Welcome To Portal Komuniti Muslimah -- Hanan.com.my.my

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 15-07-2020  

  Suka!
New Page 1

  Mutiara Kata
Seinci tindakan adalah lebih baik dari sebatu teori
-- Kata Bijaksana

  Menu Utama

  Keahlian Portal Komuniti
Terkini: harith
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 13726

  Sedang Online
Assalamualaikum
Tetamu

Nickname

Password



[ Mendaftar ]

Sedang Online:
Tetamu: 20
Ahli: 0
Jumlah: 20




  Dari Galeri
Salam ukhwah untuk semua... Hidup didunia laksana lautan yang jarang tenang airnya,berombak,bergelombang ada susah dalam senang, ada senang dalam susah-HAMKA

  Yang Masuk Ke Sini
citey: 16 jam, 55 minit yang lalu


Copy & Paste
Topik: Kisah utk teladan


Carian Forum

Moderator: Pengurusan
Portal Komuniti Muslimah -- Hanan.com.my.my Indeks Forum
  »» Copy & Paste
    »»  Kisah utk teladan

Please Mendaftar To Post


Oleh Kisah utk teladan

norsha
WARGA RASMI
Menyertai: 22.09.2004
Ahli No: 4334
Posting: 9
Dari: dungun

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 22-11-04 09:13




Seorang lelaki berjalan mundar-mandir di lorong hospital, gelisah akan
keadaan isterinya yang akan melahirkan anak sulung mereka.Setelah beberapa jam ia menunggu, tak jua terdengar tangisan bayi. Tiba-tiba,seorang doktor berjalan tergopoh-gopoh keluar dari ruang persalinan menuju kearahnya.

"Bagaimana keadaannya doktor?" tanyanya penuh harap.

"Maaf encik, kami sudah berusaha, keadaannya amat kritikal. Si ibu sudah tak sedarkan diri! " jawab doktor itu.

"Jadi bagaimana doktor ...?"

"Kami tak mungkin dan berupaya untuk menyelamatkan keduanya, tapi masih ada harapan. Kami hanya punya satu pilihan, menyelamatkan si ibu, atau menyelamatkan si bayi!"

Lelaki tersebut kebingungan, dan tak dapat berkata-kata.......

"Maaf encik, setiap saat amat berharga, tolong cepat untuk membuat
pilihan!" desak doktor itu.

Akhirnya, dengan berat hati lelaki itupun berkata dengan nada sayu,
"Doktor, saya sangat bingung ... Saya serahkan sepenuhnya kepada doktor. Tolong lakukan yang terbaik!" pintanya.

Doktor pun bergegas kembali ke ruang persalinan. Nampaknya dia sudah berpengalaman menangani masalah darurat atau kritikal seperti ini. Dan dia tahu apa yang harus dilakukannya.
------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ini adalah salah satu contoh, bagaimana keyakinan beragama boleh
mempengaruhi keputusan disaat genting.

Bagi seorang doktor beragama kristian/katolik, ia akan berusaha menyelamatkan si anak, dan mengorbankan si ibu.

Bagi doktor muslim, ia akan berusaha menyelamatkan si ibu, dan
mengorbankan si bayi.

Memang benar, dua-duanya adalah pilihan yang sukar, tapi itulah jalan terakhir dan muktamat.

Mengapa ia boleh berlaku seperti demikian?

Dalam ajaran kristian, setiap manusia yang lahir sudah membawa dosa, doktrin ini dikenal dengan "dosa waris" atau "dosa asal". Manusia yang lahir sudah menanggung dosa Nabi Adam dan Hawa. Untuk menebusnya ia harus mengikuti seorang penyelamat yakni penebus dosa (Ketua Paderi atau Pope).

Doktor Kristian itu akan berjuang sedaya upaya untuk menyelamatkan si anak, agar dia dapat lahir dengan sihat dan selamat walaupun sebaliknya terpaksa mengorbankan si ibu . Doktor berharap, setelah anak itu lahir ia akan mendapat kesempatan untuk dibaptiskan, untuk tujuan menebus dosanya. Jika si anak meninggal sebelum dibaptiskan, anak itu akan masuk neraka. Sebab, dosanya belum sempat ditebus.

Dalam ajaran Islam, setiap manusia lahir dalam keadaan fitrah/suci. Doktor muslim akan berjuang menyelamatkan si ibu, kerana dia tidak bimbang yang bayi akan masuk neraka. Dengan terselamatkannya si ibu, insyaAllah setelah sihat kembali akan dikurniai kekuatan untuk mengandung lagi dan mudah-mudahan mendapatkan ganti yang lebih baik, yang lebih soleh. Sedangkan anak yang tak sempat terselamatkan, biarlah ia kembali kepada Allah dalam keadaan suci. Mungkin lebih baik sekiranya bayi itu tidak dilahirkan di dunia yang penuh tipu daya ini agar hidupnya kelak tidak menjadi orang yang tersesat.

