Soalan :
Apakah hukumnya seorang wanita bekerja? Maksud saya ialah bekerja di luar
rumah sebagaimana kaum lelaki. Adakah harus bagi wanita untuk turut terlibat
sama memberi saham meningkatkan produktiviti, pembangunan dan juga aktiviti
di dalam masyarakat? Atau adakah wanita itu hanya layak untuk terkurung
serta bekerja di dalam linkungan rumah sahaja? Islam sebagaimana yang kami
tahu adalah agama yang memuliakan kaum wanita serta lebih dahulu memberikan
kepada mereka hak- hak kemanusiaan sebelum daripada Barat. Oleh yang
demikian tidakkah perkerjaan itu juga anyara hak wanita yang akan memelihara
air mukanya serta kehormatannya daripada menjadi barang murahan?
Mengapa wanita tidak turut menyertai medan kehidupan sebagaimana yang
dilakukan oleh wanita Barat telah berjaya menajamkan keperibadiannya,
memperolehi haknya serta memberi saham dalam memajukan masyarakatnya? Kami
ingin mengetahui batasnya syarak untuk setiap pekerjaan yang diharuskan bagi
kaum wanita Muslimah yang mana meskipun mereka bekerja, akan tetapi mereka
tidak sekali- kali mengadaikan agama atau melalaikan segala
tanggungjawabnya. Kalau boleh biarlah keterangan itu nanti jauh daripada
sikap- sikap melampau yang melarang keras wanita daripada menuntut ilmu,
bekerja dan keluar daripada rumah sekalipun ke masjid! Di samping itu, ia
juga hendaklah jauh daripada segala pandangan yang bermudah- mudah; seolah-
olah mahu membebaskan wanita Muslimah daripada segala ikatan sehingga
menjadi barangan murahan di pasaran. Apa yang kami mahukan ialah hukum
syarak yang sahih. Muslimah yang belajar.
Jawapan:
Wanita adalah manusia sebagaimana juga lelaki. Ini kerana kejadian kedua-
duanya itu adalah saling berkaitan antara satu sama lain.
Firman Allah yang bermaksud:
" Setengah kamu ( adalah keturunan) dari setengahnya yang lain." ( Ali -
Imran: 195)
Oleh kerana manusia adalah makhluk yang hidup, maka adalah menjadi tabiatnya
untuk sentiasa berfikir dan juga bekerja. Tanpa kedua- dua ini, ia tidak
akan menjadi manusia. Dan Allah (s. w. t) sendiri menjadikan manusia itu
adalah untuk bekerja. Malah Allah tidak akan menjadikan manusia melainkan
untuk di uji siapakah di antara mereka yang paling baik amalannya.
Oleh itu wanita di taklifkan untuk melakukan kerja- kerja yang baik
sebagaimana ia juga di taklifkan ke atas lelaki. Dari sudut ganjaran pahala
amalan yang dilakukan oleh wanita juga adalah sama sepertimana lelaki.
Firman Allah: Maksudnya:
" Maka Tuhan mereka perkenankan doa mereka dengan firmanNya: " Sesungguhnya
Aku tidak akan sia- siakan amal orang- orang yang beramal dari kalangan
kamu, sama ada lelaki atau perempuan". (Ali- Imran: 195)
Bukan sahaja ganjaran di akhirat, malah ia juga turut memperolehi habuannya
di dunia.
Firman Allah: Maksudnya:
" Sesiapa yang beramal saleh dari lelaki atau perempuan sedang ia beriman
maka sesungguhnya kami akan menghidupkan dia dengan kehidupan yang baik". (
An- Nahl: 97)
Wanita juga sebagaimana yang selalu disebut adalah sebahagian daripada
masyarakat. Adalah suatu yang tidak logik jika Islam membantutkan separuh
daripada masyarakatnya sendiri, menghukumnya sebagai kolot atau tidak
berkeupayaan dan mengabaikan hak- haknyanserta mengeksploitasi kebaikan yang
ada padanya tanpa memberinya sesuatu yang positif.
Sesungguhnya tiada lagi pekerjaan yang lebih utama dan agung bagi wanita
selain daripada mendidik generasi. Tugas terssebut tidak ada seorangpun yang
menyaingi atau cuba merampas daripadanya.
Untuk memikul tugas tersebut, Allah (s.w.t) telah memperlengkapkan wanita
dengan persiapan fizikal dan juga spiritual. Dengan sebab itu adalah tidak
wajar bagi wanita untuk menyibukkan tugasnya yang besar itu dengan material
dan juga perkara- perkara lain walau apa sahaja keadaan sekalipun. Tambahan
pula tiada seorang pun yang dapat mengambil alih tempat wanita untuk
melaksanakan tugas yang sangat besar ini. Apatah lagi generasi kecil itu
merupakan penentu kepada masa depan sesuatu ummah di samping ia sendiri
merupakan sebesar- besarnya aset kepada manusia ( human resources).
