Welcome To Portal Komuniti Muslimah -- Hanan.com.my.my

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 13-07-2020  

  Suka!
New Page 1

  Mutiara Kata
ilmu tanpa amal itu gila, amal tanpa ilmu itu sia-sia. usah bimbang jika diri sudah tidak dihargai, tapi perlu bimbang jika diri sudah tidak lagi berharga.
-- suatumasa

  Menu Utama

  Keahlian Portal Komuniti
Terkini: harith
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 13726

  Sedang Online
Assalamualaikum
Tetamu

Nickname

Password



[ Mendaftar ]

Sedang Online:
Tetamu: 27
Ahli: 0
Jumlah: 27




  Dari Galeri
assalamualaikum...
ni gambo kite kat depan umah sewa.salam ukhuwah fillah..kalau ade kwn lame kite yg masih ingat kat kite, anto2 le msg...

  Yang Masuk Ke Sini
citey: 2 hari yang lalu


Warisan Kita
Topik: Adat PEPATIH :"PEPATIH NAN SEBATANG" Apa komen anda..?


Carian Forum

Moderator: Pengurusan
Portal Komuniti Muslimah -- Hanan.com.my.my Indeks Forum
  »» Warisan Kita
    »» Adat PEPATIH :"PEPATIH NAN SEBATANG" Apa komen anda..?

Please Mendaftar To Post


Oleh Adat PEPATIH :"PEPATIH NAN SEBATANG" Apa komen anda..?

NaZa_FirmaN
WARGA RASMI
Menyertai: 30.06.2003
Ahli No: 1850
Posting: 19
Dari: SEREMBAN

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 23-07-03 13:49


Tentunya anda semua pernah mendengar mengenai adat PEPATIH kan...? hah apa taknya..ianya banyak berkait rapat dengan adat istiadat perkahwinan masyarakat minang di Negeri Sembilan.. Khususnya untuk kaum wanita...keunikan adatnya yg tersendiri yg mampu menarik perlbagai orang unutk mendekati dan mempelajarinya...
saya sebagai anak negori rasa bangga dan bertuah sungguh dilahirkan dengan suasana masyarakat begini..
hah bagaimana pula dengan kawan2 sekalian

"Elok dipandang cantik tak terpori,jadi sobutan toguh lah dihati,anak nogori lomah berbudi,tutur kato alah sayang memikat hati"


Bookmark and Share




  Member Information For NaZa_FirmaNProfil   Hantar PM kepada NaZa_FirmaN   Quote dan BalasQuote

nur_hati
WARGA 3 BINTANG
Menyertai: 27.04.2003
Ahli No: 565
Posting: 80
Dari: n9

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 24-07-03 08:33


aslkm......

yeh......... best2....... ado gak org nogori kek sini...... salam ukhwah...... semangt nampak? hehehe......

adat perpatih.......... hush.... ana rase ade bende yg elok dan ade pulak yg tak....

yelah.. cthnyer takleh kahwin sesuku.......... cube kite fikir smulo... dlm islam takdo pun halangan utk berkahwin sesuku..... nie adat perpatih siap ado dondo sapo yg tak ikut......... kono buang daerah....
confius sungguh..........
die ikut hukum mano erk?
ntah ana pun tk tau nak jwb....... susah gak nie..........


Bookmark and Share




  Member Information For nur_hatiProfil   Hantar PM kepada nur_hati   Quote dan BalasQuote

maricella
{ SRIKANDI }
Menyertai: 17.04.2003
Ahli No: 48
Posting: 390
Dari: gemas, negeri 9

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 28-07-03 21:23


adat pepatih..???..hehe

-----------------



●ŠēВưΜВưňĞ ĶĭţĂ ŝĚťĀρ

Bookmark and Share




  Member Information For maricellaProfil   Hantar PM kepada maricella   Quote dan BalasQuote

mujahidah2311
WARGA 2 BINTANG
Menyertai: 17.06.2003
Ahli No: 1740
Posting: 56
Dari: jerantut

Pahang   avatar


posticon Posting pada: 28-07-03 21:46


erm,satu lagi....
adat perpatih nih lebih kpd org pompuan...malangla bg lelaki2 n9....

lagi satu,lagu jalil hamid ade bagitau yang biar mati anak jangan mati adat... macam mana tue?
ish,kes kes....

