Welcome To Portal Komuniti Muslimah -- Hanan.com.my.my

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 06-04-2020  

  Suka!
New Page 1

  Mutiara Kata
Sempurna ilmu kerana aqal , sempurna agama kerana taqwa , sempurna amal kerana niat dan sempurna kehormatan kerana wibawa ..

-- Hukama'

  Menu Utama

  Keahlian Portal Komuniti
Terkini: Laurenjoy
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 13724

  Sedang Online
Assalamualaikum
Tetamu

Nickname

Password



[ Mendaftar ]

Sedang Online:
Tetamu: 23
Ahli: 0
Jumlah: 23




  Dari Galeri
Salamuna'leykum Buat Semua... Selamat Berkenalan & Salam Ukhwah dari saya.. :-)

  Yang Masuk Ke Sini
citey: 3 hari yang lalu
Laurenjoy: 31 hari yang lalu
jackurban: 32 hari yang lalu
porkalwais: 32 hari yang lalu


Forward Dari E-mel
Topik: warkah dari seorang anak...


Carian Forum

Moderator: Pengurusan
Portal Komuniti Muslimah -- Hanan.com.my.my Indeks Forum
  »» Forward Dari E-mel
    »» warkah dari seorang anak...

Please Mendaftar To Post


Oleh warkah dari seorang anak...

Qasrynna_Qistina
WARGA 1 BINTANG
Menyertai: 25.06.2003
Ahli No: 1802
Posting: 21

oman   avatar


posticon Posting pada: 05-08-03 15:38


assalamualaikum w.b.t

ana cuma nak kongsikan mail yang ana terima sebentar tadi...daripada seorang hamba Allah yang bergelar seorang anak seperti kita semua..


WARKAH BUAT IBU...