Kerja- kerja wanita yang lain termasuklah memelihara rumahnya,
menggembirakan suaminya serta membentuk sebuah keluarga bahagia yang berdiri
di atas asas ketenangan dan juga kasih sayang. Di dalam suatu hadis
dinyatakan bahawa wanita melayani suaminya, maka perbuatannya dikira sebagai
jihad fi sabilillah.
Ini tidaklah bermakna bahawa pekerjaan wanita diluar rumah itu adalah haram.
Tanpa nas syarak yang benar- benar sahih serta jelas hukumnya, seorang tidak
boleh untuk mengharamkan sesuatu perkara. Ini kerana asal kepada sesuatu
perkara atau tindakan adalah harus. Berdasarkan asas inilah kami menyatakan
bahawa:
Pekerjaan wanita pada zatnya itu adalah harus; kadang- kadang ia menjadi
harus dan kadang- kadang pula ia menjadi wajib terutamanya jika di dalam
keadaan yang benar- benar memerlukan si wanita itu bekerja. Antaranya janda
atau wanita- wnita yang diceraikan dalam keadaan berharta dan sebatang kara,
akan tetapi ia mampu untuk melakukan sesuatu perkerjaan yang dapat
menahannya daripada meminta- minta.
Kadang- kadang keadaan keluarga itu sendiri yang memerlukan wanita untuk
bekerja seperti membantu suaminya memelihara anak-anaknya ataupun saudaranya
yang kecil dan membantu bapanya yang telah tua sebagaimana kisah yang
disebut di dalam surah al- Qasas mengenai dua orang anak nabi Syuaib yang
telah membantu bapanya mereka memelihara kambing.
Firman Allah: Maksudnya:
" Mereka menjawab: " Kami tidak memberi minum (kambing- kambing) sehingga
penggembala- penggembala itu membawa balik binatang ternakan masing- masing,
dan bapa kami seorang yang terlalu tua umurnya." (Al- Qosos: 23)
Begitu juga Asma' binti Abu Bakar yang digelar " empunya dua tali pinggang"
turut membantu suaminya iaitu Az- Zubair bin al- ' Awwam memelihara kudanya,
menyiram tamar malah dia sendiri yang menjujung air di atas kepalanya
daripada kota Madinah hinggalah sampai ke kebunnya.
Kadang- kadang masyarakat sendiri yang memerlukan tenaga wanita seperti
menjadi jururawat ataupun doktor kepada kaun sejenisnya, mendidik dan tugas-
tugas lain yang khusus bagi wanita. Ketika melaksanakan tugasnya itu, adalah
lebih baik jika dia hanya bergaul dengan kaum sejenisnya dan bukan dengan
kaum lelaki. Ini kerana lelaki hanya dibenarkan mendapatkan khidmat daripada
wanita di dalam keadaan dhorurah sahaja.
Kebenaran itupun adalah terhad pada perkara yang berkaitan dengan keperluan
sahaja. Sekiranya kami katakan bahawa harus bagi wanita untuk bekerja, maka
keharusan itu hendaklah terikat dengan beberapa syarat:
Pekerjaan yang hendak dilakukan itu sendiri adalah kerja yang halal. Atau
dengan kata lain ia bukanlah kerja yang haram atau yang boleh
menjerumuskannya ke jurang maksiat. Antaranya menjadi orang gaji kepada
lelaki yang masih bujang, menjadi setiausaha kepada mana- mana Pengarah yang
dalam banyak keadaan menuntutnya untuk duduk bersunyi- sunyian dengannya,
menjadi penari yang kerjanya adalah membangkitkan nafsu, menjadi pelayan bar
yang menghidangkan arak di mana Rasulullah (s.a.w) telah melaknat orang yang
menghidang, membawa dan menjualnya, menjadi pramugari yang antara tugasnya
ialah menghidangkan arak di samping terpaksa bermusafir dan menginap di
negara orang yang terlalu asing tanpa di sertai dengan muhrimnya dan apa
sahaja kerja yang diharamkan kepada wanita khususnya dan yang diharamkan
kepada kedua- duanya; lelaki ataupun wanita.
Dia hendaklah memelihara adab sebagai seorang wanita Muslimah sama ada di
sudut cara berpakaian, berjalan, bercakap dan sebagainya.
Firman Allah: Maksudnya:
" Dan katakanlah perempuan- perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan
mereka( daripada memandang yang haram) dan memelihara kehormatan mereka dan
janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir
daripadanya"... " Dan janganlah mereka memukulkan kaki mereka agar diketahui
perhiasan yang mereka sembunyikan." (Al- Ahzab: 32)
Kerjanya itu tidak menjejaskan kewajipan- kewajipannya yang lain. Ini
termasuklah kewajipan terhadap suami dan juga anak- anak. Ini kerana
tanggungjawab terhadap keduanya merupakan kerja yang utama.
Wabillahi taufiq.