Welcome To Portal Komuniti Muslimah -- Hanan.com.my.my

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 19-03-2019  

  Suka!
New Page 1

  Mutiara Kata
Yang meninggikan darjat seseorang ialah akal dan adabnya, bukan asal keturunannya..

-- Hukama'

  Menu Utama

  Keahlian Portal Komuniti
Terkini: Waldor263
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 13708

  Sedang Online
Assalamualaikum
Tetamu

Nickname

Password



[ Mendaftar ]

Sedang Online:
Tetamu: 20
Ahli: 0
Jumlah: 20




  Dari Galeri
nur_indah...

  Yang Masuk Ke Sini
nishazainal: 7 hari yang lalu
Swarig123: 24 hari yang lalu


Keluargaku
Topik: Penceraian ibu bapa..bagaimanakah nasib si anak?


Carian Forum

Moderator: Pengurusan, ummimq
Portal Komuniti Muslimah -- Hanan.com.my.my Indeks Forum
  »» Keluargaku
    »» Penceraian ibu bapa..bagaimanakah nasib si anak?

Please Mendaftar To Post


Oleh Penceraian ibu bapa..bagaimanakah nasib si anak?

NaZa_FirmaN
WARGA RASMI
Menyertai: 30.06.2003
Ahli No: 1850
Posting: 19
Dari: SEREMBAN

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 22-07-03 16:57


la ni banyak sungguh pencerai berlaku dlm rumahtangga...nak kata yg baru berumahtangga mungkin tiada persepahaman ataupun belum berapa kenal pasangan masing2(masih baru)..
tapi...yg bercerai di usia agak senja dan dah pun punyai anak yg semakin membesar bagamai pula ceritanya..?
apakah perasaan buat si anak...?
"sedamai taman firdausi,limpahan kasih sayang sejati,seharum semerbak kasturi mengharumi hidup insani,indahnya damainya keluarga yg bahagia,itulah idaman,impian setiap insan,indahnya damainya keluarga yg bahagia.."


Bookmark and Share




  Member Information For NaZa_FirmaNProfil   Hantar PM kepada NaZa_FirmaN   Quote dan BalasQuote

ida01
WARGA 5 BINTANG
Menyertai: 17.04.2003
Ahli No: 11
Posting: 330
Dari: SeGaMaT^jOhOr

Johor   avatar


posticon Posting pada: 23-07-03 10:41


hmm betul sian dengan sianak.sebab nanti terabai.anak memerlukan kedua2 nya sekali.

-----------------
Bicara Syahadah Menusuk Kalbu
Hati Nan Damai Terasa Rindu.
Ukhuwah Mahabbah Terjalin Selalu
Moga Kekal Bersama Menuju






Bookmark and Share




  Member Information For ida01Profil   Hantar PM kepada ida01   Quote dan BalasQuote

budakinsaf
WARGA 3 BINTANG
Menyertai: 28.04.2003
Ahli No: 595
Posting: 122

Johor   avatar


posticon Posting pada: 12-08-03 17:19


assalamualaikum..
tu la masalahnye...anak2 akan rasa lain kalau berlaku perpecahan keluarga.mintak dijauhi..

-----------------
CiNTa YaNG ABaDi...CiNTa PaDa ALLaH




Bookmark and Share




  Member Information For budakinsafProfil   Hantar PM kepada budakinsaf   Quote dan BalasQuote

shafizah
WARGA 3 BINTANG
Menyertai: 15.05.2003
Ahli No: 1277
Posting: 134
Dari: cheras

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 13-08-03 17:58


assalamualaikum.
kesian jugaktu.buat anak-anak kenalah redha kalau dah jadi macam tu.mungkin ader hikmahnya.


