Welcome To Portal Komuniti Muslimah -- Hanan.com.my.my

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 11-07-2020  

  Suka!
New Page 1

  Mutiara Kata
Orang yang banyak berkata, akan banyak silap dan orang yang banyak silap akan banyak dosa dan orang yang banyak dosa ialah neraka lebih layak baginya
--
maksud Hadis

  Menu Utama

  Keahlian Portal Komuniti
Terkini: harith
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 13726

  Sedang Online
Assalamualaikum
Tetamu

Nickname

Password



[ Mendaftar ]

Sedang Online:
Tetamu: 14
Ahli: 0
Jumlah: 14




  Dari Galeri
Nur Mawarni Izwar Arfani.. MCIIUM...kos economics.. Salam Ukhwah..

  Yang Masuk Ke Sini
citey: 1 hari, 8 jam, 6 minit yang lalu


Luahan Hatiku
Topik: teringat kembali...kasih terhenti..


Carian Forum

Moderator: Pengurusan, limah
Portal Komuniti Muslimah -- Hanan.com.my.my Indeks Forum
  »» Luahan Hatiku
    »» teringat kembali...kasih terhenti..

Please Mendaftar To Post


Oleh teringat kembali...kasih terhenti..

puspa_kemboja
WARGA 1 BINTANG
Menyertai: 06.04.2004
Ahli No: 3529
Posting: 35
Dari: kelantan

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 12-04-04 09:53



BismillahhirRahmannirRahim...
Dengan namaMu ku mulakan luahan ini....

(waduh..waduh...jiwangnya ayat aku...ala..ape salahnye skali sekala...hehe..)

Assalamu'alaykum...wbrt..sahabat semua...
ana harap semuanya sihat.. alhamdulillah...sentiasa dalam rahmat dan lindunganNya...syukur padaNya kite masih diberi kesempatan untuk menjalinkan ukhuwah ini..syukur yg tidak terhingga pada Maha pencipta, kite masih diberi nikmat iman dan Islam yg amat berharga...

isk..isk...mukaddimah je dah pjg...
sebenarnya...ana pun tak tahu nak mulakan macamana..cume..bangun pagi tadi...teringatkan sesuatu...
ingin sekali ana berkongsi dgn sahabat sekalian...

pernah tak sahabat2 bercinta, rase dicintai,di sayangi...
dan pernah tak sahabat ditinggalkan oleh org tersayang...?

bahagia bila rasa disayangi, bahagia bila menyayangi...
tapi..pedih bila ditinggalkan...'sakit' bila diperbodohkan...
tiada siapa yg memahami...itu yg ana rasa...
___________________________________________________
dunia ni hanya 3 hari..hari kelmarin yang telah lalu, hari esok yg akan dilalui dan hari di saat kite berada skrg....

hari kelmarin yg telah lalu...

entah kenapa masih teringat peristiwa itu...sedangkan tahu semua tu ujian dariNya buat seorg hamba...'sakitnya' tiada siapa yg tahu...hanya padaMu aku mengadu...ditinggalkan tanpa sebab, diperbodohkan ...dipermainkan..hanya oleh seorg lelaki...lelaki yg ku sayangi, yg kuharap dapat membimbingku,mendidikku,..yg ku anggap mulia disisiMu...tapi..aku tertipu...dirinya bukan sebaik ilmu yg dimilikkinya...kenapa begitu?..kenapa ilmu itu tidak dapat mendidiknya..dan aku tertipu..memang aku tidak dapat menerimanya..susah untuk ku terima, maafkannya...bodohnya aku menangis kerananya...mmg susah untuk menipu diri..aku masih sayangkannya..tapi...aku tak mengharapkan untuk kembali padanya...aku takut kecewa...tapi kenapa aku tak dapat untuk membencinya...tak dapat melupakannya...pedihnya rasa...

perasaan bila ditinggalkan..hanya sesiapa yg pernah merasai akan memahaminya...kan... bagi ana semuanya telah berlalu...dan sekarang alhamdulillah ana dah pun maafkannya...alhamdulillah..semakin tenang...maafkannya kerana dia juga manusia biasa yg melakukan kesilapan...kerana dia juga tidak dapat mengawal hati sendiri...kerana dia juga memerlukan kekuatan untuk 'jihad ini'... maafkannya kerana diri ini juga bukan sempurna..pernah juga melakukan kesilapan dan mengharap kemaafan...kerana diri ini seorg 'perempuan'...yg mungkin menjadi senjata syaitan memerangkap seorg lelaki...kerana kite tidak pernah sedar akan kesilapan sendiri..