-----------------
Akal Setipis Rambutnya Tebalkan Dengan Ilmu,Hati Serapuh Kaca Kuatkan Dengan Iman,Perasaan Selembut Sutera Hiasi Dengan Akhlak


Bookmark and Share




  Member Information For mujahidah2311Profil   Hantar PM kepada mujahidah2311   Quote dan BalasQuote

maricella
{ SRIKANDI }
Menyertai: 17.04.2003
Ahli No: 48
Posting: 390
Dari: gemas, negeri 9

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 28-07-03 22:45


waaa kak soleha....

-----------------



●ŠēВưΜВưňĞ ĶĭţĂ ŝĚťĀρ

Bookmark and Share




  Member Information For maricellaProfil   Hantar PM kepada maricella   Quote dan BalasQuote

baiduri_aiman
WARGA 3 BINTANG
Menyertai: 05.05.2003
Ahli No: 979
Posting: 116
Dari: yan,kedah

Kedah   avatar


posticon Posting pada: 29-07-03 00:16


adat pepatih yer...dulu ada gak blaja dlm subjek sejarah...tapi saya kurang pasti dan kurang faham ttg adat ni...tapi klau tak silap byk keistimewaan kpd perempuan kan..btul ke tak???klau salah sori la noo..


Bookmark and Share




  Member Information For baiduri_aimanProfil   Hantar PM kepada baiduri_aiman   Quote dan BalasQuote

nur_hati
WARGA 3 BINTANG
Menyertai: 27.04.2003
Ahli No: 565
Posting: 80
Dari: n9

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 29-07-03 08:32


assalamualaikum.......

betullah tue baiduri_aiman........ rasenyer adat pepatih nie lebih pd pempuan terutama bab2 bhg tanah... tanah pusaka akan diberi sepenuhnyer pd anak pempuan... anak lelaki tak dpt.......

maybe tue pasal ade org takuut nak kawin ngan org n9 sbb takut kene hlau kalau isteri die dah meninggal coz tanah tue diambil balik oleh saudara keluarga pempuan........

itulah serba sedikit yg ana tau pasal adat pepatih nie........

wallahu'alam.........

-----------------
MuHaSaBaH DiRi.... Insyallah dapat Kenali Diri Dengan Lebih Dekat...

Salam Perjuangan!!!!


Bookmark and Share




  Member Information For nur_hatiProfil   Hantar PM kepada nur_hati   Quote dan BalasQuote

maricella
{ SRIKANDI }
Menyertai: 17.04.2003
Ahli No: 48
Posting: 390
Dari: gemas, negeri 9

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 03-08-03 10:53


tul tu...)

-----------------



●ŠēВưΜВưňĞ ĶĭţĂ ŝĚťĀρ

Bookmark and Share




  Member Information For maricellaProfil   Hantar PM kepada maricella   Quote dan BalasQuote

mujahidah2311
WARGA 2 BINTANG
Menyertai: 17.06.2003
Ahli No: 1740
Posting: 56
Dari: jerantut

Pahang   avatar


posticon Posting pada: 07-08-03 01:30




ada lagi ke masyarat yg amalkan adat tue???

-----------------
Akal Setipis Rambutnya Tebalkan Dengan Ilmu,Hati Serapuh Kaca Kuatkan Dengan Iman,Perasaan Selembut Sutera Hiasi Dengan Akhlak


Bookmark and Share




  Member Information For mujahidah2311Profil   Hantar PM kepada mujahidah2311   Quote dan BalasQuote

nur_hati
WARGA 3 BINTANG
Menyertai: 27.04.2003
Ahli No: 565
Posting: 80
Dari: n9

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 07-08-03 23:13


memeng ade pun yg masih mengamalkan adat tue.. tu pasallah adat tu wujud...
masalahnyer klau adat nie betul ikut landasan Islam itu takpe tp sebaliknyer.. ade sesetengahnye jenis yg menghukum... so, tu yg salah..

tak salah ana lah bab2 tanah pusaka nie akan diserahkan pada pejabat daerah utk diuruskan cara pembahagiannyer...so, memeng ikut adatlah...

itu pemahaman analah.. kalau salah tlng betulkan erk..

wallahua'lam....

-----------------
MuHaSaBaH DiRi.... Insyallah dapat Kenali Diri Dengan Lebih Dekat...

Salam Perjuangan!!!!


Bookmark and Share




  Member Information For nur_hatiProfil   Hantar PM kepada nur_hati   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 


-------------------------------------------------------------------------------
Portal Komuniti Muslimah
Hakcipta 2003 oleh Hanan Alam Faizli / Hanan Network
Made in: Bandar Sunway, Selangor
Tarikh Mula: 17hb April 2003

Dibina oleh: Team Walasri

Ditadbir oleh:





Loading: 0.07178 saat. Lajunya....