Bookmark and Share




  Member Information For shafizahProfil   Hantar PM kepada shafizah   Quote dan BalasQuote

aniisa_tasnim
WARGA 5 BINTANG
Menyertai: 18.04.2003
Ahli No: 64
Posting: 305
Dari: bumi mutiara

PulauPinang   avatar


posticon Posting pada: 07-09-03 09:08


lain pula cerita kawan ana... dia yang minta mak dia bercerai ngan ayah dia... dia tak tahan tengok mak dia kena pukul... kena marah... kalau ayah dia angin baik... ok... kalau tak.. salah sikit pun nak mengamuk... pernah juga ana tanya kat dia... tak risau ker... nanti tak de ayah... dia kata sapa boleh tahan... sebenarnya ana pun tak tau nak kata apa... tapi ana memang simpati ngan dia... dua beradik je... dua2 nak mak mereka bercerai... tapi maknya pulak tak nak...

-----------------
"Di sebalik segala duka
Tersimpan hikmah
Yang bisa kita petik pelajaran...
Di sebalik segala suka
Tersimpan hikmah
Yang kan mungki


Bookmark and Share




  Member Information For aniisa_tasnimProfil   Hantar PM kepada aniisa_tasnim   Quote dan BalasQuote

mazidah
{ SRIKANDI }
Menyertai: 27.11.2008
Ahli No: 9456
Posting: 148
Dari: Selangor

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 26-01-09 21:33


Punca perceraian ni macam-macam.cuma berdoa agar Allah merahmati kami sekeluarga...eratkan hubungan kami..minta dijauhkn dari segala kejahatn yang akan meroskan hubungan kami suami isteri dan anak-anak...


Bookmark and Share




  Member Information For mazidahProfil   Hantar PM kepada mazidah   Pergi ke mazidah's Website   Quote dan BalasQuote

abadaa
WARGA 2 BINTANG
Menyertai: 02.06.2006
Ahli No: 6619
Posting: 42
Dari: Kuala Lumpur

KualaLumpur  


posticon Posting pada: 29-01-09 10:19


semua ni lumrah kehidupan sesama manusia..
lumrah yang tidak disukai Allah..


walau apa pun, semuanya bergantung kepade ibu dan ayah itu sendiri..
cara mereka mendidik anak dengan ilmu agama, ilmu keperibadian diri, ilmu kesihatan mental,kesihatan rihani..


ada anak-anak yang datang dari keluarga yang telah bercerai berjaya dalam kehidupannye, berjaya dalam pelajaran dan berjaya dalam menjadi seorang insan yang berguna, yang soleh solehah..insyaAllah..

=)


Bookmark and Share




  Member Information For abadaaProfil   Hantar PM kepada abadaa   Quote dan BalasQuote

nur_kamar
-{SERIKANDI BERJASA}-
Menyertai: 26.11.2008
Ahli No: 9438
Posting: 456
Dari: cheras

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 29-01-09 20:47


salam....

seorang kawan lelaki waktu sekolah dahulu baru-baru ni bercerai... atas sebab yang paling mengejutkan...dia ternampak sendiri dia 'disihir' oleh mertua dan isteri dia. :(

agak mengejutkan.... tapi lebih mengecewakan pihak mahkamah mengesahkan sesiapa yang bernikah lain dahulu yang akan dapat anak. sedangkan dah ketara isteri dia meminta segala harta yang ada untuk kepentingan dia sendiri tanpa sedikit pun menyentuh soal anak.

apa nasib anak dia sekarang... dia pun tak dapat pastikan. cuma saya sebagai rakan amat berharap agar dia cepat-cepat bertemu dengan calon yang sesuai dijadikan isteri agar anak dapat kembali kepada dia.


Bookmark and Share




  Member Information For nur_kamarProfil   Hantar PM kepada nur_kamar   Quote dan BalasQuote

ummimq
::KAUNSELOR::
Menyertai: 16.06.2003
Ahli No: 1731
Posting: 855
Dari: Johor

Johor   avatar


posticon Posting pada: 20-02-09 15:24


Anak yang soleh akan cuba mengajak ibu bapa berbincang sebelum mereka bertindak untuk bercerai. Sekiranya masih ada harapan minta mereka pergi kaunseling dulu.

Walau anak-anak dah besar panjang kerana ibu bapa sudah di usia senja tetapi tak best bila mereka dah bercerai kerana untuk berkumpul masa hari raya akan merasai kekurangan bila salah seorang tidak hadir.