bagi sahabat yg senasib...maafkanlah 'insan itu'...demi kebahagiaannya..kerana pernah menyayanginya...buanglah rasa marah, rasa benci padanya..kerana ana tahu sahabat tak pernah bencinya...cuma susah untuk menerima apa yg terjadi...
memang susah untuk melupakannya, tapi ingatlah ..kita telah mengenali cinta Ilahi kerananya...cinta yg abadi...kerana kite telah lalai dalam mengenali cinta hakiki,sejati kerana cinta hambaNya yg sementara...Ya Allah...terima kasih atas nikmatMu ini...
__________________________________________________
dunia ni hanya 3 hari..hari kelmarin yang telah lalu, hari esok yg akan dilalui dan hari di saat kite berada skrg....

hari esok yg akan dilalui..

buat sahabat yg belum mengenali erti cinta seorg manusia...
ana harap biarkanlah dulu...usah di cari cinta manusia..kenalilah cinta Ilahi..cinta yg sejati..
kerana cinta manusia kosong tanpa makna...
bahagianya hanya mainan perasaan semata-mata...
kerana bahagianya melalaikan kite...
seandainya sahabat tidak kuat mengharungi hidup ini berseorangan..
carilah seorang penolong..seorang teman yg berkasih sayang keranaNya...
dan sekiranya sahabat belum menemuinya...
'jadikanlah sabar dan solat penolongmu...'
sesungguhnya sahabat akan temui kemanisan iman di dalamnya..

_______________________________________________________________

dunia ni hanya 3 hari..hari kelmarin yang telah lalu, hari esok yg akan dilalui dan hari di saat kite berada skrg....

hari di saat kite berada skrg....

buat sahabat yg sedang bercinta...
jadikanlah cinta itu semakin hampir padaNya...
apabila bersamanya, dia mengingatkan sahabat pada Allah Maha penyayang...
dan ingatlah..setiap perbuatan kite diperhatikan walaupun hanya sepatah unggapan..sepatah kata mainan tangan...
kerana kite tidak pernah bersendirian..kite sentiasa diperhatikan...dan tanamkanlah rasa malu padaNya...
jgn biarkan diri terus dalam permainan 'cinta'..
kasih sayang bermula dari hati...
perliharalah hati...dan berdoalah...moga dijauhkan dari 'zina hati'...

pesan dari seorang sahabat...

...mungkin dalam tidak sedar kite telah mengharap padanya...
mengharap dia menerima kite sebagai teman hidupnya...
jangan terlalu menaruh harapan padanya..kerana dia juga seorang manusia seperti kite...mengharaplah pada Allah..sesungguhnya Dialah penentu segalanya...sabar dan berdoalah..mintalah padaNya...
moga sahabat sekalian mengecapi apa yg diimpikan...amin...ya rabb..
hanya doa dari seorang sahabat......

emm..dah cukup pjg ana berceloteh ni... terima kasih pada yang sudi mendengar luahan hati ana ni...hanya ini yg mampu ana sampaikan...sebuah pengalaman dari sekeping hati....isk..isk...jiwang karat pulak minah sorang ni..hehe...
penat ke?..ke sakit pinggang?..cian...buat la senaman jap..hehe..ok....ana minta maaf kalau terkasar bahasa, tersilap kata..maaf guna byk ruang..hehe..akhir kalam..salam ukhuwah dari ana..ukhuwah fillah...


(tasbih kifarah dan surah Al-asr)
wassalam..








Bookmark and Share




  Member Information For puspa_kembojaProfil   Hantar PM kepada puspa_kemboja   Quote dan BalasQuote

puteri_BULAN
WARGA 3 BINTANG
Menyertai: 26.03.2004
Ahli No: 3471
Posting: 135
Dari: bumi_ALLAH

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 12-04-04 10:38





aduhai manisku puspa_kemboja....
harummu mewangi menusuk kamar hatiku...
gaya lembutmu mengusik pandanganku...
lalu kau tersenyum manja padaku...

ewah.....lawan tokey nampak...


indahnya alam duniawi ini kerana ALLAH MAHA HEBAT mengatur perjalanan masanya.......sedangkan kita terlalu rugi...dan makin kurang mengistiqamahkan ilmu-ilmu ALLAH kerana tidak tahu mengatur perjalanan hidup kita...alangkah sedihnya melihat rupa insan2 bergelar manusia yang penuh kejahilan kini...


