Hukum Bersanding Mengikut Perspektif Islam
>
> From: Suara Persatuan Ulama (Malaysia) Online
>
> 1. Definisi Persandingan: meletakkan suami-isteri
> yang baru dinikahkan di atas penganjangan (pelamin)
> dengan berhias indah, berpakaian lengkap, dikipas
> oleh dua jurukipas dan ditonton oleh orang ramai
> atau orang tertentu sahaja.
>
> 2. Tujuan: antara tujuan utama persandingan ialah
> untuk ditonton, menjadi kenangan bersejarah,
> meraikan peluang seumur hidup dan menghayati adat
> dan budaya nenek moyang.
>
> 3. Sejarah: ada dua teori dalam menjelaskan dari
> mana asalnya persandingan dalam adat Melayu.
> Pertama: bahawa persandingan adalah adat resam
> Melayu tulen. Ini kerana istilah raja sehari itu
> persis kepada adat istiadat Melayu yang berpaksikan
> raja (HM Sidin, Adat Resam Melayu, PAP, 1964)
>
> Kedua: Persandingan adalah adat yang diimport dari
> India. De Jong (Religions in the Malay Archipelago,
> Oxford Univ. press, 1965) dan Joginder Singh (Tata
> Rakyat, Longman, 197
berpendapat ia adalah
> pengaruh Hindu.
>
> 4. Unsur-unsur khurafat dalam persandingan:
>
> (a) Penggunaan beras kunyit pada upacara
> persandingan ialah bertujuan memberi semangat kepada
> pengantin berdasarkan kekuningan semangat padi.
>
> (b) Penggunaan jampi mentera untuk menghalau hantu
> syaitan yang mungkin mengganggu majlis itu.
>
> Hukum Islam Terhadap Persandingan
>
> 1. Menabur Beras Kunyit: Jika ia ditabur dengan
> tujuan menambah semangat dan menghalau roh jahat,
> maka ia adalah syirik--bercanggah dengan surah
> al-Fatihah: ayat 5: Thee do we worship, and Thine
> aid we seek., dan Yunus: 107: If Allah do touch thee
> with hurt, there is none can remove it but He: if He
> do design some benefit for thee, there is none can
> keep back His favour: He causeth it to reach
> whomsoever of His servants He pleaseth. And He is
> the Oft-Forgiving, Most Merciful.
>
> 2. Membaca Jampi Mentera: Jika beriktikad bomoh atau
> pawang itu membaca jampi-mentera dengan tujuan dapat
> memelihara majlis itu daripada roh jahat, maka dia
> juga amalan syirik seperti yang dijelaskan di atas.
>
> 3. Berandam: Perbuatan andaman yang berbentuk "li
> tadlis" mengabui/merubah kecantikan yang sebenar
> adalah haram. Antaranya yang disebut oleh al-hadis:
> HR Muslim-Muslim dari Abdullah Ibn Mas'ud: "Allah
> melaknat wanita yang mencucuk tangan dan menaruh
> warna (tattoo) dan yang meminta berbuat demikian;
> wanita-wanita yang menghilangkan bulu kening di
> muka*, wanita yang mengikir gigi dan menjarangkannya
> supaya kelihatan cantik yang merubah kejadian
> Allah." (*pengecualian: membuang bulu yang berupa
> janggut atau misai atau side-burn.)
>
> 4. Berhias untuk dipamerkan (tabarruj): Berhias
> dengan tujuan untuk dipamerkan kepada orang ramai
> adalah dilarang. Firman Allah (maksudnya),
> "Janganlah kamu bertabarruj seperti kelakuan orang
> zaman jahiliah dahulu." (Al-Ahzab: 33)
>
> 5. Mengadakan kenduri walimah secara besar-besaran:
> Hukum sebenar kenduri kahwin ialah sunat sahaja
> sebagaimana sabda baginda: "Adakanlah kenduri kahwin
> walaupun hanya dengan seekor kambing."
>
> Islam mencela amalan boros: "Janganlah kamu membazir
> secara melampau." (Maksud al-Isra': 26)
>
> 6. Menjadikan hadiah atau pemberian wang sebagai
> satu kemestian: Ini berlawanan dengan roh Islam
> Firman Allah," Allah tidak memberati seseorang
> melainkan apa yang terdaya olehnya." (2: 286)
>
> 7. Mas kahwin dan hantaran yang mahal: Inilah adalah
> sunah Rasul saw: "Wanita yang paling berkat ialah
> wanita yang paling murah hantarannya." (HR Ahmad,
> al-Hakim dan Baihaqi)
>
> Demi meraikan adat: Islam membenarkan persandingan
> dengan meletakkan syarat:
>
> 1. Jika ia disandingkan secara tertutup (di hadapan
> muhrim atau keluarga terdekat) dan kanak-kanak yang
> belum mengerti tentang aurat.
>
> 2. Jika ingin melakukan secara terbuka diharuskan
> jika bertujuan iklan dan memperkenalkan mempelai
> kepada para jemputan dan kaum keluarga dengan syarat
> kesemua pihak baik pengantin dan para jemputan semua
> menutup aurat kecuali perhiasan yang biasa dilihat.
>
> Rujukan
> 1. Prof Muhammad al-Ghazali, Laisa minal Islam.
> 2. Ibn Taymiyah, Hijab al Mar'ah wa Libasuha.
> 3. Prof Qardhawi, Fatwa Mu'asirat dan Halal & Haram
> fil Islam.
>
> Sumber: Tuan Hassan Tuan Lah, "Bersanding dalam
> Pandangan Islam".
>
>
>
>
> Wallahulam, Wassalam._
> __________________________________________________
> SAMPAIKANLAH KEBENARAN WALAU SEPOTONG AYAT
> Suffy Was Salafiyah Ke Arah Kesatuan Pemikiran Ummah
>
-----------------
srikandi