Demikianlah, dalam keadaan serba salah lelaki itu tak sempat untuk
memastikan agama doktor tadi. Dan ia sudah berserah sepenuhnya kepada doktor itu.

Di dunia ini ada banyak agama dan kepercayaan. Pemahaman kita terhadap ajaran agama yang kita anut, akan menentukan jalan hidup kita.

Itu sebabnya amat penting bagi kita orang Islam menentukan yang bakal menerima kelahiran anak kita adalah seorang doktor muslim.

Sejak bangun tidur, kita sudah dihadapkan kepada pilihan.
1. Meneruskan tidur, atau bangun sholat subuh?
2. Untuk lunch dahulu, atau sholat zohor dahulu?
3. Setelah habis kerja, adakah terus pulang ke rumah, atau singgah ke
gerai kopi/disco dahulu?
4. Ikut terlibat melakukan pecah amanah, atau dimusuhi rakan sekerja?
5. Menyegerakan berkahwin, atau menundanya dulu?
6. Hidup mulia di sisi Allah, atau mulia dalam pandangan manusia?
7. Dan banyak lagi.....

Kita akan sering dihadapkan pada pilihan-pilihan yang lebih sukar, dan
melibatkan akibat atau natijah yang sangat ditakuti.

Kesimpulannya perbanyakkanlah muhasabah diri dan tambahkan ilmu dengan majlis² ILMU. Mudah²an selamat kita semua di dunia & di akhirat. Amiin.

Wassalam.




Bookmark and Share




  Member Information For norshaProfil   Hantar PM kepada norsha   Quote dan BalasQuote

ana_lia
WARGA 2 BINTANG
Menyertai: 03.08.2004
Ahli No: 4093
Posting: 46
Dari: shah alam

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 22-11-04 09:34



ehe...macam kenal je tajuk forum ni...rasa dah post kat ukhwah kan...bagus ye cerita kisah tauladan ini semoga kita menjadikan ia sbg satu tauladan yg baik...


Bookmark and Share




  Member Information For ana_liaProfil   Hantar PM kepada ana_lia   Quote dan BalasQuote

sweet_srikandi
WARGA 3 BINTANG
Menyertai: 23.09.2004
Ahli No: 4340
Posting: 73
Dari: uia

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 01-03-05 17:24


KENALPASTI SBLM BERTINDAK
PERLU AMBIL PENGAJARAN

-----------------
srikandi


Bookmark and Share




  Member Information For sweet_srikandiProfil   Hantar PM kepada sweet_srikandi   Quote dan BalasQuote

ummimq
::KAUNSELOR::
Menyertai: 16.06.2003
Ahli No: 1731
Posting: 855
Dari: Johor

Johor   avatar


posticon Posting pada: 08-03-05 18:04


Wa'alaikumussalam wr wb
Assalamu'alaikum wr wb

Alhamdulillah bagi umi kena selamatkan dua-dua insyaAllah. Samada bayi atau ibu ketentuan hidup mati di tangan Allah SWT. Ini adalah dalam Rukun Iman - percayakan Allah dan qadha' qadar-Nya. Kerja doktor berusaha menyelamatkan. Jadi umi tak tau dari mana datangnya penjelasan dari cerita di atas tu.

Walau apapun anak-anak hendaklah berhati-hati dalam mengambil sesuatu agar tidak mencacatkan aqidah kita. Sebab itu penting berilmu dalam Islam agar tidak tertipu dengan falsafah dan juga dakyah yang begitu hebat menyerang akhir akhir ini.

Wallahuta'ala a'lam bissawab
wassalamu'alaikum wr wb
ummimq
ps - Give people more than they expect and do it cheerfully.

-----------------


Bookmark and Share




  Member Information For ummimqProfil   Hantar PM kepada ummimq   Pergi ke ummimq's Website   Quote dan BalasQuote

lidya_haryati
WARGA 3 BINTANG
Menyertai: 11.02.2004
Ahli No: 3258
Posting: 80
Dari: Malaysia

Pahang   avatar


posticon Posting pada: 09-03-05 12:19


memang betul-betul kisah tauladan...


Bookmark and Share




  Member Information For lidya_haryatiProfil   Hantar PM kepada lidya_haryati   Quote dan BalasQuote

syahadah_muslimah
WARGA RASMI
Menyertai: 17.05.2005
Ahli No: 5318
Posting: 16
Dari: kuala kangsar

Perak   avatar


posticon Posting pada: 24-07-05 01:53


syukron atas info yang diberi...sangat berguna


Bookmark and Share




  Member Information For syahadah_muslimahProfil   Hantar PM kepada syahadah_muslimah   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 


-------------------------------------------------------------------------------
Portal Komuniti Muslimah
Hakcipta 2003 oleh Hanan Alam Faizli / Hanan Network
Made in: Bandar Sunway, Selangor
Tarikh Mula: 17hb April 2003

Dibina oleh: Team Walasri

Ditadbir oleh:





Loading: 0.060283 saat. Lajunya....