Welcome To Portal Komuniti Muslimah -- Hanan.com.my.my

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 19-03-2019  

  Suka!
New Page 1

  Mutiara Kata
Untuk menjamin kejayaan, bertindaklah seperti tidak akan gagal

-- Seminar

  Menu Utama

  Keahlian Portal Komuniti
Terkini: Waldor263
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 13708

  Sedang Online
Assalamualaikum
Tetamu

Nickname

Password



[ Mendaftar ]

Sedang Online:
Tetamu: 33
Ahli: 0
Jumlah: 33




  Dari Galeri
Nostalgia MegaJK
Dialog mereka.. intan : cepatlaa ummi.. laju skit… ummi: sabaqlaa. kaki ummi nak terpelot ni

  Yang Masuk Ke Sini
nishazainal: 7 hari yang lalu
Swarig123: 24 hari yang lalu


Isu Semasa
Topik: PLKN....??


Carian Forum

Moderator: Pengurusan
Portal Komuniti Muslimah -- Hanan.com.my.my Indeks Forum
  »» Isu Semasa
    »» PLKN....??

Please Mendaftar To Post


Oleh PLKN....??

Srikandi
WARGA RASMI
Menyertai: 25.03.2004
Ahli No: 3462
Posting: 11

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 05-05-04 11:38




Program Latihan Khidmat Negara(bukannya pro mana-mana..cuma nak kongsi pandangan)....persoalannya apa kesan kepada remaja kita? perlbagai aktivti dilakukan dengan alasan memantapkan kecerdasan dan kecergasan, tapi sejauh mana? Banyak juga didengari pengisian jasmani yang begitu kompleks sampai pengisian rohani diringan-ringankan...bagi yg islam solat tak diutamakan

WALLAH HUA'ALAM.


Bookmark and Share




  Member Information For SrikandiProfil   Hantar PM kepada Srikandi   Quote dan BalasQuote

irdina_82
WARGA RASMI
Menyertai: 28.04.2004
Ahli No: 3677
Posting: 9
Dari: Kuala Lumpur

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 14-05-04 09:56



Betul....ana tak nampak langsung di mana relevennyer PLKN ni......setiap kali keluar berita di TV.....semuanya yang buruk-buruk belaka......mati lemas, rogol, buli, belasah pelatih.....n macam macam lagi
sedih tullah........
rasa geram jer........saya rasa tak payahlah PLKN tu......
ataupun wajibkan sahaja kepada pelajar lelaki....contohnya macam di Singapura....ada jugak macam ni....tapi mereka hanya wajibkan kepada pelajar lelaki sahaja....barulah kena....
Macam PLKN di sini......dah lah bercampul lelaki perempuan...
pastu dari segi rohani ni yakni keagamaan kurang dititik beratkan......dan...baca ni

Mengapa saya berhenti menjadi jurulatih PLKN

Tuesday, April 27 @ 13:09:07 MYT


Oleh Kapten Bersara
SAYA terpanggil untuk memberikan komen terhadap beberapa surat yang telah dihantar oleh pembaca malaysiakini, mereka merupakan ibu bapa yang gelisah tentang perlaksanaan PLKN yang sedang berlangsung sekarang.



Pandangan mereka supaya PLKN perlu dihentikan adalah wajar dan saya sangat bersetuju. Saya merupakan bekas jurulatih PLKN dalam Modul Pembinaan Karektor (Character Building) yang telah menarik diri dari menjadi jurulatih atas sebab-sebab yang akan saya kemukakan.

Sebagai seorang bekas pegawai tentera yang pernah menjadi jurulatih di pusat latihan tentera selama lebih lima tahun, saya sangat ingin menyumbangkan tenaga dan pengalaman saya untuk membentuk dan membina karektor yang positif kepada generasi muda kita.

Mereka ini ibarat kain putih yang perlu kita corak dan lukiskan dengan imej yang baik, sikap positif dan kelakuan yang terpuji. Namun, semasa saya menghadiri kursus TOT (Training of Trainers) di Bangi, saya mendapati keseluruhan silibusnya menerima pakai silibus dari Barat.

Saya tidak pasti daripada mana puncanya, namun jurulatih yang mengajar datangnya dari United Kingdom, Kanada dan Amerika Syarikat.

Manual jurulatih juga menerima pakai silibus tersebut. Ramai peserta kursus TOT tersebut tertanya-tanya, mengapa tiada satu pun subjek ke arah keagamaan diterapkan di dalam silibus tersebut, yang boleh disesuaikan dengan pelbagai agama anutan peserta PLKN.