> > Mak.....
> > Terlalu bosan rasanya duduk membilang hari.....
> > Dah hampir sepuluh bulan mak pergi,
> > Rasanya baru semalam mak peluk kiter kan
> > sejuk syahdu masih terasa lagi nih....
> >
> > Mak tau tak.....
> > itu lah pertama kali mak peluk anak mak yang nakal ni sejak kiter
> > dewasa.....
> > dan itu juga terakhir kali nya.
> > Emmmm...rupanya mak dah tau mak nak pergi jauh.....
> > nak tinggal kan anak2 mak.....
> > nak tinggal kan dunia fana ni.....
> > mak macam dan sedia.....
> > Seminggu sebelum tu.....mak dah menganyam tikar mengkuang 3 helai.....
> > Akak kata sampai ke pagi mak anyam tikar tuu.....
> > tanpa rasa mengantuk, tanpa rasa letih.....
> > kakak pun rasa hairan.....
> > mak tak penah buat gitu.....
> > pastu mak pasang radio kecil di sebelah mak.....
> > tapi mak seolah2 tak sedar bahawa rancangan radio tu siaran siam.....
> > kengkadang siaran indonesia...mak terus tekun menganyam...
> > Rupanya tikar yang telah mak siapkan tu di gunakan untuk mengiringi mak
>ke
> > kuburan...
> >
> > Pastu mak sapu sampah sekeliling rumah bersih2....
> > pastu mak jemur karpet-karpet...
> > pastu mak ubahkan sofa ke tempat lain..mak biarkan ruang tu kosong..
> > rupanya kat situ jenazah mak diletakkan..
> > paling menarik sekali mak bgtau kat maner sume duit dan barang kemas
>mak..
> > ada kat dalam almari.....
> > ada kat dalam dalam beg.....
> > ada dalam ASB.....
> > ada kat dalam Tabung Haji..
> > mak cakap tak berapa cukup lagi...
> > ada kat dalam gulung tikar.....
> > masa tu mak perasan takk..??
> > kiter gelak sakan bila mak bgtau duit dalam gulung tikar...kiter
> > kata mak ni memang pesenn lama laaa...
> > mak cuma gelak jer...
> > eeemmm..bahagiaa nya saat ituu..
> >
> > Mak.....
> > Hari tu hari sabtu 18/08/1999 pukul 3 petang mak tiba2 sakit perut.....
> > bila malam tu kiter sampai dari KL.....mak dah dalam kesakitan.
> > Akak dan abang kat kampong semua dah pujuk.....
> > mak tetap takmau pi hospital.....
> > dan cuma tinggal giliran kiter sahaja yang belum pujuk...
> > Mak kata mak takmau duduk dalam hospital.....
> > tapi kiter berkeras juga pujukk..
> > nanti di hospital ada doktor...ada ubat untuk mak..
> > kat rumah kami hanya mampu sapu minyak dan urut ajer..
> > Mak tetap tak bersetuju.....mak memang degil...
> > tak salah, anak mak yang ni pon mengikut perangai mak tu..
> > Tapi akhirnya bila melihat keadaan mak makin teruk....
> > mak sakit perut sampai nak sentuh perut mak pon sakit kami adik beradik
> > sepakat hantar juga mak ke hospital.....
> >
> > Mak.....
> > amponkan kami semua...
> > kami nak mak sehat...
> > kami sayang mak...
> > kami tak mau mak sakit...
> > kami terpaksa juga hantar mak ke hospital....
> > ampon kan kami yer mak....
> >
> > Mak.....
> > Malam itu abang bawa mak ke hospital dan itu lah pertama dan terakhir
>kali
> > mak naik kereta kiter...
> > Masih terbayang betapa ceria dan gembiranya mak, kiter kata nak
> > beli kereta....
> > Mak asyik tanya ajer..cukup ker duitt..
> > kiter jawab pula...kalau tak cukup,
> > mak kan banyak duit...
> > mak gelak ajerr.....
> > Lepas tu bila kereta kiter sampai.....mak buat kenduri kesyukuran.....
> > Dan kiter masih ingat lagi...bila kiter eksiden terlanggar kelinn naik
> > motor.....
> > Punya la kiter takut...kiter warning kakak kiter jangan sesekali bgtau
>kat
> > mak.....
> > Bila balik sahaja kampong....kiter cepat-cepat simpan keta dalam
> > garaj.....
> > Tapi mak perasan juga bumper depan kemek...mak tanya kenapa...?
> > Selamba jerr kiter jawab terlangar pokok bunga.....
> > Mak....tujuan kiter menipu tu supaya mak tak risau...
> > Maafkan kiter kerana sampai mak pergi mak tak tau hal sebenar...
> > mak, kiter menipu mak kan...ampon kan kiter....
> >
> > Mak.....
> > Jam 4.30 pagi 19/08/1999
> > Bila tiba aja kat hospital....nurse tengah balut mak dengan kain
> > putih.....
> > mak mesti nampak kiter jatuh terduduk di lantai hospital...
> > Mesti mak nampak abang cium dahi mak.....
> > Mesti mak nampak akak baca doa untuk mak....
> > Mesti mak nampak adik terduduk kat kerusi kat sudut itu...
> > mesti mak nampak semua tu kann...kann..kannn
> > Mak tau tak....
> > Pagi tu balik dari hospital jam 5.20 pagi kiter mamandu dalam keadaan
> > separuh sedar...
> > Adik kat sebelah diam melayan perasann...
> > Kenangan bersama mak berputar dalam kepala ini...
> > jalan di depan terasa makin kelam.....
> > airmata dah tak mampu di tahan....
> > Masa tu seandainya apa-apa terjadi di jalan itu kiter rela...
