Welcome To Portal Komuniti Muslimah -- Hanan.com.my.my

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 03-07-2020  

  Suka!
New Page 1

  Mutiara Kata
Untuk mengelakkan dari dikritik, jangan buat apa-apa, jangan cakap apa-apa.

-- Kata Bijaksana

  Menu Utama

  Keahlian Portal Komuniti
Terkini: harith
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 13726

  Sedang Online
Assalamualaikum
Tetamu

Nickname

Password



[ Mendaftar ]

Sedang Online:
Tetamu: 4
Ahli: 0
Jumlah: 4




  Dari Galeri
                        w
Dengan Nama c(_l_) l Yang Maha Pengasih Dan Maha Penyayang...salam ukhwah fillah daripada saya buat warga muslimah...

  Yang Masuk Ke Sini
citey: 6 jam, 58 minit yang lalu


Muslimah Remaja
Topik: APA ITU AURAT?????


Carian Forum

Moderator: Pengurusan, suterakasih85
Portal Komuniti Muslimah -- Hanan.com.my.my Indeks Forum
  »» Muslimah Remaja
    »» APA ITU AURAT?????

Please Mendaftar To Post


Oleh APA ITU AURAT?????

wearzana
WARGA 3 BINTANG
Menyertai: 11.01.2004
Ahli No: 3069
Posting: 98
Dari: Petaling Jaya

Sarawak   avatar


posticon Posting pada: 05-02-04 10:01


....

saya mempunyai kemusykilan berkaitan dengan aurat, diharap semua member-member kat hanan nie sudi membantu.
a) Apa itu aurat?
b) Apa batas aurat perempuan yang sebenarnya?
c) Apa batas aurat lelaki yang sebenarnya?
d) Betul ke rambut bukan aurat perempuan??????
bukan saya tidak mengetahui, but saya perlukan penjelasan yang lebih mendalam bersama dengan dalil al-quran, hadis dan pendapat ulamak-ulamak.

Tolonglah!!!!!!!
saya confuse sekarang!!!!!!! :??? :??? :???


Bookmark and Share




  Member Information For wearzanaProfil   Hantar PM kepada wearzana   Quote dan BalasQuote

UmmuRumman
WARGA RASMI
Menyertai: 18.02.2004
Ahli No: 3291
Posting: 14

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 18-02-04 16:39



wearzana,
Aurat berasal drpd perkataan Arab 'Aurah' yg bermaksud keaiban. Menurut fiqh pula, aurat ialah bhgn tubuh bdn seseorg yang wajib ditutup daripada pndgn atau penglihatan org2 t'tentu.
Aurat perempuan yg perlu ditutup drpd penglihatan lelaki yg ajnabi ialah seluruh anggota kecuali muka dan tapak tangan. Ada juga sesetengah ulama' yg mengatakan muka wajib ditutup. Tetapi lain pula aurat perempuan dgn mahramnya. Saudari boleh rujuk Surah An-Nur: 31.
Ada byk pndpt mengenai aurat perempuan di hdpn mahram. Ada yg mengatakn batas aurat wanita di hdpn mahram ialah antara pusat dan lutut. Saudari boleh rujuk pd yg lebih arif.
Rambut adalah salah satu aurat yg perlu kita jaga. Saudari boleh rujuk Surah An-Nur: 31. Di dalam ayat ini Allah mewajibkan wanita supaya melabuhkan tudungnya hingga ke dada. Jangan keliru sekiranya saudari beranggapan bahawa rambut tidak perlu ditutup. Allah memerintahkan supaya tudung dilabuhkan, bermakna rambut wajib ditutup.
saya harap saudari jelas dan adalah lebih afdhal sekiranya saudari rujuk pada yang lebih arif. Wallahu`alam.
Saya berlindung kpd Allah drpd kejahilan. Segala yg baik itu dtg dr Allah dan kelemahan juga ditakdirkan oleh Allah tetapi atas kelemahan saya sendiri. AsSalamu`alaykum..


Bookmark and Share




  Member Information For UmmuRummanProfil   Hantar PM kepada UmmuRumman   Quote dan BalasQuote

selembut_bayu
WARGA 3 BINTANG
Menyertai: 18.04.2003
Ahli No: 168
Posting: 85
Dari: Selangor

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 17-03-04 10:06


assalamualaikum..

ana nk tanya sikit..

kenapa muslimah susah tutup aurat kat dlm umah bila ada yg bukan mahram datang atau sepupu lelaki, ipar, bapa saudara sebab perkahwinan, etc.. kadang2 tu siap boleh berkemban dgn ipar.. tak pahamnya yang pelik tu, husband masing2 tak kisah.. sedih pulak rase bila husband tak kisah tentang aurat isteri masing2.. wallahu'alam..

wassalam.