Saya tidak menyatakan silibus pengajaran yang sedia ada tidak baik atau tidak sempurna, namun penambahan dan pengubahsuaian adalah perlu kepada budaya dan adat berbilang bangsa di Malaysia ini.

Apabila saya diarahkan untuk melapor ke sebuah IPTA untuk menjadi jurulatih Modul Pembinaan Karektor, pemerhatian saya pada hari pertama pengajaran modul tersebut, mendapati segala-galanya dalam keadaan yang tidak sempurna.

Jurulatih tidak dibekalkan dengan alat bantuan mengajar seperti Flip Chart, pembesar suara, pemain VCD, pemain audio CD dan sebagainya.

Terpaksalah kami bersusah payah mendapatkan segala peralatan tersebut dari rumah, meminjam dan sebagainya. Mengapa berlaku sedemikian?

Tender pembekalan alatan tersebut baru dikeluarkan oleh Kementerian Pertahanan pada bulan Mac 2004 (kalau tidak silap saya).

Sudahlah kami dibebani dengan masalah ketiadaan peralatan bantuan mengajar, kelas mengajar kami juga sangat sempit untuk menempatkan kira-kira 120 peserta.

Maka kami terpaksa terjerit-jerit semasa mengajar kerana ketiadaan alat pembesar suara, berpeluh-peluh dalam keadaan yang panas kerana kelas tersebut sememangnya tiada alat penghawa dingin, bagaikan seperti berada di dalam 'oven'.

Oleh kerana peserta PLKN yang kami terima ini majoritinya datang daripada 'Modul Fizikal' yang telah mereka lalui selama sebulan di kem-kem, saya menjangka mereka semua ini sangat berdisiplin dan senang dikawal.

Ternyata jangkaan saya meleset. Sebagai bekas seorang pegawai tentera yang berpengalaman menjadi jurulatih di pusat latihan tentera, saya sangat tertekan dan 'sakit jiwa' dengan perangai anak-anak kita ini.

Saya tidak mengatakan kesemuanya, tetapi sebilangan kecilnya degil dan tidak mengendahkan arahan.

Insiden yang memeranjatkan ialah ada jurulatih PLKN yang telah dipukul oleh peserta PLKN! Mereka inilah yang menjadi 'racun'. Malah diperhatikan, peserta yang datangnya dari rumah lebih berdisiplin dan lebih mendengar kata.

Tapi apalah yang mampu kami lakukan. Kami tidak dibenarkan berbuat apa-apa selain daripada mengajar dan membuat laporan sahaja.

Apa yang berlaku kepada mereka sebelum kelas jam 9 pagi dan selepas kelas jam 4.30 petang bukan urusan kami.

Saya tidak menafikan seperti apa yang dilihat oleh ibu bapa yang melawat anak-anak mereka di IPTA, mereka ini seperti 'berpeleseran' dari selepas kelas hingga malam.

Mereka melepak di tepi-tepi jalan, di bawah pokok, ada yang berdua-duaan dan pelbagai lagi kelakuan yang sangat menyakitkan mata saya.

Semasa saya menjadi jurulatih di pusat latihan tentera dahulu, perkara ini tidak mungkin berlaku kerana mereka akan sentiasa sibuk dan terlalu letih untuk 'melepak' walaupun selepas kelas.

Berbagai aktiviti boleh dilaksanakan untuk mengisi masa lapang.

Saya ada terbaca surat dari ibu bapa dalam akhbar Berita Harian tiga empat hari lalu yang menyatakan jurulatih PLKN sewajarnya diambil dari kalangan bekas tentera supaya masalah dan gejala bergaduh, melepak dan berperangai tidak senonoh dapat dibendung. Saya sangat bersetuju.

Namun saya pasti akan ada kalangan ibu bapa pula akan mengungkit bahawa apa perlunya anak mereka dilatih untuk menjadi tentera.

Walaupun sekarang ini majoriti jurulatih dari kalangan bekas tentera mengendalikan Modul Fizikal, namun tiada kesinambungan apabila mereka kemudiannya mengikuti Modul Pembinaan Karektor.

Saya mencadangkan agar perlaksanaan PLKN dikaji dan diperhalusi dengan sedalam-dalamnya dari semua aspek. Saya amat pasti sekiranya apa yang berlaku sekarang ini berterusan, objektif PLKN tidak akan tercapai.

Malah, kemungkinan boleh membawa kepada gejala sosial di dalam PLKN itu sendiri.