> > Namun alhamdulillah akhirnya kiter sampai juga... di sebab kan pagi
>masih
> > awal,
> > jadi jalan tu lenggang..kosong....sekosong hati ini.....
> > Sepanjang perjalanan terasa kedinginan subuh itu lain benar
> > suasananya.....
> > terasa syahdu dan sayu gitu...dinginnnn....
> >
> > Mak.....
> > Kiter masih ingat lagi...
> > Kiter baca AlQuran kat tepi mak temankan mak...
> > Jam 11.00 pagi mak di mandi kan....
> > Anak2 mak yang pangku masa mak mandi....
> > Mak mesti rasa betapa lembut nya kami mengosok seluruh tubuh mak.....
> > Kiter gosok kaki mak perlahan lahan.....
> > Mak perasan tak...?
> > Makcik yang mandikan mak tu pujuk kiter.....
> > Dia kata..." dikk...jangan nangis...kalau sayang mak jangan buat
> > gitu...jangan
> > nangis ya.."
> > Bila makcik tu kata gitu...
> > lagi laaaa laju airmata ni..tapi kiter kawal supaya tak menitik atas
> > mak....
> >
> > Mak.....
> > Sampai takat ini surat ni kiter tulis.....
> > kiter nangis ni.....
> > Ni kat dlm bilik...baru pukul 4.00 pagi....
> > Takder orang yang bangun lagi.....
> > kiter dengar nasyid tajuk "anak soleh"
> > kiter sedih...kiter rindu kat mak..!
> > Takpa la.....nanti bila kita selesai sembanyang subuh, kiter baca yassin
> > untuk mak...
> > mak tunggu ya...!
> >
> > Mak..
> > Sebelum muka mak di tutup buat selamanya....
> > Semua anak2 mak mengelilingi mak...menatap wajah mak buat kali
> > terakhir....
> > Semua orang kata mak seolah2 senyum aja...
> > Mak rasa tak....masa tu kiter sentuh dahi mak....
> > kiter rasa sejukkkk sangat dahi makk.....
> > Kiter tak mampu nak cium mak...kiter tak daya....
> > kiter tuliskan kalimah tauhid kat dahi mak dengan air mawar...
> > Airmata kiter tak boleh tahan....
> > Mak mesti ingat kan yang anak mak ni jadi imam solat jenazah untuk
>mak...
> > tapi kite suruh tok imam bacakan doa sebab kite sebak....
> > Jam 12 tengahari mak diusung keluar dari rumah....
> > Akak pula dah terkulai dlm pelukan makcik...
> > badan akak terasa panas...
> > makk...anak mak yang seorang tu demam....
> > Mak tauu...cuma akak sorang saja anak mak yang tak mengiringi mak ke
>tanah
> > perkuburan...
> >
> > Mak.....
> > Hari2 ku lalui tanpa kewujudan mak lagi...
> > Begitu terasa kehilangan mak...boleh kata setiap malam selepas maghrib
> > anak
> > mak
> > ini berendam airmata...
> >
> > Dan sampai satu tahap....masa tu malam jumaat selepas maghrib...
> > Selepas kiter baca yassin ngan kawan-kawan....
> > entah kenapa biler kat bilik kiter keluarkan gambar2 mak pastu apa
>lagi...
> > semakin kiter tenung terasa semakin sayu...tangisan tak dapat
>dibendung...
> > Mak tauu...kiter cuba bertahan...
> > memujuk diri sendiri tapi tak juga reda...
> > Kiter rasa nak telefon mak...
> > nak cakap dengan mak....
> > anak mak yang ni dah tak betul kan..????
> > Dan akhirnya dalam sedu sedan itu kiter telefon kampong...
> > Kiter cakap dengan kakak..kiter nangis lagi...
> > Puas la kakak memujuk kiter...
> > Akak kata..." tak baik laa nangis aje..doa lah untuk mak..nanti kalau
>gini
> > ajer mak yang susah kat sana.."
> > Dan akhirnya akak juga nangis.....
> > Agaknya mak nampak adegan tu...
> > sebab malam jumaat kata orang roh balik rumahh...
> > mengharap sedekah dari anak2 nya...
> >
> > Mak tau tak...di saat itu kerinduan terasa menusuk sehingga ke hulu
> > hati...
> > rasa nyilu sangat....
> > menusuk-nusuk sehingga terasa begitu sakit dalam dada ni....
> > Sampai sekarang bila kerinduan itu menjelma...hanya sedekah al-fatihah
> > kiter berikan.....
> >
> > Mak....
> > cukup la sampai sini dulu....
> > kawan kiter dah ketuk pintu bilik tu....
> > kejap lagi kami nak pergi solat subuh kat masjid...
> > selalunya, kiter yang bawak mak naik motor kan...
> > kali ni kiter jalan kaki dengan kawan pulak...
> > esok kiter ingat nak tulis surat kat ayah pula....
> > Mula2 kiter tak tau nak hantar mana surat nih...
> > pastu kawan kiter bgtau...simpan je buat kenangan..
> >
> > Kiter cuma tau alamat ni aje...
> > Takper yer mak...kiter kasi orang lain baca...
> > Kiter stop dulu...sebab kawan kiter dah lama tunggu tu...
> > akhir kata untuk mak, I LOVE YOU SO MUCH dan jutaan terima kasih kerana
> > membesarkan kiter...
> > memberi seluruh kasih sayang dari kecil sampai masuk sekolah..
> > sampai masuk unibesiti..
> > sampai kiter boleh rase naik kapal terbang...
> > boleh rasa duduk kat negara orang...
> > Sampai akhir hayat ini jasa mak tak akan mampu kiter balas..
> > Sekian terimakasih.