Bookmark and Share




  Member Information For puteri_BULANProfil   Hantar PM kepada puteri_BULAN   Pergi ke puteri_BULAN's Website   Quote dan BalasQuote

langsat01
WARGA 1 BINTANG
Menyertai: 15.05.2003
Ahli No: 1272
Posting: 37
Dari: serdang

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 15-04-04 01:14




Cinta pada Allah cinta yang hakiki
Cinta pada manusia hanya sementara.
Pilihlah antara yang mana yang lebih akan membahagiakan mu.
atau Pilihlah kedua-duanya, nescaya tidak akan rugi apa-apa. Dunia dan akhirat berjalan serentak.
Mana ada manusia yang tidak mahu di kasih, di sayang, di cinta, di belai ....... semua manusia mahukannya. tidak kira apalah bangsanya, agamanya, pangkatnya atau darjatnya sekalipun.

Wallahualam


Bookmark and Share




  Member Information For langsat01Profil   Hantar PM kepada langsat01   Quote dan BalasQuote

puspa_kemboja
WARGA 1 BINTANG
Menyertai: 06.04.2004
Ahli No: 3529
Posting: 35
Dari: kelantan

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 15-04-04 09:43




bagi bunga kat puteri_BULAN dan langsat01



syukran ya sahabat sekalian...


puspa_kemboja terasa sepi..
namun sahabat sentiasa disisi..
alhamdulillah syukur pada Ilahi..

walaupun belum bersua lagi..
namun ukhuwah terjalin dihati...
nasihat membimbing amat kuhargai..
semoga kasih sayang terus abadi..
dalam mencari rahmat yg sejati...

kekadang hati masih diuji...
apakah perlu mencari kasih dihati...
kasih manusia selalu 'sepi'...
sepi dari dari kehendak Ilahi..
sentiasa menguji iman dihati..
biarlah hati sabar menanti...
yakin pada ketentuan Ilahi...
hanya DIA Maha Mengetahui...

Sucikanlah 4 hal dengan 4 perkara :
"Wajahmu dengan linangan air mata keinsafan,
Lidahmu basah dengan berzikir kepada Penciptamu,
Hatimu takut dan gementar kepada kehebatan Rabbmu,
..dan dosa-dosa yang silam di sulami dengan taubat kepada Dzat yang Memiliki mu."

senyuman untuk semua...



Bookmark and Share




  Member Information For puspa_kembojaProfil   Hantar PM kepada puspa_kemboja   Quote dan BalasQuote

wardati80
WARGA RASMI
Menyertai: 02.03.2004
Ahli No: 3351
Posting: 8
Dari: Kerteh

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 23-04-04 18:37



kalau cinta kerana ALLAH, bertemu pasti tidak jemu berpisah tidak gelisah, ukhwah itu indah seandainya semuanya kerana ALLAH.
Ana juga pernah mengalami sesuatu yang serupa tapi tak sama dsave engan ukhtie...betul..sama-samalah kita memaafkan orang yang pernah melukai hati kita. Moga segala yan berlaku ada hikmahnya...


Bookmark and Share




  Member Information For wardati80Profil   Hantar PM kepada wardati80   Quote dan BalasQuote

selembut_bayu
WARGA 3 BINTANG
Menyertai: 18.04.2003
Ahli No: 168
Posting: 85
Dari: Selangor

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 29-04-04 09:14


apa yang anda lakukan bila mana mereka yang melukai ini, ingin terus berkawan dengan anda? menanya khabar berita....
sedang anda tidak mahu mengetahui tentang dirinya lagi, juga tidak mahu dia mengetahui tentang anda lagi.. bukan menjauh diri tapi mengelak diri daripada terus mengharap sesuatu daripada mereka..



Bookmark and Share




  Member Information For selembut_bayuProfil   Hantar PM kepada selembut_bayu   Quote dan BalasQuote

nur_islami
WARGA 4 BINTANG
Menyertai: 11.05.2003
Ahli No: 1146
Posting: 279
Dari: serambi mekah

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 29-04-04 09:51




pabila ana membaca kisah hidup ukhtie puspa_kemboja seakan tersingkap kembali kisah cinta ana yg lalu..kisah ukhtie ni seakan senasib ngan kisah ana....
betul kata ukhtie.."maaafkanlah insan itu'..demi kebahagiannya...
xguna utk kita mengingati dia lagi...tapi akan terus bersemadi bersama memori2 semlm...