Peserta PLKN sewajarnya telah ditapis semasa mereka menjalani Modul Fizikal dan adalah wajar peserta-peserta yang bermasalah dari segi sikap dan kelakuan, diasingkan dan jurulatih bekas tentera diberi kuasa sepenuhnya untuk memperbaiki mereka ini.

Disebabkan oleh faktor-faktor di atas, saya sangat rasa tertekan dan hati saya memberontak melihatkan perangai sebilangan kecil peserta PLKN yang sangat tidak saya senangi kerana saya tidak diberi peluang untuk memperbaiki mereka.

Inilah yang memaksa saya menarik diri. Pendekatan secara psikologi dalam silibus yang diberikan sepertimana yang telah ditetapkan dalam Manual Jurulatih, kurang sesuai untuk mereka yang bermasalah.

Oleh itu, adalah wajar Kementerian Pertahanan, khususnya Jabatan Latihan Khidmat Negara mengkaji semula perlaksanaan PLKN ini. - mks.

...........Hanya Permata Mengenal Manikam.....




Bookmark and Share




  Member Information For irdina_82Profil   Hantar PM kepada irdina_82   Quote dan BalasQuote

sayasarah
-WARGA SETIA-
Menyertai: 19.04.2003
Ahli No: 170
Posting: 509
Dari: Kerak bumi

Pahang   avatar


posticon Posting pada: 22-05-04 01:21




dah busan dgn mende ni seme..

patutnye difreezekan je..byk sangat kes

-----------------
Pimpin daku dalam Redha-Mu
Kasihi daku dalam Rahmat-Mu
[IMG]


Bookmark and Share




  Member Information For sayasarahProfil   Hantar PM kepada sayasarah   Quote dan BalasQuote

daquayza
WARGA RASMI
Menyertai: 07.01.2004
Ahli No: 3045
Posting: 16
Dari: sp

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 09-06-04 02:42




sahabiah sekalian tgk buletin utama td x?
ada ura-ura nak buat pembaharuan dlm pkn. pengasingan peserta....


Bookmark and Share




  Member Information For daquayzaProfil   Hantar PM kepada daquayza   Quote dan BalasQuote

Eddie
WARGA RASMI
Menyertai: 07.03.2011
Ahli No: 12833
Posting: 1

blank   avatar


posticon Posting pada: 07-03-11 16:20


Pada 22-05-04 01:21 , sayasarah posting:

!!! QUOTE !!!




PLKN LAUNDRY TENDER EQUIPMENT
http://www.mudah.my/PLKN+Laundry+Equipment+Machineries-8784422.htm

Complete Set of Laundry Equipment to be used to process PLKN Laundry / Dobi Tender consists of the following:

- Commercial 50lbs Washer Extractor tak 6 units
- Commercial 50lbs Gas Dryer tak 12 units
- Commercial Steam Iron tak 6 units
- Commercial Ironing Board tak 6 units
- 6ft Flatwork Ironer tak 1 unit
- Utility Pressing Ironer tak 1 unit
- 300 pcs Garment Conveyor tak 1 unit

Please call Ayu (0380244955) or Eddie (0164166651) to order today! Loan amount of RM250k can be arranged for qualified buyers.


Bookmark and Share




  Member Information For EddieProfil   Hantar PM kepada Eddie   Quote dan BalasQuote

HafaazMuslim
WARGA 1 BINTANG
Menyertai: 17.03.2009
Ahli No: 10089
Posting: 22
Dari: Bumi ALLAH S.W.T. -Kompleks Balai Islam, KL

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 17-03-11 20:57


assalamualaikum....

Teruk sangat ke PLKN? Jom baca ni...
Pengalaman ana di PLKN.
Mesti baca! heehhe..kalau boleh tolong tinggalkan komen atau apa sahaja...
Klik di sini:
http://hafaaz-muslim.blogspot.com/2011/02/jom-baca-zaman-plknku-kumpulan-2-siri.html


-----------------
Blog Ana >>>
http://hafaazmuslimislami.blogspot.com
Walakin kunu Rabbaniyyin
Ihfazh Allah Yahfazhk


Bookmark and Share




  Member Information For HafaazMuslimProfil   Hantar PM kepada HafaazMuslim   Pergi ke HafaazMuslim's Website   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 


-------------------------------------------------------------------------------
Portal Komuniti Muslimah
© Hakcipta 2003 oleh Hanan Alam Faizli / Hanan Network
Made in: Bandar Sunway, Selangor
Tarikh Mula: 17hb April 2003

Dibina oleh: Team Walasri

Ditadbir oleh:





Loading: 0.044047 saat. Lajunya....