kali kedua.... alhamdullilah...tapi tetap masih ada keinginan kan...kannn

bagi ana....semua hamba ALLAH diciptakan kan cantik2 belaka...cantik dengan cara tersendri.....ana memang setuju sangat ngan pendapat sahabat semua....kalo cantik....hensem tapi akhlak..subhanallah...memang reject awai-awai kan..kan...tapi selalunya proses reject mereject ni tahap atau proses kedua....hehhe............

tapi ana rasa insyaALLAH....kalo silap tolong betul kan......seperti yang kak salina cakap.....apabila kita ada iman...hati bersih...insyaALLAH muka kita akan nampak cantik...berseri sentiasa..InsyaALLAH.....sebab tu bila kita lihat para ulama ....walaupun tak cantik mana..tapi wajah mereka ...alhamdullillah.....bersih...berseri...
terpancar cahaya keimanan.... sejuk mata memandang...rasa insaf ja.....bila tengok mereka....

jadi...AS A CONCLUSION...

kita semua diciptakan ALLAH SWT canti dan hensem2 belaka...cantik dan hensem dengan cara tersendri....cuma iman kita yang akan menambah kecantikan kita..kan..kan...
wallahua'lam

KALO ADA TESILAP....TOLONG BETUL ANA YANG DHOIF NI....
yang baik dari ALLAH SWT,yang silap dari kesilapan dan kelemahan ana sendri.
wallahua'lam

-----------------
iman itu kemanisan jiwa


Bookmark and Share




  Member Information For mentari_pagiProfil   Hantar PM kepada mentari_pagi   Send ICQ Meesage To mentari_pagi   Quote dan BalasQuote

Hajar
WARGA 5 BINTANG
Menyertai: 06.05.2003
Ahli No: 1024
Posting: 479
Dari: Singapura

singapore   avatar


posticon Posting pada: 11-06-03 22:52


A'kum..
Ana benor2 sokong dengan mentari_pagi...

-----------------
"All Allah's Testing Has A Purpose..
Someday U Will See The Light..
All He Asks Is That U Trust in HIM..
Walk By


Bookmark and Share




  Member Information For HajarProfil   Hantar PM kepada Hajar   Pergi ke Hajar's Website   Quote dan BalasQuote

Moderator: Pengurusan, limah
Portal Komuniti Muslimah -- Hanan.com.my.my Indeks Forum
  »» Luahan Hatiku
    »» Pentingkah Rupa Paras???

Please Mendaftar To Post

Mukasurat 1 Of 2

Go To Page: 1 · 2


Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 


-------------------------------------------------------------------------------
Portal Komuniti Muslimah
Hakcipta 2003 oleh Hanan Alam Faizli / Hanan Network
Made in: Bandar Sunway, Selangor
Tarikh Mula: 17hb April 2003

Dibina oleh: Team Walasri

Ditadbir oleh:





Loading: 0.084558 saat. Lajunya....