Tetapi sekiranya semua berjalan dengan baik berilah sokongan kepada keputusan ibu bapa ya.

Wallahuta'ala a'lam bissawab


Bookmark and Share




  Member Information For ummimqProfil   Hantar PM kepada ummimq   Pergi ke ummimq's Website   Quote dan BalasQuote

kayu_Manis86
WARGA 1 BINTANG
Menyertai: 07.02.2009
Ahli No: 9802
Posting: 22
Dari: Johor

Johor   avatar


posticon Posting pada: 20-02-09 17:32


Assalamualaikum..

Saya setuju..jika berlaku sesuatu perceraian dalam sesebuah keluarga, memang anak-anak yang selalu akan menjadi mangsa..sebagai ibu bapa seharusnya mereka lebih peka terhadap keperluan anak-anak yang memerlukan perhatian dan kasih sayang daripada kedua-dua ibubapa mereka.Kalau kita lihat remaja yang bermasalah sekarang ini, banyaknya datang dari keluarga yang berantakan.. Kasihilah mereka wahai ibu bapa sekalian..hormati yang tua dan KASIHI yang muda..


Bookmark and Share




  Member Information For kayu_Manis86Profil   Hantar PM kepada kayu_Manis86   Quote dan BalasQuote

diniey
WARGA 3 BINTANG
Menyertai: 03.12.2008
Ahli No: 9493
Posting: 96
Dari: Kota Bharu

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 05-07-09 17:44


bila memikirkan anak..memang kasihan. tapi kita sebagai ibu dinieydah berusaha yang termampu untuk berikn dia yang terbaik...tapi kalau si ayah yang langsung tak nak peduli..apa lagi yang mampu dibuat..sejak dilahirkn bekas suami tak pernah peduli...sepuluh sen pun dia tak pernah bagi buat nafkah anak....diniey sekarang ni terfikir mcmmn aidilfitri nanti kalau ayah dia tak bayarkan fitrah....nak kata tak tahu hukum...org panggil dia ustz (walaupun perangai tak macam ustz) hya kopiah saja tak lekang atas kepala...nak kata tak ada duit..dah jadi jutawan..nak beli merz boleh..kawin sampai 3 isteri boleh...tapi nafkah anak diniey yang seorang ni...dia tak pernah bagi..alasannya diniey boleh berdikari kerana diniey ada busnes sendiri....


Bookmark and Share




  Member Information For dinieyProfil   Hantar PM kepada diniey   Quote dan BalasQuote

atul_butterfly
WARGA RASMI
Menyertai: 09.06.2009
Ahli No: 10717
Posting: 7
Dari: johor bahru

Johor   avatar


posticon Posting pada: 06-07-09 12:09


assalamualaikum..

ibu bapa saya bercerai waktu saya form 4....tapi saya terima semua ni dengan redha dan yakin ini adalah jalan yang terbaik untuk ibu bapa saya....
pada umur saya itu.....saya sudah mampu berfikir baik dan buruk sesuatu perkara....tapi saya berasa seperti kurang kasih sayang....perhatian dan macam-macam perasaan yang ada dalam diri saya...
saya mula mencari kawan-kawan....mula aktif dalam semua aktiviti sekolah supaya saya tak merasa diri saya keseorangan...alhamdulillah....penceraian itu mengajar saya erti kehidupan...ada hikmah disebalik perkara yang telah ditakdirkan...
tapi saya berasa kasihan...bila ada ibu bapa yang bercerai...sedangkan anak-anak mereka masih kecil...masih memerlukan kasih sayang ibu bapa...mereka masih tak tahu apa-apa mengenai kehidupan...dan memerlukan bimbingan dari ibu bapa mereka...
saya merasa tertekan dan geram dengan perangai ibu bapa yang hanya mementingkan diri sendiri...tanpa sedikit memikirkan perasaan anak-anak mereka yang masih kecil itu...kerana saya pernah melalui kehidupan tanpa ibu bapa tinggal sebumbung...
melalui hari2 penting (seperti birthday,bulan ramadhan,hari raya,hari saya terima anugerah..) tanpa ibu bapa disisi...sedih sesangat...padahal saya berumur 16 tahun waktu itu...so cuba bayangkan anak-anak yang kecil melalui hari2 penting sebegitu dalam keadaan yang sedih...sungguh kasihan....
oleh itu...saya bertekad..jika saya sudah berkeluarga nanti...biarlah 'perpisahan' itu berlaku disebabkan kematian...bukan peceraian...penceraian itu bukan jalan yang terbaik kerana khuatir akan musibah2 (kehidupan anak-anak) pada hari mendatang...lebih-lebih lagi diakhir zaman yang penuh dengan cabaran ni...