-----------------
tuhan dalam mjlni hadap ini banyaknya dugaan yang mdtg.ada yang dptku gagahi & ada yang gagal kuhindari,tuhan rahmatmu melgt luas.terlalu sdktku bsykr


Bookmark and Share




  Member Information For nur_islamiProfil   Hantar PM kepada nur_islami   Quote dan BalasQuote

puspa_kemboja
WARGA 1 BINTANG
Menyertai: 06.04.2004
Ahli No: 3529
Posting: 35
Dari: kelantan

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 29-04-04 12:11




assalamualaikum....

awwalan..terima kasih ana ucapkan pada sahabat yg sudi mendengar luahan hati ana....rase kuat bila bersama kalian...

mmg ape yg berada di hadapan tiada siapa yg dapat menduga..semuanya di luar kemampuan kita...kekadang kusangka panas sampai ke petang,tapi hujan di tghari...

buat ukhti selembut_bayu...namamu seindah dan selembut hatimu....untuk pengetahuan ukhti, ana masih berkawan dgn'nya'...ana pernah cuba lari darinya...namun, byk yg telah ana kongsi dgnnya...dan ana rasa tak salah ana berkawan dgnnya...sbg seorg sahabat...bg ana, ana dah maafkannya dan segala yg telah berlaku, anggaplah ia satu pengajaran buat kita...harapan untuk bersamanya,semuanya hanya tinggal kenangan dan harapan itu sudah pun ana lupakan...
cume..setiap org ade tahap kekuatan..kekuatan kesabaran...ape yg berlaku sebenarnye menguji kesabaran..kuatnya kesabaran seorg hamba menerima dgn redha apa yg terjadi....dan ada satu kekuatan pada seorg perempuan..yg tiada pada lelaki..kekuatan pengorbanan...anggaplah ini satu pengorbanan...

emm..perempuan dan lelaki berbeza sifatnya,emosi dan fikirannya...kekadang ape yg kita maksudkan, susah untuk mereka fahami...untuk terus berkawan atau tidak, itu terpulang pada diri sendiri...jgn paksa diri, dan jgn menipu diri sendiri...jujur pada diri...rahsia diri hanya kita sendiri yg tahu...apa yg berlaku, kita yg tanggung sendiri...muhasabah diri dan cari kekuatan diri...

dan..cubalah berterus terang padanya...terus terang dgn sebenarnya..kerana 'dia' susah untuk fhm...terus terang apa yg kita rasa...apa yg lahir dari hati...biar dia benar-benar faham situasi kita...insyaAllah, dgn sendirinya..dia akan sedar...ambillah masa untuk berfikir, kerana itulah yg terbaik...sbb ana rasa kekdg kita sendiri tak tahu apa yg kita mahu...adakah kita mahu terus berkawan atau tidak?..kita sendiri tak pasti...sbb kita perempuan yg berfikir mengikut emosi diri...dan dia lelaki yg berfikir mengikut akal sendiri...jika kita tak berterus terang masakan dia tahu...dan ingatlah sbg perempuan, jagalah maruah diri...berhati-hati dalam setiap geri dan bahasa...walaupun lembut hati tapi tetap tegas dalam menegakkan batasan kebenaran..

hanya itu pandangan ana...mungkin sahabat lain mempunyai pandangan yg berbeza...yg penting ikutlah naluri hati sendiri..naluri hati anugerah Ilahi...

wallahu'alam...


Bookmark and Share




  Member Information For puspa_kembojaProfil   Hantar PM kepada puspa_kemboja   Quote dan BalasQuote

nurhaida
WARGA RASMI
Menyertai: 20.04.2004
Ahli No: 3625
Posting: 13
Dari: Sg.petani

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 06-05-04 15:58


Terharu juga saya mendengar kisah puspa_kemboja. Kisah saya hampir sama ngan saudari. Tapi ALHAMDULILLAH seperti kata saudari sifat memaafkan sesama insan perlu sbb diri kita sendiri pun mungkin ada kekurangannya. Bila kita dah maafkan org secara tak langsung diri kita juga rasa tenang. Saya sendiri pun dulu tu trasa la gak tp bila dah lama ni dengan nur Illahi semuanya dapat di atasi. Mungkin ada hikmah di sebalik kejadian ini...


Bookmark and Share




  Member Information For nurhaidaProfil   Hantar PM kepada nurhaida   Pergi ke nurhaida's Website   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 


-------------------------------------------------------------------------------
Portal Komuniti Muslimah
Hakcipta 2003 oleh Hanan Alam Faizli / Hanan Network
Made in: Bandar Sunway, Selangor
Tarikh Mula: 17hb April 2003

Dibina oleh: Team Walasri

Ditadbir oleh:





Loading: 0.050247 saat. Lajunya....