>>Yang Benar
> > ~Anak mak yang dah tak degil



Bookmark and Share




  Member Information For Qasrynna_QistinaProfil   Hantar PM kepada Qasrynna_Qistina   Quote dan BalasQuote

Qasrynna_Qistina
WARGA 1 BINTANG
Menyertai: 25.06.2003
Ahli No: 1802
Posting: 21

oman   avatar


posticon Posting pada: 05-08-03 15:42


assalamualaikum w.b.t

daripada mail yang dikongsi,ana rasa sementara ibu kita masih ada,masih sihat...menjadi tanggungjawab kita sebagai seorang anak untuk melayan sebaik mungkin ibu kita...

'syurga itu terletak di bawah tapak kaki ibu'

wasalam


Bookmark and Share




  Member Information For Qasrynna_QistinaProfil   Hantar PM kepada Qasrynna_Qistina   Quote dan BalasQuote

sharifah_1984
WARGA RASMI
Menyertai: 06.08.2003
Ahli No: 2149
Posting: 11
Dari: perak

Perak   avatar


posticon Posting pada: 06-08-03 14:36


assalamualaikum...........
alamak sedih nye... tak sedar pulak air mata nie dah mengalir....sayu sangat..mcm terjadi kat sayer la pulak.....emmm baru terasa yg diri ini mesti byk buat dosa ngan ibu...mak ampunkan dosa anakmu ini......


Bookmark and Share




  Member Information For sharifah_1984Profil   Hantar PM kepada sharifah_1984   Quote dan BalasQuote

Qasrynna_Qistina
WARGA 1 BINTANG
Menyertai: 25.06.2003
Ahli No: 1802
Posting: 21

oman   avatar


posticon Posting pada: 07-08-03 10:48


assalamualaikum..

Utamakan ibu berbanding Ayah…

Pernah terjadi di zaman Rasulullah..Ada seorang lelaki melakukan tawaf sambil membawa ibunya dan bertawaf bersama-sama.Kemudian dia bertanya kepada Rasulullah S.A.W,

“Apakah aku telah melaksanakan haknya?”.Baginda menjawab, “Tidak,dan tidak sama dengan satu kali jeritan yang dirasakan ibu ketika hamil dan melahirkan.”

Pernah seorang lelaki datang kepada Rasulullah dan berkata,

“Wahai Rasulullah,siapakah orang yang paling berhak aku temani dengan baik?”.Baginda bersabda, ‘Ibumu’.Ia bertanya, “Kemudian siapa?”. Baginda menjawab, ‘Ibumu’.Dia bertanya, “Kemudian siapa? “Baginda menjawab, ‘Ibumu.’ Dia bertanya lagi, “Kemudian siapa?” Baginda menjawab, ‘Ayahmu’…


Firman Allah:
“Dan kami perintahkan kepada manusia(berbuat baik) kepada orang tua,ibu bapanya;ibunya telah mengandungkannya dalam keadaan lemah yang bertambah-tambah dan menyapihkannya dalam dua tahun.Bersyukurlah kepada-Ku dan kepada kedua orang ibu bapamu,hanya kepada-Ku-lah kembalimu.”
(surah –Luqman:14)



Bookmark and Share




  Member Information For Qasrynna_QistinaProfil   Hantar PM kepada Qasrynna_Qistina   Quote dan BalasQuote

UsTaZaH_CuTe
WARGA 3 BINTANG
Menyertai: 07.06.2003
Ahli No: 1646
Posting: 110
Dari: sg petani

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 06-09-03 00:37


ana sedih sangat bila baca citer ni..sampai menitik air mata ni...sebak jer rasa....

-----------------
"NaFsU MeNgAtAkAn wAnItA cAnTiK aTaS dAsAr rUpAnYa...AkaL MenGatAkaN WaNiTa CaNtIk aTaS DaSaR ILmUnYa...dAn HaTi MeNgAtAkAn wAnItA cAnTiK aTaS dAsAr AKHLAKNYA..


Bookmark and Share




  Member Information For UsTaZaH_CuTeProfil   Hantar PM kepada UsTaZaH_CuTe   Quote dan BalasQuote

Rozi
WARGA RASMI
Menyertai: 06.09.2003
Ahli No: 2361
Posting: 3
Dari: Melaka

Johor   avatar


posticon Posting pada: 06-09-03 12:29


Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas mereka-mereka yang telah pergi. Kita yang masih hidup, teruskan kehidupan tanpa melupakan entah esok, entah lusa, giliran kita pula. Banyakkan bersabar dan beramal agar kita tergolong di kalangan orang-orang yang beriman.


Bookmark and Share




  Member Information For RoziProfil   Hantar PM kepada Rozi   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 


-------------------------------------------------------------------------------
Portal Komuniti Muslimah
Hakcipta 2003 oleh Hanan Alam Faizli / Hanan Network
Made in: Bandar Sunway, Selangor
Tarikh Mula: 17hb April 2003

Dibina oleh: Team Walasri

Ditadbir oleh:





Loading: 0.068597 saat. Lajunya....