[ Posting ini telah di edit oleh: selembut_bayu pada 2004-03-17 10:07 ]


Bookmark and Share




  Member Information For selembut_bayuProfil   Hantar PM kepada selembut_bayu   Quote dan BalasQuote

wearzana
WARGA 3 BINTANG
Menyertai: 11.01.2004
Ahli No: 3069
Posting: 98
Dari: Petaling Jaya

Sarawak   avatar


posticon Posting pada: 17-03-04 10:24




Terima kasih kepada UmmuRumman terhadap jawapan diberi..
Sebenarnya saya terconfuse apabila terbaca dalam majalah AL-Islam. Artikel tersebut merupakan pendapat seorang ulama tentang Rambut wanita......beliau menyatakan rambut bukan lah aurat wanita!!!!!!?????. itu yang telah menyebabkan saya confuse....
sekarang saya telah memahami kenapa beliau berkata begitu...



Bookmark and Share




  Member Information For wearzanaProfil   Hantar PM kepada wearzana   Quote dan BalasQuote

al_kuliyyah
WARGA RASMI
Menyertai: 06.05.2003
Ahli No: 1010
Posting: 16
Dari: johor bahru

Johor   avatar


posticon Posting pada: 17-03-04 16:10


erm...nak tanya dengan pakcik kite pun kene tutup aurat ker...i mean adik mak kite atau makcik kete punyer suami??? pleazz......


Bookmark and Share




  Member Information For al_kuliyyahProfil   Hantar PM kepada al_kuliyyah   Quote dan BalasQuote

selembut_bayu
WARGA 3 BINTANG
Menyertai: 18.04.2003
Ahli No: 168
Posting: 85
Dari: Selangor

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 18-03-04 13:24


assalamualaikum...

ana ada tanya pada ustazah ana tentang perkara ni.. ustazah ckp kena tutup aurat dgn pakcik yg bernikah dgn makcik kite(adik/kakak kandung kepada ayah/ mak kite).. sebab asalnya pakcik tu bukan mahram kita (kena tutup aurat) bila dia dah nikah dgn makcik kita pun, kita dan dia hanya mahram sementara.. so, aurat tetap kena jaga.. ini yg ustazah ana ajarkan.. ana pun dulu tak tau pasal ni.. bila dah tau ana ikut seperti apa yg diajar..

tak perlu tutup aurat dgn adik/ abang kandung mak kite.. mereka ni memang mahram selamanya..yg ana maksudkan perlu tutup aurat dgn bapa saudara perkahwinan (yg jadi pakcik kite sebab nikah dgn adik/kakak kandung mak/ayah kite)

but pakcik ana yg bernikah dgn makcik ana (adik kandung arwah mak) ada tanya kat kwn dia yg lebih arif.. kata dia betullah tu.. tapi ade kelonggaran, wallahu'alam..

maaf andai ade tersilap.. minta yg lebih arif perjelaskan.. ana cuma sampaikan ape yg ana belajar.. maaf andai ana yg tersalah faham..wallahu'alam..

wassalamualaikum...

'Berkorban krn Allah membuatkan kita tak terasa kehilangan harga diri malah mendapat kebahagiaan dan ketenangan hakiki'

[ Posting ini telah di edit oleh: selembut_bayu pada 2004-03-18 13:26 ]

[ Posting ini telah di edit oleh: selembut_bayu pada 2004-03-18 13:32 ]


Bookmark and Share




  Member Information For selembut_bayuProfil   Hantar PM kepada selembut_bayu   Quote dan BalasQuote

al_kuliyyah
WARGA RASMI
Menyertai: 06.05.2003
Ahli No: 1010
Posting: 16
Dari: johor bahru

Johor   avatar


posticon Posting pada: 18-03-04 18:18


shukran...baru jelas sket...


Bookmark and Share




  Member Information For al_kuliyyahProfil   Hantar PM kepada al_kuliyyah   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 


-------------------------------------------------------------------------------
Portal Komuniti Muslimah
Hakcipta 2003 oleh Hanan Alam Faizli / Hanan Network
Made in: Bandar Sunway, Selangor
Tarikh Mula: 17hb April 2003

Dibina oleh: Team Walasri

Ditadbir oleh:





Loading: 0.069803 saat. Lajunya....