Rasulullah SAW bersabda,
Ertinya : "Siapa saja perempuan yang minta cerai kepada suaminya tanpa suatu sebab yang dapat dibenarkan, maka dia tidak akan mencium bau syurga." (Riwayat Abu Daud, Al-Hakim, 2/218 ; At-Tirmizi, 3/493 ; Al-Hakim : Sohih dengan syarat Bukhari & Muslim ; At-Tirmidizi : Hadis Hasan)

Rasulullah SAW bersabda,
Ertinya : "Perkara halal yang paling dimurkai Allah adalah Talaq ( penceraian suami isteri)"( Riwayat Abu Daud, Al-Hakim ; As-Suyuti, Ibn 'Adiyy : Sohih ; Al-Munawi, tidak sohih )


hanya sekadar coretan dari pengalaman...kalau ada salah dan silap minta diperbetulkan ye....= )


Bookmark and Share




  Member Information For atul_butterflyProfil   Hantar PM kepada atul_butterfly   Quote dan BalasQuote

nur_kamar
-{SERIKANDI BERJASA}-
Menyertai: 26.11.2008
Ahli No: 9438
Posting: 456
Dari: cheras

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 06-07-09 13:33


saya dengan merendah diri ingin berkongsi tips mudah tapi sukar diikuti untuk mengelak penceraian...ni diperturunkan sejak zaman moyang saya lagi(belah ibu)

kita selaku isteri ni....biarlah

1) sebarang persengketaan dan kegembiraan usahlah diheboh2kan.... biar ia menjadi rahsia di antara suami isteri semata

2) kelebihan dan kekurangan mana-mana pihak usahlah diwarwarkan kerana kita perlu juga akui... jika ada kelebihan, masa itu juga pasti ada yang akan berhajat untuk 'menumpang' sama, sama ada secara baik mahupun secara tak elok(lagi-lagi lah Kalau yang jenih pernah berkapel sebelum2nya...buah hati lama nak datang balik... ataupun ada org lain yang tup2 berkenan sebab dah KITA sendiri yang bercerita pasangan kita berkelebihan itu dan ini).

3) persengketaan antara suami isteri usahlah dibawa2 sangat.... jika boleh... di depan keluarga tidak tertunjuk langsung keadaan 'panas' antara suami isteri.buat sahaja seperti macam tiada apa-apa

4)jika persengketaan semakin besar.... cuba berbincang.. dan janganlah ada campur tangan keluarga. sebab amat ketara, penceraian akan berlaku bila mana ada pihak luar yang menjadi batu api antara keduanya

5) usah diabai tanggungjawab selaku isteri walau persengketaan itu terlalu teruk.

6) JANGAN sesekali keluar rumah apa bila bergaduh dan

7) belajar tahan mulut dari menceritakan aib pasangan terutama pada keluarga sendiri


-----------------

[ Telah diedit oleh: nur_kamar pada 06-07-09 13:34 ]


Bookmark and Share




  Member Information For nur_kamarProfil   Hantar PM kepada nur_kamar   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 


-------------------------------------------------------------------------------
Portal Komuniti Muslimah
Hakcipta 2003 oleh Hanan Alam Faizli / Hanan Network
Made in: Bandar Sunway, Selangor
Tarikh Mula: 17hb April 2003

Dibina oleh: Team Walasri

Ditadbir oleh:





Loading: 0.057032 saat. Lajunya....